לחצו כאן – תרומה לשמואל

האם יש להעדיף כהן מיוחס לפדיון הבן?

שושלתא דדהבא

חבר חדש
הצטרף
27/12/24
הודעות
66
לצורך פדיון הבן, האם יש להעדיף דווקא כהן מיוחס?
והאם זה יותר טוב מכהן חשוב? (כגון למשל ראש הישיבה).
ובכלל איך אפשר לדעת מי משפחת כהונה מיוחסת ומי לא?

תודה לעונים
 
לצורך פדיון הבן, האם יש להעדיף דווקא כהן מיוחס?
והאם זה יותר טוב מכהן חשוב? (כגון למשל ראש הישיבה).
ובכלל איך אפשר לדעת מי משפחת כהונה מיוחסת ומי לא?

תודה לעונים
פשיטא שעדיף מיוחס.
אומרים שמשפחת הרב שלום כהן זצ"ל הם כהנים מיוחסים
 
כי לפדיון הבן צריך דבר ראשון כהן, אחר כך תחפש מעלות נוספות.
מי אומר?
הם משפחת רבנים. זה לא אומר שהם מיוחסים.
אני שמעתי על משפחת רפפורט.
אצל ספרדים יש כהנים מיוחסים?
יש איזה מעשה שסיפר חכם אפרים הכהן זצ"ל על הבן איש חי שהיה מעלה אותו לברכת כהנים
 
אצל ספרדים יש כהנים מיוחסים?
בטח שיש.
על פניו נראה שמשפחות הכהנים מסיבה כלשהי התרכזו בצפון אפריקה, טוניס ומרוקו.

כהן-יהונתן (טוניס), מגארי-הכהן (תימן) המיוחסים לבני משמרת יהויריב, כהן-ששון (פרס), כהן-גבורה (פרס), כהן-אברי"ש (טוניס) המיוחסים לרבי ישמעאל כהן גדול, ומהם הרבה רבנים טוניסאים גדולים כגון רבי רחמים חי חויתה הכהן, טוויל מעלי הכהן (אר"צ) המיוחסים לעלי הכהן, כהן-סקלי (מרוקו) המיוחסים לצדוק הכהן, כהן אלמע'רבי (טוניס) כהנשוילי (גאורגיה) ועוד.
 
כהן-יהונתן (טוניס), מגארי-הכהן (תימן) המיוחסים לבני משמרת יהויריב, כהן-ששון (פרס), כהן-גבורה (פרס), כהן-אברי"ש (טוניס) המיוחסים לרבי ישמעאל כהן גדול, ומהם הרבה רבנים טוניסאים גדולים כגון רבי רחמים חי חויתה הכהן, טוויל מעלי הכהן (אר"צ) המיוחסים לעלי הכהן, כהן-סקלי (מרוקו) המיוחסים לצדוק הכהן, כהן אלמע'רבי (טוניס) כהנשוילי (גאורגיה) ועוד.
וכן משפחת כהן זאנגי
 
והאם זה יותר טוב מכהן חשוב? (כגון למשל ראש הישיבה).

ברור.

במיוחד שכיום ברור לנו שישנם הרבה 'כהנים' שאימצו את התפקיד בדורות האחרונים.

דרך אגב, יש ספר חסידים (מהדורת 'מקיצי נרדמים' סימן תרל), מעניין:

