באנר תרומה

האם אפשר לסמוך על ספר מעין אומר?

  • יוזם האשכול יוזם האשכול דברי מלך
  • תאריך התחלה תאריך התחלה

דברי מלך

חבר קבוע
הצטרף
25/4/25
הודעות
376
1747753397130.png
 
הטענות הנז' תקפות על כל העדויות המובאות בשם רב כלשהו,
ועל העדויות של הרב יצחק יוסף גופיה בשם מרן האבא,
דמאי שנא.
 
מחבר סדרת הספרים "מעין אומר" הוא הרב יהודה נקי שהיה מזכירו האישי של הגר"ע יוסף בימי קבלת קהל.

הוא דייקן גדול, והעתיק בדייקנות גם את נוסח השאלה וגם את נוסח התשובה. ומזה יכול כל אחד להבין כיצד לפסוק בנדון, מאחר ולא היו צדדים נוספים שהובאו בפני הגר"ע יוסף (שמחמת זה אומרים לא לסמוך על דברים כעין זה, כי אולי היו לו שיקולים נסתרים).

אבל מטבע הדברים יהיו שיצאו נגד ויאמרו שאינו בר סמכא, משני טעמים:

א. שאינם רוצים שמישהו אחר יהיה "מעתיק השמועה" חוץ מהם.

ב. הוא מביא את דעת הגר"ע יוסף כטהרתה, ללא "פילטרים", ויש דברים הראויים להשמטה (כגון שהביא מעשה במקובל אחד שאמר שיכול לרפא את האשה אם יסתכל עליה במקום בינה (ברכות דף י), ושאלו להגר"ע והשיב שיעשו נקב קטן בבגד ויסתכל דרכו).

ומהאי טעמא כתבו גם בני הגרש"ז אויערבאך על סדרת הספרים "ועלהו לא יבול" שאין לסמוך על זה, או שלא ראוי להדפיס, וד"ל.

וידוע גם מה שהקפיד הרב יצחק על הרב משה שהדפיס יביע אומר ולא התייעץ עמו מה להדפיס ומה להשמיט, ויצא מזה חורבן (איני יודע על מה יצא הקצף):

1687647459378.png


ולא יצא לי עדיין לראות את יביע אומר חלק י"א, ומאוד מסקרן לראות על מה התבטא רבי יצחק יוסף "חורבן", לא פחות ולא יותר, אודות התשובות של אביו. ועברתי באוצר החכמה על כל תוכן העניינים ולא ראיתי נושא חריג. אולי צריך לראות מה כתב לגבי פילגש (ראוי לאשכול בפני עצמו, איזה חורבן יש ביביע אומר לדעת הרב יצחק...)

ולמעשה הגר"ע יוסף כתב במו ידיו את חזון עובדיה ואת יביע אומר (כולל חלק י"א), והרב משה יוסף לא בדה מלבו שום דבר.

גם כל התשובות שהביא הרב יהודה נקי (מזכירו האישי בימי קבלת קהל) הן תשובות שיצאו מפיו של הגר"ע יוסף, ללא כחל ושרק.

צנזורה היא בדרך כלל דבר מכוער אבל לעיתים היא נדרשת (כמו אותה תשובה על המקובל שהתיר לו דרך חור בבגד), אבל גם אם לדעת רבי יצחק יוסף יש להשמיט כמה תשובות מהספרים הנ"ל, אין המשמעות שהתשובות לא יצאו מפיו של הגר"ע יוסף, או שלא נכתבו ע"י הגר"ע יוסף.
 
איני יודע, מאן דהו הביאו ב"פורום לתורה" וכתב שזה מתוך מכתב הרב יצחק.
 
בנידון דהמלך הקדוש לא שייך טיעון דהוראת שעה מדובר בשאלה ידועה ומוכרת לכל ת''ח על אחת כמה וכמה כמרן זצ''ל.
 
וידוע גם מה שהקפיד הרב יצחק על הרב משה שהדפיס יביע אומר ולא התייעץ עמו מה להדפיס ומה להשמיט, ויצא מזה חורבן (איני יודע על מה יצא הקצף):

1687647459378.png
"וגרם לחורבן ממש". לא נתוודעתי לאיזה חורבן בעקבות יבי''א חי''א. פלא פלאות. לחורבנות אחרים נתוודעתי. וצע''ג מה הפשט בזה. מה קרה?
 
"וגרם לחורבן ממש". לא נתוודעתי לאיזה חורבן בעקבות יבי''א חי''א. פלא פלאות. לחורבנות אחרים נתוודעתי. וצע''ג מה הפשט בזה. מה קרה?
הרב יעקב עדס כתב באיזהו מקומן בזה, וכבוד ה' הסתר דבר.
 
מחבר סדרת הספרים "מעין אומר" הוא הרב יהודה נקי שהיה מזכירו האישי של הגר"ע יוסף בימי קבלת קהל.

