מנהגי מרוקו שנהגו בהם כמנהג תפוצות אשכנז

הצטרף
28/11/24
הודעות
51
יש מנהגים רבים שנהגו בהם קהילות במרוקו כמנהג תפוצות אשכנז כגון
  1. נהגו לשים מזוזה אלכסון
  2. נהגו להלביש ס"ת במעיל ולא בתיבה
  3. נהגו להניח תפילין בעמידה
  4. נהגו לא לאכול קטניות
ועוד הרבה כיו"ב

השאלה מה קדם למה, ומי הושפע ממי
‏אם זה מנהג מרוקאי קדום מזמן הראשונים שעבר משם לאירופה, או להפך - מנהגים שהושפעו משלוחים אשכנזים שהגיעו לצפון אפריקה הסמוכה.
 
בספר המדהים "דברי שלום ואמת" (ד' כרכים) של הגאון הרב שלמה טולדנו מבאר כיצד החולקים על מרן הרב עובדיה (לצורך הענין; חכמי מרוקו לדורותיהם) הלכו אחרי מרן השו"ע ברוב ככל הפסקים שלהם, ואילו דוקא בילקוט יוסף יש עשרות דוגמאות לפסיקה נגד השו"ע.

הוא ערך טבלאות מדוייקות והוכיח שעדות המזרח הושפעו ע"י רמ"א הרבה יותר מעדות המערב (מרוקו תוניס אלג'יר וכו'). במילים אחרות, ילקוט יוסף נוטה יותר לרמ"א מאשר המרוקאים. ניפוץ מיתוס זה מלווה בהוכחות ובטבלאות.

להלן מספר דוגמאות:

1) מרן פסק לא לברך הנותן ליעף כח, רמ"א חלק וכתב שהאשכנזים נוהגים לברך, המרוקאים נהגו כמרן, ילק"י פסק כרמ"א.

2) מרן פסק שהכהנים יתחילו לומר "יברכך", רמ"א חלק וכתב שגם מילה זו יקריא הש"ץ. המרוקאים נהגו כמרן, ילק"י פסק כרמ"א.

3) המרוקאים נהגו לחזור למוסיף על אותם פסוקים, כדעת מרן, ילק"י פסק כדעת רמ"א שמוסיפים לו פסוקים חדשים.

4) במרוקו נהגו להתנשק עם העולה לספר תורה, ילק"י חלק ופסק כרמ"א (ומקורותיו האשכנזיים) שאין לנשק לבניו הקטנים (וגם זה אינו נכון, כי יש לחלק בין נשיקת בניו הקטנים מתוך אהבה לנשיקת חבריו מתוך כבוד).

5) המרוקאים נהגו לומר האזינו בת"ב במקום שירת הים, ומנהג זה מקורו בראשונים, ראה ב"י תקנ"ט, אבל בילק"י פסק כרמ"א לומר שירת הים. והדגיש: "אנחנו נוהגים כרמ"א".

6) המרוקאים פסקו כדעת מרן להעמיד הסכך בדבר המקבל טומאה. ביחווה דעת פסק כדעת הרמ"א לאסור להעמיד בזה.

7) מרן פסק שגם מי שאין לו לולב יכול להקיף, וכן נוהגים, וכן במרוקו היה מחזה נפוץ של אנשים שהקיפו בלי לולב. ילק"י פסק כרמ"א, שמי שאין לו לולב לא יקיף.

8) מרן פסק שאם אבי הבן מל, מברך למול את הבן. הרמ"א חלק וכתב שלא לחלק. המרוקאים נהגו כמרן. ילק"י פסק כרמ"א שלא משנים מטבע הברכה.

9) ילק"י פסק כרמ"א (סי' שע"ו) שהאבל על אב ואם יעלה ש"ץ גם בימי השבעה. המרוקאים נהגו כמרן (יו"ד שפ"ד ס"ג) שאבל אינו עולה ש"ץ בשבעה.

בספר דברי שלום ואמת גם דוחה את טענתו של הרב יצחק יוסף, לפיה מנהגי מרוקו "הושפעו" בדורות מאוחרים ע"י רבנים אשכנזיים שפוסקים כרמ"א, כאשר בפועל לומדי ההלכה במרוקו נהגו אפילו לדלג על הגהות רמ"א בלימודם.

