חדר ייחוד לספרדים

  • יוזם האשכול יוזם האשכול יעקבי
  • תאריך התחלה תאריך התחלה
על היחוד בבית עם שתי עדים בצינעא ולא קבל עם ועידה שכל העולם מחכה להם ויש דיבורים בקהל.
אתה הופך את היוצרות

היחוד בבית הוא של "בעילה" והוא הכיעור ועליו כתבו שהוא מכוער

ואילו אתה שבא מבית מדרש שכל כולו "לסלף" "ולעוות" הופך את היוצרות
 
וכן הגר"מ מאזוז זצוק"ל באור תורה כסלו תשמ"ה עמ' קלג' כתב וז"ל: "ושמעתי ממגידי אמת שאלה העושים יחוד אחרי ז' ברכות שואלים חבריהם (בני הישיבות)[מג] בדרך שחוק ולעג איפה החתן ולמה מתעכב הרבה וכו'[מד] וכדי בזיון." עכ"ל. וביתד המאיר גליון צד' עמ' כב' נכתב בשם הגאון הנאמ"ן שליט"א שאמר גבי חדר היחוד: "הדבר מגונה, החתן בפנים וכולם בחוץ מדברים וכו'" עכ"ל, עיי"ש.
 
ועוד אעתיק לשון הרב בוחבוט שליט"א עם ההקלטה של הרב יעקב יוסף זצוק"ל ועד תלמידי הגרב"צ זצוק"ל.


אחרי כן יצא אחיו מני"ר הרה"ג ר' יעקב יוסף זצ"ל, אשר מפיו לפידים יהלוכו בנושא חדר היחוד לבני עדות המזרח, ואף נגד מלכים ראשי הישיבות דיבר האיש אדוני האר"ש קשות, וכל העם רואים את הקולות הקול קול יעק"ב חרות על הלוחות ב"דיסק" אשר בו הוקלט השיעור (מתאריך י"א מנחם אב תשע"ב – ידיעה זו ואת ה"דיסק" קיבלתי מאחד מבחירי בית מדרשנו "ברכת אברהם", מני"ר הגאון הרי"ח הטוב אוהב-ציון שליט"א מח"ס עתה באתי ועוד, תשואות חן חן לו). בתחילה יצא יעק"ב מבא"ר מנהגנו אודות נתינת אפר על ראש החתן, שאנו בני עדות המזרח לא נהגנו בזה יען כי סגי לן בשבירת הכוס, דבזה כבר יוצאים י"ח עשיית זכר לחורבן, והיטב חרה לו על אותם ראשי ישיבות שחפצים לכוף את הבחורים לנטות ממנהג הספרדים, ועל זה, דבר ידבר הוא, ואעתיק אות באות את שמ"ע יעק"ב:



"היום, בדור החדש, כמו שאמרתי חדשים מקרוב באו, מסכנים לא למדו הלכות, ולא יודעים את ההלכות שלנו, ובאים משבשים, ולא רק משבשים, אלא גם רוצים להכתיב, והוא אומר לך אותו ראש ישיבה: אם לא, אני הולך. שילך, הדלת פתוחה, מע-סלאמי, שילך לחיים טובים ולשלום, יש גם לנו רבנים שיכולים לעשות את החופה וקידושין. זה חוסר דעת שאותו האדם גם לא יודע, גם רוצה להכתיב, וגם מאיים. זה לא סגנון של אנשים בני תורה, אבל מה נעשה יש חלק מאותו האנשים ש… אני אומר דוגמא על המשל הזה, לאו דוקא המשל הזה, יש עוד הרבה דברים אחרים שהם מנסים להעביר, להשכיחם תורתך וכו' פעם היה בסגנון אחד היום בסגנון אחר. אחרי שגומרים חופה וקידושין, אז אותו ראש הישיבה נותן הוראה: עכשיו צריכים ללכת החתן והכלה לחדר יחוד. כך הוא אומר להם. מי אמר שצריכים ללכת לחדר יחוד? מי אמר לו את ההלכה הזו? האשכנזים עצמם לא נהגו בזה, רק במאתיים שנה האחרונות התחילו במנהג המאוחר הזה[לז], ואנחנו לא נהגנו בדבר הזה, אצלנו אין מנהג כזה. אז אם הוא אומר לו: תלכו לחדר יחוד. תגיד להם לחתן ולכלה: לא אל תלכו, אין צורך ללכת לשם, זה מנהג מכוער – כך היו אומרים ראשי ישיבת פורת יוסף הגאון רבי יהודה צדקה הגאון חכם בן ציון ועוד, ולכן לא צריך לשמוע לו." עכ"ל הג"ר יעקב יוסף זצ"ל. [ועוד המשיך שם בדברים קשים כגידין ביתר שאת ויתר עוז, בהתבטאויות חריפות עד למאוד, ולא אמשיך להעתיק מימר קדישין אלו מפני כבודם של ראשי הישיבות שליט"א][לח].



