שמעון טרבלסי
חבר בכיר
- הצטרף
- 21/4/25
- הודעות
- 2,030
אבל זו ה"ראיה" שממנה הרב זעפרני הוכיח את יסודו הזה.מעולם לא אמרתי שבאתי ללמד על כל ההלכות, רק השבתי על הפסק הזה שבו נפתח האשכול. זה הכל.
אבל זו ה"ראיה" שממנה הרב זעפרני הוכיח את יסודו הזה.מעולם לא אמרתי שבאתי ללמד על כל ההלכות, רק השבתי על הפסק הזה שבו נפתח האשכול. זה הכל.
אמרתי רק בדרך "אפשר", שעל אף שאני סבור שלא פסק כן (בענין בישול עכו"ם) רק "לפשוטי העם", אפשר שעדיין כן סבר שיש איזשהו מקום להחמיר.בנושא היתר מכירה הוא הבהיר בקולו באופן שלא משתמע לשני פנים, שאין שום מקום לבני תורה להחמיר, והמחמיר מפסיד.
הוא גם רמז שכל מה שכתב בנושא להחמיר לבני תורה, הוא תוצאה של לחץ מבני המשפחה או ממקורבים.
מי שרוצה בכל זאת לעצום את העיניים ולצווח "אבל הרב עובדיה כתב..." שימשיך לשכנע את עצמו.
כבר השבתי על זה לעילוביבי"א ח"ט סימן ו כתב (אות ב) ואמרתי ללמד זכות על הנוהגים היתר בדבר בסומכם על תעודת הכשרות של הרבנים
בענין זה כתב להדיא שאינו "מותר" אלא שיש מקום להקל.אמרתי רק בדרך "אפשר", שעל אף שאני סבור שלא פסק כן (בענין בישול עכו"ם) רק "לפשוטי העם", אפשר שעדיין כן סבר שיש איזשהו מקום להחמיר.
היכן?כבר השבתי על זה לעיל
לא רק בגלל זה.יש היתר לזלזל בת''ח, רק בגלל שעולה להר הבית ?
מה לעשות שכל הרבנים שבקיאים בתורת מרן זצוק"ל אומרים כמוני.תדבר ככה על הרבנים שלך,
לא על מרן הגאב"ד שליט"א.
ועוד לא כתבו פה שום מקור רציני לכך שספריו של מרן זצוק"ל נכתבו רק ל"בעלי בתים" (מצחיק אותי אפי' לכתוב את זה...)תדבר ככה על הרבנים שלך,
לא על מרן הגאב"ד שליט"א.
רק זה מה שמצאת מתוך כל ההספד הענק שמובא שם?מתוך דברי מרן הגאב"ד הגרש"י זעפראני שליט"א, מתוך 'אוצר גליונות'
הצג קובץ מצורף 11680
הצג קובץ מצורף 11681
גם אני עברתי בשבת והתענגתי.רק זה מה שמצאת מתוך כל ההספד הענק שמובא שם?
עברתי עליו והתענגתי
מה ראית בו ?לא רק בגלל זה.
מספיק לראות אותו כדי להבין
קודם כל, וודאי שאין הלכה לבע"ב והלכה לאברכים, מעיקרי הדת שהתורה לא תשתנה חס ושלום. וכן פשוט שבע"ב לא יכולים לנטות כמלוא נימה מההלכה. כוונת הדברים היא שמרן פסק את עיקר הדין שהוא אמת ההלכה, עם זאת, יש מושג של חומרא, שמרן דרש זאת מבני תורה (בדומה לשו"ע שלפי האור לציון כתב את ה'סתם' לעיקר הדין ואת היש אומרים כחומרא. וודאי שזה לא 'סתם' לבע"ב ו'י"א' לאברכים...). ולכן ספריו אינם לבעלי בתים אלא ההלכה הצרופה עצמה.ועוד לא כתבו פה שום מקור רציני לכך שספריו של מרן זצוק"ל נכתבו רק ל"בעלי בתים" (מצחיק אותי אפי' לכתוב את זה...)
