כמה אחוזים מהציבור הספרדי הולכים אחרי פסיקותיו של הגר"ע יוסף?

סטטוס
לא פתוח לתגובות נוספות.
ושוב - אין זה סתירה להערכתם הרבה והעצומה לגדלותו, שקידתו בתורה, חידושיו הכבירים, זיכוי הרבים לאין שיעור, הקמת וזקיפת הדור ועוד, אולם אין הערכה זו מחייבת לקבל את פסקיו נגד המנהגים ודרכי הפסיקה הקדומים
אבל אי פסיקה כהג"ר עובדיה היא תעודת כבוד כל עוד מתמודדים היטב עם טענותיו - ואי אפשר להתעלם מפעולותיו התורניות הענקיות שהגיעו אל, ולעיתים אף נכפו על כלל הספרדים-מזרחיים בישראל ובעולם - ולטמון את הראש בחול עם אזכור של רשימה של שמות - אף שלא פסקה ממשפחתם תורה (ופסיקה בעיקר לפי ספר בן איש חי הלכות...).

כמו למשל הגרב"צ אבא שאול שהציע פסיקה מעמיקה ומקורית כאלטרנטיבה מכובדת לפסקיו (ואגב, שיטתו רחוקה יותר מדרך הספרדים מאשר דרכו של הרב עובדיה. לא בגלל העיון, אלא בגלל החידושים שלה). הגרי"ח סופר שביקר את יסודות שיטתו והראה מקורות למסורות מזרחיות שהרב עובדיה דחק. הגר"ש משאש שפירק את טענותיו אחת לאחת מתוך הפוסקים המקובלים והראה שמנהגי אבותיו מיוסדים גם הם על יסודות הסוגיה (נדמה לי שהספר שמפרק ודן בצורה יסודית ביותר על פסיקת הג"ר עובדיה עד שכמעט לא לא משאיר בה אבן על אבן, ככל שהיא מנוגדת למנהגי מרוקו ורוב הספרדים, הוא "דברי שלום ואמת" לר"ש טולדנו - למרות שהוא מבוסס על ילקוט יוסף).

אבל לפעמים נראה שהגר"ע היה גדול ממתנגדיו ותומכיו גם יחד, ואני לא יודע אם לפעמים לא...

עם כל הכבוד... לא היו הרבה, אם בכלל, שיכלו להתחרות איתו בהנהגה ובפסיקה המעוגנת היטב על אדני הש"ס והפוסקים ראשונים ואחרונים מכל סוג... והרבה מתורת מתנגדיו יושבת על תורתו ופרי עמלו... (כמה מהחכמים הנזכרים כתבו על מאות נושאים שבכל אחד מהם יש מחקר מקיף המתבסס על עשרות ראשונים ואחרונים - הקשים ביותר ללימוד - ומכל פינה וזווית בתורה?)

לא היו הרבה שהיו ברוכי כשרונות כמוהו, כאלו שידעו או יכלו להביא את דבר ההלכה וההשקפה היהודית אל העם, בכתב ובעל פה כמו שהוא יכל לעשות.

ולכן הוא נחשב למיוחד שבמנהיגי ישראל, ומנהגי מזרחי ורוחני שאין דומה לו בהיקף השפעתו ובתורתו העצומה. ברור שאם הוא היה בעירק לפני הבן איש חי לא היה מי שיתמודד איתו. אין ספק שהוא ענק במונחים של דורות... אז יש כמה משפחות שאינן בעלי תשובה שהמשיכו בלימוד בן איש חי ולא התעדכנו מספיק בספריו הנפלאים של האי גאון ובתכניהם... נו נו.

אבל עדיין לא נמצאת כזו גדלות ומנהיגות. וה' ירחם עלינו ויביא לנו תמורתו.
 
נערך לאחרונה:
תתחיל להאמין שיש בורא עולם, והוא ית' עשה והעלה את מי שרצה שיעלה, ואכן המערכת המשומנת, היתה השליח מן שמיא.

עיין בגמ' בבא בתרא דף צ"א, והדברים עתיקים - דברים הללו עתיק יומין אמרן, פירוש: מאת ה' היתה זאת שמחלון וכליון יצאו מארץ ישראל, שכך נתגלגל מאת ה' שיצא מזה שושלת בית דוד, ובכל זאת איתא שם בגמ' שנתחייבו שריפה שיצאו מארץ ישראל, דהיינו שכל המהלך יסודו בחטא.

וא"כ ברור שהכל הוא רצון ה', אך אין לזה שום משמעות למה שכתבתי לעיל.
 
