יש לך אולי העתק של התשובה? אני ישמח לראותה!
שו"ת שמ"ש ומגן חלק א אורח חיים סימן ח:
ראיתי בספר יחוה דעת ח"ד סי' כ"ב לידידנו הגאון הראש"ל הרב עובדיה יוסף שליט"א שפסק בסכינא חריפא דלדידן דקי"ל כדעת מרן ז"ל אסור בהחלט לתת מים רותחין בשבת לתוך התבשיל שנתבשל אף בשניהם יד סולדת בהם כמ"ש מרן בסי' רנ"ג סעי' ד' כדעת רבינו יונה שאסר לעשות כן ומרן סי' שי"ח סעי' ד' שתבשיל לח שיש בו מרק יש בו משום בישול אחר בישול, וכל מה שכתוב בספרים פרחי כהונה סי' ל"ג, ומים חיים סי' קנ"ב, ומקוה המים ח"ג סי' מ"ב, ותבואות שמש חאו"ח סי' כ"ו, כולם מעידים על מנהג ארצות המערב שנהגו להקל בזה שלא כדברי מרן הש"ע, אבל במקומותינו קבלנו הוראת מרן אשר יאמר כי הוא זה, ומרן פסק כר' יונה והרא"ש והטור ורבי' ירוחם שיש בזה בישול אחר בישול, ומ"ש במ"א סי' רנ"ג שלפי דעת הרמ"א בהגהה סי' שי"ח סעי' ט"ו שסובר שאין בישול אחר בישול אפי' בלח אין לאסור לערות מים רותחים לתבשיל שנצטמק וכ"כ במשנ"ב וכו' היינו לפי דעת האשכנזים היוצאים ביד רמ"א, אבל לדידן שקבלנו דעת מרן אין להקל כלל, ודלא כספר נתיבי עם סי' רנ"ג ומקוה המים שם שכתבו דאם שניהם מונחים על הפלאטה של שבת יש להקל, זהו תורף דברי הגאון שליט"א.
ואחר המחילה רבה ממעכ"ת שליט"א, איך לא שלטה עינו הפקוחה שם ממ"ש בסי' שי"ח סעי' ד' שהביא ממנו ראיה, שכתב בפי' וז"ל תבשיל שנתבשל כל צורכו יש בו משום בישול אם נצטנן וה"מ בתבשיל שיש בו מרק אבל אם הוא יבש וכו' ע"ש, גם הטור שם כתב יש בו משום בישול אם נצטנן כבר אבל בעודו רותח לא, ומסיים דה"מ שיש בו מרק, וכתב הב"י שהוציא זה מדברי הרא"ש שכ' להדיא וז"ל מדבריו (של רש"י) למדנו שאף בתבשיל שנתבשל ונצטנן שייך בו בישול כיון שיש בו משקה ע"כ, ושם בב"י האריך לפלפל בדין נתבשל כמב"ד, אם גם בזה פטור אם נצטמק והרתיחו או כיון דלא גמר בישולו עדיין יש בו משום בישול אפי' רותח, ובזה פליגי הרא"ש והטור, מוכח דבגמר בישול אין שום ספק דדוקא נצטנן אסור להרתיחו להרא"ש והטור, וסיים הב"י ומשמע לי שכל שהיד סולדת בו מיקרי רותח ע"ש.
עוד הביא הב"י ראיות לזה משאר פוסקים וז"ל, והא דאמרינן בתבשיל שנתבשל כ"צ ונצטנן יש בו משום בישול אם יש בו רוטב, כ"כ סמ"ק וז"ל ומיהו בדבר לח וצלול לדברי הכל יש בו משום בישול אחר בישול לאחר שנצטנן אם חוזר ומרתיחו וכו' וכ"כ רבי' ירוחם בח"ג וז"ל כי כל דבר שנצטנן אפי' מבושל כ"צ ויש בו רוטב יש בו משום בישול וכו' וכ"כ עוד משם רבי' יונה ז"ל וכל זה שאמרנו שמחזירין אם שהה בידו עד שנצטנן התבשיל, אסור להחזירה אם יש בה רוטב דכל שיש בו רוטב ומצטמק ויפה לו והוא צונן שהחזירו ע"ג כירה ומצטמק הוי מבשל גמור ע"כ, וכתב עוד רבי' יונה ומ"מ מוכח מהגמ' שאם לא נצטנן אפי' שינה מרתיחתו קצת מותר להחזירה עכ"ל (רבי' ירוחם) כל זה כתב הב"י שם.
