לחצו כאן – תרומה לשמואל

מחלוקת הבן איש חי והגרע''י בקשירת קשר כפול בשבת

כהנא דמסייע

חבר מוביל
הצטרף
27/3/25
הודעות
1,753

מחלוקת הפוסקים לגבי קשר כפול בשבת​

בספר חזון עובדיה (חלק ה' – הלכות קושר ומתיר, עמוד נ"ו) מובאת מחלוקת הפוסקים לגבי קשר כפול – האם מותר או אסור לקושרו בשבת.
שיטת הבן איש חי והשגת הגר"ע יוסף

הבן איש חי החמיר בזה, וחזון עובדיה תמה עליו.

מקור הדברים בשלטי הגבורים (דף מ"א מדפי הרי"ף), שכתב כי קשר כפול מהודק היטב לדעת הרי"ף:

"ומכאן נראה לי שיצאה אזהרה שהקושרים שני קשרים זה על זה, אין מתירין אותו בשבת, אף על פי שהוא קשר שעשוי להתיר אותו באותו יום, אעפ"כ נזהרים בקשירתו והתרתו, משום שהוא קשר אמיץ."

אבל רש"י, הסמ"ג והטור כתבו שאין חילוק בין קשר של אומן לבין שאינו של אומן, ולדבריהם – אם פותחו באותו היום, מותר וכו'. עכ"ד.


הכרעת הגר"ע יוסף – צד ההיתר​

הגר"ע יוסף כתב להתיר, משום שלדעת הרמב"ם והרי"ף – קשר של אומן שאינו של קיימא אסור מדרבנן, ולדעת רש"י והסמ"ג – מותר. ממילא מדובר בספק דרבנן.
בנוסף, יש ספק נוסף אם קשר כפול נחשב קשר של אומן – וזה יוצר ספק ספיקא. הגר"ע יוסף האריך בבירור הדברים.
ביקורת חריפה כלפי פסק הבן איש חי

בסיום דבריו, כתב הגר"ע יוסף בלשון חריפה כלפי פסקו של הבן איש חי שהחמיר:
"שכרכר כמה כרכורים בדברי מרן החיד"א, כי רצונו לאסור כסברת האחרונים האשכנזים" – וכו'.
 

דברי הבן איש חי ומנהגי גדולי הספרדים​

ואנכי הצעיר אביא מדברי רבינו הבן איש חי פ' כי תשא סעיף ב'. והמעיין הישר יחזו פנימו, בעיקר בהערה 2, יראה בלי כל ספק כי רוב גדולי הספרדים אסרו, כדעת השלטי גבורים, והביא כן מהחסד לאלפים ומהר"ש אבוהב והפרי האדמה, שחלקם הכריעו להחמיר יותר מהרמ"א שהיקל בשעת צער, מכיון שמרן פסק כדעת הרי"ף והרמב"ם ולא כרש"י והסמ"ג.

והמגן אברהם מקורו מספר הזכרונות למהר"ש אבוהב. ולהיפך הגמור – גדולי ספרד מחמירים בזה יותר.
גם ביאור כוונת הבא"ח בביאור דעת החיד"א, בהערה 4, שתמה עליו הבא"ח שרוה"פ החמירו בזה, ומדוע כתב דלית דחש ליה, דבפוסקים רואים בפירוש אינו כן. ולכן ביאר כוונתו לא שלית דחש לה מהפוסקים, אלא מבני מקומו. ולכן מסיק דאין כאן אלא עדות על מנהג מקומו, ולא הכרעת הלכה נגד רוה"פ.


לשון הבן איש חי​

[ב] וכל קשר שעשוי להתיר בו ביום מותר לקשרו בשבת. במה דברים אמורים – קשר הדיוט, אבל קשר אומן אסרו[1].
וכל שעושה שני קשרים זה על זה חשיב כקשר אומן ואסור, אף על פי שעשוי להתיר בו ביום[2].
ועל כן צריך להזהר לבלתי יקשור המכנסיים או החגורה אשר במכנסיים שני קשרים זה על זה, אף על פי שהם עשויים להתיר בו ביום, אלא יעשה קשר אחד ועניבה אחת על גביו.
והארכתי בדין של שני קשרים זה על זה בסה"ק רב פעלים, והעליתי להלכה לאסור[3].
ודע מה שכתב הגאון חיד"א ז"ל בברכי יוסף וזה לשונו – ולית דחש לה אלא מעוטא דמעוטא דבטלי במעוטייהו, אין כונתו על הפוסקים ז"ל, אלא על אנשי גלילותיו דקאי עלייהו, דלא חיישי בזה אלא מעוטא דמעוטא, דבטל במעוטייהו לגבי רובא דאינשי דאותם גלילות[4].

