העלון השבועי "השקפה ומוסר" מתורתו של מרן הראש"ל רבי יצחק שליט"א

יעקבי אמר:
נו נו.
זה לא עלון כ"כ גדול שמסתבר לומר כך.
מסתבר או לא לא נראה לי שהוא ממציא. כנראה שכך דובר.
ובפרט שבפורום השני בכלל לא ברור שהעלון הזה עוד יוצא.
אדרבא אולי הכוונה שיאחדו כוחות ויצא ביחד.
 
בקיצור חוץ משלושה שמוזכרים פעמים, ועוד כמה שמסופקים בכלל מה מצב הקהילה אין כלום?

יש עוד כמות עצומה של קהילות שלא מוזכרות שם שאני מכיר.
(והביאו רק את היותר מפורסמים לציבור)
 
בקיצור חוץ משלושה שמוזכרים פעמים, ועוד כמה שמסופקים בכלל מה מצב הקהילה אין כלום?

יש עוד כמות עצומה של קהילות שלא מוזכרות שם שאני מכיר.
(והביאו רק את היותר מפורסמים לציבור)
לא צריך את המכתבים ולא את העוררין עליהם אין ספק שציבור ענק של אברכים הולך לפי הרב יצחק יוסף שליט"א יש כוללים שהם בכלל לא בנשיאותו ורוב האברכים בהם [וגם הרבנים שם] הולכים לפי הפסיקות שלו. שלא לדבר על ציבור ענק של בע"ב הי"ו.
 
יש כוללים שהם בכלל לא בנשיאותו ורוב האברכים בהם [וגם הרבנים שם] הולכים לפי הפסיקות שלו

לא הולכים לפי "הפסקים שלו" אלא הולכים אחר הפסקים של אביו, המסוכמים ומלוקטים בילקוט יוסף. ואין להם נפק"מ בין מה שהביא הרב דוד בהלכה ברורה לבין מה שהביא הרב יצחק.

אם אתה חושב שהולכים כמותו, תן להם להכריע בין פסק שלו לבין פסק של אביו... ונראה כמי יפסקו.

או אם מחפשים הלכה כלשהי, והיא מופיעה גם בחזון עובדיה וגם בילקוט יוסף, במה יבחרו?

והנדון מעיקרא הוא לא כמה אברכים הולכים כמותו אלא האם באמת קיים איגוד קהילות בראשותו.
 
לא הולכים לפי "הפסקים שלו" אלא הולכים אחר הפסקים של אביו, המסוכמים ומלוקטים בילקוט יוסף
כפי שכתבתי בעבר.
אם אתה אומר משפטים כאלה זה כנראה או מההתעלמות מהמציאות או מחוסר מידע.

בכל סדרת הילקוט יוסף בפרט מלפני כחמש עשרה שנים במהדורות החדשות יש תוספת עצומה של אלפי הלכות שמרן זצוק"ל לא התייחס אליהם.
ולא סתם אם לא מוצאים הלכה שמרן זצוק"ל לא דיבר עליה פותחים לראות מה דעת מרן שליט"א בילקו"י.
ואין להם נפק"מ בין מה שהביא הרב דוד בהלכה ברורה לבין מה שהביא הרב יצחק.
אולי לך אין נפק"מ (וגם לי) אבל להרבה מאוד יש נפק"מ. (לשני הצדדים)
והנדון מעיקרא הוא לא כמה אברכים הולכים כמותו אלא האם באמת קיים איגוד קהילות בראשותו.
זה דבר דק שניתן לוויכוח מה הגדר של "קהילה".

יש בוודאות הרבה קהילות בראשותו השאלה כמה?
תלוי איך מי כמה ולמה אתה מגדיר קהילה.
 
לא הולכים לפי "הפסקים שלו" אלא הולכים אחר הפסקים של אביו, המסוכמים ומלוקטים בילקוט יוסף. ואין להם נפק"מ בין מה שהביא הרב דוד בהלכה ברורה לבין מה שהביא הרב יצחק.

אם אתה חושב שהולכים כמותו, תן להם להכריע בין פסק שלו לבין פסק של אביו... ונראה כמי יפסקו.

או אם מחפשים הלכה כלשהי, והיא מופיעה גם בחזון עובדיה וגם בילקוט יוסף, במה יבחרו?