בזמן מרן הרב שך בימי הנהגתו בשנות התש"מ, לא היה שייך לומר מרן על אף א', זולתו והקה"י,
ראה מה מצאתי באקראי בשו"ת רבבות אפרים ח"ו סי' ר"ו. מזכיר את הרב שך עוד בחייו את הקהילו"י את רש"ז אויערבאך את הרב אלישיב וראה על מי כותב מרן.רבבות אפרים חו רו.png
 
ומהראש"ל וחבר המועצת הגר"י שליט"א שמעתי [בשיעור] שתשובת הגר"ש ואזנר הלזו היא נגד מש"כ מרן זיע"א בקול סיני
שו"ת שבט הלוי חלק ג סימן א
בס"ד. כבוד ידידינו הה"ג בנש"ק ר' יוסף וכו' שליט"א אחדשה"ט באהבה.
אשר הציע כב' לפני למחות נגד רב מפורסם אשר נדפס בשמו באיזה ירחון שכ' על הרמ"א זי"ע שהאמת ניתנת להאמר שכמעט רוב הדברים בהג"ה אינם עניני הלכה יסודיים כל כך ובדרך כלל אינם אלא ע"פ מנהגים מקומיים בארצות אשכנז ע"כ.
באמת לולא שכ' כב' שהכותב הוא רב מפורסם, לא הייתי מאמין שנמצא אפילו בדורנו הירוד בעוה"ר מי שמכנה עצמו רב צורב ות"ח לכתוב דברים יורדים חדרי בטן על רבן של ישראל רבינו הרמ"א שזה ארבע מאות שנה נתקבלו פסקיו והלכותיו כהלכות בית הלל אחרי שיצא הבת קול.
והנה רבינו הקדוש הגה"ק בעל השל"ה זי"ע תלמיד המהרש"ל בעל פלוגתי' דרמ"א - כתב בשער האותיות אות ק' וז"ל עוד הנני מודיע אתכם הנה רבותינו גדולי האחרונים מהר"ש לוריא ז"ל - והגאון מהר"ם איסרלן ז"ל כל אחד מהם חיבר וסידר או"ה וכמה פעמים מחולקים וכבר יצא טבעו של הגאון מהרמ"א ז"ל - לילך אחריו ולפסוק כמותו בוודאי מן השמים זכה לזה כמו שנפסק כבית הלל, אף על גב דב"ש הוי חריפי יע"ש - ועוד שם ד"ה עתה כ' ולא ארשום במקום שמהרש"ל מתיר ורמ"א אוסר דלא יש נפקותא מזה אחר דפסקינן בדור הזה אחר הרמ"א ומי יקל ראש וכו' יע"ש - דאף דזה לבני אשכנז ובני ספרד קבלו עליהם דעת מרן הב"י - מכ"מ כבר כתב הגאון החיד"א זצ"ל בתשובת חיים שאל ח"א סימן ט"ו דבאיסור והיתר גם הם חוששין לכתחילה לדעת הרמ"א יע"ש.
ומה לי להאריך בכלל זה דכל ישראל יוצאים ביד רמ"א ומרן הח"ס מסר נפשו כל ימיו להעמיד פסקי הרמ"א כידוע מתשובותיו וכבר ידוע זה לכל בר בי רב דחד יומא - כי דברי הרמ"א הם רוב רובם דברי רבותינו הראשונים התוס' - הרא"ש הג"ה מיי' ומרדכי התה"ד ומהרי"ו וכל גאוני קדם אשר השמיט אותם מרן הב"י או דחה דבריהם על פי יסודי פסקיו וכמבואר בהקדמתו, ורבינו הרמ"א נטה אהלו אליהם בהכריעו כסברתם או החמיר כדבריהם בדעתו הקדושה, ובעזר שניתן לו מן השמים, וגם מנהגיו הטובים והקדושים מלבד מקומות בודדים נתקבלו בכל תפוצות ישראל, וכבר נדפסו כללי לשונות הרמ"א, וחלוקי לשונו הקדוש - במקום שכותב וכך נוהגים או והכי נהוג - או וכן המנהג ועיין בשדי חמד מערכת חתן אות כ"א העתיק הרבה בזה, ומש"כ הכותב הזה שח"ו דבריו אינם יסודיים - הנה הוא חולק על רבותינו הסמ"ע - המג"א הט"ז והש"ך הח"מ וב"ש, שממש מסרו נפשם על הבנת רבינו הרמ"א להעמיד פסקיו - וכן נהגו כל גאוני עולם עד היום הזה ועיין בסוף תשובת חות יאיר הוב"ד בפ"ת חו"מ סימן כ"ה ס"ק ב' - דכל דברי רמ"א כדבר משנה הם והטועה בהם כטועה בדבר משנה יע"ש, ושמעתי מפי הגאון חזון איש זי"ע בענין למוד המהרש"א שחדלו בזמן הזה, אמר הפלא שקרוב לארבע מאות שנה הי' המהרש"א רבן של ישראל רק הדור הזה רוצה להפוך קערה על פיה ומה לנו להאריך בפשוט.
ולא היה כדאי להשיב על הדברים הנ"ל לולא שידענא שחיים אנו בדור שמדפיסים יחד באין מבדיל קודש וחול, טהור ולא טהור, ובפרט הנערים מתפעלים מכל דבר נדפס והדור העני הזה לא קבל המסורה שלו מפי מעתיקי שמועה אמיתים ויש חשש שיטילו דופי ח"ו במנהיגי עולם, ע"כ יצאנו מגדרינו לכבוד תורת משה אמת של הרמ"א ז"ל ולכבוד יסודי הוראה אשר בית ישראל נשען עליהם.
 
