באנר תרומה

מכתב מתוק של הבן איש חי על עשרת ימי תשובה

זה נראה מכתב אישי מאוד, האם מכתב אישי כזה יש היתר לפרסמו כך ברבים האם יש נחת רוח לבן איש חי בפרסום מכתב כזה? מתוק ככל שיהא? אני לא מקנטר סתם, אותי אישית זה מאוד מעניין ולכן נכנסתי וקראתי, בפרט לגודל אהבתי לבן איש חי ותורתו, אבל בכל זאת מעניין אותי [בפרט שלא צפיתי שיהא מכתב אישי כזה ושמא לא הייתי צריך לקרוא] אם דנו בזה הלכתית באיזה מקום, ואם לא אשמח לחוות דעת חברי הפורום כאן.
 
דברים מפעימים, ולא רק המשפט שהודגש,
נשמח למי שיודע שיקדים לנו את הקדמות הנצרכות להבין את תוכן המכתב,
ונתחבר מעט ל"עלהו לא יבול" של כבוד מו"ר הרי"ח הטוב זיע"א

בדבר השאלה אם לפרסמו, וכבר דנו במקום אחר בדבר פרסום הספר מעגל טוב לרבינו החיד"א, ונ"ל שכיון שוודאי לא יגיע נזק ח"ו למדובר, והתועלת גדולה לנו, נראה שמותר לפרסם.
 
זה נראה מכתב אישי מאוד, האם מכתב אישי כזה יש היתר לפרסמו כך ברבים האם יש נחת רוח לבן איש חי בפרסום מכתב כזה? מתוק ככל שיהא? אני לא מקנטר סתם, אותי אישית זה מאוד מעניין ולכן נכנסתי וקראתי, בפרט לגודל אהבתי לבן איש חי ותורתו, אבל בכל זאת מעניין אותי אם דנו בזה הלכתית באיזה מקום, ואם לא אשמח לחוות דעת חברי הפורום כאן.

תרשה לי להניח שבדורנו זה נראה 'אישי'...

בדורנו, מכתב כזה לא היה נכתב כלל,

אבל בזמנם זה מכתב ככל המכתבים.

ואם משפחת ששון מוכנים לפרסם כזה מכתב - בעייתם... אבל זה לא פוגם בכהוא זה בכבודו של מרן הבא"ח.
 
צריך לדעת שהבא"ח היה כמו אפוטרופוס על האלמנה ששון וילדיה, מרחוק.

הם התגוררו בהודו, והוא בבגדאד, וכל מה שעשו - היה על פי הוראותיו והנחיותיו. ייתכן מאוד כי לא נפגשו מעולם, אולם האחריות הייתה מוטלת עליו והוא עשה אותה בשלמות, בגישה חינוכית מעניינת ונינוחה.
 
תרשה לי להניח שבדורנו זה נראה 'אישי'...
אין לי מושג מה אישי היום אל מול מה היה אישי או לא אז, אבל נראה לי שפרסומם של דברים נמדד לפי הקוראים והשומעים בדור שמתפרסם בו וכפי שמתקבל אצלם והרושם שעושה על הקוראים.
בדורנו, מכתב כזה לא היה נכתב כלל,
נכון וזה מתחבר למה שכתבתי ולכן יש צד שלא לפרסם.
אבל בזמנם זה מכתב ככל המכתבים.

ואם משפחת ששון מוכנים לפרסם כזה מכתב - בעייתם... אבל זה לא פוגם בכהוא זה בכבודו של מרן הבא"ח.
לא יודע על פגיעה ממש אבל נראה שהרב זצוק"ל התבטא בנימא מאוד אישית כדי שהדברים יעשו רושם על הצד השני ואם היה כותב ברבים אולי לא היה כותב כך ויש להניח שאינו לרצונו וכבודו של אדם רצונו. אני לא קובע איזה עובדה בזה (אני פשוט לא יודע) רק מתדיין.
 
תודה לרבי יוסף זכאי שפירסם את המכתב הזה
האם מכתב אישי כזה יש היתר לפרסמו כך ברבים האם יש נחת רוח לבן איש חי בפרסום מכתב כזה? מתוק ככל שיהא?

זה לא מכתב "חסוי" שפירסמו הר' יוסף זכאי [כפי שנכתב לעיל]

אלא זה מתוך ספר "פרקים בתולדות יהודי בבל" ח"ב עמ' 431 - שזה בעצם על תולדות משפחת "ששון" , ושם מופיע המכתב הנ"ל
 
יותר מסתבר שהר' זכאי ראה ציטוט מכתב זה בחוברת של הרב סופר על ימים נוראים...
אם תשים לב בציטוט שהעלו לעיל , זה מתוך הספר הנ"ל , כפי שכתוב שם "אברהם בן יעקב" שזה בעצם המו"ל של הספר הנ"ל
 
בזמנם של בן איש חי השיח היה שונה מאוד, ובהרבה דברים גם "פתוחים" יותר.
יש כל מיני דברים שכותב בספרו ששום רב בעולם לא היה מעיז לכתוב בספר,
אבל ככה חכמים אז רגילים
למשל עם אסתר והמן הרשע
 
אם תשים לב בציטוט שהעלו לעיל , זה מתוך הספר הנ"ל , כפי שכתוב שם "אברהם בן יעקב" שזה בעצם המו"ל של הספר הנ"ל
שמתי לב. והרב סופר בחוברת שלו הביא דברי הבא"ח הללו בשם הספר הנזכר.
ומסתבר שהרב זכאי ראה את הדברים בחוברת של הרב סופר.
 
שמתי לב. והרב סופר בחוברת שלו הביא דברי הבאח הללו בשם הספר הנזכר.
ומסתבר שהרב זכאי ראה את הדברים בחוברת של הרב סופר.
כמדומה שלא היה ציון מדוייק, והרב זכאי מצא זאת והראה להם.
 
כמדומה שלא היה ציון מדוייק, והרב זכאי מצא זאת והראה להם.
יותר מסתבר שהרב סופר שדרש את דברי הבא"ח במכתבו, בדרשתו ידע את מקור הדברים, מלומר שאברך יקר שאין שום סיבה לחשוב שיש לו איזה ידע בתולדות אנשי בבל הוא הוא מגלה מקור הדברים...
 
יותר מסתבר שהרב סופר שדרש את דברי הבא"ח במכתבו, בדרשתו ידע את מקור הדברים, מלומר שאברך יקר שאין שום סיבה לחשוב שיש לו איזה ידע בתולדות אנשי בבל הוא הוא מגלה מקור הדברים...
אין כוונתי על הרב סופר עצמו אלא על עורכי המגד"ל, ואני לא כתבתי מהשערה אלא מידיעה.
 
אין כוונתי על הרב סופר עצמו אלא על עורכי המגד"ל, ואני לא כתבתי מהשערה אלא מידיעה.
לא נעים להכחיש 'ידיעה', אבל אני הקטן הוא ששלח צילום הנ"ל אל הרב הנזכ"ל
 
ראשי תחתית