הוא מוכיח כי מרן השו"ע פסק במקומות רבים כחכמי אשכנז, וכי הרמ"א עצמו הביא בהגהותיו במקומות רבים את דברי הבית יוסף שנשמטו מהשו"ע, כמו גם פסקי הלכה של רבנים ספרדיים (הרמב"ם למשל) שלא התקבלו ע"י השו"ע.

הוא מזכיר את העובדה שהמנהג במרוקו לא החל עם פסיקת הרמ"א אלא מהראשונים שקדמו לה, ולעיתים הם גם הבינו את השו"ע אחרת מדעתו של הגר"ע יוסף.

לכל דבר הוא מביא דוגמאות מפורטות לדבריו: מהו מקורם של מנהגים שהם לכאורה כדעת הרמ"א, היכן יש הבנה שונה בדברי השו"ע, והיכן הילקוט יוסף בעצמו פוסק כדעת רמ"א, נגד חכמי מרוקו שהולכים כמו השו"ע.
 
בהשפעת חב"ד.
כך אמר הרב יצחק.

אכן, בעלון של דרשת הרב יצחק יוסף לפרשת וישלח תש"פ, עלון 234, שיעור בהלכות חנוכה, בעמ' 3 הערה 5, שאחרי פטירת הג"ר צדקה חוצין בעל "צדקה ומשפט" רבה של בגדאד [נפטר בשנת תקל"ג], באו רבנים אשכנזים לעיראק והעמידו הדת על תילה, והם הנהיגו הרבה דינים כמנהג האשכנזים.

ובהמשך הובא שבמרוקו קיבלו עליהם הוראות מרן הב"י, וכך היה עד לפני כמאתים שנה שהאדמו"ר מחב"ד התחיל לעשות "שלוחים", ובכל מקום שהלכו לימדו הלכות של אשכנזים.

ואח"כ הביא מכתב הג"ר רפאל ברוך טולידאנו, שנדפס ביביע אומר ח"ו או"ח סי' מ"ח, שלדבריו העיד שבמרוקו לימדו אותם לפי קיצור שלחן ערוך של הרב גנצפריד ונהגו על פי ספר זה.

וגם הביא שרבי יוסף משאש בספרו מים חיים ח"ב כתב שבמרוקו לימדו אותם על פי הספר "שלחן ערוך הרב" להגאון רבי זלמן.

ויש להעיר:

ראוי לברר מה המקור שהגיעו רבנים אשכנזים לעיראק והנהיגו מנהגים אשכנזים. הרב מוצפי התבטא נגד זה בחריפות.

מוצפי.jpg


ואכן, להלן העובדות:

א. רבי צדקה חוצין נולד בחלב (אר"ץ) ולא בדמשק. והיה ממקורבי הגאון רבי שמואל לניאדו בעל בית דינו של שמואל (לא שלמה - בנו).

ב. רבי צדקה הגיע לכהן פאר בבגדאד בשנת תק"י בהיותו בן 44, אחר שמכת דבר נוראה כילתה את רוב יהדות בגדאד על רבניה דייניה וחכמי ישיבתה, ובראשם הגאון רבי שלמה מזרחי שאחד מגדולי האחרונים (ראה הסכמת מהריט"א לספרו שמן המור) רבי מרדכי רוביו, רבה של חברון, אינו מוכן לפסוק ללא שיסכים על פסקו הוא וחכמי ישיבתו.

ג. רבינו צדקה שהיה אחד מגדולי אותו דור העמיד מספר תלמידים גדולי תורה, ביניהם בנו רבי נסים, שהיה לראש הישיבה בחיי אביו אולם נפטר בדבר בשנת תקל"ג.

ד. אחרי פטירת רבינו צדקה בסוף שנת תקל"ו או בראשית תקל"ז, נתמנה לראש ישיבה, לרב עיר ולאב"ד, תלמידו הגאון רבי צאלח מצליח, שכבר בחיי רבו היה לראש הישיבה בבגדאד, והעמיד תלמידים רבים.

לאחר פטירתו, בשנת תקמ"ז, נתמנה מרן הגאון רבי משה חיים זקנו של הרי"ח. והתבונן במה שתיאר אותו רבי ישראל משקלוב כשהסכים על ספרו פאת השלחן, ודוק.

הרמ"ח העמיד כמה תלמידים ג"ע, וקטן שבתלמידיו היה הגאון רב רבנן רבי עבדאלה סומך רבו של מרן הרי"ח.

