האם הרב עובדיה ביקר בגניזה הקהירית?

  • יוזם האשכול יוזם האשכול כאחד העם
  • תאריך התחלה תאריך התחלה
סטטוס
לא פתוח לתגובות נוספות.
קראתי את כל ההודעות,
הבנתי שמדובר בכמה תקופות,
מי שיודע ויכול לעשות סדר ברור שאצליח להיכנס לעניינים, אודה לו מאוד.
מהן העובדות ההיסטוריות?
מה כולם מודים שהיה, ומה מודים שלא היה?
 
מהן העובדות ההיסטוריות?
מה כולם מודים שהיה, ומה מודים שלא היה?
העובדות ההיסטוריות הם
שהיה כת"י עתיקים במצריים בבית הכנסת היהודי שבקהיר

עוד עובדה היסטורית- שהמקום היה פתוח לכל דכפין, כמו להכנס לבית הכנסת רגיל

עוד עובדה היסטורית- שמלפני 160 שנה לערך החלו ההיסטוריונים להכנס לשם ולרוקן את הכת"י

עוד עובדה היסטורית- שבסוף 1890 פונתה הגניזה כליל לספרייה שבאנגליה.

ע"כ העובדות גבי הגניזה הנ"ל

עכשיו עוד עובדות אחרות- הרב עובדיה הגיע למצרים לכהן שם כרב כ- 30 שנה אחרי שהבית הכנסת שם התרוקן לגמרי לארצות אירופה

עוד עובדה היסטורית- שהיה ארכיון הרבנות הראשית של קהיר.

עוד עובדה היסטורית- אין ספר ששמו מעשה ב"ד, אלא זה פנקס רשימות של הב"ד של מצרים, ושהרב עובדיה כיהן שם כרב, הוא ראה בארכיון של הרבנות הראשית של קהיר, את הפנקס הנ"ל.


ע"כ כל העובדות ההיסטוריות
מכאן והילך יש סיפורים של "חובבנים" שהמציאו כת"י שנשארו במצריים, והיה צריך אישור ממובארכ להוציא וכו'

כל זה עורבא פרח- כי פשוט כל הכת"י שהיו במצרים לוקחו משם שנים שנים לפנ"כ, ולא נשאר שם מלבד חומשים ישנים וסידורים ישנים וכד'
אך שום דבר מכתה"י היהודים לא נשארו שם ולא היה מה לגאול, ולא היה צורך לפנות למישהו על כך
 
אולי היה מקום אחר מלבד אותה גניזה פרוצה?
לא ידוע על משהו

תראה בכל המכונים ובכל הכת"י שמוציאים היום לא חסר "מוסד הרב קוק", "אהבת שלום", "פרנקל", "מכון ירושלים" ועוד ועוד

אף אחד לא כתב בעולם שנשאר איזה כת"י במצרים

כל הרציניים שמתעסקים עם כת"י אומרים בפירוש שכל מה שהיה במצרים כבר אינו שם מזמן
 
נערך לאחרונה:
יש - קנאת סופרים תרבה חכמה ...
ויש רקב עצמות קנאה ...

תבחר איפה תהיה ..
 
דרך אגב, במקו"א הרב יצחק שליט"א כתב שפארוק נתן אישור להכנס ל"ספריה המצרית".

ואולי זה לא הגניזה הקהירית שהובאה לעיל.
 
דרך אגב, במקו"א הרב יצחק שליט"א כתב שפארוק נתן אישור להכנס ל"ספריה המצרית".

ואולי זה לא הגניזה הקהירית שהובאה לעיל.
יתכן

אבל חשוב להדגיש ג"כ מבחינה היסטורית

שהספרייה הלאומית של מצרים הוקמה רק מלפני 150 שנה

כך שאין בה שום כת"י יהודים, מאשר בספריות הגדולות שבאירופה [איטלייה, אנגליה, גרמניה, ועוד] הם כבר מאות בשנים שבהם הצטבר הון יהודי רב

הספרייה הלאומית של מצריים כיון שהיא חדשה יחסית היא התמקדה יותר כת"י ערבים ושפות מזרחיות
 
כך שאין בה שום כת"י יהודים, מאשר בספריות הגדולות שבאירופה [איטלייה, אנגליה, גרמניה, ועוד] הם כבר מאות בשנים שבהם הצטבר הון יהודי רב

הספרייה הלאומית של מצריים כיון שהיא חדשה יחסית היא התמקדה יותר כת"י ערבים ושפות מזרחיות
על פי בדיקה קצרה, בספריה של מצרים היו הרבה כתבי יד יהודים, ולכן יכול מאוד להיות שמרן זצוק"ל ביקר שם.

- ועוד אחרי בדיקה ראיתי שכדי לעיין בכתבי יד צריך להביא "מכתב אקדמי" וכדו',
ולפ"ז מובן שהמלך פארוק נתן למרן זצוק"ל רשות להכנס לשם.
 
