גזרת הגיוס, השלכות בעיות ופתרונות

אבל בסך הכל זו התנהגות ישראלית קלאסית.
(פעם שמעת שהשמאל מגנה התפרעות שמאלנית ? - רק החרדים והימניים, וזה מראה על חולשה מסויימת או טפשות, לא כן ?).
ניתן להגיד שברגע שאני מתנער מהשוליים האלימים (כל מחנה לשוליו) אני כביכול פוגע במחנה שלי, אבל לדעתי זה הפוך, ברגע שאני מתנער מהאלימים במיוחד ובפרט במשהו שהוא כביכול הלכתי ויהודי ותורני, אזי זה מראה שאני אכן מכוון לשם דיון מכובד לשם שמים.

כעיקרון אין לי בעייה לשבת גם עם מי מאנשי הפלג או שאר המתנגדים לחוק ולדון איתם, בתנאי שאנחנו יושבים ודנים עם עובדות וברוגע ובכבוד. יתכן שנצא מהדיון חלוקים - אבל ישבנו לדון כמו בני אדם מתורבתים. מהרגע שיש שוליים כאלו אלימים והמיינסטרים שלהם מקבל אותם באהבה - אני עושה אחורה פנה ואורז בליבי את כל המחנה כמחנה אלים. ואני מאמין שכך עוד רבים.
 
הודעת סיעת דגל התורה:
ברגעים אלו, הגיעה ההוראה מגדולי ישראל מרנן הגר"ד לנדו והגרמ"ה הירש שליט"א לחברי הכנסת כי הוחלט לתת אור ירוק לקידום החוק בועדה בכנסת בהקדם.
עוד נמסר בהחלטה כי לאחר שתוגש הצעת החוק במלואה ועוד בטרם ההצבעה בכנסת, ההצעה תעלה על שולחנם של גדולי ישראל שליט"א ושם יוחלט סופית לגבי אופן ההצבעה על החוק.
סיעת דגל התורה מבקשת מציבור בני התורה ולומדיה דוקא בתקופה זו שאנו זקוקים להרבה סיעתא דשמיא שימשיכו לעסוק בתורה בהיכלי הישיבות והכוללים.
אנו סמוכים ובטוחים שבזכות ריבוי לימוד התורה והיצמדות לדעת גדולי התורה שליט"א, נזכה להגדיל תורה ולהאדירה שזו השמירה הגדולה על עם ישראל כולו.
 
ניתן להגיד שברגע שאני מתנער מהשוליים האלימים (כל מחנה לשוליו) אני כביכול פוגע במחנה שלי, אבל לדעתי זה הפוך, ברגע שאני מתנער מהאלימים במיוחד ובפרט במשהו שהוא כביכול הלכתי ויהודי ותורני, אזי זה מראה שאני אכן מכוון לשם דיון מכובד לשם שמים.

כעיקרון אין לי בעייה לשבת גם עם מי מאנשי הפלג או שאר המתנגדים לחוק ולדון איתם, בתנאי שאנחנו יושבים ודנים עם עובדות וברוגע ובכבוד. יתכן שנצא מהדיון חלוקים - אבל ישבנו לדון כמו בני אדם מתורבתים. מהרגע שיש שוליים כאלו אלימים והמיינסטרים שלהם מקבל אותם באהבה - אני עושה אחורה פנה ואורז בליבי את כל המחנה כמחנה אלים. ואני מאמין שכך עוד רבים.

אני מסכים עם כל מילה,
אני רק טוען שההנצלות (בישראל עכ"פ), היא מנת חלקם של החלשים.
מי שמרגיש את עצמו חזק לא מתנצל, הוא פשוט לא לוקח אחריות ופה זה נגמר.
בקטע הזה הם מרגישים חזקים (ויש להם על מה).
 
