ועוד אעתיק לשון הרב בוחבוט שליט"א עם ההקלטה של הרב יעקב יוסף זצוק"ל ועד תלמידי הגרב"צ זצוק"ל.
אחרי כן יצא אחיו מני"ר הרה"ג ר' יעקב יוסף זצ"ל, אשר מפיו לפידים יהלוכו בנושא חדר היחוד לבני עדות המזרח, ואף נגד מלכים ראשי הישיבות דיבר האיש אדוני האר"ש קשות, וכל העם רואים את הקולות הקול קול יעק"ב חרות על הלוחות ב"דיסק" אשר בו הוקלט השיעור (מתאריך י"א מנחם אב תשע"ב – ידיעה זו ואת ה"דיסק" קיבלתי מאחד מבחירי בית מדרשנו "ברכת אברהם", מני"ר הגאון הרי"ח הטוב אוהב-ציון שליט"א מח"ס עתה באתי ועוד, תשואות חן חן לו). בתחילה יצא יעק"ב מבא"ר מנהגנו אודות נתינת אפר על ראש החתן, שאנו בני עדות המזרח לא נהגנו בזה יען כי סגי לן בשבירת הכוס, דבזה כבר יוצאים י"ח עשיית זכר לחורבן, והיטב חרה לו על אותם ראשי ישיבות שחפצים לכוף את הבחורים לנטות ממנהג הספרדים, ועל זה, דבר ידבר הוא, ואעתיק אות באות את שמ"ע יעק"ב:
"היום, בדור החדש, כמו שאמרתי חדשים מקרוב באו, מסכנים לא למדו הלכות, ולא יודעים את ההלכות שלנו, ובאים משבשים, ולא רק משבשים, אלא גם רוצים להכתיב, והוא אומר לך אותו ראש ישיבה: אם לא, אני הולך. שילך, הדלת פתוחה, מע-סלאמי, שילך לחיים טובים ולשלום, יש גם לנו רבנים שיכולים לעשות את החופה וקידושין. זה חוסר דעת שאותו האדם גם לא יודע, גם רוצה להכתיב, וגם מאיים. זה לא סגנון של אנשים בני תורה, אבל מה נעשה יש חלק מאותו האנשים ש… אני אומר דוגמא על המשל הזה, לאו דוקא המשל הזה, יש עוד הרבה דברים אחרים שהם מנסים להעביר, להשכיחם תורתך וכו' פעם היה בסגנון אחד היום בסגנון אחר. אחרי שגומרים חופה וקידושין, אז אותו ראש הישיבה נותן הוראה: עכשיו צריכים ללכת החתן והכלה לחדר יחוד. כך הוא אומר להם. מי אמר שצריכים ללכת לחדר יחוד? מי אמר לו את ההלכה הזו? האשכנזים עצמם לא נהגו בזה, רק במאתיים שנה האחרונות התחילו במנהג המאוחר הזה
[לז], ואנחנו לא נהגנו בדבר הזה, אצלנו אין מנהג כזה. אז אם הוא אומר לו: תלכו לחדר יחוד. תגיד להם לחתן ולכלה: לא אל תלכו, אין צורך ללכת לשם,
זה מנהג מכוער – כך היו אומרים ראשי ישיבת פורת יוסף הגאון רבי יהודה צדקה הגאון חכם בן ציון ועוד, ולכן לא צריך לשמוע לו." עכ"ל הג"ר יעקב יוסף זצ"ל. [ועוד המשיך שם בדברים קשים כגידין ביתר שאת ויתר עוז, בהתבטאויות חריפות עד למאוד, ולא אמשיך להעתיק מימר קדישין אלו מפני כבודם של ראשי הישיבות שליט"א]
[לח].
