כמה אחוזים מהציבור הספרדי הולכים אחרי פסיקותיו של הגר"ע יוסף?

מה מעניין אותי היתד והגפנים? וכי מפיהם אני חי??? תעטוף בהם ברבורים שליו ודגים.
שאתה מזכיר את זה שאריה דרעי עשה אותו מרן, אז יבוא ויאמרו שגפני עשה את רב פלוני מרן.
אם אתה מדבר על הפסיקה ההלכתית, זה נטו מרן זצ"ל שזכה שרבבות לומדים בתורתו והולכים לאורו, ואין היום פוסק שכ"כ רבים הולכים לפי פסיקותיו. ואידך זיל גמור.
 
טעות גסה והבל מוחלט!
אולי רבנים ממשפחות בעלי תשובה ...
חכמי הספרדים ממשפחות בני התורה השורשיות שלא פסקה תורה ממשפחתם ויש להם מסורת הלכתית, דחו את שיטת פסיקתו מכל וכל, ובמקרה הטוב התייחסו אליו כחכם מחכמי ישראל.

מי שהפך את מרן למרן, הוא אריה דרעי והלווין. בצירוף שידורי הלווין, נתקיימו בהם דברי האדמו"ר מחב"ד שאמר חזקה על תעמולה שאינה חוזרת ריקם.

בנוסף, המשרות התורניות כרבני ערים שכונות דיינים וכו', בעשרות שנים האחרונים היו בידיים של מפלגת שס, כך שכל חכם שרק דמיין לקבל איזה תפקיד, היה צריך להתיישר עם רחוב הקבלן, ולהצהיר השכם והערב שהוא ב'קו' של מרן.

ובל נשכח את מחיקתו השיטתית של הרבנים הפוסקים כמסורת הספרדית הקדומה כהגרב"צ וכהרב מרדכי אליהו, הרב הלל הרב סופר ועוד, ואין צריך לומר בן איש חי ואפילו אריז"ל.

"משפחות בני תורה ספרדיות" - אולי תספר לנו מי ומה ?
מי דחה אותו ?
חכם ??

אף אחד לא מחק אותו ... הגרב"צ היה חברו וקשור אליו בעבתות אהבה והערכה אין סופית ...
הרב הלל ?????
הרב סופר ?????

מה קורה לך ???

בן איש חי ??? האריז"ל ??? ממש שיבוש !!!
 
מדברים איתך עובדות, כל דבר זלזול?
מרן היה מקנח את האף בטישו? בושה! מרן מקנח את האף ? הלא הוא היה מלאך ה' צבקות?
ומינה לנ"ד.
נכון ... הוא היה מלאך ה' צבקות ... למרות שאתה חושב שהוא היה רב שמקנח את האף ואוכל ושותה וישן כמו כולם ... אבל לא !!
אצלך ואצל רבותיך יהיו בהלוויה אולי קומץ של עשרות/מאות אנשים

ואצל מלאך ה' צבקות היו מיליון איש ... ומיליון איש לא טועים !!
 
"משפחות בני תורה ספרדיות" - אולי תספר לנו מי ומה ?
מי דחה אותו ?
חכם ??

אף אחד לא מחק אותו ... הגרב"צ היה חברו וקשור אליו בעבתות אהבה והערכה אין סופית ...
הרב הלל ?????
הרב סופר ?????
מה קורה לך ???
בן איש חי ??? האריז"ל ??? ממש שיבוש !!!

משפחת צדקה מכיר?
משפחת עדס הכוללת כל האחים מכיר?
משפחת שהרבני מכיר?
הרב שבתי אטון מכיר?
הרב אברהם מונסה מכיר?
הרב שלום כהן מכיר?
משפחת כהן זנגי מכיר?
הרב יהודה מועלם מכיר?
משפחת בן סניור מכיר?
משפחת הרבנים לבית סופר מכיר?
הרב דוד עטיה מכיר?
הרב יצחק זעפרני וגיסו הרב יעקב עטיה מכיר?
הרב מרדכי אליהו ואחיו הרב נעים מכיר?
ועוד ועוד משפחות שורשיות שלא פסקה מהם תורה
 
משפחת צדקה מכיר?
משפחת עדס הכוללת כל האחים מכיר?
משפחת שהרבני מכיר?
הרב שבתי אטון מכיר?
הרב אברהם מונסה מכיר?
הרב שלום כהן מכיר?
משפחת כהן זנגי מכיר?
הרב יהודה מועלם מכיר?
משפחת בן סניור מכיר?
משפחת הרבנים לבית סופר מכיר?
הרב דוד עטיה מכיר?
הרב יצחק זעפרני וגיסו הרב יעקב עטיה מכיר?
הרב מרדכי אליהו ואחיו הרב נעים מכיר?
ועוד ועוד משפחות שורשיות שלא פסקה מהם תורה

כל המשפחות שהזכרת למעט כהן זנגי ...
את כולם אני מכיר אישית ... שימשתי אצלם ... קרוב משפחה של חלקם הגדול ...