על פי בדיקה קצרה, בספריה של מצרים היו הרבה כתבי יד יהודים, ולכן יכול מאוד להיות שמרן זצוק"ל ביקר שם.
תביא מקורות לדבריך

כי אני יודע ההיפך- שבספרייה הלאומית של מצרים אין שום כת"י יהודים
והכל יבוא על מקומו בשלום...
שוב זה חוזר על עצמו
ידוע שבספריה של מצרים לא היה בה כת"י יהודים

ולגבי "מעשה ב"ד" זה נמצא בארכיון של הרבנות הראשית בקהיר, וכשהרב עובדיה היה רב שם, משם לקח את זה
 
על פי בדיקה קצרה, בספריה של מצרים היו הרבה כתבי יד יהודים,

שום כת"י יהודים וכפי שאמרתי היא הוקמה מלפני 150 שנה - כך שלא היה מה לאגור בכת"י היהודים
מה שכן היא התמקדה בכת"י ערביים ובשפות מזרחיות


הספרייה הלאומית של מצרים.JPG
 
תביא מקורות לדבריך

כי אני יודע ההיפך- שבספרייה הלאומית של מצרים אין שום כת"י יהודים
שוב זה חוזר על עצמו
ידוע שבספריה של מצרים לא היה בה כת"י יהודים
ולגבי "מעשה ב"ד" זה נמצא בארכיון של הרבנות הראשית בקהיר, וכשהרב עובדיה היה רב שם, משם לקח את זה
ומי אמר לך את זה!?
 
ודרך אגב תשאל את הבינה המלאכותית...
בשביל דברים כאלה זה נועד...
 
עליך המלאכה לגמור

אני כבר מיציתי הנושא
אם יש לך מה לחדש [אבל לחדש באמת] אשמח לשמוע
הבאתי לך את הקישור לעיל,
ואביא פה את הלשון של הבינה המלאכותית.

"
כן, יש מקורות מוצקים לכך שבספרייה הלאומית של מצרים (Dar al-Kutub) ושבתי כנסת במצרים אוחסנו כתבי־יד יהודים:

  • לאור מה שקורה בגניזה, כתבי־יד יהודים רבים נתקבלו גם כתרומות או כתרומות לרשות הספרייה הלאומית המצרית עם הקמתו ב-1870 .
  • יש בזיכרונות מודרניים של "ספריית המורשת היהודית" בסינאגוגות קהיר – כולל ספרי תפילה מאה-17 וה-18, ומעטות כתבי־יד המקוונים
 
אני יתרגם לך חלק קטן מהקטע.


הארון אמרה כי ארגונים ישראליים וארגונים יהודיים בינלאומיים אחרים ביקשו לרכוש את הספרים הללו; הם גם הציעו לשקם מקדשים וקברים יהודיים בתמורה לספרים הנדירים, אך היא סירבה לכל ההצעות הללו.

הארון ציינה כי ביקשה מהביבליותקה של אלכסנדריה להפוך את הספרים לדיגיטליים.

מנהל מחלקת הפרויקטים בביבליותקיה אלכסנדריה אמר ל"קהיר פוסט" בטלפון כי תיעוד ספרים היסטוריים יהודיים בביבליותקיה אלכסנדריה צריך להתבצע על פי בקשה ממשרד העתיקות, שכן ספרים אלה נשמרים בתוך בתי הכנסת היהודיים הארכיאולוגיים.

בתגובה לחששותיה של הארון בנוגע ללחצים המופעלים עליה מצד ישראל וארגונים יהודיים, אמרה אל-ננם כי "הספרים הם מצריים ולאף מדינה אין זכות לדרוש אותם".

הוא גם דחה את הרעיון שישראל תוכל להציע תמיכה כספית לשיקום, ואמר כי "בסופו של דבר ישראל לא תבקש ולא תקבל".

הספרים נותרים לעת עתה סגורים באריזתם בבית הכנסת הנשכח, החבוי במרכז העיר הסואן של קהיר.
 
כבר נתבאר שאין שום קשר בין הדברים והתקופות.
יש סיפור אחד שהובא לעיל מהרב יצחק על הזמן בו מרן הגרע"י זצ"ל היה רב במצרים, שאז פארוק המלך נתן לו רשות להיכנס לגניזה הקהירית, ועל זה דיבר הרב @כאחד העם שהסיפור לא יכול להיות מבחינה מציאותית.
הרב @אברימי הביא סיפור אחר מצ'יקוטאי שבזמן שהרב עובדיה היה רב ראשי או עכ"פ בערך שנים האלו, הוא פנה למובארק שיאשר להוציא את שיירי הגניזה הקהירית שנמצאים באוצרות של מצרים [אף שהגניזה כולה פונתה כפי שציין הרב כאחד העם, מ"מ ייתכן מאוד שחלקה נשאר בספריה הלאומית של מצרים וכד', ואת החלק הזה ביקש הרב עובדיה להוציא, וגם ייתכן שלאחר שהכל נבזז והגיע לכל מיני אוניברסיטאות בעולם, מצרים דרשה מהם לקבל זאת בחזרה], וע"ז לא נענה לו.
א"כ מדובר בשתי תקופות שונות, ובשני סיפורים שונים לגמרי.
אכן, אבל מה יעשה @משיב כהלכה לפי הכלל שנוקט שבכל הנוגע למרן הגרע"י זיע"א קיימ"ל כצ'יקוטאי?!
 
סטטוס
לא פתוח לתגובות נוספות.
ראשי תחתית