התחיל להתפלל סמוך לסוף הזמן - ספק ברכה לבטלה !

כמו שהביאו כבר לפני, מצא תשובת רבינו האי שהובאה ג"כ באשכול והוכיח מינה דלא כהאחרו' הנ"ל, ולא חשש לסב"ל ע"פ כלל הידוע אצלו, דאם היו רואים את הראשון הנ"ל בוודאי היו חוזרים מסברת עצמם ופוסקים כמו המתירים בזה. [וישנם מתירים, ועולה בזכורני ארץ צבי פרומר, וישנם עוד]. ונכון שיש לפלפל בראייתו מדברי האשכול, אולם אין להשאירו בצ"ע כאילו נעלם מעיני הבדול
אין שום ראיה תרבינו האי הנ''ל כיון ששם מדובר על לגמור חזרת הש''צ בבין השמשות לפני צאת הכוכבים באופן שבדיעבד התחיל לפני השקיעה אפשר לגמור אפילו בלילה בדיעבד, ולא ח''ו להתחיל לכתחילה באופן שרוב התפילה תהיה לאחר הזמן שהוא דבר ללא שום הגיון ועדיין לא נמצאית סברא נורמלית לזה, אדרבה מי שיביא סברא נורמלית נשמח ...
ולא מדובר כלל על להתחיל להתפלל לכתחילה תפילת לחש סמוך לצאה''כ באופן שרוב ככל התפילה
וגם מדברי רב האי שהובאו בשבלי הלקט מבואר להדיא שאסור להתחיל לכתחילה ע''י ששיגמור בלילה, ונפסק בשלחן ערוך !
 
כמו שהביאו כבר לפני, מצא תשובת רבינו האי שהובאה ג"כ באשכול והוכיח מינה דלא כהאחרו' הנ"ל, ולא חשש לסב"ל ע"פ כלל הידוע אצלו, דאם היו רואים את הראשון הנ"ל בוודאי היו חוזרים מסברת עצמם ופוסקים כמו המתירים בזה. [וישנם מתירים, ועולה בזכורני ארץ צבי פרומר, וישנם עוד]. ונכון שיש לפלפל בראייתו מדברי האשכול, אולם אין להשאירו בצ"ע כאילו נעלם מעיני הבדולח.
הוא לא נעלם ח''ו
אבל לא נמצאה עדיין שום סברא לילך לפי תחילת התפילה
וזה שוה לגמרי ממ''ש השו''ע לגבי ציבור שקבלו שבת שאינו חיב להפסיק תפילת חול, כיון שכתב שם המ''ב דאינו איסור גמור מדינא אלא מנהג בעלמא, ודוק מיניה דהיכא שאסור להתפלל (כגון שעבר הזמן באמצע תפילתו) חייב להפסיק !
אלו גזרות חדשות.
המציאות מויחכה שאנשים כל הזמן סמכו וסומכים על ההיתר הדחוק הזה, וקשה להם לקבל משהו אחר, כי לצערנו כל הענין של 'זמן תפילה' הופך ל'כוחא ואיטלולא' אצל הרבה אנשים, אפילו יראים, תוכל לראות אנשים עם פראק וזקן ותפקידים והכל, מזלזלים בזמן תפילה ומתפללים הרבה אחרי סוף זמן תפילת שחרית, לפי כל השיטות
עכ''פ המציאות מוכיחה שלהורות דבר כזה ברבים הזה מכשול גדול, ובעיני ראיתי כמה פעמים כאלו שהתפללו חזרת הש''צ של מנחה הרבה אחרי 13.5 דק', שאין שום פוסק 0גם לא יבי''א) שהתיר זאת, או כאלו שמתחילים לקרוא ק''ש בבוקר, חצי דקה לפני סוף הזמן, וכיו''ב. כל אחד יכול להיווכח עד כמה זה נכון, לא מדובר כאן ב'גזירה' אלא ב'מכשלה'.
 
כאן הנידון הוא להתפלל אחרי צאת הכוכבים לכתחילה !!!
ההערה שדברי רש"ג ורה"ג נאמרו רק בדיעבד היא הערה נכונה [ואולי ס"ל להגרע"י שאין סברא לחלק בין לכתחילה לדיעבד, ואולי לא היקל כ"א בצירוף עוד סניפים, וצריך לעיין בדבריו]
אבל מ"ש כת"ר שהם מדברים רק אחרי השקיעה ולא אחרי צאה"כ, שותא דמר לא ידענא
חדא לו יהא כדבריך, הרי סו"ס סוברים שמי שהתחיל קודם סוף זמן תפלת מנחה יכול להמשיך
ועוד, אדרבה נר' שהם מדברים דוקא אחרי צאה"כ
שמתחילה כתבו שבהכנסת שבת ויו"ט, אם התחילו קודם ביאת השמש [- שקיעה], יש שהות עד עונת ק"ש [- צאה"כ] לסיים שמונה עשרה, ולכן יתפללו כרגיל
ואם אי אפשר לעשות כן [- לסיים קודם צאה"כ], אז יש להתפלל הביננו, ועל זה כתבו שבחול מתפלל כרגיל, היינו במקרה שאינו מסיים עד אחר צאה"כ
וכן משמע מלשונם בסוף שכתבו גומר והולך "אפילו בלילה", משמע שמדברים על לילה גמור
 
ראשי תחתית