מכל זה מוכח דכל הפוס' הרא"ש והטור ורש"י וסמ"ק ורבי' ירוחם ורבי' יונה עצמו (לקמן נדבר עליו בפרטות) ומרן גם הוא עמהם לא אסרו בדבר שיש בו מרק אלא בנצטנן שאין הס"ב, ועפי"ז פסק מרן בש"ע בסי' שי"ח להתיר בלא נצטנן, ומור"ם הוסיף על דבריו שם להתיר גם בנצטנן אם לא נצטנן לגמרי ע"ש.
מעתה נבוא לדברי רבי' יונה עצמו שהביא הגאון הראש"ל שליט"א מספר אגרת התשובה שהביא שני חששות, אחת, שמא אחד אין היד סולדת בו ואחד היד סולדת בו ומתבשלים זה עם זה, וטעם שני שאפי' יהיו שניהם היד סולדת בהם, כשמערין אותם פסקה רתיחתם לאלתר והו"ל ככלי שני וחוזר ומתבשל בקדירה שהוא כלי ראשון ע"כ, וכן ראיתי בדברי הר"ן משמו שני הטעמים הנ"ל, ובטעם שני כתב דחיישינן למ"ד בירושלמי דעירוי ככלי שני וכו' ע"ש, והוא ממש סותר לדבריו שהביא רבי' ירוחם משמו שהביא הב"י דדוקא אם נצטנן יש בישול אחר בישול, ולהדיא כתב דמהגמ' מוכח שאם לא נצטנן אפי' שינה מרתיחתו קצת אין בו משום בישול וכו' וכמש"ל, ואיך כאן אסר אף ביד סולדת בשניהם, ויותר פלא על הב"י שהביא את שני הדברים אחד בסי' רנ"ג ואחד בשי"ח והם סותרים זה את זה.
אשר מזה נראה לי ברור דגם רבי' יונה עצמו לא כתב טעם שני אלא לתוספת יפוי להרעיש העולם דאיכא מ"ד דעירוי הוי ככלי שני, ולפי דבריו אפי' שניהם חמין ראוי לאסור, וא"כ כ"ש אם אחד אין היס"ב ואחד היס"ב דודאי ראוי לאסור לדידן, וזהו עיקר המכשלה שצוח עליה, אבל בצד האחר אם שניהם היס"ב ודאי שאין קפידא כפי ההלכה דעירוי ככלי ראשון אף לדעת רבי' יונה, וכמ"ש בדבריו איכא למ"ד בירושלמי וכו'.
ואם כנים דברי בזה, נ"ל שבשביל זה הניח הב"י את לשון רבי' יונה הארוך והמנומק שהביא הר"ן ז"ל שיש בו שני הטעמים לחוש למ"ד דעירוי ככלי שני ובחר להביא רק נוסחת רבי' יונה שהביא הנ"י בבתרא פ' לא יחפור שהיא סתומה ולא כתב בה טעם שני דאפי' שניהם יד סולדת בהם אסור, משום שנתברר לו שעיקר חששת רבי' יונה עצמו היה מטעם ראשון לבד ולא מטעם עירוי ככלי שני, וכמובן מדבריו שהביא רבינו ירוחם דדוקא אם נצטנן שאין היס"ב, ואפשר שרבי' יונה עצמו בנוסחא אחרת שמצא הנ"י השמיט מדבריו טעם שני, ומה שסיים בדבריו ואעפ"י שהם רותחים אם פסק רתיחתם יש בהם משום בישול, יתפרש כך דהכוונה דקאי אמים שאין יד סולדת בהם דאעפ"י שהם רותחים עדיין ולא נצטננו לגמרי אם פסקה כח רתיחתם שאין היס"ב יש בהם משום בישול, כן נ"ל, ועיין במקור הדברים בנ"י שאין כתוב ואעפ"י שהם רותחים בוא"ו (דאולי נדחוק בו שזהו טעם אחר ולהכניס טעם שני בדוחק) אלא כתוב אעפ"י שהן רותחין בלי וא"ו, ואתי יותר שפיר כמו שכתבתי דהם תשלום הדברים לטעם ראשון שאחד אין היס"ב, שע"ז מסיים אעפ"י שהן רותחים עדיין וכו' וכמ"ש.
