אשכנזי חמוד
חבר
- הצטרף
- 15/1/25
- הודעות
- 65
א. כתבת שהגר"א קיבל מרבותיו אבל הגר"א היה חריג, ובאותה מידה מרן חזו"א היה חריג והגר"יש אלישיב וכמדומני גם מרן בכל הדורות היו גדולים שלא תפסו ישיבה אבל הם היו חריגים, לכן ממה שהגר"א לא תפס ישיבה אין ראיה לכלום.א. הכוונה שהגר"א לא למד בישיבה וצורה שזה היה אח"כ, כלומר, הישיבות התחדשו בצורתם אח"כ, ואצל הספרדים הצורך בזה היה מאוחר יותר כי לא היה קלקול עד הדור האחרון שבאו האשכנזים החילונים וקלקלו ובאו האשכנזים החרדים ותקנו קצת...
ב. לא הבנת את הדברים, וגם כתבת שמות בלי סדר הדורות, ודאי שהיו גדולי תורה בכל הדורות, וודאי שהיה תורה, אבל הסיבה לפרסום היא מחמת שבאירופה היה דפוס וכן באיטליה וכד' ולכן מי שהיה לו נגישות כתה והדפיס מי שלא או לא כתב או לא הדפיס
ב. יש המון, לא עת האסיף, אני לא רוצה לכתוב סתם שמות בלי סדר, אבל עי' בספר שלשלת התורה שמביא את גדולי הדור שהיו בכל הדורות במסלול דרך חלאב [כלומר גדולי הדור שבכל דור מדור דור על ימינו], בבל היו חכמים גדולים כידוע עד המגפה הידועה לפני 200 שנה ואז כולם מתו ושלחו את חכם צדקה חוצין שהעמיד מחדש את התורה ואח"כ רבי משה חיים רבי עבדללה סומך הבן איש חי וכו'
במרוקו היו גאוני עולם כל הדורות כידוע לכל מרוקאי, יש ספר של אהבת שלום על מרוקו, עי"ש ותופתע מכמות החכמים, יש בצפת וארה"ק היו מהר"י בירב שהיה ראש הישיבה [לאחר שהגיע מספרד דרך מרוקו] וכל תלמידיו הרבים ממרן הב"י הרב חזן המבי"ט, וכן המקובלים האר"י מהרח"ו שאח"כ היה בטורקיה כמדומני, פרי חדש מהריב"ל בירושלים אור החיים החיד"א הפלא יועץ בעל החרדים ועוד בחאלב חכמי לניאדו, רבי מרדכי עבאדי רבי אברהם ענתבי בעל חכמה ומוסר רבי אברהם עדס רבי ישועה עטיה בעד בגדי ישע רבי עזרא עטיה
בתוניס היו גאוני עולם לאורך כל הדורות
במצרים היו חכמים, ועוד רבים וטובים חכמים שידעו את התורה ישר והפוך חלק קטן השאירו כתבי יד ואהבת שלום הוציאו חלק ועוד מכונים שונים
רק מה, ידוע שאמרו בשם החזו"א על כל מיני חכמים שהרב עובדיה הביא, שלא היו אצלנו במסורת אז לא סומכים עליהם וכו'
הנקודה שאצלנו כן היו במסורת, ולכן לא שמענו אינה ראיה, היו לנו גאוני עולם במשך כל הדורות היה לנו מסורת עצומה וישרה
לא נולדנו על העצים, וניתן לומר שהמסורת שלנו הרבה יותר חזקה והשאר עי' בנוסחאות ובביטוי האותיות שאנו מקפידים לבטא כפי האמת וכפי שכתוב בספר יצירה בחלוקת האותיות לפי צורת הגיית הכל אות מהפה מהגרון וכו', הניקוד מדוייק יותר כידוע
ד. לא ספרתי, רק שמעתי בעבר מחוקר ומהדיר ספרים, שביחס לאוכלוסיה הספרדים היו הרבה יותר ת"ח בכמות ת"ח ביחס לכלל הציבור
ה. הרב פינקוס אמר את זה על איפה שהיה שואה, וזה ידוע מפי ספרים ומפי סופרים, כל הישיבות שהיו כמו מיר וכד' היו כמה עשרות בחורי ישיבה ביחס לאלפי אלפים, היה בושה להיות בחור ישיבה והדברים ידועים
ו. זה גם מה שכתבתי
ז. הא גופא זה מה שטענתי שלספרדים לא היה צריך את השינוי של הגר"ח משא"כ אשכנז שהיה השכלה והיה צריך
ח. כללית היו פרימיטיבים וזה השפיע על הרבה דברים
בסיכום מה שאני טוען זה שהתורה הייתה אצל הספרדים לא פחות ואפילו יותר מהליטאים
בפרט שאצל האשכנזים היה קלקול עצום במשך מאות שנים בגלל ההשכלה ואצל הספרדים הייתה תורה בטהרתה עד הדור האחרון
ב. כתבתי בלי סדר כי איני חושב שהעניין הוא הסדר, לגבי איטליה למיטב ידיעתי (אני מסתמך על חוקר מסוים) לא היו שם גדולים מפורסמים לבד ממשפחה אחת בזמן הב"י.
