גיטין בחשש כפיה

לדון לגופש''ע תמיד טוב.
אבל תגובתי הייתה על זה
ולענ"ד שורש הבעיה טמון בנקודת המוצא שלו ושל מו"ר הרב מזוז שהיה גאון הדור אבל תמים מופלג כמו רוב גדולי הדור הספרדים) שעסקינן בדיינים יראי שמים וממילא מוטל עלינו ליישב מעשיהם התמוהים זאת בעוד כפי שכתבתי עסקינן בדיינים שלא שימשו כל צורכם במקרה הטוב ובמקרה הגרוע הינם חשודים על כל העבירות שבתורה

העובדה שמדובר בת"ח מופלגים ומחברי שו"תים מוכרים (ואגב הכריכה של הרב עמאר עם הרב פישר עושה עוול עצום לרב פישר ואכמ"ל)
 
תסביר למי שלא בקי...

מתנצל לא הייתי באיזור,
חז"ל מספרים על ר"ג ואחותו אמא שלום שרצו לשים ללעג וקלס איזה פילוסוף/נוצרי שאמר שהוא ישר.
באו לפניו למשפט על ירושה, ר"ג טען בת אינה יורשת ככתוב בתורת משה, אמא שלום טענה בת יורשת כבן. (יום קודם הכניסה לו אמא שלום מנורת זהב בתור שוחד).
פסק הפילוסוף, דברי התורה בת אינה יורש אינם תקפים להיום ותירש הבת עם אחיה.
למחרת הכניס לו ר"ג חמור לובי, חזר הפילוסוף ואמר: ראיתי בספרים (ברית החדשה) שהכותב אמר "לא באתי לשנות מדברי תורת משה כלום", לפיכך הבת אינה יורשת.
אמרה לו אמא שלום: האר אורך במנורה.
ענה ר"ג: בא החמור ובעט במנורה.
והבינו כולם שנטל שוחד.
===
כך צריך לעשות לדיין הדומה לזה, לתעד את ההליך ולהפיץ בתקשורת.
 
אני הק' "זכיתי" במרוצת השנים להכיר אישית ומקרוב כמה דיינים בכירים החשודים על כל העבירות שבתורה (הכל כולל הכל) שאין להם שום בעיה לכתוב 'פסק דין' בהזמנה תמורת שוחד נאה של עשרות/מאות אלפי ש"ח...רק בכדי לשבר את האוזן אביא דוגמא אחת של ידיד שלי שהוא כהן גרוש ובעל ממון שהתחתן עם גרושה כדת משה ישראל לאחר שדאג לשלם ולהזמין 'פסק דין' לפיו הופקעו קידושיה הראשונים של הגרושה למפרע (וממילא כביכול אינה גרושה) בנימוקים ותואנות שאפילו "היתר הממזרים" של הרב גורן מחוויר לידם... וד"ל.

ואני זכיתי היום להכיר בפורום הזה ניק מסויים שחשוד על הוצאת שם רע על כל הדיינים ואין לו שום בעיה לכתוב הודעה שמכפישה את מי שלא יוכלו לענות לו כאן...
 
אני הק' "זכיתי" במרוצת השנים להכיר אישית ומקרוב כמה דיינים בכירים החשודים על כל העבירות שבתורה (הכל כולל הכל) שאין להם שום בעיה לכתוב 'פסק דין' בהזמנה תמורת שוחד נאה של עשרות/מאות אלפי ש"ח...רק בכדי לשבר את האוזן אביא דוגמא אחת של ידיד שלי שהוא כהן גרוש ובעל ממון שהתחתן עם גרושה כדת משה ישראל לאחר שדאג לשלם ולהזמין 'פסק דין' לפיו הופקעו קידושיה הראשונים של הגרושה למפרע (וממילא כביכול אינה גרושה) בנימוקים ותואנות שאפילו "היתר הממזרים" של הרב גורן מחוויר לידם... וד"ל.
ואני זכיתי היום להכיר בפורום הזה ניק מסויים שחשוד על הוצאת שם רע על כל הדיינים ואין לו שום בעיה לכתוב הודעה שמכפישה את מי שלא יוכלו לענות לו כאן...
ואני זכיתי לראות מישהו שלא יודע לקרוא...
 
כמובן בלי להכליל ובלי לכלול, לצערנו מאז ומעולם היו דברים שונים ומשונים הנוגעים לציפור הנפש של היהדות.

מרן המשגיח הרב שלמה וולבה זצ''ל בהספדו, לגאון ר' יואל קלופט אב''ד חיפה, דיבר על תופעת הגיורים בהאי לישנא: (אפשר למצוא את המקור בקול הלשון) האמת שבפעם ראשונה ששמעתי זאת ממש הזדעזעתי, אני מכיר את סגנונו, והוא לא מתבטא חריף על איש, הוא מאד מתון מתון, ומקבל גישות שונות, אך כאן היה חריף מאד.

