נו באמת.
א. לגר"א לא היה רב לא הבנתי מה רצית מרבותיו.
ב. מה זה לא היה תורה?! המרש"ל לא היה קיים? הרא"ש? רש"י? ר"י? רבינו תם? השר מקוצי? הרמ"א? המגן אברהם? רעק"א? הש"ר משאנץ? תשב"ץ קטן? מהר"ם? מרדכי? הגהות מיימוניות? קצה"ח? נתיה"מ? ט"ז? ש"ך? טור? מהרי"ל? מהרא"י? מהרי"ו? מהר"א טירנא?
ג. תציג לי בבקשה את הרבנים הספרדיים הבולטים ב150 עד 500 השנה האחרונות.
ד. אני לא חושב שיש תחרות, טכנית האשכנזים היו הרבה יותר ולכן היה להם יותר רבנים.
ה. דברי הרב פינקוס הולכים על אשכנז - גרמניה שם מעולם לא חיו הרבה יהודים אשכנזים, וזו היתה אחת הקהילות היותר קטנות באירופה.
ו. לגבי בעה"ב שלמדו גם באשכנז היו כאלה דברים, פשוט פעם כמעט לא היה מי שלא עבד לכן אנשים תורניים רבים עבדו.
ז. יש לך טעות גדולה בהבנת החידוש של הישיבה שעשה הגר"ח וולאז'ין אבל בקצרה "מימיהם של רבותינו לא זזה ישיבה מהם", הגר"ח שינה את הסגנון.
ח. יהודים אשכנזים לא היו אנאלפביתים, יהודים בכלל לא היו אנאלפביתים.
א. הכוונה שהגר"א לא למד בישיבה וצורה שזה היה אח"כ, כלומר, הישיבות התחדשו בצורתם אח"כ, ואצל הספרדים הצורך בזה היה מאוחר יותר כי לא היה קלקול עד הדור האחרון שבאו האשכנזים החילונים וקלקלו ובאו האשכנזים החרדים ותקנו קצת...
ב. לא הבנת את הדברים, וגם כתבת שמות בלי סדר הדורות, ודאי שהיו גדולי תורה בכל הדורות, וודאי שהיה תורה, אבל הסיבה לפרסום היא מחמת שבאירופה היה דפוס וכן באיטליה וכד' ולכן מי שהיה לו נגישות כתה והדפיס מי שלא או לא כתב או לא הדפיס
ב. יש המון, לא עת האסיף, אני לא רוצה לכתוב סתם שמות בלי סדר, אבל עי' בספר שלשלת התורה שמביא את גדולי הדור שהיו בכל הדורות במסלול דרך חלאב [כלומר גדולי הדור שבכל דור מדור דור על ימינו], בבל היו חכמים גדולים כידוע עד המגפה הידועה לפני 200 שנה ואז כולם מתו ושלחו את חכם צדקה חוצין שהעמיד מחדש את התורה ואח"כ רבי משה חיים רבי עבדללה סומך הבן איש חי וכו'
במרוקו היו גאוני עולם כל הדורות כידוע לכל מרוקאי, יש ספר של אהבת שלום על מרוקו, עי"ש ותופתע מכמות החכמים, יש בצפת וארה"ק היו מהר"י בירב שהיה ראש הישיבה [לאחר שהגיע מספרד דרך מרוקו] וכל תלמידיו הרבים ממרן הב"י הרב חזן המבי"ט, וכן המקובלים האר"י מהרח"ו שאח"כ היה בטורקיה כמדומני, פרי חדש מהריב"ל בירושלים אור החיים החיד"א הפלא יועץ בעל החרדים ועוד בחאלב חכמי לניאדו, רבי מרדכי עבאדי רבי אברהם ענתבי בעל חכמה ומוסר רבי אברהם עדס רבי ישועה עטיה בעד בגדי ישע רבי עזרא עטיה
בתוניס היו גאוני עולם לאורך כל הדורות
במצרים היו חכמים, ועוד רבים וטובים חכמים שידעו את התורה ישר והפוך חלק קטן השאירו כתבי יד ואהבת שלום הוציאו חלק ועוד מכונים שונים
רק מה, ידוע שאמרו בשם החזו"א על כל מיני חכמים שהרב עובדיה הביא, שלא היו אצלנו במסורת אז לא סומכים עליהם וכו'
הנקודה שאצלנו כן היו במסורת, ולכן לא שמענו אינה ראיה, היו לנו גאוני עולם במשך כל הדורות היה לנו מסורת עצומה וישרה
לא נולדנו על העצים, וניתן לומר שהמסורת שלנו הרבה יותר חזקה והשאר עי' בנוסחאות ובביטוי האותיות שאנו מקפידים לבטא כפי האמת וכפי שכתוב בספר יצירה בחלוקת האותיות לפי צורת הגיית הכל אות מהפה מהגרון וכו', הניקוד מדוייק יותר כידוע
ד. לא ספרתי, רק שמעתי בעבר מחוקר ומהדיר ספרים, שביחס לאוכלוסיה הספרדים היו הרבה יותר ת"ח בכמות ת"ח ביחס לכלל הציבור
ה. הרב פינקוס אמר את זה על איפה שהיה שואה, וזה ידוע מפי ספרים ומפי סופרים, כל הישיבות שהיו כמו מיר וכד' היו כמה עשרות בחורי ישיבה ביחס לאלפי אלפים, היה בושה להיות בחור ישיבה והדברים ידועים
ו. זה גם מה שכתבתי
ז. הא גופא זה מה שטענתי שלספרדים לא היה צריך את השינוי של הגר"ח משא"כ אשכנז שהיה השכלה והיה צריך
ח. כללית היו פרימיטיבים וזה השפיע על הרבה דברים
בסיכום מה שאני טוען זה שהתורה הייתה אצל הספרדים לא פחות ואפילו יותר מהליטאים
בפרט שאצל האשכנזים היה קלקול עצום במשך מאות שנים בגלל ההשכלה ואצל הספרדים הייתה תורה בטהרתה עד הדור האחרון