אני מדבר על טיוטת החוק המתגבשת.
יש מכסות ויש יעדים. אין קשר ללומדי התורה שיכולים להמשיך לשקוד על תלמודם ללא מפריע.
בחוק הנוכחי אין מכסות!!
ככל ולא יופעלו סנקציות על מוסדות ואישים פרטיים,
וככל ויתן מעמד בן ישיבה לכל בני הישיבות.
והמכסות ויעדים יהיו משהו ערטילאי כמו שהיה כל ה-30 שנה האחרונות.
הרי שהכל (אמור להיות) בסדר.
זה בדיוק מה שאמור להיות.
רק שאם לא יעמדו ביעדים, יהיו סנקציות מדורגות שיגברו במשך השנים [תקציבים, רשיון, יציאה לחו"ל, צהרונים וכד'], וזה ודאי עדיף על פני המצב הנוכחי בו יש כבר את כל הסנקציות בפועל, ואולי יתווספו עוד אחרות, מלבד המעצרים והפחד של בחורי הישיבות מדפיקה על הדלת של הצבא ומהישיבה בכלא.
א. יהיו סנקציות גם לאלו היושבים ולומדים, ולא כל אחד יכול לעמוד בזה, בטח ובטח מי שבא משפחות חלשות יותר וכו'

ב. בשלב שבו הגענו ליעדים של 50%, ובמה שמוגדר הציבור החרדי יש לפחות 60% שבאמת לומדים, האם גם אז כל אחד שירצה ללמוד יוכל?

וא"ת אקדומי פורענותא וכו', ודיה לצרה בשעתה, י"ל שכשהצרה היא צרת רבים כמו היום, אז כל אחד מתחזק מחברו, (ואני כותב זאת כאחד שנמצא בגיל גיוס, ותחת צו מעצר-ואני גם תלמיד כולל של הרב סורוצקין....)משא"כ כשכולם יהיו מסודרים, ויהיה כמה מסכנים שיתקעו, מי יעזור להם? אותם אלו שהיום ממלאים פיהם מים כשנעצרים בחורים מביתם??
א. אין שום סנקציה שתהיה על הלומדים שלא קיימת כבר כעת.
ב. בהחלט כן. רק שאם לא יעמדו ביעדים יהיו סנקציות וכנ"ל. ואם במשך 5 שנים לא יעמדו ביעדים, אז החוק יפקע.
ג. אתה מכיר בחורים שבלחץ ובפחד מזה שיעצרו אותם? אתה יודע כמה כבר נכנעו בגלל הפחד והלחץ המשפחתי והתגייסו? אתה יודע כמה בחורים לא מגיעים לישיבות בגלל שההורים שלהם לא רוצים שהם יהיו עריקים?
אבל אתה כבר הכרעת-

רק לעדכן: אתמול יצא דיווח שהרב לנדו מתנגד, מה שבטוח הוא עדין לא אישר, ולא בכדי, לגאון כמוהו מספיק 10 דקות לעבור על כל החוק.

תוכל להשאיל לי את המכשיר שמגלה מי מבין (כמוך) ומי לא?


אתה מכיר מישהו שרוצה ללמוד במצב הנוכחי ולא נותנים לא? בפעם האחרונה שבדקתי, ספסלי בית המדרש מלאים בלעה"ר כי"ר

