כהנא דמסייע
חבר בכיר
- הצטרף
- 27/3/25
- הודעות
- 1,072
גם אני שמעתי אותו פעם דורש וציטט מכמה מקומות בתלמוד על פה כלשון התלמוד. [איני זוכר היטב העניין שדיבר, זה היה לפני שנים רבות אבל אני זוכר שהתפלאתי מאוד ע"ז, שמתהלך בענווה ובפשטות גמורה ונראה שבקי בכל התלמוד].יהודי כבן 75 מטבריה קוראים לו הגאון ר' אליהו כהן אבל הוא צנוע באופן שמי שלא מכירו לא יודע בכלל מטיבו, הוא ראש כולל ברבי מאיר בעל הנס, הכולל נמצא על הקבר עצמו ואפשר לדבר עמו בלימוד שם, ומוסר שיעור שבועי בהלכה, אבל נמנע מאד מתוספת, הוא רוצה להמשיך ללמוד, [פעמים רבות שכנעתי אותו להגיע לפני ת''ח ורבנים למסור, והוא אמר לי בקושי ביום שלישי קבלתי ע''ע בגלל פטירת חמי ואשתי ביקשה].
לאלא הבנתי, ר' ישי טולדנו, ר' אלחנן פרץ, ר' אופיר מלכה, ר' ערן חבה, ר' אייל שמריהו, ר' עובדיה יוסף, ר' דוד בעדני, ועוד רבות רבות.
כל אלו לא מספיק בשבילך גאונים וגדולים, שבקיאים בכל חדרי התורה ישר והפוך?
את צנועים חכמה...גם אני שמעתי אותו פעם דורש וציטט מכמה מקומות בתלמוד על פה כלשון התלמוד. [איני זוכר היטב העניין שדיבר, זה היה לפני שנים רבות אבל אני זוכר שהתפלאתי מאוד ע"ז, שמתהלך בענווה ובפשטות גמורה ונראה שבקי בכל התלמוד].
תאמר לר' ישי טולידאנו שהוא כמו הגר''ד לנדו
שפוסקים בקו פסיקה אחד ומיוחד.לפוסקי הלכות
בבני ברק מדברים הרבה דברים מבהילים ומכל עכבר עושים פיל. וד"ב.לא שמעתי שדיברו על אף ת"ח ספרדי שהוא יודע ר"ש בעוקצין וכל מיני דברים מבהילים, ולכן כתבתי את מה שכתבתי.
זה לא אומר שאני לא מעריך ת"ח ספרדים
ממשתאמר לר' ישי טולידאנו שהוא כמו הגר''ד לנדו
ותודיע לי עם הוא בכה או צחק או שניהם
חייכתי, אולי קצת נבוך. ואז לחשתי לו:"מקבלים את התורה מאהבה. אתה תהיה במועצת גדולי התורה. זה ברור לי".
"אנחנו לא צריכים רב מקומי",
"יש לנו רב ראשי של העיר",
"הרב עובדיה כבר אמר כל מה שצריך לדעת"...
ובעצם הכוונה: "אם ניתן לו לעלות – הוא יעבור אותנו."
אני חושב שזה פוסט מרגש יותר מקודמו.אומרים ש"אין מלך בלא עם".
אבל לעיתים נדמה שאצלנו – יש עם, יש תורה, יש אהבת ה' – אבל אין מלך.
לא משום שאין מי שראוי. אלא כי יש מי שדואג שלא יקום.
קהילות צומחות, אבל הנהגה בורחת
ברוך ה', בעשרות השנים האחרונות צמחו קהילות ספרדיות לתפארת.
בתי כנסת פעילים, שיעורי תורה, מסגרות חינוך, ת"ח מופלגים – ומה לא.
אך בכל פעם שמתחיל לבלוט מישהו — מישהו שראוי לשמש כתובת הלכתית, תורנית, או אפילו חינוכית —
נוצרת תנועה מוזרה: דחיפה לאחור. חסימה שקטה. "עידוד" לכך שיישאר בגדר מרצה ולא מנהיג.
"פני הדור כפני הכלב"
אין זו תחרות על תורה, אלא על כוח.
על השפעה.
ולפעמים – אפילו על תרומות.
וכך, במקום לפרגן – מחשידים.