תכתוב עוד מאה שמות בלי קשר ... אתה יכול לעבור על דפי זהב ולהביא עוד כמה שמות ...

הרב צדקה - חכם יהודה וחכם משה אני מכיר והכרתי שנים עד היום ... אני בשיעורים של חכם משה ביום חמישי בלילה בביתו ...
הרב שרבני - חכם יהושע וכל משפחתו הענפה אני קשור למשפחה חזק וקרוב ...
הרב שבתי אטון וחכם בן ציון כיום - קשור בקשר חזק.
הרב מונסה - הייתי עימו המון בבית הוראה באהב"ש.
חכם שלום - מרן פאר הדור קשור משפחתי לנכדיו.
הרב יהודה מועלם - היה סנדק לבני .. כל בניו ונכדיו קשורים אלי מאוד.
בן סניור - פחות ...
הרב יעקב סופר מרן מלכא - מורי ורבי כל היום אני מסיע אותו לאור הצפון כל בוקר ולישיבתו.
הרב דוד עטיה ובנו חכם יהודה עטיה מהר נוף אני קשור אליהן למעלה מ 25 שנה
הרב זעפרני ובניו ונכדיו - כולם היו עימי ושימשתי עימם אצל רבותינו.
הרב מרדכי אליהו ???
 
כנראה הבנת הנקרא לא הצד החזק שלך. לא נורא
כל המשפחות שהזכרת למעט כהן זנגי, את כולם אני מכיר אישית ... שימשתי אצלם ... קרוב משפחה של חלקם הגדול ...

תכתוב עוד מאה שמות בלי קשר ... אתה יכול לעבור על דפי זהב ולהביא עוד כמה שמות ...

הרב צדקה - חכם יהודה וחכם משה אני מכיר והכרתי שנים עד היום ... אני בשיעורים של חכם משה ביום חמישי בלילה בביתו ...
הרב שרבני - חכם יהושע וכל משפחתו הענפה אני קשור למשפחה חזק וקרוב ...
הרב שבתי אטון וחכם בן ציון כיום - קשור בקשר חזק.
הרב מונסה - הייתי עימו המון בבית הוראה באהב"ש.
חכם שלום - מרן פאר הדור קשור משפחתי לנכדיו.
הרב יהודה מועלם - היה סנדק לבני .. כל בניו ונכדיו קשורים אלי מאוד.
בן סניור - פחות ...
הרב יעקב סופר מרן מלכא - מורי ורבי כל היום אני מסיע אותו לאור הצפון כל בוקר ולישיבתו.
הרב דוד עטיה ובנו חכם יהודה עטיה מהר נוף אני קשור אליהן למעלה מ 25 שנה
הרב זעפרני ובניו ונכדיו - כולם היו עימי ושימשתי עימם אצל רבותינו.
הרב מרדכי אליהו ???
שאתה מזכיר את זה שאריה דרעי עשה אותו מרן, אז יבוא ויאמרו שגפני עשה את רב פלוני מרן.
אם אתה מדבר על הפסיקה ההלכתית, זה נטו מרן זצ"ל שזכה שרבבות לומדים בתורתו והולכים לאורו, ואין היום פוסק שכ"כ רבים הולכים לפי פסיקותיו. ואידך זיל גמור.
לא כיוונתי לאף אחד. זו פרשנות שלך. ובכל מקרה אני לא מדבר על הרב עצמו שפסק (ושוב לא מרן הגרב"צ אלא כל אחד אחר שלא יהיה) הוא כשהוא פוסק - יכול להיות שהוא פוסק מבחינתו לעם שלם, אבל מעשית אחרי הכל עובדתית זה לא נכון. מעבר לכך שגם אם הרב ענק בתורה ובירא"ש זה לא אומר מאומה על מספר ההולכים אחריו.
אדגיש כי אינני בא לנקוט כאן עמדה לשום צד,
אבל אנסה לעזור ולעשות סדר, ואולי קצת ליישב את הדעות השונות כאן, בבחינת אלו ואלו וכו':