לא שמענו מעולם כי רבני אשכנז הטמיעו ממנהגיהם בבגדאד.

ובענין מה שהביא שלפני מאתים שנה כבר הגיעו שלוחים של חב"ד למרוקו, הוא תמוה מאוד, והוא סתירה לס' עין יצחק ח"ג עמ' קנ"ד שכותב שהגיעו לשם "לפני כמאה שנה... וכן לפני כחמישים שנה".

וראה עוד בעין יצחק שם העתק דברי הרב טולידאנו שכותב: "כשבאו למחנינו תלמידי חכמים מאחינו האשכנזים התחילו ללמד דינים לתלמידים שלנו מספר 'קצור שלחן ערוך' של הגאון רבי שלמה גאנצפריד". דהיינו שרק לאחרונה כשהגיעו, התחילו ללמד לתלמידים שלנו, אך לא נזכר שלימדו אותו בעצמו לפי ספר קש"ע, וכן לא כתוב שנהגו עפ"י ספר זה.

ומה שהביא שבספר מים חיים כתוב שלימדו אותם עפ"י ספר שלחן ערוך הרב, לא נזכר כלל בספר מים חיים.

וכואב לראות את צורת הצגת הדברים, כביכול יהודי מרוקו היו בורים ועמי הארצות, עד שהגיע לידיהם ספר כלשהו (כנראה הספר הראשון שהגיע לארץ הנידחת הזו, לאחר מאות שנים...) וכאשר ראו בו דברים שונים ממנהגם, מיד שינו את מנהגם...

כאשר בפועל המציאות היא אחרת לגמרי. גדולים וענקים היו במרוקו, מתחילת האלף האחרון ועד ימינו אנו, והדבר האחרון שיגרום להם לשנות את מנהגם הוא איזה ספר קיצור שולחן ערוך, או שליחים של חב"ד שמעולם לא העיזו לשנות את המנהג (וגם קיבלו הוראה מפורשת מהרבי לא לנגוע במנהגי המקום).

יהדות מרוקו היא הקהילה היהודית הגדולה ביותר מבין כל הקהילות היהודיות בארצות האיסלאם. מספר חכמיה באלף שנים האחרונות, עולה על כל הקהילות היהודיות בתפוצות ארצות האיסלאם. חכמי ורבני מרוקו השאירו ספרות תורנית ענפה בכל תחומי פרד"ס התורה: מדקדקים, פרשני תורה ותלמוד, פוסקים, משיבים, מקובלים, פייטנים ועוד.

על אף שאין ספק שהיישוב היהודי במרוקו החל עוד בימי הבית הראשון ולאחריו בימי הבית השני, הרי שמקורות רבים וברורים מצויים בידינו רק החל מן התקופה אותה אנו סוקרים, דהיינו, באלף השנים האחרונות. במאה השמינית נוסדה העיר פאס, שהפכה תוך זמן קצר לקהילה יהודית החשובה ביותר במרוקו, וממנה יצאה תורה לשאר הקהילות היהודיות במרוקו. חכמי פאס עמדו בקשרי שאלות ותשובות עם גאוני בבל, שהכירו בגדולתם בתורה ובחשיבות קהילתם.

בראשית תקופה זו ידועים החכמים: דונש בן לבראט הלוי, רבי יהודה בן חיוג', רבי יצחק אלפסי (הרי"ף) ועוד.

יהודי מרוקו קיימו קשרים בתחומי הרוח והכלכלה עם אחיהם שבספרד. כמו כן, במשך מאות שנים היתה הגירה דו-כיוונית, לפי העת והזמן, בין ספרד למרוקו ובין מרוקו לספרד (לדוגמה: הרי"ף היגר לספרד ממרוקו, והרמב"ם היגר למרוקו מספרד).

בדרום מרוקו נוסדה במאה ה-11 העיר מראכש, שאף היא הפכה לאחת ממרכזי התורה במרוקו.

עם גרוש ספרד בשנת רנ"ב (1492), הגירו למרוקו מספרד עשרות אלפי יהודים. אלה התיישבו בערים: טנגי'ר, תיטואן, קסר-אל כביר, סלא, רבאט, וכמובן, בערים המרכזיות שבמרכז מרוקו: פאס מכנאס וצפרו.
מחכמי מגורשי ספרד שהגיעו למרוקו מפורסמים: רבי יעקב בירב, רבי שמעון לביא, רבי אברהם ביבאס, רבי אברהם סבע (מח"ס "צרור המור") ועוד (מועתק מהספר קבלת חכמי מרוקו, מצ"ב).