[ג] במקום צער, כתבו הפוסקים ז"ל, דאין לחוש בהתרת שני קשרים זה על זה, כגון ששכח וקשר המכנסים שני קשרים זה על זה, והוצרך לנקביו – דמותר להתירם, וכן כיוצא בזה במקום צער[5].




הערות הבן איש חי​


[1] יסוד החילוק בין מעשה אומן למעשה הדיוט – מפירוש הרי"ף בגמ' קיב ע"א, שיש ג' דרגות בקשר מנעל וסנדל, והחיוב במנעל הוא באושכפי.

[2] זה לשון רבינו בספרו רב פעלים (ח"ב או"ח סימן מד):
ודע, כי מקור דין זה באיסור ב' קשרים זע"ז אפילו בדבר שדרכו להתיר בו ביום, הוא בשלטי הגיבורים, שכתב כן, לדעת הרי"ף והרמב"ם, וגם מור"ם בש"ע בהגה"ה הסכים כן, וכן הוא דעת הגאון פרישה, גם הגאון ר"ז ז"ל בש"ע פסק כן לדינא, וכן הסכים הגאון שלחן עצי שיטים, והרב חסד לאלפים, וכן נראה מסתמות דברי שאר האחרונים ז"ל.

וגדולה מזו מצינו להגאון מהר"ש אבוהב ז"ל, בספר הזכרונות דף נ"ג ע"ב, שהביא דין זה דשני קשרים לאסור, ופקפק על מה שהתיר מור"מ במקום צער, שדעתו לאסור גם במקום צער, והגאון מג"א ז"ל הביא דברי ס' הזכרונות הנז'.

והשתא מאחר דהרי"ף והרמב"ם ס"ל במעשה אומן ואינו של קיימא – פטור אבל אסור, ומרן ז"ל פסק כוותייהו, ומצינו שכל הפוסקים הנז' כתבו אליבא דהרי"ף והרמב"ם לאסור בשני קשרים זע"ז – על כן ודאי יש להורות באבנט שבמתניים, וחבל המכנסיים הנז' בשאלה, לאסור בזה ובכיוצא בזה שני קשרים זע"ז, ואינו מותר אלא בקשר ועניבה.

והגם דהרא"ש והטור ס"ל קשר אומן אינו מעלה ומוריד, והעיקר תלוי בשל קיימא, ולדידהו כל שהוא עשוי להתיר בו ביום מותר אפילו קשר אומן – מ"מ אנן לא ס"ל כוותייהו בזה, אלא קי"ל כהרי"ף והרמב"ם וכל הפוסקים הנז"ל ס"ל, שדעת הרי"ף והרמב"ם לאסור בשני קשרים זע"ז וכאמור.

וכן ראיתי להרב פרי האדמה ז"ל ח"ד דף ג' ע"ג שכתב וז"ל: עיין בא"ח סי' שי"ז, ומתבאר דקשר הסודר אשר אנחנו עושין, אף על גב דעשוי להתיר בו ביום, כל שהם ב' קשרים זע"ז, לדעת רבינו (הרמב"ם) והרי"ף ז"ל אסור, אלא יעשה קשר ועניבה עליו, כיון דעשוי להתיר בו ביום שרי לכ"ע, או הכריכה וקשר אחד כ"ש דשרי, עכ"ל.

האם יש בדין זה מחלוקת בין מרן לרמ''א
והנה ראיתי באחד מן האחרונים שעשה בעיקר דינו של השלטי הגבורים מחלוקת בין הרמ"א לשו"ע, והוא ממש"כ מרן בסימן שיז "כיצד: נפסקה לו רצועה וקשרה, נפסק החבל וקשרו, או שקשר חבל בדלי או שקשר רסן בהמה, הרי זה פטור וכן כל כיוצא באלו הקשרים שהם מעשה הדיוט וכל אדם קושר אותם לקיימא". והנה ממש"כ דחבל בדלי חשיב מעשה הדיוט, והלא חבל בדלי הוי קשר על קשר בסתמא – חזינן דקשר על קשר לא חשיב למעשה אומן.