מנין לך שזה מרן?
נ"ל שהכוונה לרב אחר מת"א.
אתה מדבר איתי?
לא מדובר על מרן הגר"ע זצ"ל ולא זה הענין, אלא שבחיי הרב שך הוא לא כותב עליו מרן וכותב על הרב אויערבאך והרב אלישיב
 
ומהראש"ל וחבר המועצת הגר"י שליט"א שמעתי [בשיעור] שתשובת הגר"ש ואזנר הלזו היא נגד מש"כ מרן זיע"א בקול סיני
שו"ת שבט הלוי חלק ג סימן א
בס"ד. כבוד ידידינו הה"ג בנש"ק ר' יוסף וכו' שליט"א אחדשה"ט באהבה.
אשר הציע כב' לפני למחות נגד רב מפורסם אשר נדפס בשמו באיזה ירחון שכ' על הרמ"א זי"ע שהאמת ניתנת להאמר שכמעט רוב הדברים בהג"ה אינם עניני הלכה יסודיים כל כך ובדרך כלל אינם אלא ע"פ מנהגים מקומיים בארצות אשכנז ע"כ.
באמת לולא שכ' כב' שהכותב הוא רב מפורסם, לא הייתי מאמין שנמצא אפילו בדורנו הירוד בעוה"ר מי שמכנה עצמו רב צורב ות"ח לכתוב דברים יורדים חדרי בטן על רבן של ישראל רבינו הרמ"א שזה ארבע מאות שנה נתקבלו פסקיו והלכותיו כהלכות בית הלל אחרי שיצא הבת קול.
והנה רבינו הקדוש הגה"ק בעל השל"ה זי"ע תלמיד המהרש"ל בעל פלוגתי' דרמ"א - כתב בשער האותיות אות ק' וז"ל עוד הנני מודיע אתכם הנה רבותינו גדולי האחרונים מהר"ש לוריא ז"ל - והגאון מהר"ם איסרלן ז"ל כל אחד מהם חיבר וסידר או"ה וכמה פעמים מחולקים וכבר יצא טבעו של הגאון מהרמ"א ז"ל - לילך אחריו ולפסוק כמותו בוודאי מן השמים זכה לזה כמו שנפסק כבית הלל, אף על גב דב"ש הוי חריפי יע"ש - ועוד שם ד"ה עתה כ' ולא ארשום במקום שמהרש"ל מתיר ורמ"א אוסר דלא יש נפקותא מזה אחר דפסקינן בדור הזה אחר הרמ"א ומי יקל ראש וכו' יע"ש - דאף דזה לבני אשכנז ובני ספרד קבלו עליהם דעת מרן הב"י - מכ"מ כבר כתב הגאון החיד"א זצ"ל בתשובת חיים שאל ח"א סימן ט"ו דבאיסור והיתר גם הם חוששין לכתחילה לדעת הרמ"א יע"ש.
ומה לי להאריך בכלל זה דכל ישראל יוצאים ביד רמ"א ומרן הח"ס מסר נפשו כל ימיו להעמיד פסקי הרמ"א כידוע מתשובותיו וכבר ידוע זה לכל בר בי רב דחד יומא - כי דברי הרמ"א הם רוב רובם דברי רבותינו הראשונים התוס' - הרא"ש הג"ה מיי' ומרדכי התה"ד ומהרי"ו וכל גאוני קדם אשר השמיט אותם מרן הב"י או דחה דבריהם על פי יסודי פסקיו וכמבואר בהקדמתו, ורבינו הרמ"א נטה אהלו אליהם בהכריעו כסברתם או החמיר כדבריהם בדעתו הקדושה, ובעזר שניתן לו מן השמים, וגם מנהגיו הטובים והקדושים מלבד מקומות בודדים נתקבלו בכל תפוצות ישראל, וכבר נדפסו כללי לשונות הרמ"א, וחלוקי לשונו הקדוש - במקום שכותב וכך נוהגים או והכי נהוג - או וכן המנהג ועיין בשדי חמד מערכת חתן אות כ"א העתיק הרבה בזה, ומש"כ הכותב הזה שח"ו דבריו אינם יסודיים - הנה הוא חולק על רבותינו הסמ"ע - המג"א הט"ז והש"ך הח"מ וב"ש, שממש מסרו נפשם על הבנת רבינו הרמ"א להעמיד פסקיו - וכן נהגו כל גאוני עולם עד היום הזה ועיין בסוף תשובת חות יאיר הוב"ד בפ"ת חו"מ סימן כ"ה ס"ק ב' - דכל דברי רמ"א כדבר משנה הם והטועה בהם כטועה בדבר משנה יע"ש, ושמעתי מפי הגאון חזון איש זי"ע בענין למוד המהרש"א שחדלו בזמן הזה, אמר הפלא שקרוב לארבע מאות שנה הי' המהרש"א רבן של ישראל רק הדור הזה רוצה להפוך קערה על פיה ומה לנו להאריך בפשוט.
ולא היה כדאי להשיב על הדברים הנ"ל לולא שידענא שחיים אנו בדור שמדפיסים יחד באין מבדיל קודש וחול, טהור ולא טהור, ובפרט הנערים מתפעלים מכל דבר נדפס והדור העני הזה לא קבל המסורה שלו מפי מעתיקי שמועה אמיתים ויש חשש שיטילו דופי ח"ו במנהיגי עולם, ע"כ יצאנו מגדרינו לכבוד תורת משה אמת של הרמ"א ז"ל ולכבוד יסודי הוראה אשר בית ישראל נשען עליהם.
שו"ר שהראש"ל שליט"א הגיב ע"ז בילוקט יוסף
הצג קובץ מצורף 1416
לדעתי לא קשור והכוונה לגרמ"ל
 