ויש פנים לדברי אלו ממה שסיים הב"י בסי' רנ"ג על דברי רבי' יונה שכ"כ רבי' ירוחם בח"ג, ודברים אלו של רבינו ירוחם ח"ג הלוא הם הם הדברים שהביא משמו בסי' שי"ח שהבאתי לעיל דדוקא נצטנן יש בו משום בישול והביא כן משם רבי' יונה עצמו כמש"ל, א"כ מזה מוכח דהב"י מפרש בדברי רבי' יונה כמו שפירשתי בדבריו, ככה יאות לומר עליו וכ"כ רבי' ירוחם.
ועוד ראיה גדולה גם מדברי הגאון מהר"י אבוהב שהביא הב"י וז"ל שהגאון מהר"י אבוהב כתב וז"ל ולי נראה שרבי' יונה סובר דמ"ש כל שבא בחמין דוקא בדבר יבש כגון תרנגולתא דר' אבא אבל בדבר לח כמו מים או תבשיל אם פסק כח רתיחתם יש בהם משום בישול אחר בישול עכ"ל, וסיים ע"ז הב"י ודיעה זו שהזכיר הגאון ז"ל היא דעת רבינו (הטור) בסי' שי"ח עכל"ה, הרי להדיא דמשוה דברי הגאון מהר"י אבוהב לדברי הטור, והרי בטור מפורש להדיא אם נצטנן, וא"כ גם מ"ש מהר"י אבוהב לדעת רבי' יונה דאם פסק כה רתיחתן יש בהם משום בישול הכוונה אם לא נשאר היס"ב, וכמו שגילה דעתו הב"י ומשמע לי דכל שהיס"ב מקרי רותח, וזה דלא כמו שהבין הגאון הראש"ל שליט"א בדברי הגאון מהר"י אבוהב דהוי כטעם שני, דליתא שהרי השוה אותו הב"י לדברי הטור כנז"ל, ובפרט דגם רבי' יונה גופיה כן דעתו וכמ"ש.
ומעתה מ"ש מרן בסי' רנ"ג סעי' ד' יש למחות ביד הנוהגים להטמין קומקום וכו' כוונתו ודאי מטעם הראשון שפעם יהיה אחד היס"ב ואחד אין היס"ב, וכן פירשו דבריו כל נושאי כלי הש"ע הט"ז המ"א המשנ"ב ערוה"ש וכף החיים, גם הגר"א זצ"ל כתב יש למחות עיין טו"ז ומ"א, מוכח שהוא מסכים לדבריהם, ולא אחד בהם מן האחרונים שפירש בדברי מרן כטעם השני, והיינו מטעם שהם מוכרחים מכח דבריו דסי' שי"ח.
ומ'"ש מרן יש למחות ביד הנוהגים וכו', ולפי דברינו דאיירי באחד היס"ב ואחד אין היס"ב למה הוצרך לזה, והלא כבר כתוב דין זה בסי' שי"ח, נראה ברור דכאן בסי' רנ"ג מדבר על אלו שכבר נוהגים להוסיף מים לתוך הקדירה אעפ"י שאין היס"ב, והיא המכשלה שעליה צעק רבי' יונה, בא מרן ז"ל לומר שאעפ"י שיש להם פוסקים גדולים שיוכלו לסמוך עליהם, עכ"ז יש למחות בהם להעירם שישובו להחמיר כיון דאיכא כמה רבוותא והם רש"י והרא"ש והטור וסמ"ק ורבי' יונה ורבי' ירוחם ומהר"י אבוהב דאסרי בזה, וראוי לחוש לדבריהם, אבל אם לא רצו לשמוע הנח להם במנהגם וכמו שמשמע מלשון הב"י שכתב ונכון למחות, שמשמע שרק טוב ונכון למחות ולא חובה, בשביל שיש להם הרבה פוסקים לסמוך עליהם והם הרמב"ם וה"ה והרשב"א והר"ן.
