חסרה נחמת כל, כי יאוש צמח בלבותם, ונעקד בם עקוד

  • יוזם האשכול יוזם האשכול אלישמע
  • תאריך התחלה תאריך התחלה
באנר תרומה
עכשיו אתה מערבב פה, את דבריו הנוספים של @שמעון טרבלסי בריש דבריו, שכאילו העדות היא מצד הידיעה (קושיית הידיעה ובחירה),
וכבר השבתי שם, שזה ממש לא הנידון, לא שלי ולא של הרב דסלר (ולא של הכ"מ והלח"מ).
בקושית הרב דסלר הוא בא מצד זה, שידע הקב"ה שלא ישוב לזה החטא לעולם. ולא מצד ידיעה ובחירה, אלא גם הוא מבין שמדובר על תוקף הקבלה כעת, שמכוחה לא ישוב לזה החטא בעתיד. וזה לא כתוב ברמב"ם לפי ביאור הכ"מ, שלא נאמר בו מאומה כלפי העתיד וגם לא מצד תוקף הקבלה, אלא רק עדות על גמירות הדעת כעת שגמר בליבו שלא ישוב לעולם, גם אם אינו יודע שתוקף הקבלה תועיל לזה. זו הבנתי.
 
@מבקש השם ארחיב מעט ואעשה סיכום תמציתי.
א. ריהטת הרמב"ם שתשובה היא עד שיעיד עליו יודע תעלומות שלא ישוב לחטאו.
ב. יוצא מזה לכאו' שמי שחזר וחטא, הרי שלא העיד עליו יודע תעלומות (אחרת איך חטא), וא"כ תשובתו מעיקרא לא היתה תשובה.
ג. העולה: נעילת דלת בפני השבים, שמאמינים שמסתמא יחזרו לחטא (וכמו שבמציאות קורה).
ד. ישנה עוד קושיא פילוסופית בדבר ידיעה ובחירה ואינה מעניינינו עתה.
ה. הרב דסלר בא להרגיע את נפש החוטא ששב בתשובה מחד, ושב לחטאו מאידך, שאין כוונת הרמב"ם שיעיד עליו שלא יחטא, אלא שיעיד שכעת הוא במצב שאינו רוצה לחטוא.
ו. חוץ מזה יש את שאלת הכ"מ והלח"מ. הכ"מ הקשה, הרמב"ם ביסס את דבריו "שצריך שיעיד עליו יודע תעלומות" על הפסוק "ולא נאמר עוד אלהינו למעשי ידינו". וקשה, הרי האומרים שם הם אנחנו (ולא נאמר עוד...) ולא השם. ומתרץ, רישא דקרא מוכיח "קחו עמכם דברים ושובו אל השם, ולא נאמר עוד", כלומר קחוהו לעד עליכם שלא תאמרו עוד. ע"כ.
ז. שאלת הכ"מ (מאיפה ה' הגיע לתמונה) ותשובתו, שייכים לכל הפירושים שנפרש ברמב"ם. - ומאחר שריהטת דברי הרמב"ם היא כך וכך, מסתמא ששאלת הכ"מ ותשובתו הן באותו כיוון.
ו. הלח"מ הקשה שתי קושיות פילוסופיות. א' מהידיעה ובחירה, וכאמור אינה מענייננו.
ב' מה שייך להעיד שאדם לא יחטא, הרי בייחס לגודלו של הקב"ה האדם תמיד יחשב חוטא (לא מצד שיחזור על חטאו, אלא מצד גודלו של השם).
שאלה פילוסופית זו, מיוחס ששאלו את הרמב"ם, מה שייך לומר בוידוי של יו"כ עוונות שאדם יודע שלא חטא בהן (נאפנו וכו'), והלא דובר שקרים לא יכון לנגד עיני ?
ישנם כמה וכמה תירוצים. עכ"פ הרמב"ם השיב (כך לפי המובא), שבייחס לגודלו של האל, האדם נחשב שחטא.
לא נתמקד עכשיו בהבנת הדברים. אבל לאור הדברים הללו הקשה הלח"מ (מדיליה בלי להזכיר את הרמב"ם) א"כ מה שייך שיעיד עליו יודע תעלומות שלא יחטא, הרי תמיד יחשב חוטא.
ח. גם שאלה פילוסופית זו, שייכת לכל פירוש שנפרש ברמב"ם. - ומאחר שריהטת דברי הרמב"ם היא כך וכך, מסתמא ששאלת הכ"מ ותשובתו אף הן באותו כיוון.
ט. ועל זה בא הרב דסלר וחידש, שגם הרמב"ם לא התכוון לזה וככל האמור.
 