במקום לגדל – מקטינים.
במקום למנות רב מורה דרך – מקימים ועדה.
או "רב עיר", או "רשכבה''ג" שהוא כמו הר גבוה בלי שביל, כדי להבטיח שלא יקום רב של בשטח.
וכשאנו בוכים על אפליית חוץ – נשאל:
איך נוכל לדרוש שיכירו בנו מבחוץ,
כשאנחנו לא מוכנים להכיר בעצמנו?
איך נבכה שלא מכירים בערכנו,
אם אנחנו עצמנו לא נותנים לרבנים להנהיג קהילה אחת?
אני כותב את הדברים באהבה:
לא מרירות, אלא תחינה.
לא טענה, אלא תקווה.
הדור שלנו מלא אור.
יש ת"ח צעירים, ישרים, יראי שמים.
הם לא מחפשים שררה.
הם רוצים לשאת בעול.
במקום לדחוק אותם החוצה — נכבד אותם מבפנים.
במקום לחסום – נפתח.
אכן זה אמת שקבועה בליבי כבר הרבה זמן.כי את הקודם רובנו ככולנו עברנו בצורה כזו או אחרת, אבל התובנה שעולה מן הדברים כאן - זועקת!
ויזעקו אל ה' ממצוקותיהם יוציאם!אני חושב שזה פוסט מרגש יותר מקודמו.
כי את הקודם רובנו ככולנו עברנו בצורה כזו או אחרת, אבל התובנה שעולה מן הדברים כאן - זועקת!
אני לא מדבר עליך בדווקא, אלא על התופעה...והכאב שלי – איננו נגדם. הוא עלינו.
כי למדתי אצל גדולי תורה אשכנזים.
אני חייב להם את רוב תורתי.
אני יושב על ספסליהם, אוכל מתבשיליהם, ונושם מאווירם.
אולם הציבור האשכנזי יראה בנו
אורח. תלמיד-חכם מצוין, אבל כזה שייכנס רק עד המדרגות...
מקוה שלא הייתי חריף. נסיתי להביע התפכחות מסויימת.
חושבני שביטאתי זאת כאן:אני לא מדבר עליך בדווקא, אלא על התופעה...
אפשר פשוט להפסיק לחשוב כמו איש שוליים חדל אישים המונחה ומהונדס תודעה... אלא כמו אדם בטוח בעצמו, בעל עמוד שדרה איתן עם מערכת ערכית חזקה.
זה אומר - לשלוח את הילדים היקרים למוסדות ספרדים מצוינים כי אני באמת מאמין בציבור הספרדי בעיקר מכבד את המורשת המפוארת שלי... ולא מיקל ראש בקוצו של שום מנהג אבות. זה כולל תפילה איכותית לפי מסורת אבותינו (במקרה כזה אין הרבה מה לחפש בשולי בית כנסת אשכנזי).
לכבד ת"ח ספרדים מכל הדורות ולהתגאות בהם בתורתם - לקנות את ספריהם וללמוד בהם.
בקיצור, להיצמד להגיון ולאמת הפנימית שלך במוסר ובמחשבה ובישרות - ללא פשרות.
ומאידך להשליך לאשפתא את האדרת המפוקפקתא ואת סיפורי הבדים ורעיונות השוא מבית היוצר של לבלרי וקשקשני מזרח אירופה.
כנגד מחסום הזהות:
- להדגיש לציבור שספרדיות אינה צבע או סגנון – אלא דרך תורנית עשירה ומעמיקה, עם פסיקה, מוסר, ויראת שמיים עמוקה.
- גאווה תורנית על פי שושלת – לא על פי "מוצא", אלא על פי "מסורת".
לידעתך ההפרש בין ר' ישי טולדנו לבין ר' דוב לנדו הוא כ30 שנה, וא"כ הכל מובן..
לא צריך משהו שמדבר בדיוק להיפך מאבותינו. החיפוש אחר דיוק בסגנון מעידה על צרות אופקים שמקורה בתלותיות העלובה שבני התורה הספרדים רוכשים בשיבות האשכנזיות והמשוכנזות...מי שמחפש אמת — יידע למצוא אותה גם אצל מי שלא מדבר בדיוק כמוהו.
ומי שמפחד מהבדל — כנראה שלא בטוח באמת של עצמו.