והט אוזניך ושמע מה שהביא הרב יצחק מנחם אזולאי נר"ו בקובץ אור תורה גליון תצט' (בגי' העידותי בכם היום, חסר וא"ו כפי שנכתב במקרא) עמ' תצט' (גי' כנ"ל), דכתב בזה עדות נאמנה וז"ל: "וחשבתי דרכי להעלות על הכתב את אשר שמענו בזה ממרנא ורבנא ראש הישיבה הגאון החסיד רבי בן ציון אבא שאול זצוק"ל, אשר לשמו ולזכרו תאות נפש, בהיותנו לומדים לפניו מסכת קידושין (בשנת התש"ן) והגענו לדברי התוס' שם דף יב' ע"ב ד"ה ומשום פריצותא לפי שצריך או עדי ביאה או עדי יחוד ודבר מכוער שמעמיד עדים על כך. ועל זה אמר מורנו זצ"ל בזה"ל: מכאן ראיה [אומר המעתיק אליה"ו זוטא: כוונתו לדמות ראיה ולא לראיה ממש] נגד מנהג האשכנזים שעושים יחוד אחרי החופה, ומעמידים עדים על כך, ולפי התוס' מכוער הדבר הזה. אולם מנהג הספרדים שעושים יחוד אחר כך [בביתם] הוא טוב, ואע"פ שאין עדים שרואים את היחוד, אין בכך כלום, שבשום מקום לא מצאתי שצריך עדים ליחוד, ולכן יכולים ללכת לביתם ולהתייחד אף שאין עדים שרואים אותם, ואפי' אם תאמר שצריך עדים, הרי כולם רואים אותם בבוקר כשיוצאים מהתייחדותם בביתם, ואף מותר להם להתייחד לפני כן בלי עדים וכו'[לט]. אולם ספרדי הרוצה לנהוג בזה כהאשכנזים ולעשות יחוד, יעשה, אבל שאל יראו אותם אחרים, וילכו לביתם כעשר דקות ויחזרו, אולם היום עושים מזה צחוק, ומה שעושים היום הוא כמעשה נבלות. וספרדי הנוהג כן כיום, ומשנה ממנהג הספרדים, זה בגלל שמרגיש נחיתות בעצמו, ומחפש לו מנהגים אחרים, ואני אומר אין מנהגים טובים כמנהגי הספרדים בכל, בכל. [עכת"ד הגרב"צ זצ"ל, וסיים הרי"מ אזולאי וז"ל:] עד כאן העתקתי ממחברת החידושים על מסכת קידושין ממורנו זצ"ל (שיעור מ"א, יום ד' כ"ד חשון תש"ן). וזאת למודעי, שהדברים הנ"ל כתבתים מיד עם אמירתם, ויכולני לומר שהוא כמעט לשונו במדוייק." עכ"ל הרי"מ אזולאי שליט"א.