אתה מדבר איתי?
לא מדובר על מרן הגר"ע זצ"ל ולא זה הענין, אלא שבחיי הרב שך הוא לא כותב עליו מרן וכותב על הרב אוירעבאך והרב אלישיב
אהה.
ובלא"ה י"ל דאין מביאין ראיה מאשכנזין.
 
אהה.
ובלא"ה י"ל דאין מביאין ראיה מאשכנזין.
תראה על מה הגבתי לך ואז תחליט אם מביאים ראיה מאשכנזים
מה גרמ"ל? מי זה גרמ"ל?
אומר לך בנו חבר המועצת שהתכוין לאביו, וחזקה על חבר שאינו מוציא מתח"י דבר שאינו מתוקן.
הרב משה לוי.
איפה ראית שחבר המועצת הרב יצחק כתב שכוונת הרבבות אפרים למרן? הוא כתב משהו על הרב ווזנר ושבט הלוי
וגם ברבבות אפרים כתוב זלזל בתנאים ואמוראים ואני חושב שהוא מתכוין לענין הריגת כינים בשבת.
אבל משיב כהלכה טוען שידוע לו אחרת וצ"ע
 
נערך לאחרונה:
אני לא דיברתי על הרבבות אפרים אלא על הרב וואזנר שהתייחס לרב עובדיה, כנראה היתה אי הבנה (מאחר וציטטת את הרב וואזנר ואת הילק"י שהתייחס אליו).
 
אני לא דיברתי על הרבבות אפרים אלא על הרב וואזנר שהתייחס לרב עובדיה, כנראה היתה אי הבנה (מאחר וציטטת את הרב וואזנר ואת הילק"י שהתייחס אליו).
עכשיו הכל מובן.
הרב וואזנר זה על מרן, והרבבות אפרים כנראה על הרב משה לוי
 
נכנסתי לאשכול בעקבות הכותרת המסקרנת וקויותי למצוא את התשובות של רבני הפורום - ולצערי לא ממש מצאתי כאלו.
מה חושבים רבני הפורום שיחיו.
אבל יש להבדיל בין ההולכים אחרי הוראותיו בלי פקפוק או שאלה (אסכולת 'קיבלנו הוראות מרן האבא') אילו ההולכים אחרי הוראותיו באופן כללי, (אסכולת 'קיבלנו הוראות מרן, אבל לא רק') אילו המתחשבים בדעתו ('קבלנו הוראות מרן, ונחשוב עליהם ברצינות') ואילו שלא מביאים את דבריו כלל (אנשי 'קבלנו הוראות מרן ושלחנו אותם לגריסה')
 
