עת שערי רצון
חבר בכיר
- הצטרף
- 5/1/25
- הודעות
- 1,246
אולי בשביל ללמוד תורה, לא?? הרי הלימוד הכי חשוב הוא לימוד הגמרא בעיון, כמבואר בשו''ע יורה דעה סימן רמ''גלשם מה להקדיש את כל החיים?
אולי בשביל ללמוד תורה, לא?? הרי הלימוד הכי חשוב הוא לימוד הגמרא בעיון, כמבואר בשו''ע יורה דעה סימן רמ''גלשם מה להקדיש את כל החיים?
אולי בשביל ללמוד תורה, לא?? הרי הלימוד הכי חשוב הוא לימוד הגמרא בעיון, כמבואר בשו''ע יורה דעה סימן רמ''ג
רח''ל מביטויים כאלה... כאחרון השמאלנים...
ברור, כך יוצאים אנשים שטחיים, ולא מבינים מה כוונת הרש''י והתוס' באמת, ומגחיעים לשיבושים חמורים בהבנת הסוגיות, חורבן התורה...גמ' עם ביאור זה נפלא ביותר, גן עדן התחתון, והביאור כולל בתוכו את רש"י ותוספות ועוד הרבה ראשונים ואחרונים, אין שום חיוב לקרוא את רש"י בלשונו ולא מתוך ביאור בשפה עכשווית, אין שום חיוב לפתוח את הראשונים הללו דוקא בפנים, אין שום חיוב ללמוד דוקא תוספות ולא ראשונים אחרים, כל הדברים הללו נובעים מצמצום המוחין.
ומאי שנא לימוד גמ' בעיון/בקיאות שלא צריך לדקדק??? הרי כך בדיוק צריך לנהוג בלימוד הגמ', כדי להבין את דברי התורה באמת, את רצון ה', ולרדת לנקודת האמת ולאור הפנימי שבתורה. אין הבדל בין גמ' להלכה, ובפרט שכל סוגית הש''ס בסופו של דבר זה הלכה למעשה, חוץ מסוגיות קדשים וטומאה וטהרה, שעדיין לא זכינו ל-...רק מי שלומד הלכה מסויימת משורשה ומעיין היטב, צריך לקרוא הכל במקור ולדקדק בכל מילה. לא מי שרוצה לדעת ש"ס וטור ושו"ע ורמב"ם, ראשונים ואחרונים.
ולא למי שרוצה ללמוד גמרא באמת, אלא למי שרוצה לעבור על הש''סמהדורת שוטנשטיין היא מרצדס עבור מי שמעוניין ללמוד ולדעת את הגמ', בתוספת דברי הראשונים והאחרונים בקצרה.
אין הכי נמיובוודאי שמהדורת שוטנשטיין איננה תחליף ללימוד דברי הראשונים והאחרונים בפנים, ובזה לא שייך סוסיתא ולא מרצדס, אבל לא עליך המלאכה לגמור (אלא אם כן הקדשת את כל כולך לתורה ובטלת מכל ענייני העוה"ז).
לא נכון, אינני יודע על איזה 'כוללים'' אתה מדבר, אולי כוללי הבטלנים...רוב האברכים לא לומדים את כל ספרי הראשונים והאחרונים כסדר (אלא אם כן ההספק שלהם הוא דף לשבוע או לחודש).
היינו 'הלכה' היינו 'גמרא' - דהרי ההלכה יוצאית מן הגמ' ויעיין רש'י בברכות ה.וכאן המקום להזכיר שוב את דברי האר"י שהביא שם, "גם בעניין פלפול ועיון ההלכה היה מורי [האר"י] זלה"ה אומר כי תכלית העיון הוא לשבר הקליפות שהם הקושיות כי הם גרמו לאותם הקושיות שהם בהלכה שלא יובנו תירוציהם כי אם בקושי ובדוחק גדול כנודע, ואמנם עסק התורה ממש אינו העיון רק קריאת התורה בעצמה בארבע דרכים שהם ראשי תיבות פרד"ס (ראשי תיבות של פשט רמז דרש סוד יוצא צירוף אותיות פרדס) כנודע וכמו שמי שרוצה לאכול האגוז צריך תחלה לשבר קליפותיו כן צריך להקדים העיון בתחלה והיה מורי ז"ל אומר כי מי ששכלו זך ודק וחריף לעיין הלכה בשעה או על הרוב בשתי שעות ודאי הוא שטוב לו מאד שיטרח שעה או שתי שעות בתחלה בעיון לסיבה הנזכרת, אבל מי שמבין בעצמו שהוא קשה העיון וטורח בו זמן הרבה עד שיעיין ההלכה לא טוב הוא עושה ודומה למי שמשבר כל היום אגוזים ואינו אוכל מה שבתוכם ויותר טוב לו שיעסוק בתורה עצמה בדינין ובמדרשים וסודות".