כמדומני שאף אחד בשרשור כאן לא חולק על כך שמרן הגר"ע גדול מרבן שמו, ורומם וקומם את יהדות ספרד לאין ערוך, ופסקיו התקבלו בחלקים רבים מאוד מבני עדות המזרח, ומסתמא הוא הפוסק המשפיע ביותר בדורות האחרונים.
אלא, שדרכו בהלכה הייתה חידוש, ושונה ממה שהיה מקובל לכל הפחות בעשרות [ויש שיאמרו במאות] השנים שלפניו, ואם כי רב גובריה והייתה לו סייעתא דשמיא מופלגת [ואולי גם עניינים נוספים שהוזכרו לעיל] שהתקבלו פסקיו בקרב ההמון, מ"מ ישנו חלק חשוב בקרב יהדות ספרד שלא קיבלוהו כפוסק אחרון ומכריע, כפי שנתקבל מרן השו"ע שבכל תפוצות ספרד עשרות אחרונים הזכירו את הכלל שקיבלנו הוראות מרן.
ואם כי יש בדורנו מספר רבנים חשובים שסבורים שכן קיבלו עליהם בני ספרד את מרן הגר"ע כמו שקיבלו עליהם את מרן השו"ע, מ"מ המציאות היא שלא כדבריהם, וישנם קבוצות גדולות וחשובות שאף שהם סבורים שכוחו רב ועצום, ומכבדים אותו במאוד מאוד [ויש אף שבפניו נהגו כפסקיו למרות שלא סברו בהם כמותו - כידוע ממרן האורל"צ לגבי תפילין דר"ת, ויש שאף שחלקו עליו בהלכה, מ"מ לא פירסמו את שיטתם ברבים בכדי לא לגרע מכבודו - כידוע למשל ממרן חכם שלום זצ"ל שנטה קו מפסקיו ברוב ההלכות, ומ"מ לא הדגיש את מנהגיו ופסקיו החולקים על מרן הגר"ע], אולם מ"מ לא קיבלו את פסקיו ודרכו בהלכה, וממשיכים לנהוג ברוב ההלכות לכה"פ כמנהגם מימים ימימה.
ואינני בא חלילה לזלזל בקבוצה כזו או אחרת, אולם ברור שרוב מוחלט מהמשפחות השורשיות והותיקות בירושלים לא פסקו כמרן הגר"ע, אע"פ שכיבדוהו עד למאוד.
וזוהי כוונת הרב @ידידיה שמנה כמה מהמשפחות החשובות שבירושלים.
ואף אני אמנה כמה רבנים מאלו שנשמתם בג"מ, ולא מהחיים עימנו היום בכדי לא לעורר חלילה מדנים ומחלוקות מיותרות, שאף שכיבדו והעריכו בצורה יוצאת מן הכלל את מרן הגר"ע, מ"מ חלקו על דרכו ההלכתית ופסקו כמנהגים הישנים.
ולדוגמא אמנה את השמות דלהלן, ואין מוקדם ומאוחר בתורה:
הרב יהודה צדקה
הרב יהודה מועלם
הרב בן ציון אבא שאול
הרב יוסף שרבאני
הרב שאול שרבאני
הרב שבתי אטון
הרב שלום כהן
הרב מרדכי אליהו
הרב עזרא עטיה [למרות שגיבה את מרן הגר"ע, מ"מ ברור שבמשפחתו נהגו כמנהג הישן, ורבי דוד עטיה שליט"א יוכיח]
הרב יעקב עדס [אביו של רבי יהודה עדס]
הרב יוסף עדס
הרב שלום לופס
הרב שלום מזרחי
הרב שמעון בעדני
הרב אליעזר בן דוד
ועוד רבים עד מאוד שאין כאן המקום לפורטם
ואף שחלקם לא היו מוכרים כפוסקים, מ"מ עצם זה שלא הלכו בדרכו של מרן הגר"ע, מוכיחה שלא קיבלוהו עליהם כמו שקיבלו הוראות מרן השו"ע
ועל כל הנ"ל יש להוסיף את חכמי מרוקו וחכמי תימן ועוד שגם חלקו על מרן הגר"ע

ושוב - אין זה סתירה להערכתם הרבה והעצומה לגדלותו, שקידתו בתורה, חידושיו הכבירים, זיכוי הרבים לאין שיעור, הקמת וזקיפת הדור ועוד, אולם אין הערכה זו מחייבת לקבל את פסקיו נגד המנהגים ודרכי הפסיקה הקדומים
 
כל המשפחות שהזכרת למעט כהן זנגי ...
את כולם אני מכיר אישית ... שימשתי אצלם ... קרוב משפחה של חלקם הגדול ...

תכתוב עוד מאה שמות בלי קשר ... אתה יכול לעבור על דפי זהב ולהביא עוד כמה שמות ...