ואני תמה – דמקור האי דינא הוא מהרמב"ם עצמו, ומקורו מהמשנה, וכיצד יעלה על הדעת דהשלטי הגבורים כותב דמשמע מלשון הרמב"ם היפך מדבריו המפורשים?

ועוד יותר קשה – וכי השלטי הגבורים טועה בדבר משנה בדוכתא? וזה תימה.

וכבר כתב מהר"י קנפנטון, רבו של מהר"י בירב, בדרכי הגמרא שלו:
"בתחילת עיונך תשים במחשבתך כי כל אחד מהמדברים, אחד השואל ואחד המשיב – שהם בעלי שכל, ושכל דבריהם בחכמה ובתבונה אין בהם נפתל ועקש. אטו בשפטני עסקינן?

ולכן יש לך לעיין בכל הדברים ולראות אם הם דברים של טעם, בריאים וחזקים, או אם תפל מבלי מלח ודברים חלושים, ואם הם דברים מתקרבים אל השכל או מתרחקים, ויש לך לתקנם בענין שיהיו ניאותים ומתקבלים, ושלא לשאת עליהם עוון אשמה של סברא רעועה או חלושה – כי כולם דברי אלקים חיים".

ולהאשים אחד מן הראשונים בשכחת משנה מפורשת אשר היא לפניו במקום פירושו – היא דבר תימה שאין כמותו. ובפרט הגאון בעל שלטי הגבורים, הנודע בשליטתו במכמני התורה, שהוא בעל ה"עין משפט", כמוש"כ רבינו החיד"א (שם הגדולים חלק ספרים מערכת ש אות עו):
"והרב יהושע בועז הוא החל להיות גבור חיל לזכות הרבים, הור"ה גבר מראי מקום בהר"ם וסמ"ג וטור איה מקום כבוד דיני הש"ס, וקראו עין משפט".
 

קושיות מהחזו"א, מהאבני נזר ומהביאור הלכה​

וגם מרן החזו"א תמה על דברי השלטה"ג, מדין פותחת חלוקה של אשה – שהוא בסתמא קשר על גבי קשר. ואולם נראה ברור דדעת השלטה"ג וכל הפוסקים דעמיה, שמנה רבינו הבא"ח – לאוקים הנך דיני בקושר קשר וע"ג עניבה, ולא קשר ע"ג קשר, ולק"מ.

[3] הנה במתני' קיא ע"ב איתא: "ואלו קשרים שחייבין עליהן – קשר הספנים וכו'. רבי מאיר אומר: כל קשר שהוא יכול להתירו באחת מידיו – אין חייבין עליו."
ולכאורה קשר הגמלים והספנים אינו נפתח ביד אחת, וא"כ אין הכרח דפליגי רבנן ור"מ, אלא דמוסיף והולך.

אולם הרע"ב והרמב"ם בפיהמ"ש מסיימים את דברי המשנה: דאין הלכה כר"מ, וכ"כ הרא"ם (סי' רע"ד) והמאירי.

והנה האבני נזר הקשה על השלטי הגבורים מר"מ – דאיהו בעי שיהא מיהדק טובא, אולם רבנן מחייבי אפי' בלא מיהדק טובא, וא"כ א"א לפרש דאומן היינו מיהדק טובא.

וממש כעין זה תמה הביאור הלכה (ר"ס שיז ד"ה הקושר) על הט"ז, דפירש דאומן היינו אינו מהודק. ותמה מר"מ דאין הלכה כמותו.


פשט לפי הרי"ד והריטב"א ותירוץ כל הקושיות
ואמנם הריטב"א החדשים פירש בדעת ר"מ – דלא בא לחלוק על חכמים, אלא לפרש דבריהם.
והיינו – שצריך שגם תהיה כוונתו לקיימו שם, וגם שיהיה קשר חזק שלא יוכל אדם להתירו בידו האחת.
וכל היכא דאיכא הני תרתי – לא הוי קשר דאורייתא. וכ"כ בפסקי הרי"ד.
ואם נפרש כן דברי המשנה – ימצא מקור נאמן לדעת הרמב"ם והרי"ף לדין "אומן", לפי פירוש השלטי הגבורים: דהיינו מהודק היטב שא"א לפתחו בקל, דזהו התנאי השני בדין "קיימא", ובאמת הלכה כר"מ.