ומה יהיה אחרי החוק? אותו דבר! יעדים סנקציות וכו', אז מה הענין בכל הבלאגן הזה?
קודם כל, כבר פורסם כעת שהרב לנדו ג"כ אישר את החוק.
לגופו של ענין - אני מכיר הרבה בחורים שעצרו אותם והם רצו לשבת וללמוד. אין לי מושג באיזה יקום אתה נמצא.
ואחרי החוק - כבר התבאר לעיל, עיקר המטרה של החוק שבחור שרוצה ללמוד לא יהיה עבריין חוקי, ולא יהיה בסכנת מעצר.
וגם - יהיה פחות סנקציות ממה שיש היום, ועוד דבר חשוב מאוד!! - יהיה יותר תקציבים לישיבות ולכוללים
יש לי שתי שאלות שפשוט משגעות אותי בכל הדיונים על חוק הגיוס החדש שאני פשוט לא מבין למה לא מציגים את הטיעונים הללו
1-למה אנו מוכנים לקבל את זה שמתייחסים לכל החרדים כקבוצה אחת שצריכה למלאות יעדים, למה זה מקובל עלינו? שיסתכלו עלינו כמו שמתייחסים לעריקים חילונים ששוללים הטבות פר 'משתמט', ואז לא יהיה סנקציות מחרידות קבוצתיות (מאמין שזאת טענה משפטית מובהקת).
2-למה עושה רושם בדיונים על החוק שעיקר מה שמנסים לסדר זה את הכספים והתקציבים לישיבות ולא את הבחורים/אברכים עצמם עם הסנקציות שזה לב ליבו של האירוע, חושב אפי' על פגם ערכי בסדר העדיפויות מעצר יותר גרוע ממעונות, וחו"ל למי שנצרך (חב"ד, רקע חוצני"ק, ברסלב, מי שהתרגל לנופש) יותר חשוב מהנחה בארנונה-חירות אישית על פני הטבות...
1. איזה סנקציות קבוצתיות מחרידות יש יותר מעריק רגיל?
אין אף עריק שמקבל תקציב למרות היותו עריק, וכל עריק לא יכול לצאת לחו"ל וכו'.
על יזה סנקציות אתה מתכוין?
2. ממש לא נכון, גדולי ישראל דיברו הרבה על החשש של הבחורים ממעצרים, והשקט הנפשי שלהם לשבת וללמוד, ועוד דבר חשוב מאוד!! לעצור את החילול שם שמים שעוצרים יהודים במדינה היהודית על 'עוון' לימוד תורה.
א-אולי באמת כדאי לוותר על הדרישות בשביל הדבר העיקרי הזה, ב-בסוף כרגע מדובר בעבירה על החוק שע"ז יהיה אחריות אישית לכ"א וזה לא דומה להטבות לצורך העניין סמוטריץ מקבל כמויות כסף עבור ההתיישבות אבל המתפרעים שם בגבעות לא נענשים קבוצתית-לא שוללים קצבאות לישיבת יצהר לדוג' אלא פר מתפרע.

זה עדיין לא מהות בסוף מדובר בתרבות שלילית שהשתרשה בנזקקות ותלות במדינה וזה כספים שאני כאברך חושב שאצליח לספוג את זה עם המשכנתא והכל, הגם שזה יכאב מאוד...

אתה רואה כלפי איזה חלקים מתמקדים בסנקציות.
לא כ"כ הבנתי את הטענה שלך.
גם כאן שוללים הטבות פר משתמט, לא עצרו לאף ישיבה את התקציב, אלא כל ישיבה לא מקבלת תקציב על עריקים.
 
ציטוטים מתוך מכתב מועצת חכמי התורה
ביאור 2025-11-19 131348.jpg



ביאור 2025-11-19 131405.jpg


ביאור 2025-11-19 131429.jpg



יבואו הציניקנים ויאמרו שד.ע. חבר מועצת החכמים...
 
בעיתון הפלס תומכים ומעודדים טרור. זוועה.
לא ראיתי שם תמיכה ועידוד לטרור*, אבל בגלל ש-
קשה לקרא מה כתוב שם, כתב כ"כ קטן (ובלי ניקוד...).

אז אם תוכל למרקר או לצטט, נוכל לדון ולהזדעזע כדבעי.

*הערה: האם מתאים להשתמש במילה הזו, יממה לאחר שיהודי נרצח מטרור רח"ל?
 
לא ראיתי שם תמיכה ועידוד לטרור*, אבל בגלל ש-

אז אם תוכל למרקר או לצטט, נוכל לדון ולהזדעזע כדבעי.
טור שלם שתוקף את מי שתקף חבורת מופרעים, ולא טורח להתנער מהם או לגנות אותם ולו בקצת - זהו גיבוי
*הערה: האם מתאים להשתמש במילה הזו, יממה לאחר שיהודי נרצח מטרור רח"ל?
טרור זו הגדרה מילונית להתנהגות מסויימת. גם בחורף גם בקיץ הגדרות לא משתנות.
 
בחוק הנוכחי אין מכסות!!

