החפץ חיים בשמירת הלשון ח"ב פי"ט "הקב"ה אינו מדקדק על האדם לומר אושיעך רק באופן שתהיה צדיק רק אומר לו לא אושיעך אם תהיה מורד בהקב"ה לעקור מצוותיו בכוונה יוכל לקוות לכל טוב"
הציטוט חסר וזה הלשון המלא:
הקדוש ברוך הוא אינו מדקדק על האדם לומר אושיעך רק באופן שתהיה צדיק, רק אומר לו לא אושיעך אם תהיה מורד
ח"ו, ולזה סיימו יהושע וכלב ואמרו אך בה' אל תמרודו. וכל זמן שאין אדם מורד בהקב"ה לעקור מצוותיו בכוונה, יוכל לקוות לכל טוב. עד כאן הלשון.
וחסר ממורד עד מורד, והיטתי את הכתב.
מעניין מאוד.
כי יש מהמפרשים שלמדו על הפס' "רבים מכאובים לרשע והבוטח בה' חסד יסובבנו" (תהילים ל"ב י') שהרשע אם הוא יבטח בה' 'חסד יסובבנו' {לא כולם למדו כך הרד"ק לדוג' למד שאם הוא בוטח בה' על כורחך יחזור מחטאיו ולכן יגאל} בכל אופן משמע שבשביל הישועה נזקקים לביטחון ולא סגי "בלקוות לכל טוב".
החפץ חיים בא לומר שהוא יוכל לקוות, ולא שיהיה מובטח לו. ובמקרה שלהם שהובטח להם שיוכלו להכנס לארץ לא היה להם לחשוש כלל.
ועוד דבר, שבמהות הדברים, ביטחון וקיווי הם שני דברים דומים מאד, שמי שהוא בוטח הוא מקווה, כלומר שמי שהוא בוטח ברצונו של המעניק לו שהוא הקדוש ברוך הוא, ממילא הוא מקווה.
ועוד דבר, שלפי הגדרת החפץ חיים, הוא אינו רשע גמור אלא בגדר בינוני.