ויען ראיתי שחסידי מורנו הגה"ק שר התורה והיראה חכם בן ציון, לחמו בצדק בכל עוז להעמיד שיטתו ולהבין כל פנינה מהמחרוזת המפוארת שבנה. אבל לא נתנו ליבם להעמיק בכוונת תרומת הדשן. [אשר כאמור הגה"ק ר"מ הלוי זצ"ל, הגם שבכתיבתו הענפה והסדורה מזכיר הוא את מרן ג"ע הגרע"י (וכפי שאמר בעצמו, וכידוע לכל מביני מדע כח כתיבה מסודרת זו ירש מהאבא רק הבן המלך דוד הגאון הראש"ל בעל ההלכה ברורה), בשילוב של מסירת שיעורים בעומק הגפ"ת יחד עם שיעורים בהלכה וחתירה משורשי הסוגיות עד להלכה למעשה, מזכיר הוא מאוד את חכם בן ציון, והמעיין בספר תולדותיו והנהגותיו יראה גם כי כוח הברכה והישועה היו בידו להפליא לא יאומן, וכמו שהיו אצל חכם בן ציון כידוע לי מעשרות מקרים פרטיים]. אשר מש"ב משה איש האלוקים, הוא האמת לאמיתה (ואי"ז סותר שאת סברת חכם בן ציון מוצאים אנו בריש דברי תרוה"ד כאמור לעיל כי בא ישי בן ברוך ומאשר שמנה לחמו), לכן אעתיק כאן כמה קטעים מתוך המערכה המורחבת בענינא דא.
והנה לפי הסברא המפורשת בתרומת הדשן וכפי שנקט המכתם לדוד שהיא עיקר הסיבה לברך, משום דסמכינן על דעת הסוברים שגם בזמן הזה מצות ספירת העומר היא דאורייתא והברכה נגררת אחר המצוה, מעתה עד כמה שאנו נוקטים נידון זה של ספירת יום מעכבת חברתה שזה רק ספק ולא ודאי, שהרי יש ראשונים החולקים על בה"ג, א"כ גם באופן שבודאי שכח לספור יום אחד, היה לנו לומר דכיון שמחויב להמשיך לספור מספק, יכול הוא גם לברך על ספירה זו. [ואולם נזכרתי שבזמנו שמעתי מידידי ומכובדי הג"ר אהרן סימן-טוב שליט"א משמיה דמרן הגרב"צ שאם שכח יום אחד לבה"ג אף בלא ברכה לא יספור כיון דהוי שקר, וא"כ לכאו' אי חיישינן לבה"ג אזי אין לו לספור וממילא גם אין לו לברך, וצ"ע]. וחזינן בתרוה"ד שלא היקל בזה אלא בספק שכח יום אחד, ומבואר שבנידון אי נקטינן כבה"ג, הרי זה חמור משאר ספק, וזה היפך מהלך הפוסקים לומר שסברת תרוה"ד היא דמעיקרא לא נקטינן כבה"ג, דלהאמור אדרבא נקטינן כוותיה בתורת ודאי טפי מסתם דעה בעלמא שהיא רק ספק. אלא שהנקודה היא כמבואר בדבריו, שאין כאן הכרעה בסברא או בבירור, אלא שכך היה המנהג לחוש לבה"ג. ודו"ק.
ואולם באמת שני המהלכים של הני גאוני אדירי התורה דארץ יוון בכוונת תרומת הדשן אינם מובנים. כי מה שביאר במשאת משה שכוונת תרוה"ד לחלק שבשלשה ספיקות סמכינן לברך, מלבד מה שדחאו המכתם לדוד מכמה וכמה דוכתי (ומ"מ אינם סתירה לעצם ביאור זה בתרוה"ד דאפשר דאיהו תנא ופליג על אותם דוכתי הנזכרים בשו"ע, אלא זה רק הוכחה לעצם הפסיקה כאותו כלל, ומ"מ יש שהשיבו על ראיות אלו ואכמ"ל), הנה לשון תרוה"ד לא מורה שבא לצרף שלשה ספיקות, וביותר שבאמת אין כאן שלשה ספיקות להקל, אלא מלבד עצם הספק אם נקטינן כבה"ג יש עוד שתי אפשרויות שבכל אחד יש צד ספק להקל, דהיינו אם ספיה"ע בזה"ז דאורייתא יש לומר שמברכים על ספק מצוה דאורייתא ואם ספיה"ע בזה"ז דרבנן וליכא לצד הנ"ל מ"מ אמרינן שהסוברים דהוי דרבנן סברי נמי דלא בעינן תמימות בכל הימים, ודו"ק היטב שלא נוסף כאן צד ספק לקולא אלא אדרבא זהו הצד קולא הראשון ורק דאמרינן ליה לצד דליכא הך קולא דספיה"ע דאורייתא.