הרב צדקה - חכם יהודה וחכם משה אני מכיר והכרתי שנים עד היום ... אני בשיעורים של חכם משה ביום חמישי בלילה בביתו ...
הרב שרבני - חכם יהושע וכל משפחתו הענפה אני קשור למשפחה חזק וקרוב ...
הרב שבתי אטון וחכם בן ציון כיום - קשור בקשר חזק.
הרב מונסה - הייתי עימו המון בבית הוראה באהב"ש.
חכם שלום - מרן פאר הדור קשור משפחתי לנכדיו.
הרב יהודה מועלם - היה סנדק לבני .. כל בניו ונכדיו קשורים אלי מאוד.
בן סניור - פחות ...
הרב יעקב סופר מרן מלכא - מורי ורבי כל היום אני מסיע אותו לאור הצפון כל בוקר ולישיבתו.
הרב דוד עטיה ובנו חכם יהודה עטיה מהר נוף אני קשור אליהן למעלה מ 25 שנה
הרב זעפרני ובניו ונכדיו - כולם היו עימי ושימשתי עימם אצל רבותינו.
הרב מרדכי אליהו ???
אשריך איזה ייחוס ואיזה שימוש חכמים.
תשתף אותנו בבקשה בסיפורים שראית.
אגב הרב מונסה זה לא הרב מנשה שוע זה צדיק גדול מאוד ותלמיד חכם מבית כנסת שושנים לדוד ודוד של
הרב יעקב סופר מרן מלכא - מורי ורבי כל היום אני מסיע אותו לאור הצפון כל בוקר ולישיבתו.
בטח שמעת עליו
 
ושוב - אין זה סתירה להערכתם הרבה והעצומה לגדלותו, שקידתו בתורה, חידושיו הכבירים, זיכוי הרבים לאין שיעור, הקמת וזקיפת הדור ועוד, אולם אין הערכה זו מחייבת לקבל את פסקיו נגד המנהגים ודרכי הפסיקה הקדומים
אבל אי פסיקה כהג"ר עובדיה היא תעודת כבוד כל עוד מתמודדים היטב עם טענותיו - ואי אפשר להתעלם מפעולותיו התורניות הענקיות שהגיעו אל, ולעיתים אף נכפו על כלל הספרדים-מזרחיים בישראל ובעולם - ולטמון את הראש בחול עם אזכור של רשימה של שמות - אף שלא פסקה ממשפחתם תורה (ופסיקה בעיקר לפי ספר בן איש חי הלכות...).

כמו למשל הגרב"צ אבא שאול שהציע פסיקה מעמיקה ומקורית כאלטרנטיבה מכובדת לפסקיו (ואגב, שיטתו רחוקה יותר מדרך הספרדים מאשר דרכו של הרב עובדיה. לא בגלל העיון, אלא בגלל החידושים שלה). הגרי"ח סופר שביקר את יסודות שיטתו והראה מקורות למסורות מזרחיות שהרב עובדיה דחק. הגר"ש משאש שפירק את טענותיו אחת לאחת מתוך הפוסקים המקובלים והראה שמנהגי אבותיו מיוסדים גם הם על יסודות הסוגיה (נדמה לי שהספר שמפרק ודן בצורה יסודית ביותר על פסיקת הג"ר עובדיה עד שכמעט לא לא משאיר בה אבן על אבן, ככל שהיא מנוגדת למנהגי מרוקו ורוב הספרדים, הוא "דברי שלום ואמת" לר"ש טולדנו - למרות שהוא מבוסס על ילקוט יוסף).

אבל לפעמים נראה שהגר"ע היה גדול ממתנגדיו ותומכיו גם יחד, ואני לא יודע אם לפעמים לא...

עם כל הכבוד... לא היו הרבה, אם בכלל, שיכלו להתחרות איתו בהנהגה ובפסיקה המעוגנת היטב על אדני הש"ס והפוסקים ראשונים ואחרונים מכל סוג... והרבה מתורת מתנגדיו יושבת על תורתו ופרי עמלו... (כמה מהחכמים הנזכרים כתבו על מאות נושאים שבכל אחד מהם יש מחקר מקיף המתבסס על עשרות ראשונים ואחרונים - הקשים ביותר ללימוד - ומכל פינה וזווית בתורה?)

לא היו הרבה שהיו ברוכי כשרונות כמוהו, כאלו שידעו או יכלו להביא את דבר ההלכה וההשקפה היהודית אל העם, בכתב ובעל פה כמו שהוא יכל לעשות.