[וע"ע ביתד המאיר גליון קמט' דמייתינא לדברי הרה"ג ר' י. ז. (מגדולי תלמידי הגרב"צ, החפץ בעילום שמו, לשעבר ראש ישיבה חשוב וכעת ראש כולל) שאמר[מ] שזוכר היטב שלמחרת החתונה של הגאון רבי (…), נכנס הגרב"צ אבא שאול זצ"ל לשיעור בפורת יוסף ואמר לתלמידיו בזה"ל: "בכוונה לא עשיתי חדר יחוד, שהוא דבר מכוער" (מילים אלו ביקש הג"ר י.ז. לכתוב לאלתר, כדי שיהיו המילים בדקדוק), ואח"כ העיד הגרי"ז דברים העולים בקנה אחד ממש עם כל פרטי העדות שפורסמה ע"י הגר"י אזולאי שליט"א הנ"ל, וכנראה ששני העדים היו נוכחים באותו שיעור. וכן הרה"ג ר' מרדכי עבאדי (מח"ס נופת צופים, מגדולי המעיינים בפורת יוסף), העיד[מא] בזה"ל: "הגרב"צ היה מדבר על זה בחומרא בישיבה". עכ"ל. ובעיקר הדבר שהגרב"צ אבא שאול זצ"ל היה מתנגד לחדר יחוד, כן העידו חמישה עשר מגדולי תלמידיו (עיין יתד המאיר שם, ואח"כ בגליון שלאחר מכן במדור התגובות הוסיף עד נוסף והנה ששה עשר), כך שאין כל מקום לערער על נאמנותה של שמועה זו. וחכם אחד נר"ו שהעיד אחרת, כאשר דיברו אתו על זה, הודה להדיא דלאו בפירוש איתמר אלא מכללא איתמר, שראה לאחד מנכדי הגרב"צ שערך חדר יחוד באולם ומזה הסיק מסקנות ובנה בניינים. וכשביררו את הדבר אצל אותו הנכד היקר שליט"א אכן נודע הדבר שעשה כן מדעת עצמו ולא שאל את פי קודשו של הסבא קדישא שצ"ל לשמוע דעתו דעת עליון בענין, וככל שהבאנו ביתד המאיר שם בארוכה, ראה נא שם דברים בשם אמרם, ואכמ"ל].



ואף גם זאת כתב שם הגרי"מ אזולאי הנ"ל באור תורה הנ"ל משם הטוב דחסידא קדישא הרה"ג ר' יהודה צדקה זצ"ל, שאמר בזה"ל: "ובאמת שזו פריצות גדולה, שרואים הבחורים איך שהם [החתן והכלה] מתייחדים, וכל שכן הבחורים העדים, ובודאי שבאים להרהורי עבירה הקשים מעבירה, ולא ראינו לכל רבותינו הספרדים שנהגו בזה וכו'." עכ"ל[מב]. והבט נא וראה ג"כ בספר מנחה לחיים סימן י' הערה רא' כתב בשם ספר הארי במסתרים עמ' 268 שכתב בזה"ל: "ועובדא הוה, כשנשאל מרן הגאון רבי יהודה צדקה זצ"ל ראש ישיבת פורת יוסף, על ידי קבוצת אברכים על דעתו בענין חדר יחוד שלאחר החופה, השיב בנימה של גערה, והביע את כאבו וצערו על התפשטות מנהג רע זה בקרב בני ספרד." עכ"ל.
 
לא העיר.
ניסה להסביר את כוונת היבי"א שהביא ראיה מערוך השלחן.
...

כל מה שהביא מההקלטות אינו כמו שהביא הרב בעצמו ביבי"א.
ועכ"פ מה שניסה לתרץ בדבריו שבהקלטות, במחילה מכבוד המחבר, זה מסוג הטענות שלא הייתי טורח להשיב עליהן.
(ומכיון שראיתי שם שהמחבר הינו בעל שושנת העמקים, ואת מאמרו אודות החדר יחוד אני מכיר, הבנתי במה דברים אמורים, ואי לכך אבקש את סליחתך מראש על שלא אטרח להגיב על שאר דבריו, מאחר שלא התאמצתי לקרא).
 
