השגות היבי"א על קיצוש"ע להגרר"ב טולידאנו זצוק"ל

  • יוזם האשכול יוזם האשכול פתחיה
  • תאריך התחלה תאריך התחלה
זה אמירה שנועדה לומר לבחורים ואברכים צעירים להשאיר זאת לא לעיקר הלימוד, זה הכוונה, אין בעיה שיצרפו גם סדר שלישי בהתחלה, ויקבלו מושגים בהלכה. אבל עיקר הלימוד בתחילה הוא בזה.
אבל שמעתי זאת כמה פעמים משם תלמידיו כהוראה חותכת. גם שנים רבות אחרי החתונה.
 
אבל שמעתי זאת כמה פעמים משם תלמידיו כהוראה חותכת. גם שנים רבות אחרי החתונה.
אדם שעיקר עמלו באה''ע חו''מ, בסוף לומד גם שבת ונדה בעיון רב. זה פשוט וגמור. נראה לי שההוראה הייתה חותכת כששאלו וכנראה שאלו לאחר החתונה.
וכך אמר לי אחי שיחי' שאמר לו הגר''מ צדקה שילמד בכולל עיון, או אה''ע וחו''מ, ולא כוללי הלכה.
ולענ''ד הוא יודע הלכה יותר טוב מרוב ככל הלומדים בכוללי הלכה,
הוא מכיר חוץ מהידע הכללי, גם שותי''ם שאף אחד לא ראה ומאמרים מיוחדים, על נושאים מיוחדים. כי כשהמוח ער ופועל, הוא סקרן ותאב לדעת עוד.
 
אדם שעיקר עמלו באה''ע חו''מ, בסוף לומד גם שבת ונדה בעיון רב. זה פשוט וגמור. נראה לי שההוראה הייתה חותכת כששאלו וכנראה שאלו לאחר החתונה.
וכך אמר לי אחי שיחי' שאמר לו הגר''מ צדקה שילמד בכולל עיון, או אה''ע וחו''מ, ולא כוללי הלכה.
ולענ''ד הוא יודע הלכה יותר טוב מרוב ככל הלומדים בכוללי הלכה,
הוא מכיר חוץ מהידע הכללי, גם שותי''ם שאף אחד לא ראה ומאמרים מיוחדים, על נושאים מיוחדים. כי כשהמוח ער ופועל, הוא סקרן ותאב לדעת עוד.
עם זה אני מסכים.
אני רק הערתי על ההוראה הסתומה והחתומה משם מרנא הגרב"צ זצ"ל שאו"ח ללמוד רק בליל שישי, ששמעתי כבר כמה פעמים.
 
אני רק הערתי על ההוראה הסתומה והחתומה משם מרנא הגרב"צ זצ"ל שאו"ח ללמוד רק בליל שישי, ששמעתי כבר כמה פעמים.
לפי מש"כ לעיל דקאי על כולל ערב, לק"מ כל ההתכתבות הנ"ל.
אני שמעתי ממו"ח שהגרב"צ אמר לו שאו"ח לומדים בכולל ערב, ואמר על איזה כולל שלמדו או"ח "מה הם בטלנים"?
 
אולי כדאי לפתוח אשכול רק על שיטת הלימוד וסדר הלימוד בעיון וכדו'.
ובכל אופן הדיון ביניכם הזכיר לי את דברי הרב משאש בעניין (ואיני בא לומר דבר רק אביא דבריו כמעיר מהצד), וז"ל הרב שלום משאש בהסכמתו לספר דרכי העיון של הרב מאזוז זצ"ל:
ב) גם לפי דעתי אין אדם יכול להגיע לפלפול של אמת רק בלימוד ההלכות. ובפרט בהלכות איסור והיתר שהם הלכתא רברבתא, עמוקים מני ים וצריכים נגר ובר נגר דלפרקינהו.
ואני מצהיר שעיקר הצלחתי בתורה ובעיון הישר, היה בדיני או"ה, שלמדתי בחברותא. על כל סעיף מהשו"ע היינו לומדים בקביעות טור וב"י ב"ח ופרישה ודרישה, ומשם לנושאי כלי השו"ע, הט"ז והש"ך. עד כאן בחברותא. ושאר אחרונים הפר"ח הכנה"ג הפמ"ג ושאר מפרשי השו"ע הגדול הייתי לומד אותם בביתי עם החבר הגדול האמיתי שהוא העט, כמ"ש התנא וקנה לך חבר, וקנה יהיה לך לחבר. שאין לך דבר שבודק וחוקר כמו העט. ובימי חורפי היה ממש קולמוס של קנה כמשמעו בדברי התנא, ובו היינו כותבים. וכמה פעמים לילות שלמים עד הבקר, כתבתי דפים על דפים. ובסוף דבר בהעלות הדבר על הכתב להעתיקו על נכון, בדקדוק הלשון של הכתיבה, עמדתי בקשיים גדולים נגד כל מה שכתבתי. וכל הבנין של הלילה עלה בתוהו. ונזכרתי מדברי התנא שמעון העמסוני: כשם שקבלתי שכר על הדרישה כך אקבל שכר על הפרישה. וכו' ע"ש בדבריו.
 