ולכן הוא נחשב למיוחד שבמנהיגי ישראל, ומנהגי מזרחי ורוחני שאין דומה לו בהיקף השפעתו ובתורתו העצומה. ברור שאם הוא היה בעירק לפני הבן איש חי לא היה מי שיתמודד איתו. אין ספק שהוא ענק במונחים של דורות... אז יש כמה משפחות שאינן בעלי תשובה שהמשיכו בלימוד בן איש חי ולא התעדכנו מספיק בספריו הנפלאים של האי גאון ובתכניהם... נו נו.

אבל עדיין לא נמצאת כזו גדלות ומנהיגות. וה' ירחם עלינו ויביא לנו תמורתו.
 
נערך לאחרונה:
תתחיל להאמין שיש בורא עולם, והוא ית' עשה והעלה את מי שרצה שיעלה, ואכן המערכת המשומנת, היתה השליח מן שמיא.

עיין בגמ' בבא בתרא דף צ"א, והדברים עתיקים - דברים הללו עתיק יומין אמרן, פירוש: מאת ה' היתה זאת שמחלון וכליון יצאו מארץ ישראל, שכך נתגלגל מאת ה' שיצא מזה שושלת בית דוד, ובכל זאת איתא שם בגמ' שנתחייבו שריפה שיצאו מארץ ישראל, דהיינו שכל המהלך יסודו בחטא.

וא"כ ברור שהכל הוא רצון ה', אך אין לזה שום משמעות למה שכתבתי לעיל.
 
בזמן מרן הרב שך בימי הנהגתו בשנות התש"מ, לא היה שייך לומר מרן על אף א', זולתו והקה"י,
ראה מה מצאתי באקראי בשו"ת רבבות אפרים ח"ו סי' ר"ו. מזכיר את הרב שך עוד בחייו את הקהילו"י את רש"ז אויערבאך את הרב אלישיב וראה על מי כותב מרן.רבבות אפרים חו רו.png
 
ומהראש"ל וחבר המועצת הגר"י שליט"א שמעתי [בשיעור] שתשובת הגר"ש ואזנר הלזו היא נגד מש"כ מרן זיע"א בקול סיני
שו"ת שבט הלוי חלק ג סימן א
בס"ד. כבוד ידידינו הה"ג בנש"ק ר' יוסף וכו' שליט"א אחדשה"ט באהבה.
אשר הציע כב' לפני למחות נגד רב מפורסם אשר נדפס בשמו באיזה ירחון שכ' על הרמ"א זי"ע שהאמת ניתנת להאמר שכמעט רוב הדברים בהג"ה אינם עניני הלכה יסודיים כל כך ובדרך כלל אינם אלא ע"פ מנהגים מקומיים בארצות אשכנז ע"כ.
באמת לולא שכ' כב' שהכותב הוא רב מפורסם, לא הייתי מאמין שנמצא אפילו בדורנו הירוד בעוה"ר מי שמכנה עצמו רב צורב ות"ח לכתוב דברים יורדים חדרי בטן על רבן של ישראל רבינו הרמ"א שזה ארבע מאות שנה נתקבלו פסקיו והלכותיו כהלכות בית הלל אחרי שיצא הבת קול.
והנה רבינו הקדוש הגה"ק בעל השל"ה זי"ע תלמיד המהרש"ל בעל פלוגתי' דרמ"א - כתב בשער האותיות אות ק' וז"ל עוד הנני מודיע אתכם הנה רבותינו גדולי האחרונים מהר"ש לוריא ז"ל - והגאון מהר"ם איסרלן ז"ל כל אחד מהם חיבר וסידר או"ה וכמה פעמים מחולקים וכבר יצא טבעו של הגאון מהרמ"א ז"ל - לילך אחריו ולפסוק כמותו בוודאי מן השמים זכה לזה כמו שנפסק כבית הלל, אף על גב דב"ש הוי חריפי יע"ש - ועוד שם ד"ה עתה כ' ולא ארשום במקום שמהרש"ל מתיר ורמ"א אוסר דלא יש נפקותא מזה אחר דפסקינן בדור הזה אחר הרמ"א ומי יקל ראש וכו' יע"ש - דאף דזה לבני אשכנז ובני ספרד קבלו עליהם דעת מרן הב"י - מכ"מ כבר כתב הגאון החיד"א זצ"ל בתשובת חיים שאל ח"א סימן ט"ו דבאיסור והיתר גם הם חוששין לכתחילה לדעת הרמ"א יע"ש.
ומה לי להאריך בכלל זה דכל ישראל יוצאים ביד רמ"א ומרן הח"ס מסר נפשו כל ימיו להעמיד פסקי הרמ"א כידוע מתשובותיו וכבר ידוע זה לכל בר בי רב דחד יומא - כי דברי הרמ"א הם רוב רובם דברי רבותינו הראשונים התוס' - הרא"ש הג"ה מיי' ומרדכי התה"ד ומהרי"ו וכל גאוני קדם אשר השמיט אותם מרן הב"י או דחה דבריהם על פי יסודי פסקיו וכמבואר בהקדמתו, ורבינו הרמ"א נטה אהלו אליהם בהכריעו כסברתם או החמיר כדבריהם בדעתו הקדושה, ובעזר שניתן לו מן השמים, וגם מנהגיו הטובים והקדושים מלבד מקומות בודדים נתקבלו בכל תפוצות ישראל, וכבר נדפסו כללי לשונות הרמ"א, וחלוקי לשונו הקדוש - במקום שכותב וכך נוהגים או והכי נהוג - או וכן המנהג ועיין בשדי חמד מערכת חתן אות כ"א העתיק הרבה בזה, ומש"כ הכותב הזה שח"ו דבריו אינם יסודיים - הנה הוא חולק על רבותינו הסמ"ע - המג"א הט"ז והש"ך הח"מ וב"ש, שממש מסרו נפשם על הבנת רבינו הרמ"א להעמיד פסקיו - וכן נהגו כל גאוני עולם עד היום הזה ועיין בסוף תשובת חות יאיר הוב"ד בפ"ת חו"מ סימן כ"ה ס"ק ב' - דכל דברי רמ"א כדבר משנה הם והטועה בהם כטועה בדבר משנה יע"ש, ושמעתי מפי הגאון חזון איש זי"ע בענין למוד המהרש"א שחדלו בזמן הזה, אמר הפלא שקרוב לארבע מאות שנה הי' המהרש"א רבן של ישראל רק הדור הזה רוצה להפוך קערה על פיה ומה לנו להאריך בפשוט.
ולא היה כדאי להשיב על הדברים הנ"ל לולא שידענא שחיים אנו בדור שמדפיסים יחד באין מבדיל קודש וחול, טהור ולא טהור, ובפרט הנערים מתפעלים מכל דבר נדפס והדור העני הזה לא קבל המסורה שלו מפי מעתיקי שמועה אמיתים ויש חשש שיטילו דופי ח"ו במנהיגי עולם, ע"כ יצאנו מגדרינו לכבוד תורת משה אמת של הרמ"א ז"ל ולכבוד יסודי הוראה אשר בית ישראל נשען עליהם.
 