והט אוזניך ושמע מה שהביא הרב יצחק מנחם אזולאי נר"ו בקובץ אור תורה גליון
תצט' (בגי'
העידותי בכם היום, חסר וא"ו כפי שנכתב במקרא) עמ' תצט' (גי' כנ"ל), דכתב בזה עדות נאמנה וז"ל: "וחשבתי דרכי להעלות על הכתב את אשר שמענו בזה ממרנא ורבנא ראש הישיבה הגאון החסיד
רבי בן ציון אבא שאול זצוק"ל, אשר לשמו ולזכרו תאות נפש, בהיותנו לומדים לפניו מסכת קידושין (בשנת התש"ן) והגענו לדברי התוס' שם דף יב' ע"ב ד"ה ומשום פריצותא לפי שצריך או עדי ביאה או עדי יחוד ודבר מכוער שמעמיד עדים על כך. ועל זה אמר מורנו זצ"ל בזה"ל: מכאן ראיה [אומר המעתיק אליה"ו זוטא: כוונתו לדמות ראיה ולא לראיה ממש] נגד מנהג האשכנזים שעושים יחוד אחרי החופה, ומעמידים עדים על כך, ולפי התוס'
מכוער הדבר הזה. אולם מנהג הספרדים שעושים יחוד אחר כך [בביתם] הוא טוב, ואע"פ שאין עדים שרואים את היחוד, אין בכך כלום, שבשום מקום לא מצאתי שצריך עדים ליחוד, ולכן יכולים ללכת לביתם ולהתייחד אף שאין עדים שרואים אותם, ואפי' אם תאמר שצריך עדים, הרי כולם רואים אותם בבוקר כשיוצאים מהתייחדותם בביתם, ואף מותר להם להתייחד לפני כן בלי עדים וכו'
[לט]. אולם ספרדי הרוצה לנהוג בזה כהאשכנזים ולעשות יחוד, יעשה, אבל שאל יראו אותם אחרים, וילכו לביתם כעשר דקות ויחזרו, אולם היום עושים מזה צחוק, ומה שעושים היום
הוא כמעשה נבלות. וספרדי הנוהג כן כיום, ומשנה ממנהג הספרדים, זה בגלל שמרגיש נחיתות בעצמו, ומחפש לו מנהגים אחרים, ואני אומר אין מנהגים טובים כמנהגי הספרדים בכל, בכל. [עכת"ד הגרב"צ זצ"ל, וסיים הרי"מ אזולאי וז"ל:] עד כאן העתקתי ממחברת החידושים על מסכת קידושין ממורנו זצ"ל (שיעור מ"א, יום ד' כ"ד חשון תש"ן). וזאת למודעי, שהדברים הנ"ל כתבתים מיד עם אמירתם, ויכולני לומר שהוא כמעט לשונו במדוייק." עכ"ל הרי"מ אזולאי שליט"א.
[וע"ע ביתד המאיר גליון קמט' דמייתינא לדברי הרה"ג ר' י. ז. (מגדולי תלמידי הגרב"צ, החפץ בעילום שמו, לשעבר ראש ישיבה חשוב וכעת ראש כולל) שאמר
[מ] שזוכר היטב שלמחרת החתונה של הגאון רבי (…), נכנס הגרב"צ אבא שאול זצ"ל לשיעור בפורת יוסף ואמר לתלמידיו בזה"ל: "בכוונה לא עשיתי חדר יחוד, שהוא
דבר מכוער" (מילים אלו ביקש הג"ר י.ז. לכתוב לאלתר, כדי שיהיו המילים בדקדוק), ואח"כ העיד הגרי"ז דברים העולים בקנה אחד ממש עם כל פרטי העדות שפורסמה ע"י הגר"י אזולאי שליט"א הנ"ל, וכנראה ששני העדים היו נוכחים באותו שיעור. וכן הרה"ג ר' מרדכי עבאדי (מח"ס נופת צופים, מגדולי המעיינים בפורת יוסף), העיד
[מא] בזה"ל: "הגרב"צ היה מדבר על זה בחומרא בישיבה". עכ"ל. ובעיקר הדבר שהגרב"צ אבא שאול זצ"ל היה מתנגד לחדר יחוד, כן העידו חמישה עשר מגדולי תלמידיו (עיין יתד המאיר שם, ואח"כ בגליון שלאחר מכן במדור התגובות הוסיף עד נוסף והנה ששה עשר), כך שאין כל מקום לערער על נאמנותה של שמועה זו. וחכם אחד נר"ו שהעיד אחרת, כאשר דיברו אתו על זה, הודה להדיא דלאו בפירוש איתמר אלא מכללא איתמר, שראה לאחד מנכדי הגרב"צ שערך חדר יחוד באולם ומזה הסיק מסקנות ובנה בניינים. וכשביררו את הדבר אצל אותו הנכד היקר שליט"א אכן נודע הדבר שעשה כן מדעת עצמו ולא שאל את פי קודשו של הסבא קדישא שצ"ל לשמוע דעתו דעת עליון בענין, וככל שהבאנו ביתד המאיר שם בארוכה, ראה נא שם דברים בשם אמרם, ואכמ"ל].
ואף גם זאת כתב שם הגרי"מ אזולאי הנ"ל באור תורה הנ"ל משם הטוב דחסידא קדישא הרה"ג ר' יהודה צדקה זצ"ל, שאמר בזה"ל: "ובאמת שזו פריצות גדולה, שרואים הבחורים איך שהם [החתן והכלה] מתייחדים, וכל שכן הבחורים העדים,
ובודאי שבאים להרהורי עבירה הקשים מעבירה, ולא ראינו לכל רבותינו הספרדים שנהגו בזה וכו'." עכ"ל
[מב]. והבט נא וראה ג"כ בספר מנחה לחיים סימן י' הערה רא' כתב בשם ספר הארי במסתרים עמ' 268 שכתב בזה"ל: "ועובדא הוה, כשנשאל מרן הגאון רבי יהודה צדקה זצ"ל ראש ישיבת פורת יוסף, על ידי קבוצת אברכים על דעתו בענין חדר יחוד שלאחר החופה, השיב בנימה של גערה, והביע את כאבו וצערו על התפשטות
מנהג רע זה בקרב בני ספרד." עכ"ל.