כמו כן מהלך המכתם לדוד אינו מובן, דהנה כפי שהתבאר עצם הדבר שיש כאן מצוה דאורייתא, הרי זו סברא שלפי ראבי"ה מועילה גם בספק אחד ולא צריך לספק ספיקא. ולכאורה צריך לומר שהמכתם לדוד סבר שתרומת הדשן לא סמך על סברא זו אלא רק בצירוף ספק נוסף. אבל אי נימא שדוקא כאן לא סמך על סברא זו, משום שכבר נוהגים לחשוש לבה"ג ולא לברך, יוצא א"כ דבעלמא לא בעינן כלל ספק ספיקא אלא סגי בספק אחד במצוה, ונפל הך כללא דהמכתם לדוד (והיביע אומר שהחזיק בו בכל עוז). אלא צריך לחזור לקמייתא, שתרוה"ד לא סמך לגמרי על סברת ראבי"ה, אלא סבר לאומרה עכ"פ כשיש עוד ספק נוסף, ומזה נולד הכלל של ספק ספיקא לברך כשהמצוה דאורייתא. וכל מתבונן יבין הדוחק שבדבר, שפשיטא לתרוה"ד שבס"ס א"א לברך ולא הוצרך להזכיר זאת, ומאידך אף שהביא את ראבי"ה לא סבר כמותו לברך בספק מצוה אלא רק בצירוף ס"ס, ובכלל לא הסביר לנו מה זה הצירוף המוזר הזה, שלברך בספק מצוה לא מברכים, ולברך בספק ספיקא נמי לא מברכים, ורק בס"ס במצוה אפשר לברך. ויכולני לומר כל מיני הסברים ומהלכים לבאר זאת, אבל כמובן יש בזה מן הדחק ומן הלחץ לומר שזו כוונת תרוה"ד, שהִרבה במילים ואת העיקר ולא כתב ולא ביאר.
והלום ראיתי לגה"ק משה הלוי איש האלוקים בברכת ה' (ח"א עמ' פז) שכבר כתב על ביאור המכתם לדוד שאינו מובן וגם עיקרו חסר בדברי תרומת הדשן. ולכן ביאר שכוונת תרוה"ד היא, שכיון שלדעת ראבי"ה בספק ספר צריך להמשיך לספור בברכה מדין ספיקא דאורייתא לחומרא, שהברכה נגררת אחר המצוה (וכדעת תר"י הנ"ל), א"כ אפשר שגם בה"ג יסבור כן ויורה לברך מספק, ואע"פ שאי"ז מוכרח מ"מ גם אין מוכרח להיפך ולא מצינו מי שיאמר שלא לברך, ואע"פ שלתוספות בכלל ספיה"ע היא דאורייתא, מ"מ מאידך לא מצאנו שהם סוברים כבה"ג שספירת יום אחד מעכבת חברתה, ועדיין לא מצאנו מי שיאמר להדיא שאין לברך בכה"ג, וממילא כיון שאין לנו שיטה כזו בפירוש אין לנו להמציא אותה ולחוש לה אלא שפיר מברכינן. וזכורני שיש שהקשה שמצאנו פוסקים הסוברים שלא לברך בספק שכח וכו', אך כוונת הגר"מ הלוי בתרוה"ד פשוטה, שעכ"פ בראשונים לא מצינו מי שיאמר זה, ומה אכפ"ל שאח"כ באו אחרונים והחמירו בזה, אנן בדידן שאין סיבה לזה, ודו"ק. וראה להלן () הנפ"מ בפירוש זה (ועיין 'בית נאמן' גליון 109 עמ' 4) ותוספת העמקה בכל המהלך.
...
ולביאור הגאון מהר"ם הלוי, שכבר הראנו שהוא המהלך שמתיישב היטב בדקדוק כל דברי תרוה"ד, נראה דהכא יש לברך. ואף שגם הוא בא מצד הסברא שהברכה נגררת אחר המצוה דאורייתא, מכל מקום לא דמי למהלך המכתם לדוד דכוותיה נקט היביע אומר, דלפי היבי"א בעינן תרי ספיקי על הצד שהספירה דאורייתא, ולהכי דחה דהכא ממ"נ ליכא ס"ס כי הספק הנוסף לברך הוא שמא ספיה"ע דרבנן ואתי חיובא דקטנות דרבנן ומפיק לה, אבל לפי מהר"ם הלוי כל מה שהוצרך תרוה"ד לזה הוא בנידונו שיש ספק במציאות אם ספר או לא ואילו הויא ספיה"ע דרבנן לא היינו מורים לו לחזור ולברך, אבל לגבי קטן שהגדיל הגם שצד אחד לברך הוא שספיה"ע מדרבנן, בכל זאת שפיר קיימא בזה סברת תרוה"ד דלא מצאנו שיטה הסוברת בזה שלא לברך, דבה"ג גופיה הסובר שספירה אחת מעכבת חברתה, יתכן שסובר שמ"מ מה שספר הקטן בקטנותו מהני לגדלותו כיון שגם תרי דרבנן מפיק חד דרבנן, ולא צריך להגיע לצד שספיה"ע דאורייתא כדי לברך בהך ספק ספיקא, ודוק"ה. ושו"ר דהכי נקט שם (עמ' צג) בברכת ה' גופיה, עיי"ש בכל דבריו.