לחטא זה אין תשובה

ומ"ש הזהר "לית לך חובא בעלמא דלא אית ליה תשובה בר מהאי", ע"כ. אין צורך להאריך בזה, שהרי אפי' אם באמת היתה כונת הזהר שאין תשובה כלל, הנה ברמב"ם (הל' תשובה ג יד) נפסק להלכה "שאין לך דבר שעומד בפני התשובה", ומקורו בחז"ל ובמקראות, א"כ גם אם בזהר כתוב אחרת הרי לא נפסק כן להלכה, ומה לנו להקשות קושיות ממה שאינו להלכה.

גם בסה"ק האריכו לבאר כוונת הזהר, ואני לא רואה צורך להאריך בדבריהם הק', רק אסתפק בדברי הזה"ק עצמו בפרשת ויחי (דף סב.) מצוה לפרסם: "תא חזי כל חטאוי דבר נש כלהו חבלותא דיליה תליין בתשובה, וחטאה דאושיד זרעא על ארעא ומחבלא ארחיה ואפיק זרעא על ארעא מחביל ליה ומחביל ארעא ועליה כתיב (ירמיה ב') נכתם עונך לפני וכתיב ביה (תהלים ה') כי לא אל חפץ רשע אתה לא יגורך רע בר בתשובה סגי". ע"כ. כלומר, גם לדעת הזה"ק 'תשובה מרובה' מועילה. רק צריך לברר מהי אותה תשובה מרובה.

ובשו"ת מהרשד"ם (ח"א סי' נח) כתב, וז"ל: "מצאתי בזהר רות (אות יב) וז"ל, ואף דעביד עובדין בישין ואוליד בנין בישין בסטרא דמסאבא כד אושיד זרעיה לארעא, אבל בתיובתא שלימתא ואוליף אורייתא כולא ימחל ליה", עכ"ל. כלומר, 'תשובה שלמה' בצירוף לימוד כל התורה, יועילו. רק צריך לברר מהי אותה תשובה שלמה, ומהו לימוד כל התורה.

כמו"כ צריך לחפש עצות לינצל מן היצר. עד כאן לענין התשובה.

 
א. ריהטת הרמב"ם שתשובה היא עד שיעיד עליו יודע תעלומות שלא ישוב לחטאו.
ב. יוצא מזה לכאו' שמי שחזר וחטא, הרי שלא העיד עליו יודע תעלומות (אחרת איך חטא), וא"כ תשובתו מעיקרא לא היתה תשובה.
ג. העולה: נעילת דלת בפני השבים, שמאמינים שמסתמא יחזרו לחטא (וכמו שבמציאות קורה).

. חוץ מזה יש את שאלת הכ"מ והלח"מ.

לא כי, אלא סעיפים א-ג לא יתכנו לאור תשובת הכס"מ ופי שביארתי.

ז. שאלת הכ"מ (מאיפה ה' הגיע לתמונה) ותשובתו, שייכים לכל הפירושים שנפרש ברמב"ם. - ומאחר שריהטת דברי הרמב"ם היא כך וכך, מסתמא ששאלת הכ"מ ותשובתו הן באותו כיוון.

לשונו של הכס"מ משמע שבשאלה הבין כהבנת הרב דסלר, ורק בתשובתו אומר: "ויש לומר דהכי קאמר יקח לעד להשי''ת עליו שלא ישוב לחטוא עוד שנאמר וכו'". כלומר פירוש זה מתחדש כעת בתירוץ. ולאחריו לק"מ קו' הרב דסלר וכאמור.
 


...

