האם יש להעדיף כהן מיוחס לפדיון הבן?

רמב"ם הלכות איסורי ביאה פרק כ הלכה א
כל כהנים בזמן הזה בחזקה הם כהנים ע"כ.

מי שאומר שיש כהנים 'מיוחסים' בדורנו - חולק על הרמב"ם, וכפי שהביא @אלישמע את המשך דברי הרמב"ם שכהן מיוחס זהו רק 'שהעידו עליו ב' עדים' וכו'.
 
רמב"ם הלכות איסורי ביאה פרק כ הלכה א
כל כהנים בזמן הזה בחזקה הם כהנים ע"כ.

מי שאומר שיש כהנים 'מיוחסים' בדורנו - חולק על הרמב"ם, וכפי שהביא @אלישמע את המשך דברי הרמב"ם שכהן מיוחס זהו רק 'שהעידו עליו ב' עדים' וכו'.

לשון הרמב"ם היא, שכל כהנים שהם בחזקה - הם כהנים,

אבל לא שכל הכהנים הם רק בחזקה.

מלבד זאת, לומר שראוי להיפדות אצל כהן עם הארץ אבל מיוחס,
מאשר להיפדות אצל כהן ת"ח שאינו מיוחס - זה לא נקרא חולק על הרמב"ם.
לענ"ד גם הרמב"ם מסכים שעד כמה שניתן ראוי להיפדות אצל כהן מיוחס עד כמה שאפשר.
 
לשון הרמב"ם היא, שכל כהנים שהם בחזקה - הם כהנים,

אבל לא שכל הכהנים הם רק בחזקה.
ממש לא.
קוראים את הרמב"ם כך: כל כהנים בזמן הזה - בחזקה הם כהנים [ולא ביחוס], ועי"ש שמאריך בפרטים לגבי מה מועיל חזקה וכו'.

מלבד זאת, לומר שראוי להיפדות אצל כהן עם הארץ אבל מיוחס,
מאשר להיפדות אצל כהן ת"ח שאינו מיוחס - זה לא נקרא חולק על הרמב"ם.
לענ"ד גם הרמב"ם מסכים שעד כמה שניתן ראוי להיפדות אצל כהן מיוחס עד כמה שאפשר.
ודאי שראוי 'אם היה'. הרמב"ם אומר לך 'שאין'. ומי 'שחושב' שיש - הוא חולק על הרמב"ם.
 
מי שאומר שיש כהנים 'מיוחסים' בדורנו - חולק על הרמב"ם
לא חייב להיות שהכוונה שהם מיוחסים בדין יחוס ממש, אלא שיש הרבה יותר סבירות שהם באמת כהנים ולא רק 'קיבלו' על עצמם להיות כהנים.

ולפי דעתך, המעשה עם הגר"א לא היה ולא נברא? או שהגר"א חלק על הרמב"ם?
או משהו אחר?
 
לא חייב להיות שהכוונה שהם מיוחסים בדין יחוס ממש, אלא שיש הרבה יותר סבירות שהם באמת כהנים ולא רק 'קיבלו' על עצמם להיות כהנים.
אה"נ. זה נכון. אבל צריכים לדעת את הכונה ב'מיוחסים'. אנשים חושבים שזה ייחוס 'ודאי'. וזה אינו.
לפי דעתך, המעשה עם הגר"א לא היה ולא נברא? או שהגר"א חלק על הרמב"ם?
או משהו אחר?
 
אה"נ. זה נכון. אבל צריכים לדעת את הכונה ב'מיוחסים'. אנשים חושבים שזה ייחוס 'ודאי'. וזה אינו.
בכל מקרה אין נפק"מ בזה"ז לכהני יחוס. זה רק ענין שיותר מסתבר שהם כהנים.

ולא הבנתי את תגובתך לענין המעשה עם הגר"א.
 
רמב"ם הלכות איסורי ביאה פרק כ הלכה א
כל כהנים בזמן הזה בחזקה הם כהנים ע"כ.

מי שאומר שיש כהנים 'מיוחסים' בדורנו - חולק על הרמב"ם, וכפי שהביא @אלישמע את המשך דברי הרמב"ם שכהן מיוחס זהו רק 'שהעידו עליו ב' עדים' וכו'.
זכורני שכמדומני בשו"ת פרי השדה כתב שרק בחו"ל אין כהנים מיוחסים אולם באר"י כן יש. (אולי יותר מאוחר אני יבדוק זאת)
 
לא הבנתי את תגובתך לענין המעשה עם הגר"א.
יש כמה שמועות להנהגת הגר"א.
במעשה רב מופיע כך
מעשה רב לקוטי דינים - מהל' ס"ת מזוזה מעקה מתנות כהונה מו"מ וטומאת מת אות קא
קא. דמי פדיון הבן חמשה סלעים לפי הזמן. ובימיו הורה חמשה רטים שהוא ששה רובל כסף ודוקא נתינה ממש דלא הדרי לעולם. ומי שנפדה כנהוג מכבר יחזור ויפדה א"ע ויברך. ואם נתן נתינה ממש רק פחות מסך הנ"ל יפדה א"ע בלא ברכה. ושמענו שעשה בעצמו מעשה שהוא ז"ל היה בכור ופדה א"ע בששה רו"כ בברכה ונתנו לכהן נתינה ממש. מטעם שאביו פדה אותו כנהוג העולם ע"כ.

כלומר הוא אחז שלא נפדה בסכום שצריך לפדות ותו לא. יש שמועות אחרות בדעתו, אולם כבר א"א להסתמך עליהם
 
ראשי תחתית