משיב כהלכה
חבר בכיר
- הצטרף
- 18/12/24
- הודעות
- 4,920
עניתי על זה לעיל, שיש בכוחו להורות על הפצצת מאות ואלפים, וזה הרבה יותר מלהרוג אדם אחד.
עניתי על זה לעיל, שיש בכוחו להורות על הפצצת מאות ואלפים, וזה הרבה יותר מלהרוג אדם אחד.
הובא לעיל:הגר"ד קוק שליט"א הורה לברך בשם ומלכות, ודבריו מצו"ב
הרב יקותיאל אוהב ציון
ברכת מלכים בזמנינו
שאלה. הרואה את נשיא ארה"ב "טראמפ" האם יברך ברכת "שחלק מכבודו לבשר ודם".
א. ידוע מה שכתב הרי"ף האחרון – מהר"ר יאשיהו פינטו זיע"א בשו"ת "נבחר מכסף" (סי' ג), שאם המלך אינו הדור בלבושו, לא יברכו עליו ברכת מלכים, דעיקר כבודו הוא במלבושים, וכמ"ש בשבת (קיג ע"א) דר' יוחנן קרי למאניה "מכבדותי". והביאו דבריו כמה וכמה מגדולי האחרונים לדינא. [ואכמ"ל בציונים].
ב. ויל"ע בד' הרי"ף הנ"ל, דאטו חכם מישראל שיודע כל התורה ונראה כ"איכר", לא יברכו עליו ברכת "שחלק מחכמתו ליראיו" מפני שאינו מעוטר באצטלא דרבנן. וה"נ שמא יש לומר דכל היכא שהמברך יודע בזה שהוא מלך, ממילא כבר יש לברכה מקום לחול, דמה לי שאינו נראה בחיצוניות כך, סו"ס מלך הוא, והברכה אינה על מראהו, אלא על כחו וגבורתו. [ובדוחק יש לחלק בין בגדי כבוד של מלך שהם חלק מטכסיסי המלוכה, לבגדי ת"ח שהם באים רק לכבד את התורה ואין בהם טכסיס תורה].
ג. וכן נראה עיקר לדינא דכל שיש בידו להרוג ולחנון את היוצא להורג ואינו תלוי כלל ב"פרלמנט המדיני" וכו', א"כ יש לברך עליו ברכה זו, וכפי שמתבאר בתשו' הרדב"ז ח"א (סי' רצו) שהעיקר המודד לברכה זו הוא שיכול להרוג וכו', והו"ד כמעט בכל גדולי האחרו' בסי' רכד לדינא.
ד. וכבר ידוע מה שדנו האחרונים בספינה העוברת וידוע בבירור שהמלך נמצא בתוכה, שיש אומרים דגם בכגון דא יש לברך ברכת מלכים, וכמבואר בברכ"י (סי' רכד סק"ג) בשם מהר"א יצחקי בתשו' כתיבת יד, דכשם שהסומא מברך על המלך כדמוכח בברכות (נח ע"א) בעובדא דרב ששת, [וכמ"ש מהרש"א (בח"א ברכות שם) והמג"א (שם סק"ו), והיעב"ץ בס' מו"ק שם, ועוד], ה"ה מי שיודע שהמלך בספינה אע"פ שאינו רואהו. וכ"כ כמה אחרו' לדינא. ועמש"כ בס' "פדה את אברהם" פאלאג'י (מע' מ אות יד).
ה. ואמנם החת"ס בהגהותיו לשו"ע שם כ' בשם בנו לחלק בין סומא שאילו היה פוקח עיניו היה רואה, למצב שהמלך נמצא בספינה, דדמי לעובר ליד בית המלך דלא שמענו שמברך, ופוק חזי מאי עמא דבר. וכן העיר בכיו"ב ממש בחכמה שלמה קלוגר (סי' רכט). וכן העיר הגאון מהר"א ששון בהגהתו לשו"ת נבחר מכסף שם דשאני סומא דישנו בראיה אצל אחרים. ועכ"פ כל פלוגתא הנ"ל היא באופן שאין רואה את המלך כלל מחמת שהוא מסוגר בספינה, אבל אם רואה את המלך נראה דהכל מודים שיברך גם אם אינו לבוש מחלצות.
ו. גם יש לדון דבשלמא בזמנם שהיה נהוג בגינוני המלכות שהמלך לבוש בבגדים מיוחדים הראויים רק לנשיאים ורוזנים, שבכגון דא אם יקום ויתהלך בלבוש אזרחי ובפרט אם הוא כאחד הרקים, דחסורי מחסרא בנימוס המלכות, ושפיר יש מקום לומר דלא יברכו עליו, אבל האידנא שהנשיאים לבושים בחליפה וכו' כדרך המכובדים, ולא נשמע ברוב המקומות כל טכסיסי המלבושים [מלבד אנגליה וכו'], א"כ הלך בנימוסא ושפיר יש לברך עליו בהופעתו כמות שהוא, כי זהו צורתו וכבודו ואין כאן חסרון.