אני מצהיר שעיקר הצלחתי בתורה ובעיון הישר, היה בדיני או"ה,
שתי נקודות: א' איסור והיתר, זה תחום בינייים בין אורח חיים שהוא אקטואלי, לבין אה''ע חו''מ שהוא מאד עיוני. וייתכן שיש בו משניהם. וזה מפתח את העיון והפראקטיקה גם יחד.
ב', יש ת''ח שעלו מזה ויש מנושאים אחרים, וכמו שאמרן מרן החזו''א דכל ת''ח שמציע דרך, היא מתאימה לאנשים משרש נשמתו.
 
שתי נקודות: א' איסור והיתר, זה תחום בינייים בין אורח חיים שהוא אקטואלי, לבין אה''ע חו''מ שהוא מאד עיוני. וייתכן שיש בו משניהם. וזה מפתח את העיון והפראקטיקה גם יחד.
ב', יש ת''ח שעלו מזה ויש מנושאים אחרים, וכמו שאמרן מרן החזו''א דכל ת''ח שמציע דרך, היא מתאימה לאנשים משרש נשמתו.
האמת צריכה להאמר שאדם שרוצה להורות משקיע את עצמו בדברים שיבואו לפתחו וכיום שבעל הבית פשוט כבר יודע "כללי פסיקה" ומתקיל בשאלות (בלי להבין כלום) אז משקיעים באו"ח, אבל אבהע"ז וחו"מ רוב העולם לא מצפה שישאלו אותו וגם אם ישאלו הוא יכול להגיד אני לא יודע ולא ירגיש פחיתות כבוד בזה אז פחות פונים לשם.
 
לגבי נושא האשכול, לכאורה יש לשאול את הרב מרדכי טולידאנו, שלמד אצל הגרב"ט והוא חתן של הגרע"י
אני יכול להבטיח לך מידיעה שזה הדבר האחרון שמעסיק את משפחת טולידאנו. מעת לעת שהם שומעים את ההתבכיינות שלא התייחסו להערות הגרע"י הם מחייכים וממשיכים הלאה. זה מעולם לא היה נושא והנסיון לשייך את זה לפוליטיקה כזו או אחרת מראה על חוסר ידע בסיסי בהיסטוריה.
 
אני יכול להבטיח לך מידיעה שזה הדבר האחרון שמעסיק את משפחת טולידאנו. מעת לעת שהם שומעים את ההתבכיינות שלא התייחסו להערות הגרע"י הם מחייכים וממשיכים הלאה. זה מעולם לא היה נושא והנסיון לשייך את זה לפוליטיקה כזו או אחרת מראה על חוסר ידע בסיסי בהיסטוריה.
לפי המכתב של הרב טולידנו זצוק"ל ביביע אומר הוא עצמו היה מעוניין בהערות הנ"ל ,ייתכן ולא היה מסכים עם חלקם או עם כולם (אין לדעת), אך אין ספק שאצלו זה כן היה "נושא". ולפחות (לענ"ד) היה אפשר להביאם בסוף הספר [אפילו בצירוף תגובת המשפחה אם יש]. - אבל זכות המשפחה לעשות כראות עיניהם.
 
עוד אני יכול להוסיף שמכיון שהוא לא הדפיס בעצמו את מהדו"ב אל בנו ר' יעקב שהיה בצרפת לא מן הנמנע שכלל לא ידע מהמכתב הזה היות ורב"ט נפטר בארץ ובנו היה בצרפת ולפי הידוע לא נשארו הרבה כ"י ומכתבים ממנו כי הכל התפזר זעיר פה וזעיר שם. אלא אם כן נניח שרב"ט מיסגר את המכתב ותלה אותו בסלון ביתו ובנו ידע ובכל זאת לא הדפיס בגלל הדברים הנאמרים ביזדים.
 