מצורף לשונו בציטוט, עם השלמות קלות ממני הקטן.
"התורה שלנו אינה סובלת שום נגיעה קלה". תהליך ההגעה לטהרתה של תורה דורש "עמל עצום, טהרה עצומה של האדם הניגש אליה". הוא מזהיר כי אם אדם פוסק הלכה ו"עירבו בפסק ההלכה שלו איזה דברים לא נקיים כל כך מאיזו נגיעה שהיא, פסקו לא לגמרי טהור, הפסק הזה פיגול ממש". נגיעה אינה רק כסף או כבוד, אלא גם התחשבות ב"מה רוצים לשמוע ממנו, מה דעת הקהל". כל אלו עלולים להשפיע על הפסק ולפגום בטהרתו.
הרב מדגיש כי בדורנו "העולם מלא מזיוף בדברי תורה" וכי "יכולים לזייף תורה פסקי הלכה לעשות עם תורה פסקי הלכה מה שרוצים".

וכאן הוא נוגע בפרשייה של הגיורים הלא-אמיתיים:
בתוך הקשר זה, הוא מצטט את הרב יואל קלופט זצ"ל, "אמר לי שהגיורים שבבתי הדינים בארץ מגיירים, יכולים לקחת אותם לכתחילה כגוי של שבת". הוא מסייג זאת וקובע כי מדובר "לא מדברים על מעט גירי הצדק שהם גרים אמיתיים שמקובלים עלינו".
אולם, "הרבה מהגיורים שבבתי הדינים בארץ יכולים לקחת לכתחילה כגוי".
הכישלון החינוכי והרמייה בתהליך הגיור: הרב וולבה חושף את הפרקטיקה הבעייתית של רבנים אלו: "דבר שהוברר ובדוק שישנם רבנים בארץ שמגיירים על ימין ועל שמאל מבלי קבלת עול תורה ומצוות".
הוא מתאר תופעה חמורה אף יותר: "עוד יותר גרוע שמלמדים את המועמדים לגירות כזאת שאם שואלים אותם אם רוצים לקבל מצוות יגידו כן כן, זה טקס כזה שצריכים להגיד כן, אף שיודעים שאחר כך הם לגמרי מופקרים בכל מכל המצוות וכל התורה כולה מתעלמים מהכל ומגיירים אותו".
הרב מביע זעזוע: "איך אפשר לסמוך על רבנים כאלה? אנחנו נפגשים היום עם תופעות איומות כאלו על כל צד. הציבור מבולבל".

הרב וולבה שב ומדגיש את חומרת המצב: "אלה הרבנים המגיירים, הבתי דינים שמגיירים על ימין ועל שמאל, שזה טרגדיה נוראה היום במצב הכלל ישראל". "היום היו צריכים לשמור על קדושת ישראל כעל בבת עין ומי צריך לעמוד על המשמר, לכל איש הקדוש שמסייע לכלל ישראל כך מהתורה פה, הלכות יתירות".
למרבה הצער, אותם רבנים שצריכים לשמור על הקדושה פועלים הפוך: "כשהן בעצמם מכניסים לקודש הקודשים בשל הכלל גויים גמורים".
הוא קובע בחריפות: "אז הם גייס חמישי, הם בוגדים בכלל, בוגדים בתורה"

כמובן כל זאת צריך להזהר לא להכליל, כי שמירת כבודם של ת''ח היא גם כן מעיקרי הדת. וצריך להלך בחכמה בין הטיפות.
 
לענ"ד נראה כדבר פשוט שצריך לבטל לגמרי את מוסד הדיינות מטעם (עכ"פ לענין גיטין וקידושין, לגבי דיני ממונות אינני יודע), ולבטל החוק של גיטין וקידושין ע"פ תורה, שכל מה שמרויחים על ידו הוא שחילונים לא יהיו עם פנויות נידות, אלא עם נשואות נידות, (ופ"א תהיה טהורה, ובאם היא מבוגרת תישאר כך כל ימיה, שזה אכן דבר גדול), [וידוע פסק האג"מ (כמדו') שבחילונים לא אמרינן שכונתו בביאה היא לשם קידושין, וממילא הן נשארות פנויות], והרי אין לנו חיוב ערבות ותוכחה על כאלו שאינם עושי מעשה עמך, וההפסד שע"י החוקים האלו הוא הרבה הרבה הרבה יותר גדול (באמת היה לי לכתוב שורה שלימה של הרבה...), שעי"ז יש הגיטין הפסולים ומתרבים ממזרים וכו', והרבה אנשים שומתומ"צ נושאים בשגגה אשת איש וממזרות וממזרים ה"י, וזה חוץ מהשפ"ד וגזילה וכו' של הבעלים וכמו שכבר האריכו בזה.