קודם כל, וודאי שאין הלכה לבע"ב והלכה לאברכים, מעיקרי הדת שהתורה לא תשתנה חס ושלום. וכן פשוט שבע"ב לא יכולים לנטות כמלוא נימה מההלכה. כוונת הדברים היא שמרן פסק את עיקר הדין שהוא אמת ההלכה, עם זאת, יש מושג של חומרא, שמרן דרש זאת מבני תורה (בדומה לשו"ע שלפי האור לציון כתב את ה'סתם' לעיקר הדין ואת היש אומרים כחומרא. וודאי שזה לא 'סתם' לבע"ב ו'י"א' לאברכים...). ולכן ספריו אינם לבעלי בתים אלא ההלכה הצרופה עצמה.
הרב עובדיה לפעמים כתב כך ולפעמים כך, ולפעמים לא כך ולא כך, אלא "מותר".יש מי שכותב: מותר לכתחילה לעשות... והמחמיר תע"ב.
ויש מי שכותב: ראוי לכל ירא שמים... והמיקל יש לו על מה שיסמוך.
יחי ההבדל.
הרב עובדיה לפעמים כתב כך ולפעמים כך, ולפעמים לא כך ולא כך, אלא "מותר".
כשאחז שאין ענין להחמיר כתב מותר.
כשאחז שראוי לכל יר"ש להחמיר כתב כך.
וכשאחז שזה חומרא שראויה, אך לא לכל אחד כתב והמחמיר תע"ב.
בהמשך למה שהבאתי מהאור לציון לגבי סתם ויש, הרי שמרן השו"ע שייך לקטגוריה הראשונה. הכלל הוא, ספר הלכתי עוסק בעיקר ההלכה, ועל כך אפשר להוסיף שיש מקום להחמיר.יש מי שכותב: מותר לכתחילה לעשות... והמחמיר תע"ב.
ויש מי שכותב: ראוי לכל ירא שמים... והמיקל יש לו על מה שיסמוך.
יחי ההבדל.
בהמשך למה שהבאתי מהאור לציון לגבי סתם ויש, הרי שמרן השו"ע שייך לקטגוריה הראשונה. הכלל הוא, ספר הלכתי עוסק בעיקר ההלכה, ועל כך אפשר להוסיף שיש מקום להחמיר.
אכן, וספרי מרן היביע אומר הם ספרי הלכה, לא ספר 'החדרת דעה'. כמו שהשו"ע הוא כך.דיברתי על רמת העיקרון.
(יש ספר שהוא הלכתי, ויש ספר שהוא החדרת דעה).
אכן, וספרי מרן היביע אומר הם ספרי הלכה, לא ספר 'החדרת דעה'. כמו שהשו"ע הוא כך.
בעניין מה שנכתב כאן שההיתרים של מרן זצ"ל לא נכללו בבד"ץ בית יוסף כי הם לא לתלמידי חכמים.מתוך דברי מרן הגאב"ד הגרש"י זעפראני שליט"א, מתוך 'אוצר גליונות'
הצג קובץ מצורף 11680
הצג קובץ מצורף 11681
עם זאת, יש מושג של חומרא, שמרן דרש זאת מבני תורה
אמר שמרן זצ"ל הורה להם לא לסמוך על ההיתרים של הס"ס וכדו' בגלל שבד"ץ הוא למהדרין ומי שקונה בד"ץ סומך שיש בו הידורים והחמרות ולא קולות ושיש בזה הונאה
לפי הנראה מרן הגאב"ד מכיר את מרן זצ"ל ודרכו הרבה יותר טוב מהרבה רבנים ש"בקיאים" בתורתו ...מה לעשות שכל הרבנים שבקיאים בתורת מרן זצוק"ל אומרים כמוני.