אין הבדל בין לימוד הלכה ללימוד גמרא, ההמצאה הזאת היא שיבוש שנוצר בדור האחרון אצל כמה בעלי בתים מסיבות שונות, והתפשטה בטעות אצל אברכים ובני תורה ספרדים...מבהיל לראות את הגישה של האר"י, מה הוגדר אצלו "התורה עצמה", ומה ההגדרה שלו לעיון "לעיין הלכה" כי זה העיקר, להגיע להלכה למעשה ולצורך זה יש לשבר הקליפות.
הם לא היו צריכים לחידושי רע''א, כיון שידעו לחדש ולעיין בכוחות עצמם
בדיוק כמו שהחכמים שהיו לפני השו''ע לא היו צריכים לספריו, ואלה שבאו אחריו לא זזו מספריואז כל הת"ח שלפני רע"א לא הוצרכו לחידושיו, ושאחרי רע"א לא יכולים להיות ת"ח בלי חידושיו. נפלא.
ברור, כך יוצאים אנשים שטחיים, ולא מבינים מה כוונת הרש''י והתוס' באמת, ומגחיעים לשיבושים חמורים בהבנת הסוגיות, חורבן התורה..
בדיוק כמו שהחכמים שהיו לפני השו''ע לא היו צריכים לספריו, ואלה שבאו אחריו לא זזו מספריו
ומאי שנא לימוד גמ' בעיון/בקיאות שלא צריך לדקדק??? הרי כך בדיוק צריך לנהוג בלימוד הגמ', כדי להבין את דברי התורה באמת, את רצון ה', ולרדת לנקודת האמת ולאור הפנימי שבתורה. אין הבדל בין גמ' להלכה, ובפרט שכל סוגית הש''ס בסופו של דבר זה הלכה למעשה, חוץ מסוגיות קדשים וטומאה וטהרה, שעדיין לא זכינו ל-...
ולא למי שרוצה ללמוד גמרא באמת, אלא למי שרוצה לעבור על הש''ס
אין הבדל בין לימוד הלכה ללימוד גמרא, ההמצאה הזאת היא שיבוש שנוצר בדור האחרון אצל כמה בעלי בתים מסיבות שונות, והתפשטה בטעות אצל אברכים ובני תורה ספרדים...
ידיעת התורה חשובה פחות??יש הבדל עצום בין לימוד וידיעת הש"ס לבין פסיקת הלכה הדורשת עיון ודקדוק מירבי בדברי הראשונים בפנים.
אתה משבש את דברי האר''י, וקורא ללימוד העיון ''ביזבוז''. בושה. בוודאי שידיעת הש''ס דורשת עיון בדיוק כמו ההלכה, וכדאי לך להתחיל ללמוד ספר נפש החיים שער ד'עיין בדברי האר"י הנ"ל להסבר בזמן שמותר "לבזבז" על עיון.
לימוד וידיעת הש"ס אינה דורשת דקדוק כמו פסיקת הלכה.
לא כי,לשיטתך שר התורה לא היה בן תורה? הרי כל ימיו היו "הספקים".
ידיעת התורה חשובה פחות??
בכל הדורות היו לומדים הש''ס בעיון ומוציאים מהסוגיות ההלכה למעשה, המושג ''הלכה'' היא המצאה של לפני 100 שנה, מזמן המשנ''ב בערך או קצת לפני
אתה משבש את דברי האר''י, וקורא ללימוד העיון ''ביזבוז''. בושה. בוודאי שידיעת הש''ס דורשת עיון בדיוק כמו ההלכה, וכדאי לך להתחיל ללמוד ספר נפש החיים שער ד'
והיה מורי ז"ל אומר כי מי ששכלו זך ודק וחריף לעיין הלכה בשעה או על הרוב בשתי שעות ודאי הוא שטוב לו מאד שיטרח שעה או שתי שעות בתחלה בעיון לסיבה הנזכרת
אבל מי שמבין בעצמו שהוא קשה העיון וטורח בו זמן הרבה עד שיעיין ההלכה לא טוב הוא עושה ודומה למי שמשבר כל היום אגוזים ואינו אוכל מה שבתוכם
לא כי,
סדר בבוקר וכל היום עיון כרגיל
ולכן שוטנשטיין בוודאי לא יעזור
לא אם, כך היה לאחר החובות. עי' דרך אמונה ושא"סשאם היה
בזמני בישיבת פוניובי'ז היו לומדים כ20 דף בכל זמן חורף בסדר עיון, ועוד איזה 30-40 דף בסדר בקיאות. עד היום ברוב הישיבות [הנורלמיות כמובן, לא הישיבות לפצועים בעם] לומדים לפחות 35-40 דף בזמן
לא אם, כך היה לאחר החובות. עי' דרך אמונה ושא"ס
לא זה מה שאני אמרתי,הוא בדיוק אשר אמרתי, זמן מיוחד לעיין הלכה ולכתוב ספרים, זמן שלא קשור ללימוד השוטף שאותו למד כדבעי ובמרוצה..