נכנסתי לאשכול בעקבות הכותרת המסקרנת וקויותי למצוא את התשובות של רבני הפורום - ולצערי לא ממש צמאתי כאלו.
מה חושבים רבני הפורום שיחיו.
אבל יש להבדיל בין ההולכים אחרי הוראותיו בלי פקפוק או שאלה (אסכולת 'קיבלנו הוראות מרן האבא') אילו ההולכים אחרי הוראותיו באופן כללי, (אסכולת 'קיבלנו הוראות מרן, אבל לא רק') אילו המתחשבים בדעתו ('קבלנו הוראות מרן, ונחשוב עליהם ברצינות') ואילו שלא מביאים את דבריו כלל (אנשי 'קבלנו הוראות מרן ושלחנו אותם לגריסה')
חלוקה נאה.
אני חילקתי ככה בערך בתחילת דברי (בין אלו שהולכים אחר כל פסיקה, לבין אלו שהולכים ברוחו) אבל נראה לי שלא הבינו או לא רצו להבין.
 
חלוקה נאה.
אני חילקתי ככה בערך בתחילת דברי (בין אלו שהולכים אחר כל פסיקה, לבין אלו שהולכים ברוחו) אבל נראה לי שלא הבינו או לא רצו להבין.
אני מעניין אותי לשמוע השערות, כמה אחוזים כל קבוצה.
אם נעשה סקר - כמה כמה יצא?
 
אני מעניין אותי לשמוע השערות, כמה אחוזים כל קבוצה.
אם נעשה סקר - כמה כמה יצא?
לדעתי התוצאות יהיו:
מי שפותח ספר ועושה כפי שכתוב בו - הרוב המוחלט מהציבור החרדי הספרדי פוסקים כהרב עובדיה זצ"ל
מי שבר הכי ומברר את ההלכה במקורה וכו' - הרוב המוחלט לא פוסקים כחידושי הרב עובדיה זצ"ל
 
מי שבר הכי ומברר את ההלכה במקורה וכו' - הרוב המוחלט לא פוסקים כחידושי הרב עובדיה זצ"ל
תבהיר יותר מהם חידושי הרב עובדיה, האם דברים שלא נמצאו בקודמיו? פסקים שהוא סבור אחרת מהשבות יצחק והחוט שני? או אולי ספר אול"צ? כשהוא חולק על בן איש חי? על גאוני מרוקו?
אולי מדובר על הכללים כגון לפסוק כמרן? לפסוק כמרן נגד הרמ"א (כמו למשל, להמתין ארבעה להפסק טהרה גם נכלל)? לפסוק כסתם ולא כיש? יש ויש? לעמת את פסקי הבן איש חי דעות הפוסקים? לא לפסוק תמיד כמקובלים - גם נגד הש"ס?
כמה אחוזים מפסיקתו תחת הקטגוריה "חידושי הרב עובדיה"?
 
לדעתי התוצאות יהיו:
מי שפותח ספר ועושה כפי שכתוב בו - הרוב המוחלט מהציבור החרדי הספרדי פוסקים כהרב עובדיה זצ"ל
מי שבר הכי ומברר את ההלכה במקורה וכו' - הרוב המוחלט לא פוסקים כחידושי הרב עובדיה זצ"ל
אתה אומן בהגדרות
קולע אל השערה ולא יחטיא !!!
 
אתה אומן בהגדרות
קולע אל השערה ולא יחטיא !!!
גם רועה שאומן בלהגדיר מה עז ומה פרה, צריך בסוף לחלק אותם לקבוצות נכונות. לא כמו שעשה פה.
לדעתי התוצאות יהיו:
מי שפותח ספר ועושה כפי שכתוב בו - הרוב המוחלט מהציבור החרדי הספרדי פוסקים כהרב עובדיה זצ"ל
מי שבר הכי ומברר את ההלכה במקורה וכו' - הרוב המוחלט לא פוסקים כחידושי הרב עובדיה זצ"ל
בפעם ה18 לאשכול זה. טעות גסה בידך.
א. הרבה מאלו שמבררים את ההלכה במקומה וכו בסוף למעשה ילכו כמו שאומר להם גדול הדור ולא כפי מה שעלה להם.
ב. גם אלו שכן סומכים על דעתם למול דעת תורה, כמה כבר הלכות הם ביררו ועלה אחרת? כלום וחצי. הם הולכים לפיו למעט אי אלו הלכות.
 