גם בתחום החסידות והקבלה יש גדולים רבים שיצאו ממרוקו, החל מה"אור החיים" וכלה בצדיקי משפחת אבוחצירא, שכתבו ספרים שהם נכסי צאן ברזל בחסידות, וכן בקבלה.

והראיה שהביא רבי יצחק יוסף מהרב טולדנו היא ראיה לסתור, כי אדרבה, הצורך בספר קיצוש"ע של הרב טולדנו היה מחמת שלמדו בספר קיצוש"ע של הרב גנצפריד והיו צריכים תוך כדי לימוד לומר לתלמידים, שמנהגנו אינו כך, וההלכה אינה כך, ובוודאי שאין זה נוח.

גם הגר"ע יוסף מסר שיעורים מתוך ספר בן איש חי, אבל תוך כדי השיעור העיר היכן שהיה לו להעיר. גם מסרו שיעורים לספרדים מתוך משנה ברורה, והעירו היכן שהמנהג או ההלכה אינה כן. לאחר מכן התחברו ספרים ייעודיים לציבור הספרדי, ולא היה צורך באלה. אבל אף אחד לא יחשוב לרגע שהמנהג השתנה בגלל שלמדו מתוך משנה ברורה, וכי בשופטני עסקינן.

והעובדות הן חשובות מאוד, כי ציבור השומעים הוא ציבור שאצלו המילה "אשכנזי" היא מילת גנאי. ובכן, כאשר אומרים שהמנהג מועתק מאשכנזים, והנוהג כך הוא "משתכנז" שנוטה מדרך אבותיו, בזה נסתם הגולל על המנהג. ומן הסתם רוב השומעים לא ילכו לבדוק את העובדות לאשורן, אלא יקבלו את הדברים כמות שהן, בפרט כאשר חוזרים על כך שוב ושוב בביטחון מלא.

ובנותן טעם להוסיף דברים שכתב הגרש"מ עמאר, הראשון לציון הקודם:

"ואחרים התחכמו לומר שבודאי הסיבה לכך היא, תלויה באשכנזים שהגיעו אחר השואה למרוקו בו מצאו מקלט לחיים, ועוד שאח"כ הגיעו כמה שלוחים של האדמו"ר מליובאוויטש ע"ה, והן הם דינא דגרמי להפוך את לב כל יהודי מרוקו לשנות ולנהוג כמור"ם ז"ל.

וכל מי שיתבונן יראה כמה דברים אלו רחוקים מן הטעם ומן הסברא הישרה, שקומץ אנשים מעט שבודאי לא עבר כמה מאות, שניצלו מתופת השואה וחיו במרוקו, בערים שונות זעיר שם זעיר שם, כפי ששמענו ונדעם, הם יכולים להשפיע על כל הקהלה הענקית של יהודי מרוקו, להפוך את ליבם לשנות מנהגי אבותיהם, מנהגים עתיקים של אלפי שנים, שהם מושרשים וגם מבוססים בכל הקהלות של ארץ מרוקו, שהם רבים מאד, והנה בזמן שעלינו לארץ בשנת התשכ"ב, שאלו היו שנות העליה הגדולים ביותר לארץ ישראל, היו בקזבלאנקא לבד למעלה מארבע מאות אלף יהודים, ובשאר הערים והעיירות מי מדד ומי ספר, וזה אחר שכבר עלו במשך השנים רבבות אלפי ישראל משם לארץ ישראל, וכן מאות אלפים שירדו לצרפת וקנדה ועוד ועוד, ותמיד היו חכמים גדולים ביניהם, ואיך יעלה כדעת לחשוב מחשבות כאלה שכל החכמים שהיו שם, שמו יד לפיהם, וסתמו וחתמו לשונם וקיבלו דעת מיעוט קטן שהגיע להציל נפשו, והיו עסוקים בשקם ותעניתם, וראשם ורובם היה מרוכז עמוק, בחיפושים אחר קרובים ומיודעים ולמצא שבריר של מידע, מבין החורבן וההריסות של השואה האיומה, אשר בודאי לא היה להם פנאי לעסוק באחרים להשפיע עליהם וללמדם מנהגים חדשים שלא שיערום אבותיהם, או שלמדו הכל מקומץ של חמשה ששה ת"ח שהרבי מחב"ד ע"ה שלח לתור הארץ (לחזק את התורה בארץ ההיא), ואיך יעלה בדעת שהיחידים הללו היו בעלי השפעה כזאת גדולה, ששינו פניהם של כל יהודי מרוקו, ואין שכל אנוש יכול לקבל דברים אלו. ולהלן אבאר בעה"ו, שמאותם מנהגים עצמם שנהגו במרוקו, מוכח שלא מרבנו הרמ"א ז"ל ואפילו לא מהרא"ש ז"ל וקודמיהם נלקחו, רק נהגו בהם דורות רבים לפני הרמ"א ז"ל ולפני הרא"ש ז"ל".