גם בסה"ק האריכו לבאר כוונת הזהר, ואני לא רואה צורך להאריך בדבריהם הק', רק אסתפק בדברי הזה"ק עצמו בפרשת ויחי (דף סב.) מצוה לפרסם: "תא חזי כל חטאוי דבר נש כלהו חבלותא דיליה תליין בתשובה, וחטאה דאושיד זרעא על ארעא ומחבלא ארחיה ואפיק זרעא על ארעא מחביל ליה ומחביל ארעא ועליה כתיב (ירמיה ב') נכתם עונך לפני וכתיב ביה (תהלים ה') כי לא אל חפץ רשע אתה לא יגורך רע בר בתשובה סגי". ע"כ. כלומר, גם לדעת הזה"ק 'תשובה מרובה' מועילה. רק צריך לברר מהי אותה תשובה מרובה.

ובשו"ת מהרשד"ם (ח"א סי' נח) כתב, וז"ל: "מצאתי בזהר רות (אות יב) וז"ל, ואף דעביד עובדין בישין ואוליד בנין בישין בסטרא דמסאבא כד אושיד זרעיה לארעא, אבל בתיובתא שלימתא ואוליף אורייתא כולא ימחל ליה", עכ"ל. כלומר, 'תשובה שלמה' בצירוף לימוד כל התורה, יועילו. רק צריך לברר מהי אותה תשובה שלמה, ומהו לימוד כל התורה.

לכן שלי גדול משלך.
 
לא כי, אלא סעיפים א-ג לא יתכנו לאור תשובת הכס"מ ופי שביארתי.

נכון, וזו בדיוק שאלת הרב דסלר.
מאחר שצריך שיעיד עליו יודע תעלומות (והמקור הוא כמו שכתב הכ"מ מרישא דקרא) ממילא קשה א-ב-ג.
ומתרץ הרב דסלר, שאעפ"כ לא קשה, כי אין הכוונה שהשם יעיד עליו ש"לא יחטא", אלא שיעיד עליו שכעת במצבו זה (אילו ימשך לנצח) לא יחטא.


לשונו של הכס"מ משמע שבשאלה הבין כהבנת הרב דסלר, ורק בתשובתו אומר: "ויש לומר דהכי קאמר יקח לעד להשי''ת עליו שלא ישוב לחטוא עוד שנאמר וכו'". כלומר פירוש זה מתחדש כעת בתירוץ. ולאחריו לק"מ קו' הרב דסלר וכאמור.

שאלתו ברורה, וכמו שכתבתי.
 
קודם כל זה לא 'שלי', אלא הבאתי מרבותיי, ואינני בהורדת שרירים.
הבאתי שמוהר"ן זי"ע תפס שדברי הזוהר אינם כפשוטם, ועל הכל מועיל תשובה. ולפי פשוטו - לאו דוקא תשובה סגי.

למה כל דבר צריך להתפרש כהורדת שרירים.
סה"כ אני מסביר שבהודעתי הדגשתי "גם בסה"ק האריכו לבאר כוונת הזהר" (וא"כ דברי מוהר"ן כלולים בהם),
אלא שאני בא לחדש לקורא (השבור), שזה לא רק פרשנים ופירושים בדברי הזהר, אלא דברי הזה"ק עצמו בפרשת ויחי, ודברי הזהר רות,
ובזה שלי גדול משלך, שאתה הבאת מדברי מפרש, ואני הבאתי מהזהר עצמו.
על דבריך היצה"ר יכול להשיב "מי אמר שזו כוונת הזהר", על דברי הוא לא יכול להשיב כי זה הזהר עצמו.
זה כל מה שרציתי, להוריד את השרירים של היצה"ר, לא שלך.
 

הכ"מ שואל, מה הראייה מהפסוק "ולא נאמר עוד" לכך ש"יעיד עליו יודע תעלומות", הרי אנחנו הם האומרים "ולא נאמר עוד" ולא הוא.
ומשיב, רישא דקרא מוכח שגם ה' הוא האומר, שנאמר "קחו עמכם דברים ושובו אל השם, ולא נאמר עוד", כלומר קחוהו לעד עליכם שלא תאמרו עוד. ע"כ.
ואדרבה, מכאן דוקא משמע כריהטת דברי הרמב"ם.
הרי דרישא דקרא (קחו עמכם דברים ושובו אל ה') מוכיח על סיפא דקרא (ולא נאמר עוד) דלא סגי במה שאנו נאמר, אלא צריך שתהיה גם עדות מה' שלא נאמר.
 