וז"ל: "רבנו האי גאון היה עולה מבבל בכל שנה לירושלים והיה שם בחג הסוכות, והיו מקיפים את הר הזיתים ביום הושענא רבה שבע פעמים, ואומרים מזמורים שתיקן להם רבנו האי,
והיו הולכים לפני רבנו האי כהנים מלובשים סיריקון ומעילים נאים במרחק כמאה אמה, ואחריו העם רחוקים ממנו כמאה אמה, ורבנו האי בתווך.
ולאחר הסעודה היה רבנו האי שוחק ובלבו היה שמח, וראהו צדיק ושאל אותו למה היית הולך לבדך אחר הכהנים.
והשיב לו מפני שכאשר אני הולך בכל שנה להר הזיתים הולך עמי אליהו הנביא זכור לטוב, והפעם שאלתי אותו מתי יבוא המשיח, ואמר לי כשיקיפו את הר הזיתים עם כהנים, ולקחתי עמי את כל הכהנים האלה שמצאתי להקיף יחד איתם, ואז אמר לי אליהו, ראה את כל הכהנים שאתה רואה מלובשים מעילים נאים והולכים בגאוה, אין שום אחד מהם מזרע אהרון, ורק האחרון שהולך אחריהם שהוא נמאס בעיניהם, והולך בבגדים קרועים ואינו חפץ בכבוד ומשים עצמו כמי שאינו, והוא חיגר ברגלו אחת, וחסר עין אחת, זהו לבדו כהן אמת מזרע אהרון. ואמר רבנו האי ומכך שחקתי שבכולם לא היה כהן מזרע אהרון זולת אותו בעל מום".

וכמדומה שמרן הגרע"י צירף דבריו לכמה עניינים שבכהונה.

מאידך, כמדומה שמעתי פעם שמרן הנאמ"ן פרך את כל דברי ס"ח הללו, והוכיח שזה לא נכון. במיוחד, שדברים אלו הופיעו רק בהוצאה זו, ולא באף הוצאה אחרת. - מי שיודע נשמח שיחכים אותנו....
 
וכמדומה שמרן הגרע"י צירף דבריו לכמה עניינים שבכהונה.

מאידך, כמדומה שמעתי פעם שמרן הנאמ"ן פרך את כל דברי ס"ח הללו, והוכיח שזה לא נכון. במיוחד, שדברים אלו הופיעו רק בהוצאה זו, ולא באף הוצאה אחרת. - מי שיודע נשמח שיחכים אותנו...
דברי הנאמ"ן הובאו בשו"ת ויען הכהן ח"ג של תלמידו הרב אדיר כהן
 
מה זה כהן מיוחס ?
מי ייחס אותו ? ואיך עושים זאת ?
 
יש כתב ייחוס
למשל אצלנו יש כתב ייחוס 15 דורות אחורה עד רב גדול, ומשם אין בודקין מהמזבח ולמעלה.

הא גופא קשיא, האם ניתן לסמוך על ייחוס כזה.
וז"ל הרמב"ם (איסו"ב כ ב): אי זהו כהן מיוחס כל שהעידו לו שני עדים שהוא כהן בן פלוני הכהן ופלוני בן פלוני הכהן עד איש שאינו צריך בדיקה והוא הכהן ששימש על גבי המזבח שאילו לא בדקו בית דין הגדול אחריו לא היו מניחין אותו לעבוד לפיכך אין בודקין מהמזבח ומעלה ולא מן הסנהדרין ומעלה שאין ממנין בסנהדרין אלא כהנים לויים וישראלים מיוחסין.
 
כי לפדיון הבן צריך דבר ראשון כהן
אציין את הידוע לי בעניותי. דקיום מצוות הפדיון מתקיימת גם בלי הנתינה לכהן, רק ע"י הפדיון על הכסף (כמו חילול מע"ש ונט"ר וכיו"ב), ואח"כ יש מצווה נוספת. מצוות נתינת מתנות כהונה לכהן.

וממילא ההידור בכהן מיוחס הוא במצוות הנתינה. ויש לציין שישנם עוד כמה מצוות נתינה לכהן וללוי (ולעני) שלא כ"כ מקיימים בזה"ז משום מה. וכבר נשתברו בזה קולמוסים.

יתכן שכ"ז אינו, ופדיון שייך רק כשיש כהן. אלא דכנ"ל שמעתי והבנתי. והעומד לנגדי, המעשה (שצ"ע מקורו) על הגר"א שהיה פודה עצמו אצל כל כהן. והרי כבר נתן המעות לכהן הראשון, וכבר אינם בידו ליתנם לכהן שני. ואולי כיון שאין שום קדושה בכסף, לא שייך להגיד בזה על מעות מסויימות שהם של הכהן, וצ"ע. או ששייך חילול למעות אחרות, וכך היה עושה כל אימת שהיה נותן לכהן. וצ"ע.
 