זה בדיוק מה שאמור להיות.
רק שאם לא יעמדו ביעדים, יהיו סנקציות מדורגות שיגברו במשך השנים [תקציבים, רשיון, יציאה לחו"ל, צהרונים וכד'], וזה ודאי עדיף על פני המצב הנוכחי בו יש כבר את כל הסנקציות בפועל, ואולי יתווספו עוד אחרות, מלבד המעצרים והפחד של בחורי הישיבות מדפיקה על הדלת של הצבא ומהישיבה בכלא.

...

מאיפה יבואו היעדים אם אין מכסות ?
 
הרב יעקב עדס
גם אם הרי"י יחתום בעד החוק - הוא נגד
 
"אני כאן רגע להעמיד את המושג התורני הפשוט שנקרא שלוחה דרבנן. להעמיד אותו על מקומו ועל מקורו. הגאון מווילנה כבר אמר במשלי, והקראנו את זה כמה פעמים… הוא אומר שגם אם יטעו את גדולי ישראל, יטעו אותם בכוונה, יש להם קסם על השפתיים בצורה כזו שבסוף יתברר שהקדוש ברוך הוא רצה שיטעו אותם."
רק להעיר, שאין דברי אדוננו הגר"א מוסכמים על הכל.
 
יש באמת כמה כיתות שרח"ל לא מסכימים עם הגר"א
המשכילים המזרחי שבתי צבי ועוד.
בגוף הדבר סילפו בשם הרמב"ן והחינוך.
יש פה כמה וכמה עמי הארץ שלא יודעים להבין דברי גדולי ישראל.
ורואה שהם רוצים לגרור למחוזות חמורים של אי ציות לדעת התורה וזה כל רצון המשועממים
שלא אכפת להם שילכו לצבא, העיקר שהם יצעקו שלא מתפשרים ועוד צעקות ילדותיות
ובמו ידיהם מנסים להחריב את עולם התורה בהתנגדותם על ידי מכתבים והקלטות ילדותיות
 
יש באמת כמה כיתות שרח"ל לא מסכימים עם הגר"א
המשכילים המזרחי שבתי צבי ועוד.
בגוף הדבר סילפו בשם הרמב"ן והחינוך.
יש פה כמה וכמה עמי הארץ שלא יודעים להבין דברי גדולי ישראל.
ורואה שהם רוצים לגרור למחוזות חמורים של אי ציות לדעת התורה וזה כל רצון המשועממים
שלא אכפת להם שילכו לצבא, העיקר שהם יצעקו שלא מתפשרים ועוד צעקות ילדותיות
ובמו ידיהם מנסים להחריב את עולם התורה בהתנגדותם על ידי מכתבים והקלטות ילדותיות

אתה לא עניני, ועל כן אין לי ענין להתבחבש איתך.
אני לא עוסק בחוק הגיוס ואין לי בו עמדה.
דיברתי ענינית על השאלה אם גדולי ישראל יכולים לפעמים לטעות.
והתשובה היא - שלכל הפחות לפי חלק מהדעות התשובה היא בהחלט כן.
זה לא אומר שיש כאן מערב פרוע ואיש הישר בעיניו יעשה.
ובמידת מה רלוונטיים גם דברי החינוך לגבי בי"ד הגדול בירושלים, אך בזעיר אנפין כמובן.
 
אנחנו צריכים להקשיב לגדולי ישראל.
ולא יעזור כל מסע הסתה המחוצף והטיפשי
 
אתה לא עניני, ועל כן אין לי ענין להתבחבש איתך.
מאי האי?
אני לא עוסק בחוק הגיוס ואין לי בו עמדה.
דיברתי ענינית על השאלה אם גדולי ישראל יכולים לפעמים לטעות.
והתשובה היא - שלכל הפחות לפי חלק מהדעות התשובה היא בהחלט כן.
גם לפי הגר"א הם יכולים לטעות
רק שהקב"ה מסבב שיטעו כדי שיצא מכך דברים שלא היו חולמים עליהם בשעה שטעו
 