ובאם יבטלו הכל, יהיה המצב כמו במדינות העולם כארה"ב וכדו', שכל מי שרוצה גט ע"פ תורה צריך לבוא לבתי דין פרטיים שאין להם סמכות חוקית, ובפעמים המועטות שיש דינא דגמרא לכוף הם כבר מסתדרים..., והעיקר הוא שלא יהיה הלחץ של ארגוני נשים וכו' ושהדיינים מקודמים על ידיהן וכו'.

כמובן שצריך לזה הסכמה מגדולי הדור בתורה ופיקחות (שאין להם כלל נגיעה ו)שיודעים המציאות לאמיתתה.

ואגב יכולים אולי להרויח עי"כ גם בעיית הגיוס, שיעשו תנאי עם המפלגות החילוניות (השמאלניות) שאנחנו "מסכימים לוותר" לבטל חוק הכפייה על החילונים של גיטין וקידושין, והם יסכימו לוותר על חוק הגיוס, עם פיסקת התגברות וכו'.

(כ"ז כמובן חלומות באספמיא)
 
הוא נכפה לתת את כל ממונו, בזמן שלטענתו אשתו מורדת בו.
וגם כפוהו לתת גט, וגם הורידוהו מכל נכסיו, והכניסוהו לכלא כשסירב.
ולטענתו כשפנה לאחד הדיינים בראיות הלכתיות שזה לא נכון,
אמר אם אני לא יעשה זאת הבג''ץ יעשה זאת,
אז במקום שיערערו, בא נסיים את זה כאן.

כך הוא טוען.

האם יש מקום בחוברת '... הכזב' שבה מופיע 'גלוי נאות' בענין זה?

אני מתאר לעצמי שאם נכונים הפרטים שכתבת,
יש לראות את כל ריבוי הדברים שלו באור אחר.
 
לענ"ד נראה כדבר פשוט שצריך לבטל לגמרי את מוסד הדיינות מטעם (עכ"פ לענין גיטין וקידושין, לגבי דיני ממונות אינני יודע), ולבטל החוק של גיטין וקידושין ע"פ תורה, שכל מה שמרויחים על ידו הוא שחילונים לא יהיו עם פנויות נידות, אלא עם נשואות נידות, (ופ"א תהיה טהורה, ובאם היא מבוגרת תישאר כך כל ימיה, שזו אכן דבר גדול), [וידוע פסק האג"מ (כמדו') שבחילונים לא אמרינן שכונתו בביאה היא לשם קידושין, וממילא הן נשארות פנויות], והרי אין לנו חיוב ערבות ותוכחה על כאלו שאינם עושי מעשי עמך, וההפסד שע"י החוקים האלו הוא הרבה הרבה הרבה יותר גדול (באמת היה לי לכתוב שורה שלימה של הרבה...), שעי"ז יש הגיטין הפסולים ומתרבים ממזרים וכו', והרבה אנשים שומתומ"צ נושאים בשגגה אשת איש וממזרות וממזרים ה"י, וזה חוץ מהשפ"ד וגזילה וכו' של הבעלים וכמו שכבר האריכו בזה.

ובאם יבטלו הכל, יהיה המצב כמו במדינות העולם כארה"ב וכדו', שכל מי שרוצה גט ע"פ תורה צריך לבוא לבתי דין פרטיים שאין להם סמכות חוקית, ובפעמים המועטות שיש דינא דגמרא לכוף הם כבר מסתדרים..., והעיקר היא שלא יהיה הלחץ של ארגוני נשים וכו' ושהדיינים מקודמים על ידיהן וכו'.

כמובן שצריך לזה הסכמה מגדולי הדור בתורה ופיקחות (שאין להם כלל נגיעה ו)שיודעים המציאות לאמיתתה.

ואגב יכולים אולי להרויח עי"כ גם בעיית הגיוס, שיעשו תנאי עם המפלגות החילוניות (השמאלניות) שאנחנו "מסכימים לוותר" לבטל חוק הכפייה על החילונים של גיטין וקידושין, והם יסכימו לוותר על חוק הגיוס, עם פיסקת התגברות וכו'.

(כ"ז כמובן חלומות באספמיא)
משם מה גדולי ישראל לא חושבים ככה, ותורה וללמוד אנו צריכים ...
 