לא מוזכר שה' יאמר כך, רק שאנחנו אומרים כך לפניו. וזה מתאים רק לפי' הכ"מ.

ודאי, זה הפשט של הכ"מ.
מי שלא יקבל אותו ישאר בשאלה מנין לקח הרמב"ם שצריך להביא עדות כזו מה'.
הכ"מ מצא אותה כאן. זה נראה יותר בדרך דרש (סוג של דרשה כזו), מאשר פשט הפסוק.
אדרבה, יש לך רעיון יותר טוב ? הבה ונשמע.
 
ודאי, זה הפשט של הכ"מ.
מי שלא יקבל אותו ישאר בשאלה מנין לקח הרמב"ם שצריך להביא עדות כזו מה'.
הכ"מ מצא אותה כאן. זה נראה יותר בדרך דרש (סוג של דרשה כזו), מאשר פשט הפסוק.
אדרבה, יש לך רעיון יותר טוב ? הבה ונשמע.
לביאור שלי בכ"מ זה כתוב במפורש בכתוב: אמרו אליו וגו' ולא נאמר עוד, כלומר יש כאן אמירה ברורה לה' שלא נשוב לכסלה, ואמירה זו היא כהעדאה של ה' על גמירות הלב שלנו. משא"כ להבנתך בכ"מ, שאין שום אזכור בפסוק על אמירה כל שהיא מצד ה'.
 
לביאור שלי בכ"מ זה כתוב במפורש בכתוב: אמרו אליו וגו' ולא נאמר עוד, כלומר יש כאן אמירה ברורה לה' שלא נשוב לכסלה, ואמירה זו היא כהעדאה של ה' על גמירות הלב שלנו. משא"כ להבנתך בכ"מ, שאין שום אזכור בפסוק על אמירה כל שהיא מצד ה'.

לפני הכל, בכ"מ יש שאלה ותירוץ.
קודם מה השאלה, אח"כ נדון מה התירוץ (התירוץ חייב להיות חופף לשאלה).
מה שאלת הכ"מ ?
 
לפני הכל, בכ"מ יש שאלה ותירוץ.
קודם מה השאלה, אח"כ נדון מה התירוץ (התירוץ חייב להיות חופף לשאלה).
מה שאלת הכ"מ ?
בשאלה הוא הבין כמוך (נקרא לזה כך), שיעיד עליו יודע תעלומות היינו שה' יוכל להעיד עליו שמתוקף החלטתו הוא לא ישוב עוד.
ע"ז הקשה, היכן זה מבואר בכתוב. ותירץ "דהכי קאמר" (כלומר כאן הוא מחדש ביאור שונה בדברי הרמב"ם ממה שהבין בשאלה),
שיקח את הקב"ה לעד עליו, וזה מבואר בכתוב אמרו אליו וגו' ולא נאמר עוד אלהינו למעשה ידינו.
 
בשאלה הוא הבין כמוך (נקרא לזה כך), שיעיד עליו יודע תעלומות היינו שה' יוכל להעיד עליו שמתוקף החלטתו הוא לא ישוב עוד.
ע"ז הקשה, היכן זה מבואר בכתוב. ותירץ "דהכי קאמר" (כלומר כאן הוא מחדש ביאור שונה בדברי הרמב"ם ממה שהבין בשאלה),
שיקח את הקב"ה לעד עליו, וזה מבואר בכתוב אמרו אליו וגו' ולא נאמר עוד אלהינו למעשה ידינו.

יפה, ואם הוא לוקח עליו את השי"ת לעד, הרי זה עד אמת. - ומהי העדות ? הוי אומר "ולא נאמר עוד".
ואם חזר ואמר (כלומר חזר וחטא), איגליא מלתא למפרע שמעיקרא לא היתה עדות, שהרי ה' ודאי לא העיד עדות שקר.
והדרא קושיית הרב דסלר לדוכתא, שאדם שיודע שמחר יפול שוב, ננעלו בפניו דלתות התשובה, כי הוא לא יכול להביא את השי"ת לעד. - ולהרמב"ם זה תנאי בתשובה.
ועל זה הוא מתרץ, שהעדות היא לא על מה שיהיה במציאות, אלא על מה מצבו של האדם בעת התשובה אילו ישאר באותו מצב.
 
