עומק המושג
חבר חדש
- הצטרף
- 20/4/25
- הודעות
- 112
מה תענה על מה שמבואר בחז"ל שהקב"ה איסתכל באורייתא וברא עלמא,
ומינה למד הגר"ח מבריסק שעצמות התורה קודמת לטעמי המצוה,
וטעמי המצווה נועדו לתת טעם והרגשה למצוה ולא שיש טעמים לעצם המצוה
דברי הגר"ח תמוהים טובא,
במאמר 'אסתכל באורייתא וברא עלמא' לא כתוב שום דבר מעבר לכך שהתורה נוטלת חלק מרכזי במטרה ובתכלית של העולם, כלומר, שהקב"ה לא ברא את העולם סתם כך, ורק נתן תורה כי רצה שאנשים לא ירצחו ויגנבו, אלא שהעולם עצמו נברא רק בשביל התורה וקיומה, אך פשיטא שאין כאן שום בסיס להנחה שאין טעמים למצוות.
(וגם את"ל שהמאמר מתפרש כפשוטו - מדוע נגזר מזה שאין טעמים למצוות? הרי העובדה שרצח היא דבר רע אינה תלויה במבנה של העולם, וכמו שכתבתי לעיל - אין שום עולם אפשרי שבו רצח הוא דבר טוב, (והגר"ח כותב שהקב"ה היה יכול לברוא עולם שרצח הוא תיקון החברה וצדקה גורמת להרס החברה, ודבריו נכונים, אך כ"ז נכון ביחס לממד התועלתני של תיקון והרס החברה, אך רצח הוא דבר רע לא רק בגלל שהוא הורס את החברה, אלא בגלל שבעצמותו הוא מעשה רע ומשולל, והבעייתיות העצמית שיש ברצח לא תלויה במבנה העולם) ולכן גם אם נימא כדבריו אין להסיק מזה שאין טעמים למצוות).
(אגב, אם הדיון הוא בדעת הראשונים - פשיטא שסברו שיש טעמים למצוות במובן המילולי, כך - למשל - הרמב"ם במו"נ ח"ג פכ"ו "שהמצוות כולם יש להם סיבה ומפני התועלת ציווה בהם", ועי' רמב"ן עה"ת דברים פכ"ב פ"ו באורך).
אגב, הגר"ח מובא בחידושי הגרי"ז (החדשים) סי' צ, והרעיון הבסיסי נמצא כבר בבית הלוי עה"ת בשמות פי"ג, עיי"ש.
במאמר 'אסתכל באורייתא וברא עלמא' לא כתוב שום דבר מעבר לכך שהתורה נוטלת חלק מרכזי במטרה ובתכלית של העולם, כלומר, שהקב"ה לא ברא את העולם סתם כך, ורק נתן תורה כי רצה שאנשים לא ירצחו ויגנבו, אלא שהעולם עצמו נברא רק בשביל התורה וקיומה, אך פשיטא שאין כאן שום בסיס להנחה שאין טעמים למצוות.
(וגם את"ל שהמאמר מתפרש כפשוטו - מדוע נגזר מזה שאין טעמים למצוות? הרי העובדה שרצח היא דבר רע אינה תלויה במבנה של העולם, וכמו שכתבתי לעיל - אין שום עולם אפשרי שבו רצח הוא דבר טוב, (והגר"ח כותב שהקב"ה היה יכול לברוא עולם שרצח הוא תיקון החברה וצדקה גורמת להרס החברה, ודבריו נכונים, אך כ"ז נכון ביחס לממד התועלתני של תיקון והרס החברה, אך רצח הוא דבר רע לא רק בגלל שהוא הורס את החברה, אלא בגלל שבעצמותו הוא מעשה רע ומשולל, והבעייתיות העצמית שיש ברצח לא תלויה במבנה העולם) ולכן גם אם נימא כדבריו אין להסיק מזה שאין טעמים למצוות).
(אגב, אם הדיון הוא בדעת הראשונים - פשיטא שסברו שיש טעמים למצוות במובן המילולי, כך - למשל - הרמב"ם במו"נ ח"ג פכ"ו "שהמצוות כולם יש להם סיבה ומפני התועלת ציווה בהם", ועי' רמב"ן עה"ת דברים פכ"ב פ"ו באורך).
אגב, הגר"ח מובא בחידושי הגרי"ז (החדשים) סי' צ, והרעיון הבסיסי נמצא כבר בבית הלוי עה"ת בשמות פי"ג, עיי"ש.