ז. תו יש לדון אם התנאי של "בגדי מלכות" הוא "סיבה" או "סימן", ולא מסתברא שיש דין דוקא בבגדי מלכות, וכל שיש היכר אחר על כבוד המלכות, וכגון מה שנהוג היום שפורסים לפניו שטיחים אדומים, ושמגיע ברכבי פאר שאינם מוכרים, ובפרט לאור כל הרעש הנורא שעושים סביב ביקורו, נראה פשוט דסגי בהכי כדי לברך. וכן צידד מהר"א ששון בהגהתו על תשו' מהר"א ששון הנ"ל. וכן העלה לדינא הגר"ש דבליצקי והביא דבריו ידידינו הגרמ"ז ערבה שליט"א בס' "מאיר עוז" (סי' רכד ס"ח). וכן דעת הגאון הנאמ"ן זצ"ל כמ"ש בשמו בס' "הלכה ברורה" (סי' רכד ס"ח).
ח. וגאון עזינו מהרע"י זיע"א בשו"ת יביע אומר ח"ח (חאו"ח סי' כב אות כה) הביא מש"כ הגר"י אבולעפייה בשו"ת פני יצחק (מע' הברכות אות קעט) בענין הרואה את המלך בלבוש אזרחי, שיברך בלי שם ומלכות. וכ' שכן העלה לצדד בספרו יחוה דעת ח"ב (סי' כח), והמסקנא דספק ברכות להקל. [ושם הביא דברי הנבחר מכסף הנ"ל והאחרונים שהעתיקו דבריו לדינא]. וסיים, שכן עשה מעשה בביקורו של נשיא ארה"ב "ניקסון" בא"י שבירך עליו בלי שו"מ, כיון שהיה לבוש בלבוש אזרחי, ואיה מקום כבודו להעריצו. עכת"ד.
ט. אכן יש להעיר בהוראה זו, דאחד הרואה בתשובת הרי"ף שם, דאיירי באופן שהמלך מתהלך בחוץ כאחד הרקים, ועושה כן בכונה תחילה להסוות עצמו, שבזה אין לברך כיון דאיה מקום כבודו להעריצו. ומעתה כל שהוא מכובד ברכב וסוס וקול מצהלות מפגני הכבוד שעורכים לכבודו, והוא לבוש מחלצות כדרך המכובדים, נראה פשוט שגם הרי"ף יודה שיש לברך עליו. וכן עולה ומתבאר גם בד' הגאון פני יצחק הנ"ל. [וכבר הרגיש בהערה זו בס' "הלכה ברורה" שם].
מסקנא דדינא: הרואה את נשיא ארה"ב כשהוא מלווה בפמליית הכבוד שלו, והדור בלבושו כנהוג לפי הזמן, מברך "שחלק מכבודו לבשר ודם". וכן העלו לדינא הגר"ש דבליצקי והגאון הנאמ"ן, וכן מבואר בשו"ת בצל החכמה ח"ב (סי' יט), ובשו"ת קנין תורה ח"א (סו"ס לב), ובשו"ת שבט הלוי ח"א (סי' לה), ובשו"ת תשובות והנהגות ח"ב (סי' קלט).
על נירון קיסר שמעת?זה הפירוש שלך,
מלכים שהתנהגו כמשוגעים לא שינו מדיבורם.
עז"א כשגגה היוצאת מפי השליט.
הסתובב שם ליד ירושלים, או משהו כזה ?על נירון קיסר שמעת?
למה שלא נברך על טראמפ "ברוך משנה הבריות"??
מאותה סיבה שלא מברכים עליך. (אם כי לדעתי הוא תרם לעם היהודי קצת יותר ממך)למה שלא נברך על טראמפ "ברוך משנה הבריות"??
זה לא קשור העניין שהוא תרם ותורם לעם היהודי! אצלו יש בעייה שהו משנה מרגע לרגע את דעתו ופועל לפי מצבי רוח כידוע לכולם! רק אתמול הוא אמר שחמאס הורג כנופיות רעות בעזה (שזה שטות, זה חמולות שעובדות בתיאום עם ישראל)מאותה סיבה שלא מברכים עליך. (אם כי לדעתי הוא תרם לעם היהודי קצת יותר ממך)
שני הדברים שכתבת זה בגדר "טענו בחיטין והודה לו ב-בטטות", מתנצל!מאותה סיבה שלא מברכים עליך. (אם כי לדעתי הוא תרם לעם היהודי קצת יותר ממך)
וקצת נרקסיסט ופסיכופת!לא יפה, אתם יותר מדאי יורדים על טראמפ
ותופסים עליו טרמפ'.
סה"כ בחור נחמד, קצת דורסן, והרבה שתלטן.
אבל תכלס אין עליו, מלך...