נערך לאחרונה:
כל מה שהביא מההקלטות אינו כמו שהביא הרב בעצמו ביבי"א.
ועכ"פ מה שניסה לתרץ בדבריו שבהקלטות, במחילה מכבוד המחבר, זה מסוג הטענות שלא הייתי טורח להשיב עליהן.
תטרח להשיב או לא זה לא אכפת לי.
זה לא משנה את המציאות שמרן הגרע"י זצוק"ל התבטא כמה פעמים שזה מנהג מכוער והספרדים מחקים את האשכנזים כמו קוף.
ואת מאמרו אודות החדר יחוד אני מכיר,
שלא אטרח להגיב על שאר דבריו, מאחר שלא התאמצתי לקרא).
איך בדיוק "אתה מכיר" את המאמר אם לא התאמצת לקרוא?

ורואים שאתה לא טורח לחפש את האמת אם אתה לא מתאמץ לקרוא.
 
תטרח להשיב או לא זה לא אכפת לי.
זה לא משנה את המציאות שמרן הגרע"י זצוק"ל התבטא כמה פעמים שזה מנהג מכוער והספרדים מחקים את האשכנזים כמו קוף.

או, עכשיו אמרת את הנקודה.
זה הכיעור, שמחקים את האשכנזים!!!
יפה.


איך בדיוק "אתה מכיר" את המאמר אם לא התאמצת לקרוא?

ורואים שאתה לא טורח לחפש את האמת אם אתה לא מתאמץ לקרוא.

מכיר את מאמרו בשושנת העמקים על החדר יחוד, לא התרשמתי שהשתדל להגיע לחקר האמת, סימן את המטרה מראש ועפ"ז הטה את הסוגיא.
והזיותיו בתירוצו על הערוך השלחן במאמר ששלחת, למדוני שהמגמה לא השתנתה.
 
נערך לאחרונה:
ה לא משנה את המציאות שמרן הגרע"י זצוק"ל התבטא כמה פעמים שזה מנהג מכוער והספרדים מחקים את האשכנזים כמו קוף.
ה' יצילינו על כזו רמה רדודה

נושא רציני והילכתי שנועד להחמיר את שיטת השו"ע והרמב"ם
וזה בעיניך כל היום "אשכנזים" "אשכנזים" ועוד הוספת את הגן חיות שלך ע"ז.

אגב אם אינך קורא הודעות קודמות- שהבאנו מהכנסת הגדולה "שקילס מנהג זה" , ואמנם הוא קאי אערב שבת, אך גם לשי' איך "קילס" מנהג מכוער? ואיך קילס מנהג של "קוף כמו האשכנזים"? .

ולדעתי להגיב להודעות מהסוג שכתבת זה מוריד את רמת החברים החשובים שבפורום, אבל מה לעשות לפעמים צריך לעשות עבודות בזויות ולהשיב על טענות שוא ומדוחים
 
הבאתי את לשון הר' עובדיה לעיל
זה שהוא מסתמך על שטויות זה בעייתו
ביביע אומר הדברים מדוייקים עיין לעיל אם עוד לא הספקת לעיין

איני יודע אלו דברים,
אבל ביבי"א הוא מביא את הערוך השלחן ככתבו וכלשונו ובצורה עניינית.
ועכ"פ ביבי"א הוא לא נכנס לנישה הרדודה הזו ספרדים ואשכנזים.
 
או, עכשיו אמרת את הנקודה.
זה הכיעור, שמחקים את האשכנזים!!!
יפה.
כנראה אתה לא יודע הבנת הנקרא פשוטה שזה עוד סיבה.
שזה מנהג מכוער והספרדים מחקים את האשכנזים כמו קוף.
מכיר את מאמרו בשושנת העמקים על החדר יחוד, לא התרשמתי שהשתדל להגיע לחקר האמת, סימן את המטרה מראש ועפ"ז הטה את הסוגיא.
והזיותיו בתירוצו על הערוך השלחן במאמר ששלחת, למדוני שהמגמה לא השתנתה.
כנראה שלא באמת קראת את מאמרו והוא האחרון ש"יסמן מטרה מראש".
ומציאות שבסוף כתב פתרונות אפשריים לאלה שמוכרחים לעשות חדר יחוד - וחבל שלא עיינת בדבריו.