ובזה תיושב תמיהת האבנ"ז והביאוה"ל – דבאמת הלכה כר"מ, וזהו מקור הרי"ף והרמב"ם עצמם.
וזה יהיה יישוב מרווח גם לתמיהת הרא"ש: מה המקור לדין אומן ממתני', ולפי פי' הריטב"א והרי"ד – יש לזה מקור נאמן.

וכמו"כ תתיישב לפי פירושם תמיהת השפת אמת: אמאי הגמ' מסתפקת בדין איבעיא דר"מ, והלא אין הלכה כמותו? ולפ"ד זה – מיושב בפשטות דהלכה כמותו.


סתירה בדברי הרמב"ם – פתרונה לפי האחרונים
אלא דקשה – דהרמב"ם גופיה בפיהמ"ש נקט דאין הלכה כר"מ.
אולם כידוע – דכבר עמדו בזה רבים, דשינה טעמו ממש"כ בפיהמ"ש למש"כ בס' היד בהאי דינא.

דהלא לא נקט לדין אומן כלל בפיהמ"ש, רק פירש הכל כרש"י, ולפ"ז – זהו הפירוש לפי מסקנת הרמב"ם והרי"ף בהאי סוגיא.


יישוב קושיית הדרכי משה על הב"י מהשבלי הלקט
ובזה תתיישב גם קו' הדרכי משה על הב"י – שהביא דברי השבלי הלקט (סי' קכ"ד), שכתב:
"תני בתוספתא (פי"ג הט"ז): זה הכלל – כל קשר שהוא של קיימא ויכול להתירו באחת מידיו, או קשר שאינו של קיימא ואינו יכול להתירו באחת מידיו – אין חייבין עליו".

דכיצד הביא דברי השבלי הלקט בשתיקה – והלא אין הלכה כר"מ? ונשאר בצ"ע.


אולם לפי האמור – מיושב נפלא, דאיה"נ הלכה בזה כר"מ. והב"י הביא דברי השבלי הלקט בשתיקה – משום דהכי נקיט להלכה.

פירוש הבא"ח בדעת החיד"א – לא כהכרעת הלכה אלא כמנהג מקומי​


[4] ברב פעלים ביאר עיקר טעמו – דלאחר שהביא סוללת אחרונים גדולים ומפורסמים דנקטי הכי, תמה תימ'ה יקרא: כיצד יאמר עלייהו דהמה מיעוטא דבטלי במיעוטייהו?

וביאר כוונת הרב חיד"א – מצד מנהג העולם במקומו, דאין חוששים הרוב לסברא זו – רק יחידים.
"ולא בא הרב חיד"א ז"ל להודיענו דעתו בעיקר הדין, אלא בא להעיד על המנהג שנתפשט בגלילתו ברוב האנשים, ונ"מ הוא – דאין למחות ביד המקילין במקומות ההם.
ואפשר שנצטרך להודיע המנהג במקומו, מפני כי הרמ"א ז"ל כתב שכן נוהגים לאסור – לכן כתב שבאותם גלילות נהגו היתר, וזה ברור.
אבל לענין הלכה – לא גילה דעתו בזה".
ובזה יש ליישב ההשגה שבספר חזון עובדיה – דהלא ידוע דמנהג בבל הולכים אחר מרן החיד"א, וכמוש"כ רבינו בעצמו בכמה מקומות, וכאן נטה מדבריו.

דכוונת רבינו – דכל שהכרעת מרן החיד"א מצד בירור הסוגיא והכרעת הדעת – אזלינן כוותייהו.
אבל כאן – שאינו אלא מעיד על מנהג מקומו – אין כאן הוראה מחייבת כלל, וכיון דרוב האחרונים הכי נקטי – הכי נקטינן אנן נמי.

דברי רבינו – הסתמכות על גדולי ספרד ואשכנז גם יחד​

אתה הראת לדעת – דרבינו התבסס במקור דבריו דרוה"פ פסקו להאי דינא:
בין גדולי ספרד – דהמג"א, דהוא מקור הדין, מייתי לה ממהר"ש אבוהב, וכן פרי האדמה מחכמי ירושלים כידוע, וחסד לאלפים, ושלחן עצי שיטים, ועוד.
ובין גדולי אשכנז – שכך פירשו בדעת הרי"ף והרמב"ם, וכאמור.
 