לענ"ד נראה כדבר פשוט שצריך לבטל לגמרי את מוסד הדיינות מטעם (עכ"פ לענין גיטין וקידושין..., ולבטל החוק של גיטין וקידושין ע"פ תורה,

בקיצור, כבודו בעצם מציע 'להפריד את הדת מהמדינה'.
או בנוסח של ר"י אייכלר להפריד את המדינה מהדת'.

וידוע הדיון האם העקרון הזה נועד בעבור 'חופש הדת',
לאפשר למי שרוצה לשמור על דתו לעשות כך.
או שהעקרון נועד בעבור 'חופש המדינה',
לאפשר למי שאינו רוצה לשמור על דת מסויימת לנהוג כרצונו.

כמובן שצריך לזה הסכמה מגדולי הדור בתורה ופיקחות (שאין להם כלל נגיעה ו)שיודעים המציאות לאמיתתה.

ממשמע שנאמר...
שיש גדולי הדור בתורה ופיקחות שיש להם נגיעה או שאינם יודעים המציאות לאמיתתה...?

והרי אין לנו חיוב ערבות ותוכחה על כאלו שאינם עושי מעשי עמך,

חידוש גדול חידשת.

יש לך מקורות לזה?
 
לענ"ד נראה כדבר פשוט שצריך לבטל לגמרי את מוסד הדיינות מטעם (עכ"פ לענין גיטין וקידושין, לגבי דיני ממונות אינני יודע), ולבטל החוק של גיטין וקידושין ע"פ תורה, שכל מה שמרויחים על ידו הוא שחילונים לא יהיו עם פנויות נידות, אלא עם נשואות נידות, (ופ"א תהיה טהורה, ובאם היא מבוגרת תישאר כך כל ימיה, שזו אכן דבר גדול), [וידוע פסק האג"מ (כמדו') שבחילונים לא אמרינן שכונתו בביאה היא לשם קידושין, וממילא הן נשארות פנויות], והרי אין לנו חיוב ערבות ותוכחה על כאלו שאינם עושי מעשי עמך, וההפסד שע"י החוקים האלו הוא הרבה הרבה הרבה יותר גדול (באמת היה לי לכתוב שורה שלימה של הרבה...), שעי"ז יש הגיטין הפסולים ומתרבים ממזרים וכו', והרבה אנשים שומתומ"צ נושאים בשגגה אשת איש וממזרות וממזרים ה"י, וזה חוץ מהשפ"ד וגזילה וכו' של הבעלים וכמו שכבר האריכו בזה.

ובאם יבטלו הכל, יהיה המצב כמו במדינות העולם כארה"ב וכדו', שכל מי שרוצה גט ע"פ תורה צריך לבוא לבתי דין פרטיים שאין להם סמכות חוקית, ובפעמים המועטות שיש דינא דגמרא לכוף הם כבר מסתדרים..., והעיקר היא שלא יהיה הלחץ של ארגוני נשים וכו' ושהדיינים מקודמים על ידיהן וכו'.

כמובן שצריך לזה הסכמה מגדולי הדור בתורה ופיקחות (שאין להם כלל נגיעה ו)שיודעים המציאות לאמיתתה.

ואגב יכולים אולי להרויח עי"כ גם בעיית הגיוס, שיעשו תנאי עם המפלגות החילוניות (השמאלניות) שאנחנו "מסכימים לוותר" לבטל חוק הכפייה על החילונים של גיטין וקידושין, והם יסכימו לוותר על חוק הגיוס, עם פיסקת התגברות וכו'.

(כ"ז כמובן חלומות באספמיא)
בחו"ל המצב יותר גרוע.
במסורבות גט אין לבית הדין שם יכולת אכיפה,
בעגונות אין לבית הדין שם יכולת להגיע למידע חסוי,
ביוחסין אין לבית הדין שם יכולת להכניס את שמו כך שכל רבנות מוכרת שתנסה לרשום אותו לנישואין המחשב יחסום אותו.
וגם אין יכולת לבית הדין להכריח זוג שנפרד אזרחית לתת גם גט.
 
מכיון שיש כאן גם כמה ענינים של הפקת לקח אישי ומסר לדור מצד מרן המשגיח, לגבי שאיפה לשלימות התורה, ושלימות בירא''ש, ותורה לאמיתתה. שחושבני שזה העיקר שבעיקרים לגבינו, כל עוד לא נתמנינו לפקח על כל הדור, אנחנו יכולים לקחת משהו לבנייה העצמית שלנו. מלבד מה שעצם השיח יוצר הרתעה והבנה שא''א לעשות הכל. אבל העיקר זה לבנות את עצמנו.
מצרף תמליל יותר רחב מהנ''ל. הנוגע בזה.