הוא דייקן גדול, והעתיק בדייקנות גם את נוסח השאלה וגם את נוסח התשובה. ומזה יכול כל אחד להבין כיצד לפסוק בנדון, מאחר ולא היו צדדים נוספים שהובאו בפני הגר"ע יוסף (שמחמת זה אומרים לא לסמוך על דברים כעין זה, כי אולי היו לו שיקולים נסתרים).

אבל מטבע הדברים יהיו שיצאו נגד ויאמרו שאינו בר סמכא, משני טעמים:

א. שאינם רוצים שמישהו אחר יהיה "מעתיק השמועה" חוץ מהם.

ב. הוא מביא את דעת הגר"ע יוסף כטהרתה, ללא "פילטרים", ויש דברים הראויים להשמטה (כגון שהביא מעשה במקובל אחד שאמר שיכול לרפא את האשה אם יסתכל עליה במקום בינה (ברכות דף י), ושאלו להגר"ע והשיב שיעשו נקב קטן בבגד ויסתכל דרכו).

ומהאי טעמא כתבו גם בני הגרש"ז אויערבאך על סדרת הספרים "ועלהו לא יבול" שאין לסמוך על זה, או שלא ראוי להדפיס, וד"ל.
דבריך נפלאים...
אך מה נעשה שמרן הרב עובדיה עצמו כתב שאין לסמוך על ספר זה, מחמת הנימוקים שאתה דחית:
1747761275166.png
 
כל מה שהגר"ע כתב הוא שיש דברים שהם בבחינת הוראת שעה, וזה אמת ויציב. אבל לא שהדברים לא נכונים ולא מדוייקים.

גם לאחר מכן עברו הדברים הגהה ע"י בנו ר' אברהם וע"י הגר"ע עצמו, ואז הסכים ממש על הדברים וכתב שערב להם.
 
אם הגר"ע יוסף ראה לנכון להתיר זאת, יש לו כתפיים רחבות להתיר. תמוה מאוד שבנו מתבייש בהיתר שכתב אביו במו ידיו.
 
אם הגר"ע יוסף ראה לנכון להתיר זאת, יש לו כתפיים רחבות להתיר. תמוה מאוד שבנו מתבייש בהיתר שכתב אביו במו ידיו.
כנראה שטענות הר' יהודה חטאב היו והינם עדיין חזקות ומוצקות כברזל
שלא נשאר ברירה אלא לומר "שחבל שנכתב"
 
הוא דייקן גדול, והעתיק בדייקנות גם את נוסח השאלה וגם את נוסח התשובה
אגב בשו"ת הראשון לציון הוא כתב עליו

א. שהיה שואל בצרורות
ב. שלא תמיד הבין מה שענו לו.
ג. שהיה שואל בשעות לחץ.
ד. וכן שלא דייק הרבה פעמים בדברי הר' עובדיה.


ר' נקי א.JPG
ר' נקי ב.JPG
 
א. שהיה שואל בצרורת
ב. שלא תמיד הבין מה שענו לו.
ג. שהיה שואל בשעות לחץ.
ד. וכן שלא דייק הרבה פעמים בדברי הר' עובדיה.

הכל הוצאת שם רע. ולמעשה היה שואל בניחותא בין גברא לגברא (כאשר הרב לא היה טרוד בכלום), והעתיק בדייקנות גם את נוסח השאלה וגם את התשובה, ואפילו את הבעת הפנים (אם כעס או צחק וכדו').

ואדרבה על הרב יצחק גופא יצא עוררין מאחיו הראשון לציון הרב דוד יוסף בשיעור וידאו שפירסם, וטען עליו שסיפר סיפור בשם אביו הגר"ע, ולמעשה לא היה ולא נברא.

וכן העיד הרב יצחק על אחיו רבי דוד שהיה שואל את אביו כשלא היה מרוכז, והכחישוהו.
 
הכל הוצאת שם רע. ולמעשה היה שואל בניחותא בין גברא לגברא (כאשר הרב לא היה טרוד בכלום), והעתיק בדייקנות גם את נוסח השאלה וגם את התשובה, ואפילו את הבעת הפנים (אם כעס או צחק וכדו').
הוצאת שם רע שהמחבר כתב זאת בעצמו כמו שכבר כתבו לך קודם.
בהקדמת המחבר כתב:
הצג קובץ מצורף 5178

ובהקדמה למהדו"ח הוסיף:
הצג קובץ מצורף 5179

וזה נוסח מכתבו של הג"ר אברהם יוסף שליט"א:
הצג קובץ מצורף 5180
 
לא הבנתי את דבריך [כוונתי לר' @אור יעקב]

כי באחד הקבצים שהעלת, הוא כותב להדיא שהביא את הספרים לר' עובדיה שיעבור ויראה מה צריך לתקן
וכתב שהרב עבר על הרבה מהתשובות והסכים עמם
וכן בנו ר' אברהם עבר וכו'
 
ראשי תחתית