לפי המכתב של הרב טולידנו זצוק"ל ביביע אומר הוא עצמו היה מעוניין בהערות הנ"ל ,ייתכן ולא היה מסכים עם חלקם או עם כולם (אין לדעת), אך אין ספק שאצלו זה כן היה "נושא". ולפחות (לענ"ד) היה אפשר להביאם בסוף הספר [אפילו בצירוף תגובת המשפחה אם יש]. - אבל זכות המשפחה לעשות כראות עיניהם.
הוא היה מעוניין בהחלט לקבל הערות לקראת מהדו"ב אבל היות והוא לא הדפיס אותה בעצמו אז למה שבניו יכניסו מה שהוא לא סידר לדפוס? ברור שהוא רצה את ההערות ואחר שיראה יחליט מה להכניס ומה לא ואולי רצה לדון בדברים, אבל היות וזה לא קרה כי הרהמ"ח חלי"ש אז למה שיכניסו? (לשיטתך שהיה להם את המכתב).
 
הוא היה מעוניין בהחלט לקבל הערות לקראת מהדו"ב אבל היות והוא לא הדפיס אותה בעצמו אז למה שבניו יכניסו מה שהוא לא סידר לדפוס? ברור שהוא רצה את ההערות ואחר שיראה יחליט מה להכניס ומה לא ואולי רצה לדון בדברים, אבל היות וזה לא קרה כי הרהמ"ח חלי"ש אז למה שיכניסו? (לשיטתך שהיה להם את המכתב).
לא אמרתי שהיה (אין לי מושג) אלא על צד שהיה כיוון שרצונו היה בהערות למה לא יביאו לפחות בסוף. ועיקר הודעתי היה כיוון שכתבת שזה לא נושא ולא מעניין אותם והוא פלא שהרי את המחבר זצוק"ל עניין גם עניין.
 
אבל היות ברדופים עסקינן וכל דבר שקורה בעולם זה או נגד הגרע"י או בעד הגרע"י אז אנחנו נזקקים לבזבז זמן על זה. רבותי הגיע הזמן לגדול ולעסוק בדברים יותר חשובים. די לקטנות המוחין, די לנחיתות, די לפרנויה. אף אחד לא חייב כלום לרב עובדיה. רב"ט ומשפחתו לא חייבים לו כלום. משנ"ב דרשו לא חייבים לו כלום. הרב אופיר מלכה לא חייב לו כלום. הרב מנוחת אהבה לא חייב לו כלום. הם חייבים ללמוד תורה לאמיתה וזהו. לא לאמיתו של מישהו כזה או אחר. וגם אם הוא יתקוף וישמיץ ויחרף ויגדף לא יעזור לו כלום. חבל שחכמי הפורום מבזבזים זמן על שטויות כאלו. כמובן שאין פה לזלזל ברב עובדיה כי הוא ברוב חכמתו וגדלותו לא הפריע לו שחלקו עליו וכיו"ב. אדרבה ראה בזה מעלה שדנים בדבריו. הוא היה איש אמת. אבל לצערינו באו והפכו אותו ואת תורתו למוצר זול של קנאה ושנאה ותחרות, והעוול הגדול שהמדד לתלמיד חכם או לגדלות בתורה הוא רק דבר אחד, האם הוא חולק על מרן האבא או לא. ועל זה ידוו וכו'.
 
לא אמרתי שהיה (אין לי מושג) אלא על צד שהיה כיוון שרצונו היה בהערות למה לא יביאו לפחות בסוף. ועיקר הודעתי היה כיוון שכתבת שזה לא נושא ולא מעניין אותם והוא פלא שהרי את המחבר זצוק"ל עניין גם עניין.
ראית פעם שמביאים הערות על מישהו שלא יכול להסכים או לא? זה ספר הלכה ואם יש צד שהוא סבר אחרת למה שיכניסו? לתת כבוד ? לפרגן? להראות שהם מעריכים את הגרע"י ? למה? אנשים פה חיים קצת באשליות.
 
ראית פעם שמביאים הערות על מישהו שלא יכול להסכים או לא? זה ספר הלכה ואם יש צד שהוא סבר אחרת למה שיכניסו? לתת כבוד ? לפרגן? להראות שהם מעריכים את הגרע"י ? למה? אנשים פה חיים קצת באשליות.
כן בהרבה ספרים יש בסוף חלופות מכתבים הנה למשל בספר יורו משפטיך ליעקב של ר יעקב אביחצירא בנד"מ יש גם מכתב שלא נמצאה תשובה של המחבר ורק ההערה מתנוססת לה בספר. סתם להדפיס הערות לא אמרתי אבל כיוון שביקש וקיבל ראוי לדעתי להביא. ואני לא בפרנויה. אני ישן בשקט סכה"כ אמרתי דעתי.
 
ראשי תחתית