והנה גם מור"ם ז"ל פסק כהמקילין אם לא נצטנן לגמרי אפי' אין היד סולדת בו וכמ"ש בסי' שי"ח סעי' ט"ו בהגה"ה, וכ"כ להדיא בסי' רנ"ג ס"ד בהגה"ה וז"ל ועיין סי' שי"ח. כוונתו דלפי מ"ש שם יש להתיר להטמין ולהוסיף אם לא נצטנן לגמרי, וכן פירשו בדברי מור"ם כל האחרונים בסי' רנ"ג, המ"א ס"ק ל"ב וכף החיים אות ע' והמשנ"ב ס"ק פ"ב וערוה"ש סעי' ל' שאחר שפירשו בדברי מרן יש למחות משום אחד היס"ב ואחד אין היס"ב, ע"ז סיימו דלפי מ"ש מור"ם סי' שי"ח סעי' ט"ו דאם לא נצטנן לגמרי אין בו שום בישול, גם הכא שרי (לתת לקדירה) ע"כ, הרי שהתירו לתת לקדירה שעל האש אפי' נצטנן שאין היד סולדת בו רק שלא נצטנן לגמרי, וה"ה לדידן לדעת מרן וסיעתיה בשניהם היס"ב דמותר להוסיף לתוך הקדירה.
ואף דשם בסי' שי"ח איירי להניח כנגד המדורה ולא על האש ובזה הוא דהתיר ברותח אף ביש בו מרק, וכן מוכח מפשט דברי מרן סי' שי"ח סעי' ד' שכתב שורין אותו בחמין, דמוכח שאינו על האש, ומה ראיה מייתי האחרונים הנ"ל להא דקומקום שנהגו להוסיף לתוך הקדירה שעל האש כשהתבשיל מצטמק, וכמו שכן משמע דעת המקילין הרשב"א הביאו הב"י שהתיר לתת מים לקדירה שעל הכירה, וכן משמע מדברי הר"ן וחוט המשולש סי' יו"ד בטור השלישי שהמנהג הוא שהקדירה על האש ומוסיפין בה והתיר מדברי הרב אפי' צונן וכ"ש בלא נצטנן, וכ"כ להדיא בדברי רבי' יונה עצמו שהביא רבי' ירוחם שמותר להחזיר לכירה וכ"ש להוסיף מזו לזו, וקי"ל אפי' לכירה שהבלה מרובה מותר להוסיף כמ"ש בהגה"ה בסי' רנ"ג ב' עיין משנ"ב שם, ופוק חזי מנהג העולם מימי קדם עד היום שמוסיפים גם לצורך תבשיל של מחר שהוא על האש ועיקרא דמילתא בשביל זה עשו הקומקום.
ומוכרח לומר דדברי מרן שם דהתיר דוקא כנגד המדורה ולא על האש, איירי בכירה שאינה גרופה וקטומה דחיישינן שמא יחתה, וכן מוכח להדיא בדברי הר"ן שהביא הב"י שכתב וז"ל אבל ע"ג האש לא דהא אסיקנא לעיל דאפי' תבשיל שמצטמק ורע לו אסור ע"ג כירה שאינה גרופה וקטומה ע"ש, הנה שהר"ן עצמו שחלק על רבי' יונה וסובר דמותר להוסיף לתוך הקדירה ואין חילוק בין לח ליבש, עכ"ז אסר בזה אם אינה גרופה וקטומה, אבל בסי' רנ"ג ודאי איירי בגרופה וקטומה ובכל תנאי החזרה שלא יניח ע"ג קרקע ועודה בידו, דבזה ודאי מותר להחזיר ע"ג הכירה וכ"ש להוסיף לתוך הקדירה שעל הכירה.