מצ"ב מאמר בענין:

1.jpg2.jpg
 
ועוד יש להעיר, שבספר ילקוט יוסף שבת א-ב עמ' תרפ"א מביא הוכחה להשפעת הרבנים האשכנזים במרוקו במנהגי הלכה על הקהל, מספר מים חיים ח"א סי' קע"ט, שמביא שבעיר מקנס בשנת תרע"ב הנהיג הרב זאב היילפרין (שיסד שם ישיבה/כולל) מנהג מסויים, ובשנה הראשונה עשו כדבריו רק בישיבה, אך שאר הציבור לא רצו לנהוג כך, אבל בשנים שלאחר מכן כולם נגררו אחר מה שהנהיג אותו רב מאשכנז, ונהגו כמותו באותו עניין, הרי שהיתה לרבנים האשכנזים השפעה על חלק מהקהל.

ילקוט יוסף שבת א-ב עמוד תרפא.jpg

אולם כשמעיינים במקור בספר מים חיים שם, מתברר שלא מדובר על הלכה הנוגדת את מנהגי הספרדים, אלא על מבצע לימוד שארגן הרב היילפרין בכולל שלו, שכמה חודשים לפני פסח יתחילו איזה מסכת כדי לסיים אותה בערב פסח במעמד הבכורים. והויכוח על זה לא היה ב"שאר הציבור" אלא בתוך הכולל עצמו היו כמה למדנים שלא הסכימו עם פרט מסויים, (שכנראה לא הונהג ע"י הרב היילפרין עצמו), הם לא הסכימו שיבואו בכורים עמי הארץ לפטור את עצמם מתענית ע"י הסיום, בגלל דעת אחד הפוסקים שהובאה בס' בית הבחירה [דיני תענית בכורות סעיף י"ד]. ושאר אברכי הכולל דחו את דבריהם. אך בשנה שאחריה חזרו בהם אותם המערערים, והזמינו בעצמם כמה בכורים עמי הארץ להשתתף בסיום בערב פסח.

אך אין שם שום רמז שמדובר על שאר בני הקהילה שבשנה הראשונה לא הסכימו, ואח"כ הסכימו, אלא מדובר רק באברכי הישיבה, ואין שום ראיה שהיתה השפעה של הרבנים האשכנזים על הקהילה לשינוי מנהגי הלכה.

מים חיים חלק א סימן קעט1.jpg

בית הבחירה דיני תענית בכורות סעיף יד.jpg
 
וכן בספר ילקוט יוסף שבת א-ג עמ' רל"ג מביא הוכחה שמנהגי מרוקו הושפעו מהרבנים האשכנזים, מעובדה שהובאה בהקדמת "סידור אבותינו", ששליחי חב"ד רצו לערער על מנהגי השחיטה הנהוגים במרוקו, ונתקלו בהתנגדות עזה של רבני בית הדין של קזבלנקה, שאמרו להם שאסור להם להתערב במנהגי המקום.

וכן הביא עובדה זו בעוד ספרים, ראה בס' בני מרוקו והלכותיהם עמ' י"ב, וכן בס' עין יצחק ח"ג עמ' קנ"ה, ומסיים שם: "הרי להדיא שחסידי חב"ד ניסו להתערב ולערער על מנהג הספרדים במרוקו".