והנה ראיתי באחד מן האחרונים שעשה בעיקר דינו של השלטי הגבורים מחלוקת בין הרמ"א לשו"ע, והוא ממש"כ מרן בסימן שיז "כיצד: נפסקה לו רצועה וקשרה, נפסק החבל וקשרו, או שקשר חבל בדלי או שקשר רסן בהמה, הרי זה פטור וכן כל כיוצא באלו הקשרים שהם מעשה הדיוט וכל אדם קושר אותם לקיימא". והנה ממש"כ דחבל בדלי חשיב מעשה הדיוט, והלא חבל בדלי הוי קשר על קשר בסתמא – חזינן דקשר על קשר לא חשיב למעשה אומן.

ואני תמה – דמקור האי דינא הוא מהרמב"ם עצמו, ומקורו מהמשנה,
ויותר יש להתפלא על אותו חכם שהביא ראיה מהשו"ע ולא מהמשנה
ואולי כוונתו דבשלמא המשנה סתם את דבריו, אבל השו"ע היה לו לפרש, וכעין דברי רש"י (גיטין ד' ע"א) "דהוה ליה לרב נחמן דאמורא הוא לפרושא למילתא"
 
וביאר כוונת הרב חיד"א – מצד מנהג העולם במקומו, דאין חוששים הרוב לסברא זו – רק יחידים.
"ולא בא הרב חיד"א ז"ל להודיענו דעתו בעיקר הדין, אלא בא להעיד על המנהג שנתפשט בגלילתו ברוב האנשים, ונ"מ הוא – דאין למחות ביד המקילין במקומות ההם.
ואפשר שנצטרך להודיע המנהג במקומו, מפני כי הרמ"א ז"ל כתב שכן נוהגים לאסור – לכן כתב שבאותם גלילות נהגו היתר, וזה ברור.
אבל לענין הלכה – לא גילה דעתו בזה".
ובזה יש ליישב ההשגה שבספר חזון עובדיה – דהלא ידוע דמנהג בבל הולכים אחר מרן החיד"א, וכמוש"כ רבינו בעצמו בכמה מקומות, וכאן נטה מדבריו.

דכוונת רבינו – דכל שהכרעת מרן החיד"א מצד בירור הסוגיא והכרעת הדעת – אזלינן כוותייהו.
אבל כאן – שאינו אלא מעיד על מנהג מקומו – אין כאן הוראה מחייבת כלל, וכיון דרוב האחרונים הכי נקטי – הכי נקטינן אנן נמי.
אני לא מעורה כ"כ בסוגייא.
- אבל לגבי זה שהבא"ח לא קיבל את הוראות החיד"א בזה בגלל שרק "העיד" על המנהג, יש באמת צד גדול לומר כך כמו שכתבת.

- אבל עיקר הערת מרן זצוק"ל הייתה שהוציא הבא"ח את פשט דברי החיד"א, כיון שהחיד"א מביא מנהג זה בשתיקה ולא מעיר עליו כלום, וודאי שכך סובר להלכה, ולמה לדחוק בדבריו שסובר "שאין למחות ביד המקילים"!?

1750918232393.png
 
ויותר יש להתפלא על אותו חכם שהביא ראיה מהשו"ע ולא מהמשנה
ואולי כוונתו דבשלמא המשנה סתם את דבריו, אבל השו"ע היה לו לפרש, וכעין דברי רש"י (גיטין ד' ע"א) "דהוה ליה לרב נחמן דאמורא הוא לפרושא למילתא"
השלט''ג כותב דבריו בדעת הרמב''ם ורי''ף, ולשון מרן, היא היא לשון הרמב''ם מילה במילה. והרמב''ם דרכו לפרש לא פחות ממרן בשו''ע. שבדרך כלל מביא לשונות הראשונים שהכריע כמותם ע''פ כללי הפסיקה. וא''א לומר דהשלט''ג נסתר מהרמב''ם עצמו.
 