ועוד נ"ל לתרץ והוא נכלל ג"כ בתירוץ הראשון, דאיירי אפי' בגו"ק, אבל מרן איירי בסי' שי"ח במניח מחדש בשבת תבשיל שלא היה על הכירה כגון שהניחו כבר מע"ש וסילק דעתו ממנו וחזר ונמלך להוסיף לחממו על הכירה או לתת ממנו לתוך הקדירה שעל הכירה זה ודאי אסור דמחזי כמבשל אעפ"י שמדינא מותר דאין בישול אחר בישול, וההיא דסי' רנ"ג איירי בקומקום שכבר טמון כל השבת, ומוסיף ממנו בתנאי החזרה כמש"ל ודאי מותר, ומזה יתבאר דמה שהמשיך הראש"ל שליט"א כל הפוסקים רבי' ירוחם ומהר"י אבוהב ורש"י והרא"ש ומר"ן, לשיטת רבי' יונה, לפי דעתו שהוא אוסר אף בשניהם היס"ב, דליתא, ואדרבא רבי' יונה הוא שסובר כמותם להתיר בשניהם יד סולדת בהם, וצדקו דברי הרב אגלי טל שהביא הראש"ל שכתב להדיא דהמחבר מודה דאם עדיין חמין שהיד סולדת בהם רק שיצאו מכלי ראשון, שאין בהם עוד משום בישול, ואעפ"י שסוף דבריו דחוקים שכתב אעפ"י שרבי' יונה כתב במפורש שאף באופן כזה יש בהם משום בשול והובא בב"י, מ"מ בש"ע לא הובאו כלל דברי רבי' יונה לא בסי' רנ"ג ולא בסי' שי"ח, ובאמת אם דבריו כפשטו ודאי שלא כיוון יפה וכמו שהקשה עליו הראש"ל, דכיון שהוא מבואר בב"י צריך לפרש דבריו בש"ע כמ"ש בב"י שכן דרכו בש"ע לקצר, אך יש לדחוק בדבריו שכוונתו שאף שדברי רבי' יונה מפורשים והובאו בב"י, כוונתו שהובאו דברי רבי' יונה בב"י אבל לא באו מפורשים להדיא כטעם השני וכמו שהארכתי לעיל, מזה י"ל דמרן סובר רק כטעם הראשון, ומ"ש בש"ע לאו דוקא אלא גם בב"י וגם בש"ע.
ומה שרצה הרב הגדול הראש"ל להכריח בדברי רבי' יונה דהעיקר הוא טעם שני, דאילו לטעם ראשון לבדו לא היה מספיק לגזור כשהמים חמין שהיס"ב אטו מים שאין היס"ב שאין לנו לגזור גזירות מדעתינו לאחר חתימת הש"ס, לפקוצ"ד אחהמ"ר אי מהא לא איריא, וגם רבי' יונה לא צעק אלא על מה שנהגו להוסיף בלי לדעת אם יד סולדת בהם או לא, והכוונה דאפי' אחד אין היס"ב הוא מוסיף ולא אכפת ליה, ובזה לדעת האוסרים ודאי דאסור מדינא להוסיף בסתם, ולא מטעם גזירה אטו אין היס"ב, אלא מטעם ספק איסור דשמא אין היס"ב ואסור להוסיף ממנו, אבל אם ברור לו שבשניהם יד סולדת בו לא גזר ומותר להוסיף ממנו וזה ברור, וזהו שדקדקו הפוס' דכיון שאין האיסור אלא משום ספק, א"כ כשיהיה ברור ששניהם היס"ב מותר וכמו שהוכחנו מדברי כל הראשונים והאחרונים.
ובפרט לפי מה שהראש"ל שליט"א מול סוף כתב להתיר למי שהוסיף בדיעבד משום שאין מעשיה קודש, ובדבר פלוגתא יש להתיר בדיעבד, נראה דבזה מעיקרא הוי בדיעבד, שהתבשיל עומד להשרף וישאר למחר בלא עונג שבת וישראל אדוקים בעונג שבת ולא ימחלו בזה ולא ישמעו לנו דאין יכולין לעמוד בזה להניח תבשיל של מחר לישרף, או אם יחמיר יסלקו מעל הכירה ולא יאכל חמין ויבטל עונג שבת, דודאי ראוי להתיר אף אילו היה מחלוקת בדבר, וכ"ש שלפי קוצ"ד אין מחלוקת בשניהם היס"ב, ויש להתיר לפום דינא בשופי, וצריך להודיע מה שהוא מותר מדינא גם למחמירין, והשאר מי שיחמיר מה טוב, והמקלין מחמת מנהג לא הפסידו.