בפעם ה18 לאשכול זה. טעות גסה בידך.
א. הרבה מאלו שמבררים את ההלכה במקומה וכו בסוף למעשה ילכו כמו שאומר להם גדול הדור ולא כפי מה שעלה להם.
ב. גם אלו שכן סומכים על דעתם למול דעת תורה, כמה כבר הלכות הם ביררו ועלה אחרת? כלום וחצי. הם הולכים לפיו למעט אי אלו הלכות.
אל תהיה בטוח. הרבה פעמים שומעים צדדים אחרים שיותר מסתברים, וזה יכול להיות גם הגר"נ קרליץ, והולכים איתם.
גם מי שלא מעז לחלוק, אבל שלומד בעיון ושומע צד שני, הרבה פעמים דברים משתנים.
ולגוף דבריך כמה הלכות עלה בידם אחרת,
התשובה היא כך:
הנושא לא כמה הלכות ואיזה, הנושא ארוך ורחב יותר.
היחס לקבלה, המשקל של כל פוסק, היחס לשינוי מהנהוג ב500 שנה האחרונות, לחדש סב"ל בלי סוף, כל אלו ועוד, להלומדים את הנושאים במתינות ועיון, מגלים עולם חדש, וצד שני שהרבה פעמים יש לו משקל שלא חלמו עליו קודם.
יש לציין לתופעה מדהימה שעליתי עליה רק לאחרונה, זה האמוציות שמעורר מרן הראש"ל הגר"י יוסף ביחס לפסקי אביו. הוא לשיטתו, רק אביו ואין בלתו, שיערב לו.
אבל הוא פעמים רבות לוקח את הצד השני ומנקב אותו ככברה, מציף את הדיון, מעלה את הנושא, מעלה הצדדים, לשיקול דעת גם מי שאינו מונח בסוגיא.
ואז,
הרבה אנשים אומרים בא נבדוק! איך הצד השני טעה כ"כ? איך יתכן כזאת?
ואז זה נהיה בומרנג שלא חלמנו עליו, והרבה מתחילים לחשוב, וחושבים אחרת, ונגרם במצב זה - לענ"ד הרטושה - נזק גדול לתורת הגרע"י וחבל.
הדברים מצוים בשלושה בתי מדרשות עיקריים, כסא רחמים, יחוה דעת, תלמידי הגר"א מלכה, מבלי לשים לב מכח הגנת רבותיהם הם מתחילים לחשוב אחרת.
הדבר ניכר מאוד ! בספרי ההלכה המתחדשים, שניכר בהם יחס שונה למרן הגרע"י שלא חשבו לכתוב כך לפני עשור.
 
אל תהיה בטוח. הרבה פעמים שומעים צדדים אחרים שיותר מסתברים, וזה יכול להיות גם הגר"נ קרליץ, והולכים איתם.
גם מי שלא מעז לחלוק, אבל שלומד בעיון ושומע צד שני, הרבה פעמים דברים משתנים.
ולגוף דבריך כמה הלכות עלה בידם אחרת,
התשובה היא כך:
הנושא לא כמה הלכות ואיזה, הנושא ארוך ורחב יותר.
היחס לקבלה, המשקל של כל פוסק, היחס לשינוי מהנהוג ב500 שנה האחרונות, לחדש סב"ל בלי סוף, כל אלו ועוד, להלומדים את הנושאים במתינות ועיון, מגלים עולם חדש, וצד שני שהרבה פעמים יש לו משקל שלא חלמו עליו קודם.
יש לציין לתופעה מדהימה שעליתי עליה רק לאחרונה, זה האמוציות שמעורר מרן הראש"ל הגר"י יוסף ביחס לפסקי אביו. הוא לשיטתו, רק אביו ואין בלתו, שיערב לו.
אבל הוא פעמים רבות לוקח את הצד השני ומנקב אותו ככברה, מציף את הדיון, מעלה את הנושא, מעלה הצדדים, לשיקול דעת גם מי שאינו מונח בסוגיא.
ואז,
הרבה אנשים אומרים בא נבדוק! איך הצד השני טעה כ"כ? איך יתכן כזאת?
ואז זה נהיה בומרנג שלא חלמנו עליו, והרבה מתחילים לחשוב, וחושבים אחרת, ונגרם במצב זה - לענ"ד הרטושה - נזק גדול לתורת הגרע"י וחבל.
הדברים מצוים בשלושה בתי מדרשות עיקריים, כסא רחמים, יחוה דעת, תלמידי הגר"א מלכה, מבלי לשים לב מכח הגנת רבותיהם הם מתחילים לחשוב אחרת.
הדבר ניכר מאוד ! בספרי ההלכה המתחדשים, שניכר בהם יחס שונה למרן הגרע"י שלא חשבו לכתוב כך לפני עשור.
בגדול גם פה אנחנו מתחילים לחזור על עצמנו.
אני מתייחס למי שרואה במרן הגרע"י את גדול הדור (ומכיר בכך שיש עוד גדולים, לא סותר) ואת "ברירת המחדל שלו" נקרא לזה כך.. (גם אם בחלק מהדברים הוא הולך לפי רב אחר) - כתלמידיו, ואתה טוען שלא. אוקי.