- אבל עיקר הערת מרן זצוק"ל הייתה שהוציא הבא"ח את פשט דברי החיד"א, כיון שהחיד"א מביא מנהג זה בשתיקה ולא מעיר עליו כלום, וודאי שכך סובר להלכה, ולמה לדחוק בדבריו שסובר "שאין למחות ביד המקילים"!?
במקום שנהגו כל העם להקל, השאירם במנהגם. אבל אין כל ראיה להנהיג כן לכתחילה כשהמנהג לא ברור. וכפי שהראינו שדעת רוה''פ גם הספרדים הייתה להחמיר בזה לפי דעת הרמב''ם והרי''ף שבדעתם אמר כן השלט''ג, ומרן פסק כמותם.

וכתוספת אביא מש''כ הרב @כאחד העם מה דעת רוה''פ הספרדים חלק גדול כבר הובא בדברי אך יש בזה מעט תוספת:
מצורף בעניין זה של קשר ע"ג קשר מפוסקי ספרד לדורותיהם דאסרו, ונראה דאיפכא כל פוסקים ומחברים הספרדים אסרו זאת בלא שום פקפוק, והם,

א. כנסה"ג [על הטור שי"ז],
ב. פרי האדמה [על הרמב"ם הל' שבת פ"י ה"א],
ג. ספר הזכרונות [אבוהב, פ"ט במלאכות שבת מלאכת הקושר והמתיר],
ד. מאמ"ר [שי"ז סק"ו, דכתב להדיא שאיסור זה של ב' קשרים הוא לפי הרי"ף והרמב"ם שאסרו אף קשר אומן בלא קיימא, אך לא לשי' רש"י והרא"ש דלשי' מה שלא קיימא שרי]
ה. מטה יהודה [עייאש, של"ו סק"ד],
ו. לקט הקציר [כלפון, סי' כ' ס"ק ר"ג במלאכת הקושר והמתיר],
ז. פתח הגביר [ח"ד סי' שכ"ג סק"ב דשם דן לגבי הקושרים הכבשים לידע כמה משכון חייב לו, ומבאר ההיתר לקשור ומסיים דגם לא עושים שם קשר ע"ג קשר דאיקרי אומן כרמ"א בשם השלטי גבורים וכו'],
ח. ר' חיים פאלאג'י בספרו רוח חיים שי"ד סק"ב, גבי להתיז ראש החבית, הביא מקרה של קופסאות של דגים מלוחים סגורים שאם יפתחם מער"ש יפסדו, והתירם לפתוח בשבת יעו"ש, אלא שהביא דברי מהרש"ל וכנסה"ג שאסרו לפותחם בשבת, ולכן כותב שיפתחם מער"ש ויכרוך עליהם סודר ויקשור היטב כדי שלא יפסדו, ועל זה מוסיף שלא יקשרם ב' קשרים דא"כ לא יוכל להתירם בשבת דהוי קשר קיימא, ופשוט וברור דמה שכתב שהוא קיימא היינו לקשר אומן, משום שכאן הרי הקשר הוא על דעת לפותחו, וממש כקושר מנעליו דאי יעשה ב' קשרים מצד קיימא שרי דאינו מתקיים אע"פ שהקשר עצמו מתקיים דהוא קשר אמיץ, מ"מ כיון שדעתו לפותחו שרי, ואעפ"כ אסר, דוודאי אסרם ככל הנך רבוותא דאסרו ב' קשרים מצד קשר אומן,
ט. חסד לאלפים,
י. בן איש חי,
יא. כף החיים דכתב להדיא דכל ההיתר של החיד"א באבנט בחגורו דהוי קשר על קשר הוא משום שזה לא היה מהודק.
 
והרמב''ם דרכו לפרש לא פחות ממרן בשו''ע.
???
1750919199926.png
[שיהיה ברור - אני מסכים שכאן זה דיוק קלוש, וכל מה שאני כותב כאן הוא שיותר שייך לדייק כן מהשו"ע ממה ששייך מעצם ד' הרמב"ם]
 