העולה מזה, דדעת מר"ן ז"ל ברורה להתיר מדינא להוסיף מים חמין לקדירה שעל האש מקדירה אחרת שעל האש, אם שניהם היס"ב אף שאחד פחות מהשני ברתיחתו, וכדעת כל הפוס' שכולם מתירים בזה, ואפי' רבי' יונה עצמו, וכ"ש אם שניהם על פלאטה אחת, וצדקו דברי הרבנים נתיבי עם ומקוה המים, ואם אחד אין היס"ב אזי אסור לדעת המחמירין מרן וסיעתיה, ולמחות ביד הנוהגים להקל בדברי נחת, ואם לא רצו אזי אם יש להם מנהג הנח להם כמנהגם, כי יש להם ע"מ שיסמוכו והם גדולי הפוסקים הרשב"א והר"ן וחוט המשולש וסיעתייהו כמש"ל.
והוסיף לנו הראש"ל בשם המאירי בשם גדולי הדורות שסובר כהרשב"א ושכ"כ בס' בשמים ראש באורחות חיים, ובצד זה הוא שהוצרכנו להתיר במרוקו מטעם המנהג כשאחד היס"ב ואחד אין היס"ב, וכמו שבא מפורש בחוט המשולש שכן היה המנהג, אבל בשניהם היס"ב כתבתי להדיא בספרי תבואות שמ"ש שם סי' כ"ו דאין אנו צריכים לטעם המנהג, וגם מדינא מותר לכו"ע עש"ב, וכל זה אחר המחי"ר ממעכ"ת הראש"ל שליט"א כי רב הוא אבל האמת אהובה יותר, ובפרט שהוא ענין נחוץ לדור ויש בו משום כבוד שבת ואי אפשר להתעלם לאסור המותר.
גם מה שסיים הראש"ל בסוף דבריו וז"ל ונר' דאם עירה את התבשיל לתוך כ"ש מותר לערות עליו מים חמין מפני שכ"ש אינו מבשל ע"כ, אם כוונתו לערות עליו מים חמין מכלי א' פשיטא דאסור וכמ"ש מר"ן סי' שי"ח סיו"ד, אסור ליתן תבלין בקערה ולערות עליהן מכלי א' ע"כ, וכתב המשנ"ב, דאף דתבלין אין מתבשל בכ"ש, מ"מ העירוי מכלי א' קי"ל דהוא מבשל כד"ק, ואפי' בדיעבד אסור אם עירה עליהם שלא נפסק הקילוח, ואם כוונת הראש"ל שליט"א דאיירי מים חמין שאיס"ב פשיטא דמותר, שהרי הם פחותים אפי' מכ"ש, והוי צונן בצונן, זהו הנ"ל וצויי"מ וימ"ן.
הח"פ בכסלו תשמ"ב, בעיה"ק ירושלים תוב"ב
ע"ה שלום משאש ס"ט
עוד בענין הנ"ל:
שוב ראיתי להרב פרחי כהונה חלק או"ח סי' ל"ג שדיבר בזה והוקשה לו קושייתינו וז"ל, אך אמנם עדיין יש להתישב, דלא למדנו מסי' שי"ח ס"ד וסט"ו דתבשיל שעודינו רותח אין בו משום בישול אף שיש בו מרק, אינו אלא להתיר לשרותן בכלי ראשון כמ"ש בסעי' ד', או להניחו כנגד המדורה אף במקום שהיד סולדת בו, אבל להניחו על האש ממש, זה לא שמענו וכמ"ש הרב המגיד פכ"ב הל"ד משם הרשב"א שלדברי הכל תבשיל שנתבשל מע"ש ונצטנן מותר לחממו כנגד המדורה אפי' במקום שהיד סולדת בו, והוא שלא יתן ע"ג המדורה או ע"ג כירה, והביאו רבי' ב"י סי' שי"ח וכ"כ הר"ן ע"כ, ותירץ ע"ז וז"ל, נראה פשוט דמעיקרא אין מקום לפקפק בזה שהרי מפורש יוצא בדברי הרשב"א דלא קאמר מר אלא בנצטנן לגמרי אבל בעודה רותחת ליכא מאן דאסר, וכן כתב מור"ם סי' רנ"ג סעי' ב' דתבשיל שנתבטל כל צרכו ועודנה הקדירה רותחת, אם נטלה מע"ג הכירה מותר להחזירה, ואפי' מכירה שהבלה מועט להבלה מרובה וכו' עש"ב.