[ואמנם הראוני בספר ליקוט אחד שהביא דברות הברכת ה', והאריך לתמוה עליו איך חולק על כל האחרונים ואיך בודה סברות מליבו. ולא העתקתי דבריו, כי מלבד שהמה מעורבבים וגם כפולים ומוכפלים לחינם, גם זאת מוכח מכל דבריו שלא יכל או לא רצה להבין עומק כוונת הגאון ר"מ הלוי זצ"ל, והתעלם מכך שאין כאן "ביאור" בעלמא בדברי תרומת הדשן, אלא זה ממש תוכן דברי תרומת הדשן למי שיש לו בינה להסתכל על כל דבריו כמקשה אחת, וגם התעלם ממה שציין בברכת ה' שמצא שכבר כתב אחד מגדולי פוסקי אשכנז הגאון חיי אדם (ח"א כלל ה סעיף ו בנשמת אדם) שהמעיין בגוף דברי תרוה"ד יראה להדיא שלא בא מכח ספק ספיקא אלא משום דלראבי"ה הוי ספירה דאורייתא, וגם התעלם ממה שכתב (בענוותנותו ואמיתותו) הגאון רבי משה הלוי שהראוהו לגאון הקדמון רבי משה הכהן מקושטא בספרו כהונת עולם (בהשמטות דצ"ט ע"א) שביאר כן את דברי התרומת הדשן (והוסיף שכ"כ בשו"ת והשיב משה הכהן סימן כט ובשו"ת וישב אברהם סימן מח), ואני לא התעצלתי אלא עיינתי שם בדבריו וראיתי שבדברינו הנזכרים (וגם באלו שנשארו בליבי ולקולמוסא לא גליא) זכיתי לכוון להרבה מדבריו הנפלאים במה שהקשה על המהלך של ג' ספיקות ועל המהלך של ס"ס שמכל דברי תרוה"ד נראה שלא התכוון לזה, עיי"ש היטב. נמצאנו למדים כי משה אמת ותורתו אמת, ואיתפשטותא דמשה חזינן הכא, ברוך שבחר בהם ובמשנתם.
ולחביבות דברי קדשו דמורנו הגר"מ הלוי, אמרתי אשתעשע בהם, ואקדים מה ששאלני ידידי הגאון החריף רבי ישראל מאיר דני שליט"א, דלפי האמור שבספק שכח יום אחד אתינא עליה מצד שיטת ראבי"ה שהספירה בזה"ז דאורייתא והברכה נגררת בעקבותיה ואילו בקטן שהגדיל אתינן עליה מצד הדעה דתרי דרבנן מפיק חד דרבנן, א"כ כאשר יבואו שני אנשים לשאול שתי שאלות אלו יחד, לא נוכל להורות להם לברך, יען סתרי אהדדי דממה נפשך אי הוי דאורייתא אזי אין לקטן שהגדיל לברך ואי הוי דרבנן אזי אין למסופק לברך, וכדחזינן בסוגיא ד'שני שבילין' (טהרות פ"ה מ"ה, עי' פסחים י. וכתובות כז.). והשיבותיו, שאפשר דדוקא ענין מציאותי אמרינן ביה דאין להורות שתי הוראות הסותרות זו את זו, משא"כ הכא שהדבר תלוי במחלוקת הפוסקים וסותר רק מצד הדעות בהלכה, ובפרט דהכא הסתירה אינה ניכרת כלל אלא למביני מדע וכל שכן האידנא שהאמת נעדרת וכמעט כל העולם לא עמד על יושר מהלך זה, וכל כהאי גוונא ליכא סתירה גלויה וממילא ליכא חוכא ואיטלולא בהוראה כפולה זו. אמנם אנוכי מעיקרא התעוררתי שיש נידון שמשולב בו שני המהלכים הנזכרים שסותרים זה את זה, והיינו בקטן שהגדיל ואח"כ יש לו ספק שמא שכח לספור יום אחד, שאם באנו לומר לו לספור מספק משום דסמכינן אהא דספיה"ע בזה"ז דאורייתא, א"כ כבר אי אפשר לומר לו שיספור בתור קטן שהגדיל שזה רק על הצד שהספירה מדרבנן ואתי תרי דרבנן ומפיק לה, ודוק"ה שהוא פלא. ואי נימא דלגבי ספק זה, אמרינן שכבר הוכרע שהוא יכול לברך בתור קטן שהגדיל, אכתי איכא לספוקי כאשר מסתפק שמא שכח לספור יום אחד קודם שהגדיל, וי"ל וצ"ע.