אגב, מרן הגר"ד בשיעור השבועי דיבר על צאת שבת ברבנו תם וסיפר שבכסא רחמים אפ' שהגר"מ מאזוז עלה לו להלכה כהגאונים עם כל זה ספרו לו שהורה לתלמידים בישיבה לנהוג כמו מרן.
 
אני מתייחס למי שרואה במרן הגרע"י את גדול הדור (ומכיר בכך שיש עוד גדולים, לא סותר) ואת "ברירת המחדל שלו" נקרא לזה כך.. (גם אם בחלק מהדברים הוא הולך לפי רב אחר) - כתלמידיו, ואתה טוען שלא. אוקי.

אגב, מרן הגר"ד בשיעור השבועי דיבר על צאת שבת ברבנו תם וסיפר שבכסא רחמים אפ' שהגר"מ מאזוז עלה לו להלכה כהגאונים עם כל זה ספרו לו שהורה לתלמידים בישיבה לנהוג כמו מרן.
אני מדבר רק ואך ורק במי שרואה במרן הגרע"י גדול הדור והדורות.
אלו שאינם שיכים למרן הגרע"י, אין אנו מדברים מהם.
ואין הכוונה כאן לשבות יצחק דרזי ולספרי הרב טל דואר שהם מתנגדים לשיטתו.
דיברתי על מי שגדל עליו, דוגמא?
הרב בועז כדורי, חסיד נורא של מרן, אבל בעקבות שלמד בעיון כתב בספריו הרבה השגות חמורות על שיטת מרן הגרע"י.
עי' בספרו דעה חכמה על שני חלקיו.
כזכור הוא בוגר חזון עובדיה.
כך גם הגאון רבי יהודה ברכה, בוגר יחוה דעת העשרות שנים.
וכהנה רבות.
בעומק הענין תבדוק, זה הרבה בגלל ריסוק וכיתות דעת החולקים. כנראה למעיין בספריהם
 
אני מדבר רק ואך ורק במי שרואה במרן הגרע"י גדול הדור והדורות.
אלו שאינם שיכים למרן הגרע"י, אין אנו מדברים מהם.
ואין הכוונה כאן לשבות יצחק דרזי ולספרי הרב טל דואר שהם מתנגדים לשיטתו.
דיברתי על מי שגדל עליו, דוגמא?
הרב בועז כדורי, חסיד נורא של מרן, אבל בעקבות שלמד בעיון כתב בספריו הרבה השגות חמורות על שיטת מרן הגרע"י.
עי' בספרו דעה חכמה על שני חלקיו.
כזכור הוא בוגר חזון עובדיה.
כך גם הגאון רבי יהודה ברכה, בוגר יחוה דעת העשרות שנים.
וכהנה רבות.
בעומק הענין תבדוק, זה הרבה בגלל ריסוק וכיתות דעת החולקים. כנראה למעיין בספריהם
כמ"ש לעיל
בגדול גם פה אנחנו מתחילים לחזור על עצמנו.
 
אתה אומן בהגדרות
קולע אל השערה ולא יחטיא !!!
יישר כח!!
מקווה שגם בהודעה זו תבוא על סיפוקך.
תבהיר יותר מהם חידושי הרב עובדיה, האם דברים שלא נמצאו בקודמיו? פסקים שהוא סבור אחרת מהשבות יצחק והחוט שני? או אולי ספר אול"צ? כשהוא חולק על בן איש חי? על גאוני מרוקו?
אולי מדובר על הכללים כגון לפסוק כמרן? לפסוק כמרן נגד הרמ"א (כמו למשל, להמתין ארבעה להפסק טהרה גם נכלל)? לפסוק כסתם ולא כיש? יש ויש? לעמת את פסקי הבן איש חי דעות הפוסקים? לא לפסוק תמיד כמקובלים - גם נגד הש"ס?
כמה אחוזים מפסיקתו תחת הקטגוריה "חידושי הרב עובדיה"?
כוונתי היתה בעיקר לפסקים בהם הוא כמעט דעת יחיד או עכ"פ דעת מיעוט ביחס לרוב גדולי הדור שעבר שחלקו עליו.

בדר"כ רוב הרבנים של בני התורה הקלאסיים [שגם על זה יש לדון עוד הרבה מה ההגדרה שלהם] פוסקים כשיטת רוב הפוסקים, ובמידה מסוימת גם נוטים לשמרנות לגבי המנהגים הקדומים של לפני 70-80 שנה ומעלה.

