וירא החיוב לבקר חולים בכל עת ובכל שעה

התורה

חבר חדש
הצטרף
1/11/25
הודעות
91
כתב בספר סדר היום (בפירוש אלו דברים) שבגמילות חסדים אין הבדל אם אפשר לעשותה ע"י אחרים או שא"א לעשותה ע"י אחרים, ותמיד מבטלים תלמוד תורה בשביל זה.
 
חיוב מצוות ביקור חולים הגרע פריד

"וַיֵּרָא אֵלָיו השם בְּאֵלֹנֵי מַמְרֵא וְהוּא יֹשֵׁב פֶּתַח הָאֹהֶל כְּחֹם הַיּוֹם" (בראשית יח, א)

ופירש רש"י "וירא אליו - לבקר את החולה (ב"מ פו)".

שאלה: האם אדם חייב להסתובב בבתי חולים לבקר חולים.

תשובה: אם אינו רואה או נפגש בחולה, אינו חייב לבקרו.

מקור: אין צריך לבטל תורה בשביל ביקור חולים, שהרי מבטלים ת"ת רק למצוות שא"א לעשותן ע"י אחרים (מו"ק ט, יו"ד סי' רמו), ולכן אם יש אחרים שיכולים לבקרו, אין מבטלים תורה בשביל כך. אבל אם החולה חפץ דווקא בביקורו, נחשב שאי אפשר לעשות ע"י אחרים, וחייב לבקרו.

כתב בספר סדר היום (בפירוש אלו דברים) שבגמילות חסדים אין הבדל אם אפשר לעשותה ע"י אחרים או שא"א לעשותה ע"י אחרים, ותמיד מבטלים תלמוד תורה בשביל זה. והדברים מחודשים. ולמעשה נקטינן כמו שכתב בשעה"צ (סי' רנ ס"ק ט) שאין מבטלין ת"ת לגמ"ח כשאפשר לעשותה ע"י אחרים.

אמנם שלא בזמן הלימוד - אם נזדמן לפניו ביקור חולים חייב לבקר, אך אם לא הזדמן לפניו - אינו חייב לבקר. ואם נמצא בבית חולים בכדי לבקר חולה אחד, יש לדון האם חייב לבקר את כל החולים שישמחו בכך, או שמא אם אינו רואה את החולה אינו חייב לבקרו.
 
חיוב מצוות ביקור חולים הגרע פריד

"וַיֵּרָא אֵלָיו השם בְּאֵלֹנֵי מַמְרֵא וְהוּא יֹשֵׁב פֶּתַח הָאֹהֶל כְּחֹם הַיּוֹם" (בראשית יח, א)

ופירש רש"י "וירא אליו - לבקר את החולה (ב"מ פו)".

שאלה: האם אדם חייב להסתובב בבתי חולים לבקר חולים.

תשובה: אם אינו רואה או נפגש בחולה, אינו חייב לבקרו.

מקור: אין צריך לבטל תורה בשביל ביקור חולים, שהרי מבטלים ת"ת רק למצוות שא"א לעשותן ע"י אחרים (מו"ק ט, יו"ד סי' רמו), ולכן אם יש אחרים שיכולים לבקרו, אין מבטלים תורה בשביל כך. אבל אם החולה חפץ דווקא בביקורו, נחשב שאי אפשר לעשות ע"י אחרים, וחייב לבקרו.

כתב בספר סדר היום (בפירוש אלו דברים) שבגמילות חסדים אין הבדל אם אפשר לעשותה ע"י אחרים או שא"א לעשותה ע"י אחרים, ותמיד מבטלים תלמוד תורה בשביל זה. והדברים מחודשים. ולמעשה נקטינן כמו שכתב בשעה"צ (סי' רנ ס"ק ט) שאין מבטלין ת"ת לגמ"ח כשאפשר לעשותה ע"י אחרים.

אמנם שלא בזמן הלימוד - אם נזדמן לפניו ביקור חולים חייב לבקר, אך אם לא הזדמן לפניו - אינו חייב לבקר. ואם נמצא בבית חולים בכדי לבקר חולה אחד, יש לדון האם חייב לבקר את כל החולים שישמחו בכך, או שמא אם אינו רואה את החולה אינו חייב לבקרו.
עדיין דברי מהר"י אזכרי זיע"א...
 
האם יש חיוב או עניין לבקר חולה אם אינו מכירו,
הרי וודאי שאם מכיר את החולה ורגיל צלו והוא קרובו וודאי שחייב לבקרו, כגון חברותא, חבר קרוב, בן משפחה.
אך השאלה על מי שלא קרוב, והשאלה מנין בכלל שיש עניין לבקר מדין מצוות ביקור חולים, אולי מדין חסד שזוהי מצווה אך לא מחיווב ללכת לעשות חסד בכול עת, וא"כ מה הצד בכלל שיחוייב.
 
עכשיו ראיתי דברי סדר היום בספרו וכתב שם שמצוות שיש בהם צד גמ"ח מבטלין תלמוד תורה לעשותן כי אלו מקיימין את העולם כולו כעסק התורה וכמעט יותר כמאמר חז"ל מבטלין ת"ת להכנסת כלה ולהוצאת המת ומי שידקדק בזה יבין הענין כאשר הוא כי לא דבר ריק הוא.
 
האם יש חיוב או עניין לבקר חולה אם אינו מכירו,
הרי וודאי שאם מכיר את החולה ורגיל צלו והוא קרובו וודאי שחייב לבקרו, כגון חברותא, חבר קרוב, בן משפחה.
אך השאלה על מי שלא קרוב, והשאלה מנין בכלל שיש עניין לבקר מדין מצוות ביקור חולים, אולי מדין חסד שזוהי מצווה אך לא מחיווב ללכת לעשות חסד בכול עת, וא"כ מה הצד בכלל שיחוייב.
עיין בדברי הרב ידידיה
 
ראשי תחתית