השמטות הבית יוסף - מאמר מורחב

אשמח להערות והארות.​
נפלא ביותר...

כמה הערות:

1. יתכן כי מה שבחיבור אחד הביא פחות ספרים זה לאו דוקא כי הוא יוצר קדום והיו לו פחות ספרים, אלא כי מסיבה או סיבות כ"ש לא רצה להביא הכל. וממילא לכאורה שוב אין ראיה לסדר הספרים...

2. (אולי לא קשור למאמר אבל מעניין...) על פי מה סדר הראשונים שכתב הב"י בהקדמה שהביא מדבריהם

3. לגבי ההוכחה לזמנו של בדק הבית, מאן יימר שכל בדק הבית היינו הך, ושמא היה זה והשלחן ערוך ברצוא ושוב, ושוב אין הוכחה

4. לעניות דעתי היה לציין המקומות בהם נראה בעליל שהשמיט דעה כ"ש במקומה​
 
@כמעיין המתגבר האם ניתן לשלוח החומר שלך למישהו שכותב כעת ספר מקיף על פעלו של הב"י ?
ודאי, בשמחה.
נפלא ביותר!

לפו"ר לא ראיתי שהזכרת את הר"ש משאנץ, שכמדומה מרן לא מזכירו כלל, ומסתבר שלא היה לפניו.
יישר כח על ההערה. לפי מה שזכור לי מזכירו הרבה פעמים בהל' מקוואות.
 
ישר כוח כתיבה יפה וברורה שבכל שורה אתה רוצה להמשיך ולבלוע את המאמר

אם אני לא טועה לא הזכרת את רבנו ירוחם
 
עוד דבר, השמטות הבית יוסף גורמות למחשבה ישירה להשמטות שעשה הב"י בספרו השו"ע אולי כדאי לדייק קצת את הכותרת
 
הרחבה בענין הטור

בחיבור הטור ישנם כמה חלקים שהם מבוססים על כמה ספרים שונים. השליש הראשון של חלק יורה דעה העוסק באיסור והיתר, וכן הל' יין נסך ונדה, מיוסדים על סדר תורת הבית לרשב"א, והלכות אבל בסוף יורה דעה מבוססות על ספר תורת האדם לרמב"ן, ובהלכות תלמוד תורה הטור העתיק חלקים גדולים מהרמב"ם, והלכות הלוואות בחושן משפט מבוססות על ספר התרומות, ובהלכות גיטין הטור מרבה להביא חידושי דינים מהרמ"ה.

הטור בכמה מקומות מביא את דברי אביו הרא"ש וחולק עליו כגון ביו"ד ריז,יח, אמנם בחו"מ סי' קז,ד אות ח, הביא הטור תשובה מאביו הרא"ש, וכתב על דבריו, אף על פי שאין נראה כן אלא כמו שכתבתי, איני משיב על דבריו, ע"כ, וכעין זה כתב באו"ח סי' קב.

הטור התחיל לחבר את חיבור הטור אחר פטירת אביו הרא"ש, שהרי כבר מהסימנים הראשונים הוא מזכירו בתואר ז"ל, ובאו"ח סי' קב, כתב עליו אין משיבים את הארי אחר מותו.
 
ראשי תחתית