משיב כהלכה
חבר בכיר
- הצטרף
- 18/12/24
- הודעות
- 2,212
זה לא נכון !!! מי ילמד שנה אחת הוא ייצא בור ועם הארץ ! כי כל שנה של לימוד בעיון זה ללמוד עיון יותר טוב בשנה הבאה !!!
מי שלומד לעיין היטב, ילמד כל חייו בעיון, ולא יהיה מסוגל "למרוח" שום דבר.
זה לא נכון !!! מי ילמד שנה אחת הוא ייצא בור ועם הארץ ! כי כל שנה של לימוד בעיון זה ללמוד עיון יותר טוב בשנה הבאה !!!
יש הרבה גדולים היוםהרב שך חי היום או שזה נחשב אתמול?
וזה היה לפני עשרות שנים מה נאמר היום מה יחזיק את הבחורים היום
אתה סתם אומר סיסמאות : תסביר לי מה זה ללמוד לעיין היטב בשנה ואיך זה יבוא לידי ביטוי שאני מעכשיו אחרי 'שלמדתי' שנה בעיון ילמד גמרא רש"י ואני יצליח להגיע לאותה הבנה בגמרא וברש"י כמו שנה שעברה , אייך למען ה' ???? אולי תהיה פרקטי.מי שלומד לעיין היטב, ילמד כל חייו בעיון, ולא יהיה מסוגל "למרוח" שום דבר.
חס ושלום אסור לומר את מה שאתה אומר :עולם הישיבות לא שמע לרב שך, וגם לא לארחות צדיקים לפני 600 שנה. ומאז העולם רק הולך ומתדרדר, תופעת הנשירה מבהילה ואין בית אשר אין שם מת.
אפשר להמשיך להתלהב ולצטט את הראש ישיבה שלך, אבל המציאות העגומה מכה בפניך. להרבה בחורים כיום אין סיפוק מהלימוד, ולא נותר אלא להרכין ראש ולהודות לארחות צדיקים שצדק בכל דבריו.
כאילו כל תלמידי חכמים רמי"ם ראשי ישיבות לא שומעים ... לרב שך וכו' - למחשבה המפגרת הזאת יש כנראה אשם אחד.
כאילו התורה לא באיכות ובכמות בימינו שמסתכלים על עולם התורה הוא נמצא במצב הכי טוב שלו ביחס לפיתויים ואני אומר את זה באחריות.
כאילו לא השתנו הדורות ויש מבול בחוץ
להיות למדן, לדבר בסוגייא כמו למדן, להגיע לאמת של הסוגייא זה לא מגיע מהתרשמות חיצונית - זה עבודה יום יומית של שנים. תביא לי את הידיד הזה שלך הזה שלא יודע מה קרה איתו בסוף, אני יפגיש אותו עם מישהו שעמל בדרך הישיבות כמו שצריך נושיב אותם על סוגיא ותחפש אותי (סליחה על הסגנון).המחשה זו הועילה לאותו אחד יותר מכל השיעורים ששמע בימי חייו
לא הבנתי מה ההתלהבות ממה שהוא עשה, הוא הכניס את הגמ' בתוך מילות המשנה, אפשר גם לקרוא פירוש ברטנורא, אני לא מזלזל בזה ח"ו, אבל זה לא נקרא לדעת "עיון"אבל זהו לא באמת לימוד. אני אלמד אתכם איך לומדים, אמר ופתח בתחילת בבא בתרא. "השותפין שרצו לעשות מחיצה בחצר, בונין את הכותל באמצע". ואז התחיל להמטיר שאלות על התלמידים ההמומים, כשהוא מכניס את כל מהלך הגמ' והראשונים בתוך דברי המשנה (אני כותב מהזכרון, ממה שסופר לי, ואקווה שהעקרון יובן).
להיות למדן, לדבר בסוגייא כמו למדן, להגיע לאמת של הסוגייא זה לא מגיע מהתרשמות חיצונית - זה עבודה יום יומית של שנים
להיות למדן, לדבר בסוגייא כמו למדן, להגיע לאמת של הסוגייא זה לא מגיע מהתרשמות חיצונית - זה עבודה יום יומית של שנים. תביא לי את הידיד הזה שלך הזה שלא יודע מה קרה איתו בסוף, אני יפגיש אותו עם מישהו שעמל בדרך הישיבות כמו שצריך נושיב אותם על סוגיא ותחפש אותי (סליחה על הסגנון).
דווקא מקור הכוח וההצלחה וההנאה של בחורי הישיבות הפך אצלך לסיבת הנשירה אתה הזוי לגמרי.תופעת הנשירה האדירה תעיד על הרבה בחורים שאין להם סיפוק מהלימוד. וצריך לזעזע את אמות הסיפים כדי שמשהו כאן ישתנה ותופעת הנשירה תיפסק לגמרי.
אם לעיין זה להכניס את שאלות הגמ' לתוך המשנה אין הכי נמי, אפשר גם בחודש ...מי אמר שלא?
אבל את העקרון, כיצד לעיין, זה אפשר ללמוד בתקופה קצרה.
לא הבנתי מה ההתלהבות ממה שהוא עשה, הוא הכניס את הגמ' בתוך מילות המשנה, אפשר גם לקרוא פירוש ברטנורא, אני לא מזלזל בזה ח"ו, אבל זה לא נקרא לדעת "עיון"
אני זוכר איך ששמעתי אחד מגדולי חכמי פורת יוסף זצ"ל שלמד כך, והכניס בתוך הגמ' ורש"י את עקרי דברי הראשונים והאחרונים, שזה כבר יותר מרשים ...
דווקא מקור הכוח וההצלחה וההנאה של בחורי הישיבות הפך אצלך לסיבת הנשירה אתה הזוי לגמרי.
תראה אני יגיד לך בוטה : שאני התחלתי את הישיבה, ראש הישיבה אמר לנו אתם תתחילו תלמדו משנה לשנה תעלו בדרגה בלימודמי אמר שלא?
אבל את העקרון, כיצד לעיין, זה אפשר ללמוד בתקופה קצרה.
בישיבות לא קוראים וממשיכים, כמו שאתה מתאר, זה שאתה שואב השקפות מכל מיני אנשים שלא מכירים כלום מעולם הישיבות, תבדוק מה המציאות, במקום לזרוק ססמאות שמתאימות לרשעי המזרחיסטים ...אתה סותר עצמך מיניה וביה, זה בדיוק מה שהגר"י טולדנו עשה, הכניס את הגמ' ועיקרי הראשונים והאחרונים כבר בתוך המשנה.
וזה לא "פירוש ברטנורא" אלא זה לדעת ללמוד. לא לקרוא ולהמשיך הלאה ולמרוח הכל, אלא להתעכב על כל פסיק ולשאול את השאלות שצריך לשאול.
מי שלמד בישיבות שבאמת יודעים ללמוד, לא מתלהב מזה, וקח בחור בינוני מישיבה ממוצעת, הוא ידע ללמוד כך, תבדוק