אנחנו עומדים היום, שנה לפטירת רבנו הגדול, הרב יואל קלופט זצ"ל, ובזמן כזה, מעבר להספד, זוהי הזדמנות עבורנו להתבונן. להתבונן מעט מהו מנהיג של תורה. לא רק לדבר על פסוקים ועל גדלות, אלא לנסות ללמוד מהותו של דבר.

הגמרא אומרת, "דברים העומדים ברומו של עולם ובני אדם מזעזלים בהם, אלה הם דברי תורה". התורה, רבותיי, היא קודש קודשים. הקדוש ברוך הוא בעצמו צריך לשמור אותה מזיוף. "התורה שלה אינה סובלת שום נגיעה קלה". כדי להגיע לטהרתה של תורה, נדרש "עמל עצום, טהרה עצומה של האדם הניגש אליה".

רבי ישראל סלנטר כותב במכתב אחד, שהתורה אמנם מסורה לבני אדם, אבל "לא נכבשה היא לעשות על פי תהלוכות רצונינו". זאת אומרת, אנחנו יכולים לפסוק הלכה, אבל אסור שהרצונות שלנו, או נגיעות חיצוניות, ישפיעו על הפסק. רבי ישראל כותב שם, שאם אדם פוסק הלכה ו"ערבו בפסק ההלכה שלו איזה דברים לא נקיים כל כך מאיזו נגיה שהיא, פסקו לגמרי פיגול ממש". בדיוק כמו קורבן שיש בו פסול מחשבה. הפסק הזה שיש בו איזה שמץ של נגיעה הוא פיגול ממש.

ומהי נגיעה, אתם שואלים? לא מדובר רק בכסף או כבוד. נגיעה יכולה להיות גם אם הרב "מסתכל מה רוצים לשמוע ממנו, מה דעת הקהל, מה הם אומרים? זה כבר עלול להשפיע על האדם הפוסק שהפסק שלו אינו לטהרת של תורה". זהו כמעט שיתוק מוחלט, כי איך אפשר להיות אדם, קרוץ חומר, ועדיין להגיע להתפשטות גשמיות כזו שנדרשת לפסיקת הלכה?! זו "עבודה לא קלה, יגיעה עצומה".

ועכשיו, כשדיברנו על פוסק, בואו נצרף את נקודת המנהיג. מהו מנהיג אמיתי? הגמרא בברכות אומרת, "כל אדם שיש בו יראת שמיים, דבריו נשמעים". זהו סוד המנהיגות האמיתית. יראת שמיים היא ה"צורה" של העולם ושל האדם. החומר משתוקק לצורה. וכשיש מנהיג בעל "צורה" אמיתית, בעל יראת שמיים, "מתפעל לגביו החומר, בני אדם שומעים מה שיש לו להגיד".


כזה היה רבנו, הרב יואל קלופט זצ"ל. התורה שלו הייתה "טהורה מזוקקת שבעתיים". הוא ידע מה זו תורה, לא כל רב זוכה לתואר הזה. הוא ידע להבחין "עד כחוט השערה" ישנם דברים אפילו אצל גדולים הצורמים את האוזניים, שהם אינם לגמרי דבר מזוקק שבעתיים. הוא היה דמות של יראת שמיים טהורה, ודבריו היו נשמעים.

היום, לצערנו, העולם מלא מזיוף בדברי תורה. "יכולים לזייף תורה, פסקי הלכה, לעשות עם תורה, עם פסקי הלכה מה שרוצים".

ובתוך כל זה, הנה דבר נורא שהרב קלופט בעצמו אמר לי: "הגיורים שבבתי הדינים בארץ מגיירים, יכולים לקחת אותם לכתחילה כגוי שב'ס".כמובן, לא מדובר על מעט גירי הצדק, שהם גרים אמיתיים ומקובלים עלינו. אבל "רוב הגיורים שבבתי הדינים בארץ... יכולים לקחת לכתחילה כגוי שבאס".

איך אפשר לסמוך על בתי דין כאלה?! "דבר שהוברר ובדוק, שרבנים ישנם בארץ שמגיירים על ימין ועל שמאל, מבלי קבלת מצוות תית".וזה עוד לא הכל. "עוד יותר גרוע, שמלמדים את המועמדים לגיור כזאת שאם שואלים אותם אם רוצים לקבל מצוות – יגידו כן, כן. זה טקסט כזה שצריכים להגיד כן".והם עושים את זה "אף שיודעים שאחר כך הם לגמרי מופקרים בכל מכל המצוות כולה, בכס ושבש מתורת משפטים, מהכל – ומגיירים אותו".