יפה, ואם הוא לוקח עליו את השי"ת לעד, הרי זה עד אמת. - ומהי העדות ? הוי אומר "ולא נאמר עוד".
ואם חזר ואמר (כלומר חזר וחטא), איגליא מלתא למפרע שמעיקרא לא היתה עדות, שהרי ה' ודאי לא העיד עדות שקר.
והדרא קושיית הרב דסלר לדוכתא, שאדם שיודע שמחר יפול שוב, ננעלו בפניו דלתות התשובה, כי הוא לא יכול להביא את השי"ת לעד. - ולהרמב"ם זה תנאי בתשובה.
ועל זה הוא מתרץ, שהעדות היא לא על מה שיהיה במציאות, אלא על מה מצבו של האדם בעת התשובה אילו ישאר באותו מצב.
ההבדל בינינו הוא לא בתירוץ של הרב דסלר אלא בקושיא.
שלפי הבנתי בכ"מ אין לה מקום, כי הרמב"ם מדבר רק על אותו המצב ולא על העתיד, וכלפי אותו המצב העדות של ה' היתה נכונה
וממילא לא שייך לשאול איך אני אמור ליטול מעצמי את כוח הבחירה בעתיד, כי זה מעולם לא היה הפשט ברמב"ם.
 
ההבדל בינינו הוא לא בתירוץ של הרב דסלר אלא בקושיא.
שלפי הבנתי בכ"מ אין לה מקום, כי הרמב"ם מדבר רק על אותו המצב ולא על העתיד, וכלפי אותו המצב העדות של ה' היתה נכונה
וממילא לא שייך לשאול איך אני אמור ליטול מעצמי את כוח הבחירה בעתיד, כי זה מעולם לא היה הפשט ברמב"ם.

אבל זה מה שהסברתי, הרב דסלר לא שואל מצד הבחירה.
הוא שואל שאלה אחרת לגמרי. שאלה של לב יהודי שבור, שיודע בעצמו (ע"פ דברי הרמב"ם) שתשובתו לא התקבלה, ושאין לו סיכוי לחזור בתשובה.
כי הוא יודע בעצמו שכמה שהוא חוזר בתשובה, היצר הרע מתגבר עליו עוד פעם ועוד פעם. (כמו מסומם שנמשך לסמים, ואלכוהוליסט שנמשך לאלכוהול, ומעשן כרוני שמנשך לסיגריה).
נמצא שבפועל מעולם הוא הצליח להביא איתו עד, (כי מעולם לא היה במצב שבאמת לא יחטא, והראייה שבסוף הוא נפל שוב), ולפי הנראה הוא גם לעולם לא יצליח, כי הוא יודע שהוא יפול עוד פעם. הוא מכיר את גודל התאוה.
יוצא שע"פ רוב ננעלו ממנו דלתות התשובה.
זו השאלה.
והתירוץ שלא צריך להביא כזו עדות (שלא יחטא לעולם), אלא סגי בעדות שבאותו הרגע הוא היה כנה עם עצמו ואילו היה נמצא במצב הזה כל ימיו לא היה חוטא.
 