ילקוט יוסף שבת א-ג עמוד רלג.jpg

בני מרוקו והלכותיהם עמוד יב.jpg

אך המעיין בהקדמת "סידור אבותינו" עמ' 10 (בהערה למטה), יראה שעובדה זו הובאה שם כדי להוכיח להיפך שלא היתה שום השפעה של רבנים אשכנזים על מנהגי מרוקו.

סידור אבותינו מבוא עמוד 10.jpg
 
לא, אך יש חסיד חב"ד בשם דומה.

הרב זאב היילפרין זצ"ל היה נין ונכד לרבנו חיים מוולאז'ין זצ"ל, מצאצאי בנו רבי יוסף משרשוב, ראה ס' אבי הישיבות (אליאך) עמ' 644-646.
וראה עוד 'זכרון לחובבים הראשונים' (גראייבסקי) חוברת ז' עמ' 31-32.
 
אך המעיין בהקדמת "סידור אבותינו" עמ' 10 (בהערה למטה), יראה שעובדה זו הובאה שם כדי להוכיח להיפך שלא היתה שום השפעה של רבנים אשכנזים על מנהגי מרוקו.


יש לציין שהילקוט יוסף השמיט את הסיפא של הדברים, שהרי בסוף כתוב ש"אזהרה זו הקפידו לקיימה עד לעשור האחרון, עד שכמעט כל הקהילה עזבה את מרוקו".

כמו כן השמיט את העובדה שהרבי מחב"ד הזהיר את שלוחי חב"ד לא לנגוע במנהגיהם (ראה צילום לעיל) ועבורם דברי הרבי חשובים כמו עשרת הדברות. ואם היו איזה יחידים שניסו בכ"ז, ואף הם לא הצליחו, אז בשביל מה הביא עובדות אלו? ואדרבה, משם ראיה שרבני העיר עמדו כשעינם פקוחה, ולא נתנו לשנות.

עכ"פ, חסידי חב"ד הגיעו למרוקו בשנת תשי"א, ועל כן מאוד מופרך לטעון על מנהגי מרוקו העתיקים שהושפעו מחסידי חב"ד.
 
יש לציין שהילקוט יוסף השמיט את הסיפא של הדברים, שהרי בסוף כתוב ש"אזהרה זו הקפידו לקיימה עד לעשור האחרון, עד שכמעט כל הקהילה עזבה את מרוקו".

כמו כן השמיט את העובדה שהרבי מחב"ד הזהיר את שלוחי חב"ד לא לנגוע במנהגיהם (ראה צילום לעיל) ועבורם דברי הרבי חשובים כמו עשרת הדברות. ואם היו איזה יחידים שניסו בכ"ז, ואף הם לא הצליחו, אז בשביל מה הביא עובדות אלו? ואדרבה, משם ראיה שרבני העיר עמדו כשעינם פקוחה, ולא נתנו לשנות.

עכ"פ, חסידי חב"ד הגיעו למרוקו בשנת תשי"א, ועל כן מאוד מופרך לטעון על מנהגי מרוקו העתיקים שהושפעו מחסידי חב"ד.
על פלגינן דיבורא שמעת?
תלמד תורת החילוק!
 
  1. נהגו לשים מזוזה אלכסון

  2. נהגו להניח תפילין בעמידה
  3. נהגו לא לאכול קטניות
דייקא אם אפשר בבקשה שירחיב לן מר בפרטי דיני מנהגים הללו האם באמת מנהג מרוקו כן

1. מזוזה אלכסונית אצל יוצאי מרוקו לא ראיתי עד הנה, ואולי נתעלם ממני.
2.
3. תפילין בעמידה בשעת הנחתן פעם שמעתי כן מבחור צעיר, אך לא מצאתי יסוד וסמך למנהג זה.
4. אורז אני יודע שמחמירים, שאר קטניות מנין?.
 