"איך אפשר לסמוך על רבנים כאלה? אנחנו נפגשים היום עם תופעות איומות כאלו על כל צד. הציבור מבולבל". עושים דברים שאסור לעשות וחושבים שעושים מצוות גדולות.

למשל, בימים אלו הגיעו לארץ ישראל גויים. כנראה יש להם קצת מצפון ממה שהיה באירופה, שמרגישים את עצמם קצת אשמים. והם – באים לישיבות, לבעלי תשובה, מבקשים שילמדו איתם תורה. אברכים צעירים שעסקו בזה שאלו אותי מה לעשות. הם רוצים לדעת, שייקחו את הרב ב"הלכות מלכים". פרק זה ב"הלכות מלכים" הוא קיצור למצוות בני נח. לימדו אותם, ידעו שאסור לאכול איזה מלאכה וכו', אמרו לי 'כן, אבל הוא לא צריך להחיב את הדברים, להראות להם יותר' תראה פלאים. הם הגיעו! היום יכולים להעמיד מאות אברכים שעוסקים בקירוב רחוקים של יהודים, יכולים להפוך את כל היישוב לבעלי תשובה. אין מספיק אנשים לזה.

אבל רבותיי, "גויים הם גויים". צריכים לשבת ולתת להם שיעורים בתורה. ואלו אינם מבינים שגויים אלה שמתקרבים קצת – "ישאירו גויים ויקחו בנות יהודיות לנשים, אז יגרמו לנישואי תערובת". יש להגיע לתופעות חריגות כאלו! זה לא תורה! הם חושבים שעושים מצוות גדולות, ואסור ללמוד תורה עם גוי.

אלה הרבנים המגיירים, הבתי דינים שמגיירים על ימין ועל שמאל, שזה "טרגדיה נוראה היום במצב הכלל ישראל". היום היו צריכים לשמור על "קדושת ישראל כעל בבת עין". ומי צריך לעמוד על המשמר? "כל איש הקדוש שמסייע לכלל ישראל, כך מהתורה פה, הלכות יתירות".אבל מה קורה במציאות? "כשהן בעצמם מכניסים לקודש הקודשים בשל הכלל גויים גמורים".לכן, "אז הם גיס חמישי, הם בוגדים בכלל, בוגדים בתורה".

רבן שמעון בן גמליאל אומר על שלושת דור העולם: "על האמת, ועל הדין, ועל השלום".
"אמת" – לגשת לאמיתו של תורה כפי שביררנו לעצמנו.
"דין" – בדין צריכים להיות לא רק פוסק גדול, אלא חכם פיקח עצום, שיודע להבחין בין טענות מזויפות ובין טענות אמיתיות.
"שלום" – אדם כזה, שיש לו כוחות אלה, איש אמת וחכם עצום, הוא יודע גם כן לשמור על שלום ולהביא לידי שלום.


הדוגמה המובהקת לזה היה הרב יואל קלופט זצוק''ל מחיפה. הוא היה איש אמת. ודקדק ברצינות כל כך גדולה כל שיש לו כל פסק דין בבית דין שלו. הוא היה איש שלום, ודווקא בזה הוא התקלה בכל מכל שירו כמתו. הייתה לו תקופה שהעלילו עליו וכתבו עליו, השמיצו אותו בעיתון. באותו זמן הוא הזדמן פעם אליי. שאלתי אותו: "שמעתי שיש שם הסתות שלמות שמדברים עליו, כותבים עליו". אז הוא סיפר לי מה זה. אמרתי לו: "למה בעיתון שלנו לא כתוב אף מילה?". הוא אמר: "אני לא נותן לכתוב. היו אצלי, אמרתי להם שאני השם עושר עליהם להגיד אף מילה על מה שכותבים אחרים". שאלתי: "למה ככה? זה יותר יפה, לא צריך להגיד?". בשקט הוא עזב את העיר, עבר לחיפה. ומי שנדחק מפני השעה – שעה עומדת לו, ושמו לידי המנהיגים והפוסק לכל הצפון. לזה צריך התפשטות עד כדי כך, לשמור על שלום – לעזוב את המקום בלי שום תגובה.

