האם יש ענין להחמיר ולהוציא שבת כר"ת?

יש אומרים שלא, כדי לא להוציא לעז על הראשונים, שנהגו כהגאונים
אשמח לשמוע מקורות בענין, [מסברא זה חידוש גדול לומר כן על חומרא וכמעט לא נמצא ידינו ורגלינו אם נבדוק בכל חומרא אם חששו לה בעבר]
 
[מסברא זה חידוש גדול לומר כן על חומרא וכמעט לא נמצא ידינו ורגלינו אם נבדוק בכל חומרא אם חששו לה בעבר
אותם אלו שאומרים שלא להחמיר לעשות חדר ייחוד כי זה מוציא לעז על הראשונים,
הם אלו שמורים בד"כ להחמיר כר"ת, אע"פ שמוציאים לעז על הראשונים.
אלא שהם סוברים שדרך חומרא אין בזה מוציא לעז. וממילא ה"ה לחדר ייחוד. ופשוט.
 
שמועה בשמו??
עדות מכמה מתלמידיו.
גם הרב יצחק יוסף אמר בשיעור לאחרונה, כי רבי עזרא עטייה קרא לחכם עובדי' משום ששמע שאומר שצריך לנהוג כרבינו תם, אך חכם עובדי' אמר כי אומר כך לציבור רק בדרך חומרא, ובזה נחה דעתו. (לא יודע אם היה או לא, אבל כך סיפר).
 
עדות מכמה מתלמידיו.
גם הרב יצחק יוסף אמר בשיעור לאחרונה, כי רבי עזרא עטייה קרא לחכם עובדי' משום ששמע שאומר שצריך לנהוג כרבינו תם, אך חכם עובדי' אמר כי אומר כך לציבור רק בדרך חומרא, ובזה נחה דעתו. (לא יודע אם היה או לא, אבל כך סיפר).
א"כ לפי עדות הגר"י כששמע שרק בתורת חומרא לא חשש, האם י"א בשמו שחשש אף בתורת חומרא??
 
א"כ לפי עדות הגר"י כששמע שרק בתורת חומרא לא חשש,
אותם אלו שאומרים שלא להחמיר לעשות חדר ייחוד כי זה מוציא לעז על הראשונים,
הם אלו שמורים בד"כ להחמיר כר"ת, אע"פ שמוציאים לעז על הראשונים.
אלא שהם סוברים שדרך חומרא אין בזה מוציא לעז. וממילא ה"ה לחדר ייחוד. ופשוט.
 
הבנתי למה אתה רומז, מסתמא יש לחלק בין עניני אישות לשאר ענינים, או שאה"נ וסתרו משנתם בזה, עכ"פ אותי מענין אם יש מישהו מפורש שאמר כן על ר"ת ואני מבין שאין.
 
הבנתי למה אתה רומז, מסתמא יש לחלק בין עניני אישות לשאר ענינים, או שאה"נ וסתרו משנתם בזה, עכ"פ אותי מענין אם יש מישהו מפורש שאמר כן על ר"ת ואני מבין שאין.
לא ידוע לי שיש מי שאוסר להוציא שבת בזמן ר"ת 'בתורת חומרא',
רק כפי שכתבת, לכאו' לצד אחד לדעת הרב יצחק יוסף, יש לאסור גם כאן להחמיר משום מוציא לעז, וכמו בחדר ייחוד.
 
בעלון יורו משפטיך, מקץ תשפ"ו, של הרב גדעון בן משה, נכתב:
1766411864722.png
 
מה החומרא? ברכה לבטלה שעושה פעמיים שבע ברכות? או שיש משהו אחר?
שאח"כ יוצאת בלי כיסוי ראש, והולכים יד ביד וכו', ועכ"פ אין עניין לפתוח את הנידון הזה כאן, רק לציין שמי שלא עושה חדר יחוד, הוא מיקל במשהו אחד אבל מחמיר במשהו אחר (וכן להיפך).
 
שאח"כ יוצאת בלי כיסוי ראש,
רובם שמים פאה.
והולכים יד ביד וכו'
לא אכנס לכל העניין, אבל זה לא קשור לחדר ייחוד.

ההתנגדות היא לתסמינים אחרים.
רק לציין שמי שלא עושה חדר יחוד, הוא מיקל במשהו אחד אבל מחמיר במשהו אחר (וכן להיפך).
זהו שלא וכמשנ"ת
 
לא יודע מה הרב עובדיה עשה. (דרך אגב הוא הקפיד כמדומני על קריש"ע של ערבית אחר ר"ת)
שמעתי ממרן הראש"ל הגר"ד שלא.
וסמך על קריאת שמע שהיה קורא סמוך לחצות הלילה.
ואמר סיבה נוספת למה לא מקפידים על כך, וכעת איני זוכרה.
גם אני התפללתי עם חכם עובדיה בעצמי כמה פעמים לפני ר"ת.
ואחד הדברים הקשים בסוגיא זו, תינח ק"ש שאפשר לקרוא אח"כ, אבל תפלת עמידה של ערבית לר"ת עוד לא הגיע זמנה, וא"כ בכל ברכה וברכה ובכל שם ושם שמזכיר עובר בלא תשא שהוא ודאי איסור דאורייתא חמור מאוד שכל העולם נזדעזע וכו', והקושיא היא כבר על מרן הב"י שכתב שכן נוהגים, ואיך לא חששו לדעת ר"ת באיסור דאורייתא.
 