זה סופר קשור, בן אדם שתורם לי ועושה למעני כ"כ הרבה ברמה שמאז כורש לא יודע אם היה כזה, אני לא אלך ואזלזל בו בצורה דוחה כזו גם אם הוא עושה ואומר דברים שאני לא מבין, מעבר לזה שאני מאמין שהוא מבין מה שהוא אומר ושהוא די חכם.זה לא קשור העניין שהוא תרם ותורם לעם היהודי! אצלו יש בעייה שהו משנה מרגע לרגע את דעתו ופועל לפי מצבי רוח כידוע לכולם! רק אתמול הוא אמר שחמאס הורג כנופיות רעות בעזה (שזה שטות, זה חמולות שעובדות בתיאום עם ישראל)
לפחות הוא לא כפוי טובה ברמה מגעילה.וקצת נרקסיסט ופסיכופת!
שוב, אני כתבתי בלשון זלזול רק משום שאתה נכנסת לנישה הזו! (שלא קשורה כלל לעניין)זה סופר קשור, בן אדם שתורם לי ועושה למעני כ"כ הרבה ברמה שמאז כורש לא יודע אם היה כזה, אני לא אלך ואזלזל בו בצורה דוחה כזו גם אם הוא עושה ואומר דברים שאני לא מבין, מעבר לזה שאני מאמין שהוא מבין מה שהוא אומר ושהוא די חכם.
היכן נכנסתי ולאיזו נישהשוב, אני כתבתי בלשון זלזול רק משום שאתה נכנסת לנישה הזו! (שלא קשורה כלל לעניין)
שאני מניח הייתה מתואמת מראש גם העלאת המטוסים וגם עצירתםמה שכן כל זה שהוא תרם תורם ויתרום (וגם יהרוס! והרס, (כמו עצירת ההתקפה האחרונה על איראן בעוד המטוסים כבר חגים בשמי איראן)
אתה ממשיך. ישר כח.זה עדיין לא אומר שאפשר לברך עליו, לא מברכים על אדם לא נורמלי "שחלק מכבודו לבשר ודם"!
נכון! מסכים שבשורה התחתונה הוא עזר לנו יותר מקודמיו!נכון, וגם עכשיו הוא לא בדיוק הודף את אנשי חמאס למרות שמפירים את ההסכם.
אבל עדיין, הוא עזר לנו הרבה יותר מכל קודמיו.
צריך להגיד לו תודה רבה, וגם אפשר להעביר ביקורת.
ועכשיו לענין הברכה, הוא מלך או לא ?
חשוב גם לדמוגרפיה בישראל ולמצבנו המדיני ולעוד עניינים חשובים. (ביטחון אפשר לספק גם בלי ריבונות ואולי ביותר טוב כיוון שזה שטח שהצבא מחליט ולא שטח של משטרת ישראל עם כל הכבוד לה)וזה שהוא לא מסכים להכיל ריבונות ביהודה ושומרון שזה חשוב לביטחון התושבים.
ולהביא את החטופיםוזה שהוא שולח את השליחים שלו להיפגש ישירות עם אנשי חמאס
כשצריך להתחנף למי שצריך - צריך.וזה שהוא מדבר בשבחו של האנטישמי ארדואן וכו' וכו'
כןאתה מניח בתור מה? בתור רמטכ"ל מרנן ורבנן??..
היה צריך שישראל תעלה את המטוסים, והיה צריך שטראמפ יראה בקול גדול שהוא עצר אותם, והיה צריך שבישראל יתלוננו על זה.במציאות שרי הממשלה דיברו שזה גרם נזק ולא היה ברירה כי אי אפשר היה לסרב לטראמפ!
רק נותן גיבוי מלא לישראל להחליט מה בדעתם לעשותנכון, וגם עכשיו הוא לא בדיוק הודף את אנשי חמאס למרות שמפירים את ההסכם.
בהחלטאבל עדיין, הוא עזר לנו הרבה יותר מכל קודמיו.
צריך להגיד לו תודה רבה, וגם אפשר להעביר ביקורת.
ועכשיו לענין הברכה, הוא מלך או לא ?
אם על מי שיהיה שמוגדר כנשיא ארצות הברית מברכים - גם עליו מברכים.נכון! מסכים שבשורה התחתונה הוא עזר לנו יותר מקודמיו!
אבל לענ"ד ודאי שעל אישיות כזו אי אפשר לברך, וזה שהוא עוזר זה לא קשור לעניין!
נכון! מסכים שבשורה התחתונה הוא עזר לנו יותר מקודמיו!
אבל לענ"ד ודאי שעל אישיות כזו אי אפשר לברך, וזה שהוא עוזר זה לא קשור לעניין!
לענ"ד גם על אובמה שר"י וביידן לא היו צריכים לברך!אם על מי שיהיה שמוגדר כנשיא ארצות הברית מברכים - גם עליו מברכים.
לענ"ד גם על אובמה שר"י וביידן לא היו צריכים לברך!
הגר"ד קוק בירך על אובמה?הרב עובדיה באמת לא בירך, ואילו הגר"ד קוק אמר לברך.
לא, אבל הוא הורה שיש לברך על טראמפ בשו"מ.הגר"ד קוק בירך על אובמה?