6 שנים זה בזבוז זמן משווע,
אכן כאן מתחילה הבעיה, כשחושבים שהזמן בישיבה זה ביזבוז, אפילו חילונים לא מדברים כך, רק כמה שמאלנים מ'קפלן' שרוצים לגייס חרדים לצבא הארור שלהם, ואכמ''ל...
בישיבות (טובות, כמובן) בחורים בונים את עצמם גם בלימוד, יוצאים למדנים אמיתיים - לא שטחיים, גם בהשקפה. [בגלל זה הוראת ראשי הישיבות שלא להתחתן לפני ועד חמישי, כי אז בחור לא מילא כרסו בתורה ואינו בנוי כלל ולא יודע ללמוד, אבל אין לי כוח להתחיל לתהווכח על הנושא, נשאיר את הנושא הזה לזמן אחר]
אני מכיר בחור אחד שיצא עם תעודת יורה יורה מהישיבה,
אני לא בטוח שזה רעיון טוב ללמוד הלכה בעיון בישיבה, עדיף להתיעץ עם ראש הישיבה או המשגיח במקרה כזה.
אני כן שמעתי על ראש ישיבה ספרדית חשובה מאוד שהתיר לכמה מבחוריו מועד ששי ומעלה (גיל 22-23) ללכת ללמוד סדר אחד ביום ב'כולל הלכה' שנמצא ע''י הישיבה שלהם, כי ממילא הם בחורים מבוגרים שקצת 'משעמם' להם בישיבה עם בחורים צעירים יותר, ומעדיפים ללמוד עם אברכים. אני חושב שזה דבר מבורך בתור ''הוראה פרטית'' לכמה בחורים, ובפרט בחורים מבוגרים.
לגמור את הש''ס בגיל צעיר זה מצוין ומאוד חשוב, בתנאי שלא יהיה על חשבון סדרי הישיבה. אני הקטן זכיתי לסיים נשים-נזיקין בגיל 22 (לפני החתונה), סדר מועד למדתי חלקו בישיבה בין הסדרים וחלקו בימי בין הזמנים. סדר קדשים למדתי כל יום שעה, גמרא רש''י וחלק מהתוספות מיד אחרי החתונה, בגיל 27 גמרתי את כל הש''ס.
אבל צריך להיזהר שלא יהיה בבחינת 'זבוב'.
ידועה האימרה בשם ר' ברוך מרדכי אזרחי זצ''ל, שבחור שמסיים את הש''ס בישיבה זה לא חוכמה, זה כמו זבוב שעובר על שורות הגמ'. גם הזבוב יכול לעבור עךל כל הש''ס. לא אני אמרתי, אל תבוא אלי בתלונות אח''כ....
החיים שלהם נראים לגמרי אחרת מכל חבריהם המסכנים.
בחורים שלומדים בישיבה ומשקיעים בלימוד העיון, ועוסקים בתורה יום וליל, הם לא ''מסכנים''. אני לא יודע באיזה ישיבה חונכת, וזה גם לא מענין אותי, אבל יש לך ביטויים מחרידים...