[שיהיה ברור - אני מסכים שכאן זה דיוק קלוש, וכל מה שאני כותב כאן הוא שיותר שייך לדייק כן מהשו"ע ממה ששייך מעצם ד' הרמב"ם]
וידוע גם כן שדרך השו''ע להעתיק בדרך כלל לשונות הרמב''ם והראשונים מבלי תוספת ומגרעת. מעצמו. ואם ברמב''ם שכן מנסח בצורה המבהירה כוונת הדברים מהסוגיא אמרינן דמ''מ לא מפרש מדאי. השו''ע כ''ש וכ''ש. וע' ביד מלאכי.
ספר יד מלאכי - כללי הש"ע ורמ"א - אות יא
(יא) דרך מרן לעולם להעתיק בש"ע לשון הפוסק אות באות ואף שיש קושיא או פירוש בדברי הפוסק ההוא דנ"מ לענין דינא הוא ז"ל מעתיק דבריו לבד ואחר כך כל אחד יפרש כפי עיונו, הר"ב הלכה למשה חלק ב' דף נ"ד סע"ד וצ"ו ד' מהלכות גזילה ועיין הלכות מכירה דף צ"ב ג':
 
בסיום דבריו, כתב הגר"ע יוסף בלשון חריפה כלפי פסקו של הבן איש חי שהחמיר:
"שכרכר כמה כרכורים בדברי מרן החיד"א,
דרך אגב זה לא לשון חריפה כלל וכלל...

ומקורה במדרש רבה פרשת לך לך שאמרו זאת על קודשא בריך הוא!

ר' אבא בשם ר' בירי "כמה כרכורים כרכר בשביל להשיח עמה" (עם שרה)

ולשון זו הוזכרה ברבים מהפוסקים בתור מליצה ואינה לשון חריפה כלל וכלל. (ודומה ללשונות שהובואו ביבי"א חי"א, שמרן זצוק"ל ענה עליהם)

אביר יעקב (צו.)
אורים גדולים על מהרלנ"ח (סימן מב למוד ריט)
בית אפרים על מהר"י בן לב (אבה"ע ח"ג סי' צו)
ברכי יוסף על הריטב"א (סי' תקלא) וכן בעוד מקום בחשון משפט על מהרלנ"ח.
חתם סופר על הש"ך (אבה"ע סי' קטו) ובעוד עשרות מקומות הזכיר לשון זאת החת"ס.


- וזה דוגמית קטנה ללשון זו שהוזכרה "מאות פעמים" בדברי הפוסקים אחד על השני.
 
במקום שנהגו כל העם להקל, השאירם במנהגם. אבל אין כל ראיה להנהיג כן לכתחילה כשהמנהג לא ברור. וכפי שהראינו שדעת רוה''פ גם הספרדים הייתה להחמיר בזה לפי דעת הרמב''ם והרי''ף שבדעתם אמר כן השלט''ג, ומרן פסק כמותם.
זה שדעת רבים מפוסקי הספרדים להחמיר, לא מוכיח כלום על דעתו של מרן החיד"א.
- אם למרן החיד"א היה צד להחמיר, וודאי שהיה מעיר על המנהג ולא מסיים "ולית דחש להא אלא מיעוטא דמיעוטא דבטלי במיעוטייהו"

-
וכמו שהבינו הפוסקים בדעת מרן החיד"א ודלא כבא"ח.
(מרן הגרע"י זצוק"ל, הרב וואזנר זצוק"ל, הרב משה לוי זצוק"ל, ועוד אחרונים כיעויין בחזו"ע)
 
הגר"ע יוסף כתב להתיר, משום שלדעת הרמב"ם והרי"ף – קשר של אומן שאינו של קיימא אסור מדרבנן, ולדעת רש"י והסמ"ג – מותר. ממילא מדובר בספק דרבנן.
בנוסף, יש ספק נוסף אם קשר כפול נחשב קשר של אומן – וזה יוצר ספק ספיקא. הגר"ע יוסף האריך בבירור הדברים.
הרב @כהנא דמסייע לא כתבת על גוף הטענה של מרן זצוק"ל? (לעניין הס"ס)
 
וביאר כוונת הרב חיד"א – מצד מנהג העולם במקומו, דאין חוששים הרוב לסברא זו – רק יחידים.
"ולא בא הרב חיד"א ז"ל להודיענו דעתו בעיקר הדין, אלא בא להעיד על המנהג שנתפשט בגלילתו ברוב האנשים, ונ"מ הוא – דאין למחות ביד המקילין במקומות ההם.
אם למרן החיד"א היה צד להחמיר, וודאי שהיה מעיר על המנהג ולא מסיים "ולית דחש להא אלא מיעוטא דמיעוטא דבטלי במיעוטייהו"

אני מוסיף קטע שכתבתי אותו באשכול אחר [ולמעלה הביא את רובו הרב @כהנא דמסייע אך עתה אני ישלים את מה שלא הביא] .

