תרומה לעזרא

למנהג הספרדים, האם שייך היום שכ"א ידליק מדין מהדרין מן המהדרין?

לא הבנתי היכן הדליק המורה.
לפי מה שהבנתי בפתח ביתו(לאפוקי חלון או ע"ג שולחן) אבל מבפנים הכניסה ולא מבחוץ
נדמה לי שכך מבואר ג"כ בדברי מרן הבא"ח ושמעתי שכך נהגו מקובלים וכן היה מנהגו של הגר"מ אליהו זצ"ל

ונ"ל שרצו להרויח בזה את הצמ"ח שמוזכר בתלמוד דאל"כ שידליקו על שולחנם עד כמה שלא עושים בפתח מבחוץ או בחלון
(ואולי באו להרוויח עוד דברים ע"פ קבלה ואני באתי לנסות להסביר הנהגת המורה...)
 
כעת שאלתי את בנו של חכם עזרא, הגאון רב דוד שליט"א, היכן היה נוהג חכם עזרא להדליק
והשיב כי היה מדליק בדלת ביתו הפונה לחצר שלפני הבית
העלתי כבר באשכול נפרד ואעלה כאן שוב:

מתי היה מנהגו של חכם עזרא להדליק במוצ"ש חנוכה? וכן שאר חכמי הישיבה אם היה מנהגם פשוט להדליק אחר זמן ר"ת?
ואגב אורחין מענין לידע אם החמיר בכל מוצ"ש כזמן ר"ת גם במלאכות דרבנן?
 
כיום ישנם רבים המדליקים בחלון,
וכיון שיש הרבה חלונות בבית,
אולי כ"א יוכל להדליק בברכה בחלון אחר?
לכאורה מרן המחבר סיים את ההלכה שלא ידליקו יותר ממה שכתב. ונראה שמלבד שבא לאפוקי מהרמב''ם יש בזה אולי גם שלא לעשות כהרמ''א שמבוסס בעיקרו על הרמב''ם.
 
חידוש נורא.
תמיד ידעתי שרוב הפוסקים ס"ל דצריך להדליק או בפתח הבית או בחלון,
אבל בתוך ביתו פעם ראשןנה שאני שומע.
(מלבד שו"ת דבר יהושע המפורסם).
אני עוד זוכר שהייתי ילד הי' אבי ז''ל מדליק בתוך הבית ממש. לא ידענו משהו אחר. וכנראה כך נהגו גם במרוקו שהוא הגיע משם.
 
באור לציון כתב מפורש שכן המנהג אצל בני ספרד מדורי דורות להדליק בבית בפנים, והנוהג כן יש לו על מי לסמוך בשופי. וכתב שאבל וודאי לכתחילה ראוי להדליק בחוץ.
ובכל אופן כתבתי במקום אחר:
למעשה ברמ"א ומ"ב גופא מבואר שאף בכה"ג המחלוקת בין השו"ע לרמ"א קיימת, כך שהשאלה היא לא על זמננו היום אלא שאלה בעיקר המחלוקת.
שהרי הרמ"א לשיטתו מסייג שכל אחד ואחד ידליק רק עם זה במקומות שונים כדי לפתור את תלונת התוס', ולא כתב הרמ"א שאם מדליקים במקומות שונים מותר לכו"ע [לדוגמה כמו בסעיף א' סימן תר"ץ (כמדומני) גבי אם סעודות בחנוכה הוו סעודות מצווה], וכן מבואר במ"ב.
לא הבנתי דיו. אצלי כתוב במשנה ברורה שמה שהוסיף הרמ''א שיזהר שידליקו בנפרד הוא משום שבזה גם התוספות יודו ואין בזה מחלוקת.
אכן המדקדק בלשון הרמ''א תחילה הביא דעת יש אומרים שכל אחד ידליק. וזה כשיטת הרמב''ם בחלק הזה שכולם מדליקים באותו מקום וגם בחלק הזה שהמהדרין הוא תוספת למהדרין מן המהדרין. ועל זה הוסיף הרמ''א שיש להיזהר שידליקו בנפרד כדי להימלט משאלת התוספות. ועל זה חידוש המשנה ברורה שגם תוספות יודו לכה''ג. ואם הם מודים אזי למה דחקו לבאר אחרת מהרמב''ם ולא הביאו לבאר כך את המצוה של המהדרין מן המהדרין. ומעתה בדברי השו''ע שפסק כהתוספות וסיים שלא ידליקו יותר, נראה שלא ניחא ליה גם מנהג זה של הרמ''א אף אם ידליקו בנפרד. ויתכן דס''ל דאין מקום להדלקות נפרדות בתוך הבית לקיום מהדרין מן המהדרין אלא רק אחד מדליק עבור כולם, ועל כן אין לעשות כדברי הרמ''א.
 
לא הבנתי דיו. אצלי כתוב במשנה ברורה שמה שהוסיף הרמ''א שיזהר שידליקו בנפרד הוא משום שבזה גם התוספות יודו ואין בזה מחלוקת.
אכן המדקדק בלשון הרמ''א תחילה הביא דעת יש אומרים שכל אחד ידליק. וזה כשיטת הרמב''ם בחלק הזה שכולם מדליקים באותו מקום וגם בחלק הזה שהמהדרין הוא תוספת למהדרין מן המהדרין. ועל זה הוסיף הרמ''א שיש להיזהר שידליקו בנפרד כדי להימלט משאלת התוספות. ועל זה חידוש המשנה ברורה שגם תוספות יודו לכה''ג. ואם הם מודים אזי למה דחקו לבאר אחרת מהרמב''ם ולא הביאו לבאר כך את המצוה של המהדרין מן המהדרין. ומעתה בדברי השו''ע שפסק כהתוספות וסיים שלא ידליקו יותר, נראה שלא ניחא ליה גם מנהג זה של הרמ''א אף אם ידליקו בנפרד. ויתכן דס''ל דאין מקום להדלקות נפרדות בתוך הבית לקיום מהדרין מן המהדרין אלא רק אחד מדליק עבור כולם, ועל כן אין לעשות כדברי הרמ''א.
מסכים לחלוטין! לא מבין מה ראית בדבריי לא כך.
 
מסכים לחלוטין! לא מבין מה ראית בדבריי לא כך.
אם מסכים לדבריי אז לא ניסחתם את דבריכם כראוי, היות ונראה בעליל שסיים כבודו בלשון שאף במשנה ברורה כתב כן. והרי כבודו כתב קודם שהמחלוקת היא גם באופן שמדליק כל אחד במקום נפרד, שעל זה הנידון כאן האם שפיר למיעבד הכי לשיטת השו''ע. אשר מעתה זה לא מתאים למה שכתוב אצלי במשנה ברורה שבזה לא פליגי. ודו''ק
 
ראשי תחתית