מאיפה יבואו היעדים אם אין מכסות ?
יש הבדל בין יעדים לבין מכסות, וזה חלק גדול ממה שעמלו להשיג בחוק הנוכחי [בקצרה ממש - מכסות הכוונה שמכל X בחורים שלומדים בישיבה צריכים להתגייס כך וכך, ויעדים זה יעד כללי שהחוק רוצה שיעמדו בו כל מי שנכנס תחת ההגדרה חרדי]
היעדים יבואו מכל מיני כאלו שבכל מקרה מתגייסים [בחורים נושרים, בחורים שרוצים קריירה ומשכורת, בוגרי מוסדות הקירוב החרדים שלא הלכו לישיבות, אברכים חסידיים, חבדניקים שרוצים לצאת לחו"ל, ועוד כל מיני קומבינות שונות]
והאמת שבכל מקרה מסתמא לא יעמדו ביעדים, אבל לפחות ירוויחו עוד כמה שנים
[כמובן בתקווה שהבג"צ לא יבטל את החוק מיידית]
 
מחילה, לא דייקתי, החינוך סובר שיכולים לטעות, הרמב"ן סובר שלא יכולים לטעות:
בספר החינוך (מצוה תצו) כ' "לא תסור ממנו ימין ושמאל, אפילו יאמרו לך על ימין שהוא שמאל ועל שמאל שהוא ימין לא תסור ממצותם, כלומר שאפילו יהיו הם טועים בדבר אחד מן הדברים אין ראוי לנו לחלוק עליהם אבל נעשה כטעותם, וטוב לסבול טעות אחד ויהיו הכל מסורים תחת דעתם הטוב תמיד, ולא שיעשה כל אחד ואחד כפי דעתו שבזה יהיה חורבן הדת וחלוק לב העם והפסד האומה לגמרי. ומפני ענינים אלה נמסרה כוונת התורה אל חכמי ישראל". אולם הרמב"ן (דברים יז, יא) כ' "כי רוח השם על משרתי מקדשו ולא יעזוב את חסידיו, לעולם נשמרו מן הטעות ומן המכשול". ועי' להגר"א עה"פ "קסם על שפתי מלך, במשפט לא ימעל פיו" (משלי טז, י) שכ' "הדבור של מלך הוא כמו קסם, אף שמרמים אותו יקרה ד' דבר בפיו שיהא משפטו אמת וזהו שבמשפט לא ימעל פיו, והענין, מאן מלכי רבנן, אף שיטעו לפי השאלה מכל מקום במשפט לא ימעל פיו, כלומר בדין עצמו לא יטעו...".
 
מחילה, לא דייקתי, החינוך סובר שיכולים לטעות, הרמב"ן סובר שלא יכולים לטעות:
בספר החינוך (מצוה תצו) כ' "לא תסור ממנו ימין ושמאל, אפילו יאמרו לך על ימין שהוא שמאל ועל שמאל שהוא ימין לא תסור ממצותם, כלומר שאפילו יהיו הם טועים בדבר אחד מן הדברים אין ראוי לנו לחלוק עליהם אבל נעשה כטעותם, וטוב לסבול טעות אחד ויהיו הכל מסורים תחת דעתם הטוב תמיד, ולא שיעשה כל אחד ואחד כפי דעתו שבזה יהיה חורבן הדת וחלוק לב העם והפסד האומה לגמרי. ומפני ענינים אלה נמסרה כוונת התורה אל חכמי ישראל". אולם הרמב"ן (דברים יז, יא) כ' "כי רוח השם על משרתי מקדשו ולא יעזוב את חסידיו, לעולם נשמרו מן הטעות ומן המכשול". ועי' להגר"א עה"פ "קסם על שפתי מלך, במשפט לא ימעל פיו" (משלי טז, י) שכ' "הדבור של מלך הוא כמו קסם, אף שמרמים אותו יקרה ד' דבר בפיו שיהא משפטו אמת וזהו שבמשפט לא ימעל פיו, והענין, מאן מלכי רבנן, אף שיטעו לפי השאלה מכל מקום במשפט לא ימעל פיו, כלומר בדין עצמו לא יטעו...".
והרמב"ן עצמו כותב בפרשת לך לך ששרה אמנו חטאה
 
ראשי תחתית