כמה הדור שלנו צריך מנהיגים כאלה. אחד מהמנהיגים הגדולים נעקר מתוכנו. ואנחנו שוב מתבוננים בעניות שלה. הוא לא היה רק רב גדול בחיפה, "הוא היה מגדולי הדור. מי יתן לנו תמורתו". אני לא אומר זה סתם, כמו שמדברים בכל, אומרים בחודש. אני מתכוון למשהו אחר. ברוך השם הישיבות מלאות, הכולים מלאים, אבל בלי מנהיגים איננו רואים שצומחים מכל העולם עולם התורה הגדול. למה לא? ודאי מי שרוצה להיות מנהיג הוא ודאי שלא יהיה מנהיג. זה ישוב לידי: לא רוצה להיות מנהיג. אבל אם יש לאדם שאיפה אמיתית להגיע לאמיתו של תורה וללמוד תורה להלכה, והוא רואה את השם לפניו, אז ממילא יכירו שזה מנהיג. וכמובן, אם אין עבודה להיות יראי שמיים, אז חסר שוב העיקר של מנהיגות, כי בלי יראת שמיים אמיתית אין מנהיג, אין דבר נשמע. אם לא לזה מנהיג מכל אלפי האברכים והבחורים שלומדים, ברוך השם, תורה – אנחנו צריכים לעשות חשבון הנפש. מה חסר לנו בעבודה שלנו, ביראת שמיים? למה כל אחד כל כך קופא על שמריו וחושב שמספיק לו כמה דפים שהוא לומד, וכמה שיעור לחצר שהוא אומר, ודי לו בזה? ודאי שאי אפשר להגיד "רוצים להיות מנהיגים". אבל לראות להגיע לשלמותה של תורה, לשלמות של יראת שמיים אמיתית שהולכת למעשה – כל זה נשמט מאיתנו.

נדמה לי ששעה זו שאנחנו מתייחדים עם זכרו המבורך של רבי יואל זצ"ל, זהו הזמן הנכון לחשבון הנפש הזה. שאם רואים שמציבור כל כך גדול של תלמידי חכמים, של צעירים, אברכים, בחורים, לא יוצאים מנהיגים אמיתיים – זוהי שאלה על עצם העבודה שלה. אבל נקווה שהדוגמה המאירה של רבנו ז"ל שעומדת לפנינו עכשיו, היא תמריץ אותנו להתבונן בדרכנו. שנעורר שאיפה הרבה יותר חזקה להגיע לטהרתה של תורה וליראת שמיים אמיתית. ונזכה ל"אמת ודין ושלום". ותהי זאת עילוי לנשמתו, שאנחנו בשעה זו מתעוררים ללכת בעקבותיו ולזכות למה שהוא אמר. "השם רוצה מזוקק שבעתיים טהור" – להתחזק ולהשתלם בתורה ויראת שמיים. ובזה נקווה שנזכה לביאת משיח צדקנו במהרה בימינו. אמן.
 
חידוש גדול חידשת.

יש לך מקורות לזה?
הוכח תוכיח את "עמיתיך", היינו עם שאיתך בתורה ומצוות, וכמו האיסור של לא תלך רכיל בעמך, שהוא רק בעם שאיתך בתורה ומצוות, ולא בחילונים.

וכ"ה בביה"ל סי' תר"ח שמביא כן מהתנדב"א עיי"ש
 
וכ"ה בביה"ל סי' תר"ח שמביא כן מהתנדב"א עיי"ש

תודה. לא ידעתי את זה.

שתי שאלות:

הוא כותב על תוכחה, האם כתבת מסברא זה גם על ערבות או שיש מקור לזה?

האם ההתייחסות לחילוניים כ'תינוק שנשבה' משנה את הדין בזה?
 
הוא כותב על תוכחה, האם כתבת מסברא זה גם על ערבות או שיש מקור לזה?
כתבתי כך מסברא, והרי מי שלא ישמע לתוכחתנו ומחאתנו הרי אנו פטורים מערבות לגביו כמבו' בסנהדרין (כ"ז סוע"ב), וכמדו' שכן הוא בדר"כ אצל החילונים.
שוב חשבתי שי"ל שמה שיש ביכולתינו לחוקק חוק כזו, ועכ"פ להשאירו על כנו, הרי הוא בגדר דמי שיכול למחות, ולפ"ז נפלה הפשיטות אצלי שיש לבטל החוק [שהרי בפשטות יכולים לעשות קידוש וכדו' עבור חילונים מדין ערבות, אף מי שכבר יצא יד"ח קידוש, וחזינן שבעצם ישנו לדין ערבות לגבם, ואכן צ"ע בזה], ונשאר בצע"ג לגבי לחשב הריוח לגבי ההפסד וכו', וצריך אכן לשאול גדולי הדור.
האם ההתייחסות לחילוניים כ'תינוק שנשבה' משנה את הדין בזה?
כמדו' שסו"ס אינם בגדר עם שאיתך בתורה ומצוות, אף אם אינם בגדר משומד וגויים, וצ"ע.
 