מנין לך שזה מרן?
נ"ל שהכוונה לרב אחר מת"א.
אתה מדבר איתי?
לא מדובר על מרן הגר"ע זצ"ל ולא זה הענין, אלא שבחיי הרב שך הוא לא כותב עליו מרן וכותב על הרב אויערבאך והרב אלישיב
 
ומהראש"ל וחבר המועצת הגר"י שליט"א שמעתי [בשיעור] שתשובת הגר"ש ואזנר הלזו היא נגד מש"כ מרן זיע"א בקול סיני
שו"ת שבט הלוי חלק ג סימן א
בס"ד. כבוד ידידינו הה"ג בנש"ק ר' יוסף וכו' שליט"א אחדשה"ט באהבה.
אשר הציע כב' לפני למחות נגד רב מפורסם אשר נדפס בשמו באיזה ירחון שכ' על הרמ"א זי"ע שהאמת ניתנת להאמר שכמעט רוב הדברים בהג"ה אינם עניני הלכה יסודיים כל כך ובדרך כלל אינם אלא ע"פ מנהגים מקומיים בארצות אשכנז ע"כ.
באמת לולא שכ' כב' שהכותב הוא רב מפורסם, לא הייתי מאמין שנמצא אפילו בדורנו הירוד בעוה"ר מי שמכנה עצמו רב צורב ות"ח לכתוב דברים יורדים חדרי בטן על רבן של ישראל רבינו הרמ"א שזה ארבע מאות שנה נתקבלו פסקיו והלכותיו כהלכות בית הלל אחרי שיצא הבת קול.
והנה רבינו הקדוש הגה"ק בעל השל"ה זי"ע תלמיד המהרש"ל בעל פלוגתי' דרמ"א - כתב בשער האותיות אות ק' וז"ל עוד הנני מודיע אתכם הנה רבותינו גדולי האחרונים מהר"ש לוריא ז"ל - והגאון מהר"ם איסרלן ז"ל כל אחד מהם חיבר וסידר או"ה וכמה פעמים מחולקים וכבר יצא טבעו של הגאון מהרמ"א ז"ל - לילך אחריו ולפסוק כמותו בוודאי מן השמים זכה לזה כמו שנפסק כבית הלל, אף על גב דב"ש הוי חריפי יע"ש - ועוד שם ד"ה עתה כ' ולא ארשום במקום שמהרש"ל מתיר ורמ"א אוסר דלא יש נפקותא מזה אחר דפסקינן בדור הזה אחר הרמ"א ומי יקל ראש וכו' יע"ש - דאף דזה לבני אשכנז ובני ספרד קבלו עליהם דעת מרן הב"י - מכ"מ כבר כתב הגאון החיד"א זצ"ל בתשובת חיים שאל ח"א סימן ט"ו דבאיסור והיתר גם הם חוששין לכתחילה לדעת הרמ"א יע"ש.
ומה לי להאריך בכלל זה דכל ישראל יוצאים ביד רמ"א ומרן הח"ס מסר נפשו כל ימיו להעמיד פסקי הרמ"א כידוע מתשובותיו וכבר ידוע זה לכל בר בי רב דחד יומא - כי דברי הרמ"א הם רוב רובם דברי רבותינו הראשונים התוס' - הרא"ש הג"ה מיי' ומרדכי התה"ד ומהרי"ו וכל גאוני קדם אשר השמיט אותם מרן הב"י או דחה דבריהם על פי יסודי פסקיו וכמבואר בהקדמתו, ורבינו הרמ"א נטה אהלו אליהם בהכריעו כסברתם או החמיר כדבריהם בדעתו הקדושה, ובעזר שניתן לו מן