והנדון מעיקרא הוא לא כמה אברכים הולכים כמותו אלא האם באמת קיים איגוד קהילות בראשותו.
זה נכון כל עוד הגר"ע זצ"ל היה בחיים אבל כעת הולכים לפי הרב יצחק יוסף שליט"א בכל הכרעותיו [ובדברים שהגר"ע לא דיבר גם סומכים עליו גם בחיים חיותו] או ברובן. [בנוסף בכל המחלוקות מה דעת הגר"ע זצ"ל יעדיפו דעת הרב יצחק יוסף].
הנדון מעיקרא זה העלון והתגלגל לזה. ואני מגלגל את הכל מהמדרגות וטוען שלא צריך את המודעה הנ"ל ולא חתימות שיקומו עוררין עליהן ולא מעניין אותי אם יש איגוד כזה או לאו רק מציין שאיך שאני מכיר המציאות שיש רבים וכו' וכנ"ל.
 
ולא סתם אם לא מוצאים הלכה שמרן זצוק"ל לא דיבר עליה פותחים לראות מה דעת מרן שליט"א בילקו"י.

כמו שפותחים את שאר הפוסקים, לא מתוך הערכה לגודל הכרעתו. ובדרך כלל מלקט ממקומות אחרים, אם אינו מלקט מאביו.
 
זה דבר דק שניתן לוויכוח מה הגדר של "קהילה"
יש בוודאות הרבה קהילות בראשותו השאלה כמה?
תלוי איך מי כמה ולמה אתה מגדיר קהילה.

מאוד פשוט, כפי שנוצרו קהילות אברכים והלכו וביקשו מיוזמתם רב המקובל עליהם. דלא כהאיגוד הזה שנראה כהעתק הדבק.
 
אלפי הלכות שהגר"ע לא דיבר זו גוזמא בעלמא.
זו לא גוזמא כלל וכלל.

רק בשלוש כרכים האחרונים החדשים על ברכות אני יכול להתחייב שיש כמה מאות הלכות שמרן זצוק"ל לא דיבר עליהם.
כמו שפותחים את שאר הפוסקים, לא מתוך הערכה לגודל הכרעתו.
אתה לא מעריך.
אחרים כן.
כאן אתה מדבר בשם רבים,
אני מדבר בשם המציאות הסובבת אותי.
 
רק בשלוש כרכים האחרונים החדשים על ברכות אני יכול להתחייב שיש כמה מאות הלכות שמרן זצוק"ל לא דיבר עליהם.

אתה יכול לכתוב לי כאן ענין שהוא חידש בו חידוש הלכתי מדיליה ע"י כתיבת תשובה הלכתית מקיפה בנוסח יביע אומר?

אני מכיר בקושי פה ושם, וגם זה נשען על תורת אביו, כמו בחימום מים שהורתחו מע"ש, ואחיו חולקים עליו, ואני לא מכיר אחד שמיקל בזה כהילקוט יוסף.

כמו כן בענין שחיה בבריכה בשבת, שחידש להקל בזה (ע"י שבעה תנאים) ואביו נזף בו כי נפיק מיניה חורבא, ולאחר מכן כתב להחמיר לדינא, ואני לא מכיר אחד שמיקל בזה ושוחה בבריכה הביתית בשבת.
 
אם יחלוק על הגר"ע לא יתייחסו אליו כלל.
ודאי שאם הגר"ע זצ"ל בחיים חיותו יאמר הפוך היו מקשיבים לו אבל כעת הולכים לפיו גם אם יאמר אחרת מפסקי הגר"ע זצ"ל כל שיסביר בטוב טעם ודעת כי יסברו שמן הסתם הגר"ע זצ"ל היה חוזר בו כי לא ראה או כי נשתנה המנהג וכו' וכו'.
אני מאמין שאם רבי יוסף קארו היה חי היום דרך משל היו מקשיבים לו ולא לגר"ע יוסף.
 
אתה יכול לכתוב לי כאן ענין שהוא חידש בו חידוש הלכתי מדיליה ע"י כתיבת תשובה הלכתית מקיפה בנוסח יביע אומר?
חימום מים, ברכת הטורטיה ועוד רבים.
אני מכיר בקושי פה ושם, וגם זה נשען על תורת אביו, כמו בחימום מים שהורתחו מע"ש, ואחיו חולקים עליו, ואני לא מכיר אחד שמיקל בזה כהילקוט יוסף.
לידיעתך הרבה הרב משה לוי זצוק"ל קדמו כבר וחידש להקל בזה.
 
 
ודאי שאם הגר"ע זצ"ל בחיים חיותו יאמר הפוך היו מקשיבים לו אבל כעת הולכים לפיו גם אם יאמר אחרת מפסקי הגר"ע זצ"ל כל שיסביר בטוב טעם ודעת כי יסברו שמן הסתם הגר"ע זצ"ל היה חוזר בו

זה חוכא ואיטלולא, לומר שהיה חוזר בו.

אבל אני מדבר באופן שיחלוק ממש, ויאמר "אני חולק". זה לא יקרה אבל אם זה יקרה ברור מה יכריעו.