ג. ודאי שלארץ ספרד היו גדולים ובפרט לארץ תוניס, רק שמה שהיו רבנים שמאוד מוכרים אין זה מוכיח על גדלותם אלא רק שבאיזור בו הם חיו הם היו הכי גדולים (וודאי שח"ו אין כוונה לזלזל או לומר שמא הם לא היו גדולים אלא על הטענה שהיו אנשים שבספרד היו מוכרים).
לגופו של עניין איני יכול לאשש טענתך מאחר והגדולים שרשמת לא כתבו כמעט ספרים (מלבד מפורסמים מאוד כחיד"א וכו'), וכן מי שכן כתתב אפשר לפתוח ולהשוות, בהחלט אפשר לפתוח נודע ביהודה ותשובות רעק"א ולהשוות עם תשובות חכמי דורם, (לדוג' עם השאגת אריה), טענת החזו"א לא היתה רק על כך שאינם מקובלים אלא שיש ענקים ויש גדולים.
וכמו שכל אחד מבין שמרן החזו"א עדיף בהרבה על הרבה מפוסקי זמנינו ואין בזה בכלל ספק.
לגבי המסורת אנחנו קיבלנו מבני ארץ ישראל ואתם מבני בבל אין בכך פסול וכבר רס"ג נתווכח על זה עם רבנא אהרן בן מאיר גאון, ופירקוי בן באבוי טען מה שטען, ועיי' תשו' הרא"ש כלל כ' סי' כ', ואין לדעתי שום משמעות לויכוח איזו מסורת יותר מדוייקת, רק שתדע שהאשכנזים לא מסכימים עם הטיעון הזה.
יתירה מכל זאת חלילה אין שום מקום לפגוע או להעליב או חלילה חלילה לדבר על גדולי עולם, וכל דבריי באו על נקודת ההנחה שלך שהתורה עברה מבבל לספרד למרוקו לוואלז'ין לפורת יוסף, (ובסופו של יום אם חכם לא כותב ספר אז תורתו לא נשמרת וא"א לדעת את גדולתו).
ד. אין שום משמעות לאיזה חוקר אנונימי אני שמעתי דברים הפוכים מאנשים שמתעסקים באותם דברים, דעתי האישית שבכלל אין איך למדוד.
ה. הרב פינקוס אמר את שאמר וכדי שלא יישמעו דבריו תמוהים דחקתי דבריו, בהחלט היו שני באירופה שנראה כאילו היהדות הולכת לאבדון אבל טרום השואה המצב כבר היה הרבה יותר יציב, האמת היא שהקב"ה רצה שתורת מרן זללה"ה (החזו"א) תתקבל ולכך הוצרך להחריב את הישוב באירופה כדי שהישוב היהודי החדש בא"י יהיה מבוסס עליו.
ו. מה שכתבתי בו' בא לסתור את ראייתך לטיעון ד'.
ז. הגר"ח לא שינה בגלל ההשכלה. אולי בגלל השבתאות וגרורותיה.
ח. אפאחד לא היה פרימטיבי חוץ מהגויים אלא אם כן תביא לי ראיה שהיו יהודים אשכנזים שלא ידעו קרוא וכתוב כי מתעודות שאני קראתי נראה דווקא ההיפך שהאוריינות היהודית הייתה תמיד. (ואדרבה האשכנזים היו יותר ליברלים ביחס לחכמות חיצוניות)