והרי כבר נתן המעות לכהן הראשון, וכבר אינם בידו ליתנם לכהן שני. ואולי כיון שאין שום קדושה בכסף, לא שייך להגיד בזה על מעות מסויימות שהם של הכהן, וצ"ע. או ששייך חילול למעות אחרות, וכך היה עושה כל אימת שהיה נותן לכהן. וצ"ע.
או שפשוט נתן שוב פעם מעות חדשות...
 
או שפשוט נתן שוב פעם מעות חדשות...
פשוט שכך היה מעשה...

וע"ז הסתפקתי. האם יש מעות מסויימות בשעת הפדיון, שעליהם יש מצוות נתינה, ואם כן כבר אינם בידו. ואע"פ שנתנם למי שאינו כהן, לא יועיל בנתינה נוספת. והצעתי ב' הצעות. א' שאין שייכות כלל לכסף מסויים (כיון שאין בזה קדושה). ב' שאפשר אח"כ כביכול להעביר את "קדושת" הכסף (היינו מצוות הנתינה) על כסף אחר). ושניהם לע"ע צ"ע אצלי.

וכמובן, אם נאמר שמצוות הפדיון אינה מתקיימת רק כשנותן לכהן, א"ש המעשה בפשטות ממש.
 
ע"ז הסתפקתי. האם יש מעות מסויימות בשעת הפדיון, שעליהם יש מצוות נתינה, ואם כן כבר אינם בידו. ואע"פ שנתנם למי שאינו כהן, לא יועיל בנתינה נוספת. והצעתי ב' הצעות. א' שאין שייכות כלל לכסף מסויים (כיון שאין בזה קדושה). ב' שאפשר אח"כ כביכול להעביר את "קדושת" הכסף (היינו מצוות הנתינה) על כסף אחר). ושניהם לע"ע צ"ע אצלי.

וכמובן, אם נאמר שמצוות הפדיון אינה מתקיימת רק כשנותן לכהן, א"ש המעשה בפשטות ממש.
אציין את הידוע לי בעניותי. דקיום מצוות הפדיון מתקיימת גם בלי הנתינה לכהן, רק ע"י הפדיון על הכסף (כמו חילול מע"ש ונט"ר וכיו"ב), ואח"כ יש מצווה נוספת. מצוות נתינת מתנות כהונה לכהן.
יש לך מקורות לזה?
לפי מה שזכור לי יש מח' ראשונים אם דנים ספק פדיון כספיקא דממונא או ספיקא דאיסורא. אבל לכו"ע הפדיון והנתינה שלובים זב"ז, שע"י הנתינה לכהן חל הפדיון.
ולפי"ז כמובן המעשה עם הגר"א א"ש בפשיטות.
אך אינני בסוגיה כעת וייתכן שאינני צודק.
 
מה זה כהן מיוחס ?
מי ייחס אותו ? ואיך עושים זאת ?
שמעתי מפי חבר ממשפחת טוויל שיש ב' עדים שהעידו שראו בחאלב כתב ייחוס המייחסם ישירות עד לאהרן הכהן
המעשה (שצ"ע מקורו) על הגר"א שהיה פודה עצמו אצל כל כהן.
1748142370152.png

וכבר כתב כן הגיעב"ץ ז"ל (שאילת יעבץ ח"א סי' קנ"ה)
1748142905932.png
 
שמעתי מפי חבר ממשפחת טוויל שיש ב' עדים שהעידו שראו בחאלב כתב ייחוס המייחסם ישירות עד לאהרן הכהן
כמדומה ששם המשפחה המקורי הוא "טוויל מעלי", והכוונה מעלי הכהן.
ואבי פדה שוב אצל אחד מזקני המשפחה, וזכורני שאמר לו שיש להם במשפחה כתב ייחוס עד עלי הכהן.
 
ראשי תחתית