ובדידי הוה עובדא שנזדמנתי למקום של חסידי הרב יצחק (כאלה שלמדו בישיבתו והם מגדולי תלמידיו) וסיימו מסכת, ואמרו קדיש דהוא עתיד שכך כתב בילק"י, ואמרתי להם שלא מובן כלל התוספת "ויקרב משיחיה" שאינו לפי סדר הדברים, וגם הגר"ע יוסף נהג בעצמו לומר קדיש על ישראל.

ומיד כששמעו מה דעת הגר"ע יוסף עזבו את הכרעת בנו הגר"י שחלק עליו בילק"י.
 
חימום מים

אתה רק מחזק את מה שכתבתי.

לידיעתך הרבה הרב משה לוי זצוק"ל קדמו כבר וחידש להקל בזה

הוא נשען על אביו, לא על הרב משה לוי. ואני לא מכיר אחד שמיקל בזה. ואביו לא כתב בזה במפורש, ואחיו חלקו עליו ופסקו להחמיר.

וגם אני שמחפש בכל דבר להקל, כדרך פסיקה, ומשורש נשמתי בחסדים, לא מיקל בזה לעולם.
 
תה יכול לכתוב לי כאן ענין שהוא חידש בו חידוש הלכתי מדיליה ע"י כתיבת תשובה הלכתית מקיפה בנוסח יביע אומר?
היתר כהן פצ"ד לגיורת. וצ"ע שזה נגד פסוק מפורש בתורה.
אולי מישהו יוכל להעלות.
 
אני מכיר את תשובתו בענין ע"ז בפאה. והוא ממש ליקוט מכל הפשקווילים שנדפסו בנושא, שאני מכירם היטב, וביניהם עובדות שלא היו ולא נבראו, ואפילו את שם הע"ז לא כתב כראוי ונקט שם של ע"ז אחר (בודהה).

וגם זה נגד דעת אביו במעיין אומר.

כמו כן האריך בענין פאה גופא וגם שם ליקט כהנ"ל וכתב דברים מופרכים בעליל, שלא עלו על דעת אביו מעולם, והם ממש נגד דעת אביו, ואגב הליקוט לא חש בזה.
 
זה חוכא ואיטלולא, לומר שהיה חוזר בו.

אבל אני מדבר באופן שיחלוק ממש, ויאמר "אני חולק". זה לא יקרה אבל אם זה יקרה ברור מה יכריעו.

ובדידי הוה עובדא שנזדמנתי למקום של חסידי הרב יצחק (כאלה שלמדו בישיבתו והם מגדולי תלמידיו) וסיימו מסכת, ואמרו קדיש דהוא עתיד שכך כתב בילק"י, ואמרתי להם שלא מובן כלל התוספת "ויקרב משיחיה" שאינו לפי סדר הדברים, וגם הגר"ע יוסף נהג בעצמו לומר קדיש על ישראל.

ומיד כששמעו מה דעת הגר"ע יוסף עזבו את הכרעת בנו הגר"י שחלק עליו בילק"י.
אמר כן בחיים חיותו של הגר"ע זצ"ל בעניין השינויים בין ספרי מרן לילקוט יוסף שמרן חזר בו ואחר כך מרן אישר את הדברים ואמר מפורש מה יש בזה הדרי בי.

אני גם מסכים שאם ידעו באמת מה דעת מרן וכו' אבל עכ"פ מסתמכים על הכרעתו. באמת אם יאמר בפירוש אני חולק כנראה שהרוב לא יקבלו אינני בא לחלוק על זה.
 
הוא נשען על אביו,
הוא נשען על המנחת כהן.
לא על הרב משה לוי. ואני לא מכיר אחד שמיקל בזה.
מציאות שכמה רבנים כתבו להקל וזה לא "חידוש שלו" כפי שכתבת.

וזה שלא מקילים אינה ראיה.
לרוב העולם יש מים חמים בשבת וזה מציאות רחוקה שיהיה לך מים רתוחים מערב שבת שתרצה לחממם שוב.
וגם לי לא הגיע מקרה כזה לעולם.

ואם יגיע לידי וודאי שאעשה כן.
וגם אני שמחפש בכל דבר להקל, כדרך פסיקה, ומשורש נשמתי בחסדים, לא מיקל בזה לעולם.
חבל.
תעיין במה שהעליתי...
 
אמר כן בחיים חיותו של הגר"ע זצ"ל בעניין השינויים בין ספרי מרן לילקוט יוסף שמרן חזר בו ואחר כך מרן אישר את הדברים ואמר מפורש מה יש בזה הדרי בי.

מה שהגר"ע חזר בו שפיר דמי.

אבל לפסוק הלכה ולומר שמרן היה חוזר בו, זה חוכא. וכך אפשר לבטל בקלות את דעת כל הפוסקים.
 
ראשי תחתית