השמים, וגם מנהגיו הטובים והקדושים מלבד מקומות בודדים נתקבלו בכל תפוצות ישראל, וכבר נדפסו כללי לשונות הרמ"א, וחלוקי לשונו הקדוש - במקום שכותב וכך נוהגים או והכי נהוג - או וכן המנהג ועיין בשדי חמד מערכת חתן אות כ"א העתיק הרבה בזה, ומש"כ הכותב הזה שח"ו דבריו אינם יסודיים - הנה הוא חולק על רבותינו הסמ"ע - המג"א הט"ז והש"ך הח"מ וב"ש, שממש מסרו נפשם על הבנת רבינו הרמ"א להעמיד פסקיו - וכן נהגו כל גאוני עולם עד היום הזה ועיין בסוף תשובת חות יאיר הוב"ד בפ"ת חו"מ סימן כ"ה ס"ק ב' - דכל דברי רמ"א כדבר משנה הם והטועה בהם כטועה בדבר משנה יע"ש, ושמעתי מפי הגאון חזון איש זי"ע בענין למוד המהרש"א שחדלו בזמן הזה, אמר הפלא שקרוב לארבע מאות שנה הי' המהרש"א רבן של ישראל רק הדור הזה רוצה להפוך קערה על פיה ומה לנו להאריך בפשוט.
ולא היה כדאי להשיב על הדברים הנ"ל לולא שידענא שחיים אנו בדור שמדפיסים יחד באין מבדיל קודש וחול, טהור ולא טהור, ובפרט הנערים מתפעלים מכל דבר נדפס והדור העני הזה לא קבל המסורה שלו מפי מעתיקי שמועה אמיתים ויש חשש שיטילו דופי ח"ו במנהיגי עולם, ע"כ יצאנו מגדרינו לכבוד תורת משה אמת של הרמ"א ז"ל ולכבוד יסודי הוראה אשר בית ישראל נשען עליהם.
שו"ר שהראש"ל שליט"א הגיב ע"ז בילוקט יוסף
הצג קובץ מצורף 1416
לדעתי לא קשור והכוונה לגרמ"ל
 
אתה מדבר איתי?
לא מדובר על מרן הגר"ע זצ"ל ולא זה הענין, אלא שבחיי הרב שך הוא לא כותב עליו מרן וכותב על הרב אוירעבאך והרב אלישיב
אהה.
ובלא"ה י"ל דאין מביאין ראיה מאשכנזין.
 
אהה.
ובלא"ה י"ל דאין מביאין ראיה מאשכנזין.
תראה על מה הגבתי לך ואז תחליט אם מביאים ראיה מאשכנזים
מה גרמ"ל? מי זה גרמ"ל?
אומר לך בנו חבר המועצת שהתכוין לאביו, וחזקה על חבר שאינו מוציא מתח"י דבר שאינו מתוקן.
הרב משה לוי.
איפה ראית שחבר המועצת הרב יצחק כתב שכוונת הרבבות אפרים למרן? הוא כתב משהו על הרב ווזנר ושבט הלוי
וגם ברבבות אפרים כתוב זלזל בתנאים ואמוראים ואני חושב שהוא מתכוין לענין הריגת כינים בשבת.
אבל משיב כהלכה טוען שידוע לו אחרת וצ"ע
 
נערך לאחרונה:
אני לא דיברתי על הרבבות אפרים אלא על הרב וואזנר שהתייחס לרב עובדיה, כנראה היתה אי הבנה (מאחר וציטטת את הרב וואזנר ואת הילק"י שהתייחס אליו).
 