בעניין מה שנכתב כאן שההיתרים של מרן זצ"ל לא נכללו בבד"ץ בית יוסף כי הם לא לתלמידי חכמים.
ובכן בזכרוני שהרב משה יוסף שליט"א דיבר על כך ותיאר זאת אחרת, הוא אמר שמרן זצ"ל הורה להם לא לסמוך על ההיתרים של הס"ס וכדו' בגלל שבד"ץ הוא למהדרין ומי שקונה בד"ץ סומך שיש בו הידורים והחמרות ולא קולות ושיש בזה הונאה. וזה שלא כמתואר כאן. בע"ה אני אנסה לחפש את זה.
לגופו של ענין, בנ"ד ראיית הגאב"ד שליט"א אינה ראיה, וכמשנ"ת.לפי הנראה מרן הגאב"ד מכיר את מרן זצ"ל ודרכו הרבה יותר טוב מהרבה רבנים ש"בקיאים" בתורתו ...
רק לשמוע את הקשר שהיה לו עם הגרע"י לפני עשרות שנים, מספיק, ותוסיף לזה את גאונותו בכל חלקי התורה שעל ידה הוא יכול לבחון ולהבין מהלכים של גדול אחר, מה שלא יכול לעשות מי ש'מסתכל מלמטה' עם כל הכבוד ...
לפי הנראה מרן הגאב"ד מכיר את מרן זצ"ל ודרכו הרבה יותר טוב מהרבה רבנים ש"בקיאים" בתורתו ...
רק לשמוע את הקשר שהיה לו עם הגרע"י לפני עשרות שנים, מספיק, ותוסיף לזה את גאונותו בכל חלקי התורה שעל ידה הוא יכול לבחון ולהבין מהלכים של גדול אחר, מה שלא יכול לעשות מי ש'מסתכל מלמטה' עם כל הכבוד ...
ראיתי פעם שהיה מקפיד ליטול ידיו לאחר אכילת דגים, למרות שלאחרים היה פוסק שא"צ [כשלא נוגע בדגים בידים]כי על זה שמעתי ממרן הגר"ד.
כמו"כ שמעתי מבנו הרב משה, שמעולם לא עלה במעלית שבת למרות שהיה לו מעלית שבת בבית בצורה הכי מהודרת שיש.
ואם כן היה מזכיר זאת בספריו.נ"ל כו"ע מודו שיש קולות שאף מרן סמך עליהם רק מכח המציאות הקשה
נא לא להביא עדויות מאתרים מוזרים שלא לרוח רבותינו, כשאנו דנים בדברים רגישים כאלו מה החמיר מרן זצ"ל וכו' אין מה לדבר על עדוניות מסוג זה, מה גם שהכל שם בלשון של חוצפא וחילוניות ללא כבוד ת"ח ומוראם.ועוד קולא ידועה של הרב עובדיה, שהתיר לשמוע שירת אשה דרך רדיו או תקליט וכדו', כשהשומע אינו מכירה (יבי"א ח"א או"ח סי' ו'). ובשו"ת יביע אומר חלק ט' (או"ח סי' ק"ח אות מ"ג) חזר והתיר גם למי שראה תמונתה: "ומה שכתבתי שם (ביבי"א הנ"ל) שאם ראה אותה בתמונה גם כן אסור, אינו מוכרח, שיש לומר דהא דאמרינן בתענית (ה:) האומר רחב רחב מיד נקרי, "ביודעה ומכירה", זהו רק כשראה אותה בחיים חיותה במלוא קומתה, וכ"כ הגאון רבי יוסף חיים בספר בן יהוידע (תענית ה:), שאם ראה אותה בצורה ותמונה בלבד, אין לחוש. ואף לגבי השומע קולה, והכירה בתמונה בלבד, אין לחוש".
וידוע ומפורסם שהיקל בדבר לעצמו.
הצג קובץ מצורף 11696
הצג קובץ מצורף 11697