אין ספק שמרן הגר"ע זכה להנחיל את חשיבות ההקפדה על ההלכה, ואף חידש כמה הלכות שנשכחו מרוב ההמון [כמו חלק והיין וכד'], ומאוד הנגיש את ההלכה הן לציבור הרחב והן את הרחבת המקורות ההלכתיים לציבור הת"ח, אבל עדיין הרבה מחידושיו לא התקבלו בקרב רוב הרבנים הבלתי תלויים.

בקיצור - מי שלומד את פסקי כל גדולי הדור, ולא רק את ספרי ההלכה הנוחים הנמצאים בזמינות אליו, על פי רוב לדעתי אינו פוסק כמרן הגר"ע.
א. הרבה מאלו שמבררים את ההלכה במקומה וכו בסוף למעשה ילכו כמו שאומר להם גדול הדור ולא כפי מה שעלה להם.
ב. גם אלו שכן סומכים על דעתם למול דעת תורה, כמה כבר הלכות הם ביררו ועלה אחרת? כלום וחצי. הם הולכים לפיו למעט אי אלו הלכות.
א. נכון מאוד, אבל רובם סבורים שיש עוד גדולי הדור מלבד מרן הגר"ע זצ"ל, והם יעשו ויורו בדר"כ כפי שנוקטים רוב גדולי הדור.
ב.
טעות גסה בידך.
ברוב ההלכות בהם מרן הגר"ע זצ"ל חידש ונטה קו מהמנהגים הישנים, ביררו וטחנו את הנידונים עד דק, ובפרט שיש עוד הרבה מגדולי הדור זצ"ל [לאו דווקא הגרב"צ וכד', אלא גם גדולי תורה נוספים ליטאים וחסידים] שהביעו את דעתם בעניינים אלו.
בפעם ה18 לאשכול זה.
אשמח לתגובה עניינית.
 
כוונתי היתה בעיקר לפסקים בהם הוא כמעט דעת יחיד או עכ"פ דעת מיעוט ביחס לרוב גדולי הדור שעבר שחלקו עליו.
מי אלו גדולי הדור הרלוונטים?
אתה מסכים איתי שאם הוא חולק בהלכה עם האדמו"ר ממשהו, אז ספרדי בן תיירה שעמל בתורה וחוקר כל הלכה ילך לפיו (כל עוד לא עלה לו אחרת והוא מאלו שסומכים על דעתם)?
בדר"כ רוב הרבנים של בני התורה הקלאסיים [שגם על זה יש לדון עוד הרבה מה ההגדרה שלהם] פוסקים כשיטת רוב הפוסקים, ובמידה מסוימת גם נוטים לשמרנות לגבי המנהגים הקדומים של לפני 70-80 שנה ומעלה.

אין ספק שמרן הגר"ע זכה להנחיל את חשיבות ההקפדה על ההלכה, ואף חידש כמה הלכות שנשכחו מרוב ההמון [כמו חלק והיין וכד'], ומאוד הנגיש את ההלכה הן לציבור הרחב והן את הרחבת המקורות ההלכתיים לציבור הת"ח, אבל עדיין הרבה מחידושיו לא התקבלו בקרב רוב הרבנים הבלתי תלויים.

בקיצור - מי שלומד את פסקי כל גדולי הדור, ולא רק את ספרי ההלכה הנוחים הנמצאים בזמינות אליו, על פי רוב לדעתי אינו פוסק כמרן הגר"ע.
אני לא מדבר על מי שקורא ספרי קיצורים או שותי"ם של רב השכונה שלו, אלא על מי שמעמיק חקר בפוסקים
א. נכון מאוד, אבל רובם סבורים שיש עוד גדולי הדור מלבד מרן הגר"ע זצ"ל, והם יעשו ויורו בדר"כ כפי שנוקטים רוב גדולי הדור.
סעיף א +
ברוב ההלכות בהם מרן הגר"ע זצ"ל חידש ונטה קו מהמנהגים הישנים, ביררו וטחנו את הנידונים עד דק, ובפרט שיש עוד הרבה מגדולי הדור זצ"ל [לאו דווקא הגרב"צ וכד', אלא גם גדולי תורה נוספים ליטאים וחסידים] שהביעו את דעתם בעניינים אלו.
סעיף א +
אשמח לתגובה עניינית.
על שאלה עניינית אני עונה עניינית, על שאלה שנענתה 19 פעמים לאורך האשכול הזה - אני מפנה אותך שתקרא ותפסיק לחזור שוב על אותה שאלה (אלא אם כן אתה בא עם הבנה וכיוון חדש).
הפעם בכ"ז נעתרתי לך.
 
סטטוס
לא פתוח לתגובות נוספות.
ראשי תחתית