תקרא לזה "הזיות" אני קורא לזה "תלמיד שמנסה ליישב את דברי רבותיו".
ה' יצילינו על כזו רמה רדודה

נושא רציני והילכתי שנועד להחמיר את שיטת השו"ע והרמב"ם
וזה בעיניך כל היום "אשכנזים" "אשכנזים" ועוד הוספת את הגן חיות שלך ע"ז.

אגב אם אינך קורא הודעות קודמות- שהבאנו מהכנסת הגדולה "שקילס מנהג זה" , ואמנם הוא קאי אערב שבת, אך גם לשי' איך "קילס" מנהג מכוער? ואיך קילס מנהג של "קוף כמו האשכנזים"? .
טענותיך כלפי מרן זצוק"ל.
ואני יחזור שנית שרב המרחק מהחדר יחוד שלנו לחדר יחוד של הכנסת הגדולה הן מבחינת המציאות והן מבחינת הדורות.
ולא סתם גדולי ישראל התבטאו איך שהתבטאו.
ולדעתי להגיב להודעות מהסוג שכתבת זה מוריד את רמת החברים החשובים שבפורום, אבל מה לעשות לפעמים צריך לעשות עבודות בזויות ולהשיב על טענות שוא ומדוחים
מחילה, אבל אין לך שום "תירוצים" כלפי מה שהבאתי חוץ ממה שהשיעורים של מרן זצוק"ל מזוייפים, וכל הששה עשר תלמידים של האור לציון "חולמים חלומות" ועוד.
זה שהוא מסתמך על שטויות זה בעייתו
"סרטון" על הגן חיות זה שטויות. (שמא נערך ע"י בינה מלאכותית)
שתי שיעורים שלו מוכתבים מהקלטה זה שטויות. (שמא הוסיפו מילים מכוערות מעצמם)

והעיקר כמו מה שלא נכתב ביביע אומר שזה מכוער...
ועכ"פ ביבי"א הוא לא נכנס לנישה הרדודה הזו ספרדים ואשכנזים.
נכון, ואני גם לא נכנס.
זה שזה מציאות שבדורות האחרונים הספרדים מחקים את מנהג האשכנזים לית מאן דפליג.

הטענה העיקרית שזה מנהג מכוער. (חוץ מהנושא של כיסוי ראש, וחיבוק ונישוק שאסור לכלל גדולי ישראל ועוד בעיות)
 
זו בעיה גם למי שלא עושה חדר ייחוד כי סובר שהכלונסאות זה חופה
והפתרון הינו אחד מתרתי
או כהאגרות משה שלא מתחייבים בכ"ר על שמגיעים לבית
או שלובשים פאה
אבל הבעיה גוברת שעושים יחוד ונחשבת "נשואה" לכל הדיעות.

אם לא עושים יחוד אפשר לצרף לספק חשוב (למרן הגרע"י זצוק"ל זה לא "ספק" אבל לא נכנס לזה...) את דעת הרמב"ם והשו"ע שאינה נחשבת נשואה לספיקות הנ"ל.
 
אם לא עושים יחוד אפשר לצרף לספק חשוב (למרן הגרע"י זצוק"ל זה לא "ספק" אבל לא נכנס לזה...) את דעת הרמב"ם והשו"ע שאינה נחשבת נשואה לספיקות הנ"ל.
ולהגרע"י הבעיה ג"כ מתעצמת כנ"ל,
והפתרונות לשיטתו,
או כהאגרות משה (איני יודע מה דעתו ע"כ)
או ללבוש מטפחת.
 
חוץ מהנושא של כיסוי ראש, וחיבוק ונישוק שאסור לכלל גדולי ישראל ועוד בעיות)
מתגובה לתגובה אתה רק ממציא עוד ועוד בלי קשר

לכו"ע היא כבר נשואה "בכלונסאות" כולל לספרדים , חוץ מר' יצחק שסותר את עצמו בכל ספר ולפעמים באותו ספר מעמ' לעמ' ולפעמים אף באותו עמ'

וכבר האריכו בזה באשכול המתאים

- כאן - ובהמשך שם עוד.

וכן הובא כאן - גבי דעת ר' יצחק
 
ראשי תחתית