יש מנהגים רבים שנהגו בהם קהילות במרוקו כמנהג תפוצות אשכנז כגון
  1. נהגו לשים מזוזה אלכסון
  2. נהגו להלביש ס"ת במעיל ולא בתיבה
  3. נהגו להניח תפילין בעמידה
  4. נהגו לא לאכול קטניות
ועוד הרבה כיו"ב

השאלה מה קדם למה, ומי הושפע ממי
‏אם זה מנהג מרוקאי קדום מזמן הראשונים שעבר משם לאירופה, או להפך - מנהגים שהושפעו משלוחים אשכנזים שהגיעו לצפון אפריקה הסמוכה.
1. זהו מנהג ספרדים במצרים, ירושלים, ובשלוניקי.
.מזוזה באלכסון.JPG
2. זהו מנהג כל הספרדים... (מרוקו, תורכיה, יוון, וכו') רק בני עדות המזרח בא"י ותימן ועירק וסוריה מניחים אותו בקופסה וחילוק זה מבואר בראשונים ובאחרונים כמו כנסת הגדולה ועוד.
3. שמש ומגן סימן מז דדעת מרן לא התבררה, ובמנהגי מרוקו יש פחות משמעות לקבליזציה של אורח חיים. וגם בזה היו מדקדקים לרוב ההולכים לפי הקבלה.
4. מנהג כל הספרדים בא"י ובשלוניקי ובמצרים (הרב בית דוד על או"ח תנג ועוד) וכו' - לאכול קטניות ירוקות בלבד. עיין ארץ חיים סימן תנג. ומה"ר רפאל אנקאווא ציטט את ר"א אלקלעי משלוניקי כמדומני הכותב שלעניין פסח אנו אשכנזים (בגלל בעיות קשות, ועד לא מזמן מכרו גריסין בהשגחת בית יוסף לאוכלי קטניות...)

תחפש מנהגים אחרים ואז תוכל להתחיל את הדיון...
 
אז אולי באמת הוא לימד אותם מנהגים של אשכנזים
צריך להגיד את זה להרב יצחק
מה כל כך משנה אם זה האור החיים או שליח חב"ד בשנת 1950?
העיקר שמנהגי מרוקו מנהג בטעות משום שמקורם מאשכנזים רח"ל.

לבינתיים לא מצאנו בכל המנהגים מנהג אחד כזה...

כפי שכתבתי למעלה - לכל המנהגים יש מקבילות אצל כל הספרדים, והם נכתבו בידי גדולי הוראה ממרוקו שכיהנו כדיינים ומחברי ספרים חשובים...
 
בהקדמה לנהגו העם הובא בהרחבה על כך שרבים מהמנהגים הגיעו על ידי המגורשים מהרא"ש,
וכמובן לומר ששליחי חב"ד הגיעו למרוקו לפני מאתים שנה [זמן פטירת הבעל התניא בערך] זה על גבול הליצנות, אך אף הם היה נכון אם חכמי מרוקו היו רואים לנכון לקבוע מנהגים על פיהם מה רע בכך.
 
בהקדמה לנהגו העם הובא בהרחבה על כך שרבים מהמנהגים הגיעו על ידי המגורשים מהרא"ש,
וכמובן לומר ששליחי חב"ד הגיעו למרוקו לפני מאתים שנה [זמן פטירת הבעל התניא בערך] זה על גבול הליצנות, אך אף הם היה נכון אם חכמי מרוקו היו רואים לנכון לקבוע מנהגים על פיהם מה רע בכך.
ההאשמה באשכנזיות היא בבחינת נשק יום הדין שנשלף על מרוקו ובבל...
כך גם נשללת הליגטימציה של מרן קודש הקודשים בעל המשנה ברורה כפוסק המברר תמיד את דעת המחבר ומכריע בין גדולי הדורות בלי גזענות (הוא מכריע לא פעם כמאמר מרדכי או מטה יהודה וכדו' נגד פוסקים אשכנזים)...
אלא שהיא מכוונת לבטן הרכה של אנשים פשוטים בעלי תסביך גזעני שמעצבים את זהותם על ידי שלילה. במקום לאלפם מידות טובות ותפיסה של יושר אנטילטואלי - אדרבה, משלהבים את יצריהם... כך זיהוי מנהג וכיוצא עם מקור אשכנזי מעוררת אצלם דחייה... רח"ל
אבל הספרדים מעולם לא התנהגו כך.
הרא"ש היה אשכנזי והגיע לספרד והפיץ שם תורה והלכה - גם אשכנזית רח"ל
גם הרמב"ן ורבינו יונה הביאו השפעה צרפתית עצומה ליהודית צפון מזרח ספרד...
וכך הפסיקה הספרדית לאורך כל הדורות, באחרונים, מלאה מספרי חכמי אשכנז ובתורתם, גם ספרי הלימוד מלאים בספרי חכמי אשכנז.
 
נערך לאחרונה:

בין הסדרים:

ראשי תחתית