באנר תרומה

האם יש לכסות את הראש בטלית בתפילת שמו"ע של שחרית?

תודות למשיבים
טלית א.JPG



לשון הב"י

טלית ב.JPG
 
תודות למשיבים
לדברי הזוהר (פרשת ואתחנן) והאר"י חובה לכסות ראשו.
לדעת מרן השו"ע "נכון" לכסות ראשו בטלית. (ועיין מנחת אהרן כלל רי אות כד ושו"ת איש מצליח ח"א סי' ט שסוברים להורות כמקובלים)


ומ"מ חבל לענ"ד שבכמה ישיבות "מחייבים" את הבחורים לשים מגבעת על הראש ולא טלית כמו שכתבו רבים מהפוסקים.
 
יש הבדל בין טלית למגבעת?
לפי דברי הזוהר וודאי שיש עניין בטלית.
וכן משמע קצת מלשון הב"י וכ"כ כמה וכמה אחרונים.
ובכלל, הגרע"י לא היה שם טלית על הראש בכדי שלא ילמדו ממנו.
זה לא אומר שאתה יכול "לחייב" מישהו להשים מגבעת ולא טלית.
 
זה גם לא אומר שאתה יכול לחייב בחור לקום בזמן...
אינו דומה בעליל.
פה הבחור רוצה לקיים דבר שראוי ונכון לעשותו ולא נותנים לו מחמת ה' יודע למה.
בב"י כתב שהכיסוי הוא לצניעות והכנעת לב האדם וכו', מ"ש טלית ומ"ש כובע?
מדגיש כמה פעמים שמכסה ראשו "בטלית של מצוה"

וזכורני שבעבר ראיתי מי שפירש כוונתו דדבר שאתה עושה בו מצוה אחת טוב לעשות איתו מצוה אחרת.
 
מדגיש כמה פעמים שמכסה ראשו "בטלית של מצוה"

וזכורני שבעבר ראיתי מי שפירש כוונתו דדבר שאתה עושה בו מצוה אחת טוב לעשות איתו מצוה אחרת.
גם אם נגיד כדבריך, דבר שלא מוכרח בכלל,
גם כובע זה חפצא של מצוה, ומקיימים בו היכון, ואפילו לדעת חלק מהפוסקים מעלתו עדיפה על תפילה במניין.
 
גם אם נגיד כדבריך, דבר שלא מוכרח בכלל,
גם כובע זה חפצא של מצוה, ומקיימים בו היכון, ואפילו לדעת חלק מהפוסקים מעלתו עדיפה על תפילה במניין.
עוד פעם זה סברא ממש קטנה ולא מוכרחת שכתבתי אותה.

אבל לפי הזוהר וודאי שיש חיוב בטלית כלשונו.
וכן לפי מה שכתב במנחת אהרן שמרן השו"ע היה מודה בזה לאר"י אם היה רואה דבריו.

וכן משמע מכמה אחרונים להדיא (עיין אליה רבה, סלת בלולה במקום)
 
הגרע"י לא פסק כך.
ואז?
האליה רבה כתב "יכסה ראשו בטלית בתפילה מתחילה ועד סופה ולא כמו קצת אנשים שמברכין על הטלית וזורקין אותה מאחוריהן ועליהם נאמר "ואותי השלכת מאחורי גבך"

(זה הלשון שלו בערך לא מילה במילה)
 
הם יכולים לפסוק כמו מי שהם רוצים.
האליה רבה כתב "יכסה ראשו בטלית בתפילה מתחילה ועד סופה ולא כמו קצת אנשים שמברכין על הטלית וזורקין אותה מאחוריהן ועליהם נאמר "ואותי השלכת מאחורי גבך"

(זה הלשון שלו בערך לא מילה במילה)
אין מכאן שום ראיה שצריך טלית יותר מכובע.
 
הטענה היחידה היא "עולם הישיבות"
ואינה ממין הטענה כידוע!
הטענה היחידה היא שראשי הישיבות רוצים להציק לבחורים, ולשנות אותם מדרך ההלכה, שיעשו כמה שיותר עבירות!
וכמובן רוצים להתגדל כמה שיותר.
 
יכול להיות שראשי הישיבות רוצים להרחיק את התלמידים מדעתו של הרב עובדיה שלא כיסה את הראש מחד,
ומעדיפים כובע כדי שיהא כמו הבחורים האשכנזים שאין להם טלית.
וכך מרוויחים שני דברים בבת אחת,
גם עושים לא כמו הרב עובדיה וגם מכניסים מומנטום של שיכנוז.
השאלה אם צריך להעיף מהישיבה בחור שלא מכסה בגלל שהוא רוצה להיות הרב עובדיה, או מכיון שיש לתלות שהוא עושה מחמת טעם אחר אז יש להניח לו.
מחכה לתגובות העצבניות שלכם!!!
 
יכול להיות שראשי הישיבות מבינים שכל פריט לבוש מבטא שייכות כל שהיא, והואיל והם היחידים שיש להם קבלות אמיתיות על חינוך שבסך הכל מצליח, [לצד כשלונות - אבל הביקוש לישיבותיהם מוכיח שבסך הכל הם בנו סיפור הצלחה] הרי שהם בעלי שיקול הדעת היחיד הרלוונטי לדבר שאיננו נגד ההלכה במובהק.
אספר - שבבחרותי הייתי מתפלל עם הגר"א בקשי דורון והייתי חובש כובע יחד עם תפילין של ראש כמנהג בני הישיבות, והרב זצ"ל העיר לי על כך - שלא לומר נזף בי, אחר כך ראש ישיבה אחד פקח שהייתי קשור אליו וסיפרתי לו זאת, שוחח עם הגר"א ב"ד ואמר לו בערך כדברים האלה ומאז הוא לא העיר לי.
אותו ראש ישיבה לדעתי לא מגיע לקרסוליו של הגר"א בקשי דורון בדיינות או ברבנות ואפילו בהוראת הלכה, אבל בחינוך - המצב הפוך.
 
יכול להיות שראשי הישיבות רוצים להרחיק את התלמידים מדעתו של הרב עובדיה שלא כיסה את הראש מחד,
ומעדיפים כובע כדי שיהא כמו הבחורים האשכנזים שאין להם טלית.
וכך מרוויחים שני דברים בבת אחת,
גם עושים לא כמו הרב עובדיה וגם מכניסים מומנטום של שיכנוז.
השאלה אם צריך להעיף מהישיבה בחור שלא מכסה בגלל שהוא רוצה להיות הרב עובדיה, או מכיון שיש לתלות שהוא עושה מחמת טעם אחר אז יש להניח לו.
מחכה לתגובות העצבניות שלכם!!!
תכננתי לכתוב משהו, בסוף לא ...
 
מבירור קצר שערכתי המציאות כיום ברוב הישיבות הספרדיות
שרוב הבחורים עם טלית על הראש ולא עם כובע!
 
ראשי תחתית