  • תודה
תגובות: MMH
מתנצל לא הייתי באיזור,
חז"ל מספרים על ר"ג ואחותו אמא שלום שרצו לשים ללעג וקלס איזה פילוסוף/נוצרי שאמר שהוא ישר.
באו לפניו למשפט על ירושה, ר"ג טען בת אינה יורשת ככתוב בתורת משה, אמא שלום טענה בת יורשת כבן. (יום קודם הכניסה לו אמא שלום מנורת זהב בתור שוחד).
פסק הפילוסוף, דברי התורה בת אינה יורש אינם תקפים להיום ותירש הבת עם אחיה.
למחרת הכניס לו ר"ג חמור לובי, חזר הפילוסוף ואמר: ראיתי בספרים (ברית החדשה) שהכותב אמר "לא באתי לשנות מדברי תורת משה כלום", לפיכך הבת אינה יורשת.
אמרה לו אמא שלום: האר אורך במנורה.
ענה ר"ג: בא החמור ובעט במנורה.
והבינו כולם שנטל שוחד.
===
כך צריך לעשות לדיין הדומה לזה, לתעד את ההליך ולהפיץ בתקשורת.
בכל פעולות כיו"ב צריך לחשוב היטב מה יהיו תוצאות אותו המעשה
ברור שבמקרה כזה התקשורת היה מציג את זה כאילו כך הוא אצל כל הרבנים
וצריך לדון אם כדאי לעשות כן
לענ"ד נראה כדבר פשוט שצריך לבטל לגמרי את מוסד הדיינות מטעם (עכ"פ לענין גיטין וקידושין, לגבי דיני ממונות אינני יודע), ולבטל החוק של גיטין וקידושין ע"פ תורה, שכל מה שמרויחים על ידו הוא שחילונים לא יהיו עם פנויות נידות, אלא עם נשואות נידות, (ופ"א תהיה טהורה, ובאם היא מבוגרת תישאר כך כל ימיה, שזה אכן דבר גדול), [וידוע פסק האג"מ (כמדו') שבחילונים לא אמרינן שכונתו בביאה היא לשם קידושין, וממילא הן נשארות פנויות], והרי אין לנו חיוב ערבות ותוכחה על כאלו שאינם עושי מעשה עמך, וההפסד שע"י החוקים האלו הוא הרבה הרבה הרבה יותר גדול (באמת היה לי לכתוב שורה שלימה של הרבה...), שעי"ז יש הגיטין הפסולים ומתרבים ממזרים וכו', והרבה אנשים שומתומ"צ נושאים בשגגה אשת איש וממזרות וממזרים ה"י, וזה חוץ מהשפ"ד וגזילה וכו' של הבעלים וכמו שכבר האריכו בזה.

ובאם יבטלו הכל, יהיה המצב כמו במדינות העולם כארה"ב וכדו', שכל מי שרוצה גט ע"פ תורה צריך לבוא לבתי דין פרטיים שאין להם סמכות חוקית, ובפעמים המועטות שיש דינא דגמרא לכוף הם כבר מסתדרים..., והעיקר הוא שלא יהיה הלחץ של ארגוני נשים וכו' ושהדיינים מקודמים על ידיהן וכו'.
כבר הציע כן בשעתו הג"ר אליהו בקשי דורון זצ"ל, וכמדומה שחבריו לא הסכימו עמו
אמנם כמדומה שטעמיו היו אחרות
ובאמת המחשבה שיהיה עדיף אם יבטלו את הרבנות כמדומה אינה מציאותית
וכמדומה שבארה"ב הבעיה של "רע-בנים" קלי דעת גדולה הרבה יותר מבארץ ישראל
 
בכל פעולות כיו"ב צריך לחשוב היטב מה יהיו תוצאות אותו המעשה
ברור שבמקרה כזה התקשורת היה מציג את זה כאילו כך הוא אצל כל הרבנים
וצריך לדון אם כדאי לעשות כן

כבר הציע כן בשעתו הג"ר אליהו בקשי דורון זצ"ל, וכמדומה שחבריו לא הסכימו עמו
אמנם כמדומה שטעמיו היו אחרות
ובאמת המחשבה שיהיה עדיף אם יבטלו את הרבנות כמדומה אינה מציאותית
וכמדומה שבארה"ב הבעיה של "רע-בנים" קלי דעת גדולה הרבה יותר מבארץ ישראל
כמו שכעת מאיימים בפרישה מהקואליציה, ועיקר המטרה זה להלחיץ, אבל עושים את זה בכל הרצינות.
כך בענין הנ"ל צריך לדחוף בכל הכוח לבטל מוסד זה, וכמובן יהיו הרבה שיעמדו מנגד, ויבואו לפשרות, וגם כמובן הציבור יתחיל להיות מודע לדברים החמורים, ונרוויח חמישים אחוז... זה הרבה. ודו"ק.
 
ראשי תחתית