אבל זה מה שהסברתי, הרב דסלר לא שואל מצד הבחירה.
הוא שואל שאלה אחרת לגמרי. שאלה של לב יהודי שבור, שיודע בעצמו (ע"פ דברי הרמב"ם) שתשובתו לא התקבלה, ושאין לו סיכוי לחזור בתשובה.
כי הוא יודע בעצמו שכמה שהוא חוזר בתשובה, היצר הרע מתגבר עליו עוד פעם ועוד פעם. (כמו מסומם שנמשך לסמים, ואלכוהוליסט שנמשך לאלכוהול, ומעשן כרוני שמנשך לסיגריה).
נמצא שבפועל מעולם הוא הצליח להביא איתו עד, (כי מעולם לא היה במצב שבאמת לא יחטא, והראייה שבסוף הוא נפל שוב), ולפי הנראה הוא גם לעולם לא יצליח, כי הוא יודע שהוא יפול עוד פעם. הוא מכיר את גודל התאוה.
יוצא שע"פ רוב ננעלו ממנו דלתות התשובה.
זו השאלה.
והתירוץ שלא צריך להביא כזו עדות (שלא יחטא לעולם), אלא סגי בעדות שבאותו הרגע הוא היה כנה עם עצמו ואילו היה נמצא במצב הזה כל ימיו לא היה חוטא.
עיינתי שוב בלשון הרב דסלר שהעתקת כלעיל, ומשמעותה שמדבר באדם רגיל שרוצה לעשות תשובה בימי התשובה ולא באלכוהוליסט ודומיו...
ממילא נקל להבין שהוא באותו הרגע בודאי כנה עם עצמו ורק דואג על העתיד, כמו שאנחנו מרגישים בעיוה"כ...
 
עיינתי שוב בלשון הרב דסלר שהעתקת כלעיל, ומשמעותה שמדבר באדם רגיל שרוצה לעשות תשובה בימי התשובה ולא באלכוהוליסט ודומיו...
ממילא נקל להבין שהוא באותו הרגע בודאי כנה עם עצמו ורק דואג על העתיד, כמו שאנחנו מרגישים בעיוה"כ...

אבל רוב החוטאים נמשכים לחטא כמו לאלכוהול (ועכ"פ הרב דסלר לא מידר אותם).
הגע בעצמך, כמה קשה לא לדבר לשון הרע. כמה קשה לא לבטל תורה. כמה קשה עוון הידוע. כמה קשה כיבוד הורים (ואצ"ל אח גדול). כמה קשה להימנע מהרהורים וראיות אסורים. זה סוג של חטאים שרובא דעלמא נכשלים בהם, ורובא דעלמא יודעים שמחר הם יפלו בהם שוב.
אליהם דיבר הרב דסלר. ובעצם דיבר לכל אחד ואחד מאיתנו.
 
אבל רוב החוטאים נמשכים לחטא כמו לאלכוהול (ועכ"פ הרב דסלר לא מידר אותם).
הגע בעצמך, כמה קשה לא לדבר לשון הרע. כמה קשה לא לבטל תורה. כמה קשה עוון הידוע. כמה קשה כיבוד הורים (ואצ"ל אח גדול). כמה קשה להימנע מהרהורים וראיות אסורים. זה סוג של חטאים שרובא דעלמא נכשלים בהם, ורובא דעלמא יודעים שמחר הם יפלו בהם שוב.
אליהם דיבר הרב דסלר. ובעצם דיבר לכל אחד ואחד מאיתנו.

יש כאן דקות שקשה יהיה להגיע אליה להסכמה.
אבל להבנתי הרב דסלר לא קרא את הרמב"ם כמוני אלא כמוך.

כך משתמע מזה:
עד שאפילו הקב"ה שחותמו אמת יכול להעיד עליו בבירור שלא יחטא עוד לעולם (ולא שאינו רוצה עוד לחטוא לעולם)
היתכן שמצות התשובה אשר נתחייב בה האדם היא עד כדי לסלק מעצמו את כח הבחירה לצמיתות?? (וזה לא מה שאני מרגיש בעיוה"כ)
 