אני לא דיברתי על הרבבות אפרים אלא על הרב וואזנר שהתייחס לרב עובדיה, כנראה היתה אי הבנה (מאחר וציטטת את הרב וואזנר ואת הילק"י שהתייחס אליו).
עכשיו הכל מובן.
הרב וואזנר זה על מרן, והרבבות אפרים כנראה על הרב משה לוי
 
נכנסתי לאשכול בעקבות הכותרת המסקרנת וקויותי למצוא את התשובות של רבני הפורום - ולצערי לא ממש מצאתי כאלו.
מה חושבים רבני הפורום שיחיו.
אבל יש להבדיל בין ההולכים אחרי הוראותיו בלי פקפוק או שאלה (אסכולת 'קיבלנו הוראות מרן האבא') אילו ההולכים אחרי הוראותיו באופן כללי, (אסכולת 'קיבלנו הוראות מרן, אבל לא רק') אילו המתחשבים בדעתו ('קבלנו הוראות מרן, ונחשוב עליהם ברצינות') ואילו שלא מביאים את דבריו כלל (אנשי 'קבלנו הוראות מרן ושלחנו אותם לגריסה')
 
נכנסתי לאשכול בעקבות הכותרת המסקרנת וקויותי למצוא את התשובות של רבני הפורום - ולצערי לא ממש צמאתי כאלו.
מה חושבים רבני הפורום שיחיו.
אבל יש להבדיל בין ההולכים אחרי הוראותיו בלי פקפוק או שאלה (אסכולת 'קיבלנו הוראות מרן האבא') אילו ההולכים אחרי הוראותיו באופן כללי, (אסכולת 'קיבלנו הוראות מרן, אבל לא רק') אילו המתחשבים בדעתו ('קבלנו הוראות מרן, ונחשוב עליהם ברצינות') ואילו שלא מביאים את דבריו כלל (אנשי 'קבלנו הוראות מרן ושלחנו אותם לגריסה')
חלוקה נאה.
אני חילקתי ככה בערך בתחילת דברי (בין אלו שהולכים אחר כל פסיקה, לבין אלו שהולכים ברוחו) אבל נראה לי שלא הבינו או לא רצו להבין.
 
חלוקה נאה.
אני חילקתי ככה בערך בתחילת דברי (בין אלו שהולכים אחר כל פסיקה, לבין אלו שהולכים ברוחו) אבל נראה לי שלא הבינו או לא רצו להבין.
אני מעניין אותי לשמוע השערות, כמה אחוזים כל קבוצה.
אם נעשה סקר - כמה כמה יצא?
 
אני מעניין אותי לשמוע השערות, כמה אחוזים כל קבוצה.
אם נעשה סקר - כמה כמה יצא?
לדעתי התוצאות יהיו:
מי שפותח ספר ועושה כפי שכתוב בו - הרוב המוחלט מהציבור החרדי הספרדי פוסקים כהרב עובדיה זצ"ל
מי שבר הכי ומברר את ההלכה במקורה וכו' - הרוב המוחלט לא פוסקים כחידושי הרב עובדיה זצ"ל
 
מי שבר הכי ומברר את ההלכה במקורה וכו' - הרוב המוחלט לא פוסקים כחידושי הרב עובדיה זצ"ל
תבהיר יותר מהם חידושי הרב עובדיה, האם דברים שלא נמצאו בקודמיו? פסקים שהוא סבור אחרת מהשבות יצחק והחוט שני? או אולי ספר אול"צ? כשהוא חולק על בן איש חי? על גאוני מרוקו?
אולי מדובר על הכללים כגון לפסוק כמרן? לפסוק כמרן נגד הרמ"א (כמו למשל, להמתין ארבעה להפסק טהרה גם נכלל)? לפסוק כסתם ולא כיש? יש ויש? לעמת את פסקי הבן איש חי דעות הפוסקים? לא לפסוק תמיד כמקובלים - גם נגד הש"ס?
כמה אחוזים מפסיקתו תחת הקטגוריה "חידושי הרב עובדיה"?
 
ראשי תחתית