והנושא הוא- פשט בדברי החיד"א שכתב שאין מי שחושש "אלא מיעוטא דבטלי במיעוטייהו"

הנה מהכף החיים נראה להדיא דאין להוכיח מהחיד"א שהתיר ב' קשרים

משום- דכל ההיתר של החיד"א הוא רק באבנט בחגורו דאז אף הקשר על גבי קשר הוא אינו מהודק. משום דהנושא בחיד"א הוא על חגורת הבגד ועל זה כתב שלא נזהרים בזה אלא מיעוטא דמיעוטא דבטלי.

והסברא הנותנת- דכיון שמדובר הרי על חגורה של הבגד דהיו קושרים קשר על קשר, והמציאות היא- דחגורת בגד לא קושרים ומהדקים חזק הקשר השני
דאי יקשור שני קשרים ויהדק לא יהא אפשר לפתוח בקלות וצריך הרבה חוזק וזמן לפתוח, וא"כ המציאות היא שחגורת בגד שקושרים לא מהדקים חזק, ולכן על זה כתב דאף אחד לא נזהר בזה אלא מיעוט דבטלי, כי באמת אין שום סבה לאסור זאת דלא מהדקים הקשר השני.

אבל בסתם קשר ע"ג קשר גם החיד"א לא התיר.

ואיפכא- לא מצינו מי שהתיר קשר ע"ג קשר מלבד הרב "מעט מים" אך כל הפוסקים [שמנינו למעלה] אסרו בתכלית, דעל כרחך- מה שכתב החיד"א הוא אך ורק בבגד, דאז שרי כשאינו מהדקו, אך בשאר דברים אסור, כדברי רוב הפוסקים
 
הרב @כהנא דמסייע לא כתבת על גוף הטענה של מרן זצוק"ל? (לעניין הס"ס)
דעת הרב פעלים דכיון דמרן פסק כדעת ב' עמודי הוראה, ולא זכר לסברת תוספות. ורוב הפוסקים סוברים שלדעתם זה איסור תורה אין להקל בזה. ולכן לדעת הרבה מהם אפי' במקום צער אין להקל. ובמקום צער יש לסמוך על זה אבל לכתחילה לעשות היפך דעת רוב הפוסקים לדעה שנפסקה במרן, אין להתיר.
 
ולשון זו הוזכרה ברבים מהפוסקים בתור מליצה ואינה לשון חריפה כלל וכלל. (ודומה ללשונות שהובואו ביבי"א חי"א, שמרן זצוק"ל ענה עליהם)
איה''נ שלשון הגרע''י לקוח מלשון השותי''ם, וזכורני שהחיד''א כותב כך גם על עצמו פעם אחת, ודוד מכרכר בכל עוז...
אולם לפי הסגנון של פוסקי זמנינו, זה חריפות. (ונדמה לי שגם הגרע''י לא מתבטא כך הרבה).

אולם לגופש''ע אולי תנסה להסביר לי מדוע כתב הגרע''י
כי רצונו לאסור כסברת האחרונים האשכנזים"
בזמן שרוה''פ הספרדים החמירו בזה. ויותר מהאשכנזים שרק חששו לחומרא לדעת הרי''ף והרמב''ם, והרמ''א נקט כדעת תוס'. ואילו המהר''ש אבוהב סבר שזה חיוב מן הדין.
 
דעת הרב פעלים דכיון דמרן פסק כדעת ב' עמודי הוראה, ולא זכר לסברת תוספות. ורוב הפוסקים סוברים שלדעתם זה איסור תורה אין להקל בזה. ולכן לדעת הרבה מהם אפי' במקום צער אין להקל.
מחילה, אבל זה לא עונה על מה שהביא בחזו"ע.

1750934787746.png1750934804556.png1750934824136.png
 
אינני חושב שזה לא עונה על זה, אם הר''פ הבין כדעת רוה''פ שהבינו כמו השלט''ג, שקשר חזק חשיב אומן. שוב אין כאן ס''ס. וזה דעת כמעט כל הפוסקים אשכנזים וספרדים. ומיעוטא דמיעוטא לא חשיב לספק. ובפרט שגם במיעוטא דמיעוטא הוי ספק חסרון ידיעה. ולגבי רוה''פ הוי כהוכרע לאיסור בזה.
 
ראשי תחתית