@מבקש השם
מה שכתב הרב דסלר "היתכן שמצות התשובה אשר נתחייב בה האדם היא עד כדי לסלק מעצמו את כח הבחירה לצמיתות",
אין זו שאלה, אלא תחילת התירוץ.
היהודי השבור שואל האמנם אין לי סיכוי ?
עונה לו הרב דסלר, וכי אתה באמת סבור שעליך להביא עדות "שלא תחטא", זה לא יתכן, שהרי לעולם לא תישלל ממך הבחירה לחטוא (וכמו שאתה מרגיש ביום כיפור שאתה תמיד יכול לחטוא), וגם חז"ל אמרו "אל תאמין בעצמך עד יום מותך", סימן שאף פעם לא יעידו עליך שלא תחטא.
אלא ודאי, שגם הרמב"ם לא התכוון לעדות כזו.
למה הוא כן התכוון ? - לעדות שחזרת לכח הבחירה שהיה לך לפני החטא, כלומר (אני מוסיף קצת ביאור בדבריו), אחרי שחרת בתשובה אמיתית כפי מצבך עתה, סרה ממך רוח הטומאה שהיתה שורה עליך להחטיאך ואתה נמצא במצבך הראשון של הבחירה. (רק שהמשיכה לרע היא יותר חזקה לכאו' מהמשיכה לטוב בעבירות מסויימות, אבל מ"מ הרוח רעה ששרתה עליך קודם לאחר החטא סרה ממך).
וז"ל: נראה פשוט, כי האדם מקודם עשותו העבירה, הוא שוה בבחירתו לטוב או לרע, אבל אחר עשותו החטא, שורה עליו רוח טומאה ומלפפתו עד שמחטיא שנית, וכו'. ולזה אמר, שישוב כל כך עד שיעיד עליו יודע תעלומות - פירוש שכבר סר החטא מדעתו עד שמכח העבירה לא ישוב עליו, רק הוא בבחירה שוה כמקודם. ע"כ. (אני מדגיש; לכאו' עדיין קשה שהרי הבחירה נראה שיש משיכה לרע יותר, ולכן התייחסתי רק לבסיס שאילו תישאר במצב כזה שאתה נמצא בו עכשיו לא תחטא, כלומר לא תבוא למרוד בהקב"ה, כי באמת באמצע וידוי של יו"כ אף אחד לא רוצה ללכת לעשות עבירה בד"כ, כי אז כח הבחירה שוה, והאדם באמת יכול לבחור בטוב כמו שהוא בוחר ברע, ודעתו מיושבת לבחור בטוב).
זה הרעיון של הדברים.
 
ב. כתב הרמב"ם (הל' תשובה פ"ב ה"ב-ג): "ומה היא התשובה, הוא שיעזוב החוטא חטאו ויסירו ממחשבתו ויגמור בלבו שלא יעשהו עוד שנאמר יעזוב רשע דרכו... ויעיד עליו יודע תעלומות שלא ישוב לזה החטא לעולם... כל המתודה בדברים ולא גמר בלבו לעזוב, הרי זה דומה לטובל ושרץ בידו שאין הטבילה מועלת לו עד שישליך השרץ", ע"כ. ולפי זה, ננעלו דלתות התשובה מהחוטא הזה, כיון שיודע שיכשל שוב.
בספר שיחות עם הרב שלמה הופמן מודעות והתמודדות עמ' 67 מובא שהגר"י סרנא זצוק"ל ר"י חברון (הליטאית..) טען לו שהלכה כרבינו יונה שסגי "להתייצב על דרך טוב" (רק מתחיל לחזור ולהישמר, מביא מהגר"י סלטנר שמי שטעה בנסיעה הגם שהרחיק מאוד כשעושה פרסה נקרא קרוב יותר ליעד ממי שנמצא בתחילת הטעות וקרוב כרגע פיזית ..) ובזה נקרא ששב בתשובה ולא כהרמב"ם....
 
בספר שיחות עם הרב שלמה הופמן מודעות והתמודדות עמ' 67 מובא שהגר"י סרנא זצוק"ל ר"י חברון (הליטאית..) טען לו שהלכה כרבינו יונה שסגי "להתייצב על דרך טוב" (רק מתחיל לחזור ולהישמר, מביא מהגר"י סלטנר שמי שטעה בנסיעה הגם שהרחיק מאוד כשעושה פרסה נקרא קרוב יותר ליעד ממי שנמצא בתחילת הטעות וקרוב כרגע פיזית ..) ובזה נקרא ששב בתשובה ולא כהרמב"ם....

לי כלל לא ברור שרבנו יונה חולק על הרמב"ם,
התלבטתי בזה המון בעבר (בלי להכיר את הר"ש הופמן), אבל לא בטוח בכלל שהם חולקים.
לא מופרך יהיה לומר שהם הולכים בדרך אחת, ורבנו יונה מיירי אליבא דהרמב"ם.
 
ראשי תחתית