גם אני התפללתי עם חכם עובדיה בעצמי כמה פעמים לפני ר"ת.
ואחד הדברים הקשים בסוגיא זו, תינח ק"ש שאפשר לקרוא אח"כ, אבל תפלת עמידה של ערבית לר"ת עוד לא הגיע זמנה, וא"כ בכל ברכה וברכה ובכל שם ושם שמזכיר עובר בלא תשא שהוא ודאי איסור דאורייתא חמור מאוד שכל העולם נזדעזע וכו', והקושיא היא כבר על מרן הב"י שכתב שכן נוהגים, ואיך לא חששו לדעת ר"ת באיסור דאורייתא.

לגבי תפילת ערבית שיסודו דרבנן אומרים דעבד כמר עבד ודעבד כמר עבד, ורבנן אומרים לך שאתה יכול לומר את האזכרות גם בפלג המנחה.

רק לגבי קריאת שמע שהיא דאורייתא מחמירים. ועל כך יש שאלה למה לא מחמירים כר"ת.

ואם זכרוני אינו מטעני, מרן הגר"ד אמר, שהרי ר"ת עצמו ס"ל שזמן ק"ש הוא כבר משקעה"ח. (ואין ולאו ורפיא בידי...)
 
לגבי תפילת ערבית שיסודו דרבנן אומרים דעבד כמר עבד ודעבד כמר עבד, ורבנן אומרים לך שאתה יכול לומר את האזכרות גם בפלג המנחה.

רק לגבי קריאת שמע שהיא דאורייתא מחמירים. ועל כך יש שאלה למה לא מחמירים כר"ת.

ואם זכרוני אינו מטעני, מרן הגר"ד אמר, שהרי ר"ת עצמו ס"ל שזמן ק"ש הוא כבר משקעה"ח. (ואין ולאו ורפיא בידי...)
פלג המנחה לא שייך כי אנו מתפללים מנחה אחרי פלג המנחה והו"ל תרתי דסתרי, אלא שמתפללים ערבית אחרי השקיעה, שבזה לכו"ע אינו זמן מנחה, רק השאלה אם לר"ת זה לא ברכה לבטלה.
ומתוך דברי כת"ר עולה בדעתי כעת לומר, שאולי לר"ת אין כאן ברכה לבטלה אלא תפלת נדבה ממש וכמו שכתב כיו"ב הב"י בסימן רלה שם, ובאמת לא יצא יד"ח, אבל חובת תפלת ערבית זה כבר ודאי לא דאורייתא [ואפילו לא דרבנן אלא קבלה שקבלו עליהם] ובזה שפיר סומכין על הגאונים.
ואם כך הוא הדבר בוודאי שיש להשתדל שלא לעשות כן אא"כ יש צורך משמעותי.
 
שאח"כ יוצאת בלי כיסוי ראש, והולכים יד ביד וכו', ועכ"פ אין עניין לפתוח את הנידון הזה כאן, רק לציין שמי שלא עושה חדר יחוד, הוא מיקל במשהו אחד אבל מחמיר במשהו אחר (וכן להיפך).

איך מיקל להוציאה בלי כיסוי ראש, אחר שלדעת כל חכמי הספרדים היא נשואה גמורה מעת פריסת הטלית ?
וגם עושה ז' ברכות לבטלה (חומר ברכה לבטלה) נגד מרן שסובר שאינה אשת איש ?
הגע בעצמך, עושים סב"ל נגד מרן, וכאן מברך ולא עושה סב"ל אפי' ע"פ מרן, היתכן ?
 
איך מיקל להוציאה בלי כיסוי ראש, אחר שלדעת כל חכמי הספרדים היא נשואה גמורה מעת פריסת הטלית ?
וגם עושה ז' ברכות לבטלה (חומר ברכה לבטלה) נגד מרן שסובר שאינה אשת איש ?
הגע בעצמך, עושים סב"ל נגד מרן, וכאן מברך ולא עושה סב"ל אפי' ע"פ מרן, היתכן ?
דנו על זה כבר במקו"א ואין ענין לפתוח פה שוב את הנושא.
 
הצג קובץ מצורף 14979

שמעת את הצד שכתבתי לך.

אתה בוחר לצד השני אשריך - אבל פה לא יהיה שום תוספת.

לא,
לא שמעתי מעודי שום תשובה עניינית (אפי' לא של הרב שושנת העמקים),
שתענה עניינית על השאלה.
ואם זה נקרא תשובה, אז גם לך ענו ועונים פה כל הזמן. - אז למה אתה ממשיך לשאול ?
 
שמעתי ממרן הראש"ל הגר"ד שלא.

וסמך על קריאת שמע שהיה קורא סמוך לחצות הלילה.

ואמר סיבה נוספת למה לא מקפידים על כך, וכעת איני זוכרה.
אבל בארחות מרן כתב להדיא שכן???
ייש"כ.
בדקתי, ואכן טעיתי.

מרן הגר"ד דיבר למה מנהג העולם לא לחזור אחרי זמן ר"ת לקרוא קר"ש.
ועל כך אמר שני הסברים:
א. שסומכים על קר"ש שקוראים סמוך לחצות.

ב. שעד כמה שמחמירים כשיטת ר"ת, הרי שיטת רבינו תם עצמו שאפשר לקרוא קר"ש כבר מפלג המנחה, וכפי שמבואר בתוספות בברכות (ב ע"א האחרון בעמוד). ואומר את האמת שלא זכיתי להבין תירוצו זה.
 
לא,
לא שמעתי מעודי שום תשובה עניינית (אפי' לא של הרב שושנת העמקים),
שתענה עניינית על השאלה.
אתה בוחר להתעלם מתשובות שלו ושל שאר גדולי ישראל.

תפתח ותענה על כל התירוצים. (באשכול המיועד)
 

קבצים מצורפים

ראשי תחתית