ואני תמיה, דבמאי ניחא ליה הקושי שהיה לו מתחילה דמדברי מרן סי' שי"ח מוכח להדיא דעל האש אסור, ואף דשם איירי בנצטנן, אבל הלא איירי דוקא בדבר יבש, וממילא יבוא הדיוק הא אם הוא רותח מותר אף אם יש בו מרק, אבל קאי אאופן דאיירי ביה ביבש שמותר להניחו אצל המדורה או בכלי ראשון אבל על האש ממש יש לומר דאסור, וכן משמע מסעיף ד' דאיירי רק בשרייה בחמין, ובזה עצמו מחלק בין יבש שנצטנן ללח שנצטנן הא אם הוא רותח מותר בשרייה בכלי ראשון או כנגד המדורה דאיירי בה, אבל על האש ממש לא, וכ"כ להדיא המשנ"ב שם אות צ"ח, שהטעם דע"ג האש לא, משום שנראה כמבשל וגם דאתי לחתות, וטעמים אלו שייכי אפי' הוא רותח אסור משני טעמים הנז'.
ומ"ש הרשב"א בנצטנן, כוונתו אפי' נצטנן מותר להניחו כנגד המדורה שאין חילוק בין נצטנן לרותח דבשניהם מותר "כנגד המדורה, וכן מוכח להדיא מדברי הש"ע סעי' ט"ו שהשמיט מדברי הרשב"א תיבת ונצטנן, להורות דלא תידוק הא אם לא נצטנן מותר אפי' על האש, ולכן סתם הדברים להודיע דאיירי בין רותח בין נצטנן דין אחד להם וכמו שהוסיף מור"ם על דברי מרן ז"ל ואפי' נצטנן, לומר דהרשב"א רבותא קאמר דאפי' נצטנן כבר דינו כרותח, כיון שהוא יבש, ובשניהם בין רותח בין יבש מותר כנגד המדורה, וזהו שנוכל לדקדק מדברי מרן והוא יבש, הא אם הוא רותח אפי' יש בו מרק דינו כדין יבש להניחו כנגד המדורה, וכן משמע דברי מור"ם שכתב אבל אם הוא רותח אפי' בדבר שיש בו מרק מותר, ולא הוסיף לומר אפי' על האש, מוכח דאף ברותח מותר דוקא כנגד המדורה וזה פשוט.
וכן מוכח מדברי הרמב"ם פ"ט ה"ג, המבשל על האור דבר שהיה כבר מבושל כדי צרכו ה"ז פטור, דמשמע פטור אבל אסור, הרי דהרמב"ם דסובר דאין חילוק בין לח ליבש עכ"ז אוסר על האש, ומשמע בין צונן בין רותח, גם דעת הר"ן ברורה לאסור על האש והביא דבריו הב"י והבאנו דבריו למעלה בפסק הראשון, ועכ"ז הרשב"א והר"ן חלקו על רבי' יונה והתירו להוסיף לתוך הקדירה שעל האש וכמ"ש הרשב"א להדיא לקדירה שעל הכירה, וכן הבין הרב חוט המשולש בדברי הר"ן שחלק על רבי' יונה שהוא מתיר גם לקדירה שעל האש ושהמנהג כמותו ע"ש, וא"כ הדרא קושיא לדוכתא שדבריהם לכאורה סותרים זה את זה וכמו שהקשה הפרחי כהונה עצמו.
ומוכרח לומר כמו שישבנו בפסק הראשון וגם בספרי תבואות שמש שם, דכאן בסי' שי"ח איירי בבא לתת הקדירה מחדש על האש, דאז ודאי אסור אם אינה גרופה וקטומה משום דאתי לחתות, ואם גו"ק משום שנראה כמבשל מחדש וכמ"ש המשנ"ב תרי טעמי הנ"ל, והבאנו ראיה מדברי הר"ן עצמו שכתב דלא גרע ממצטמק ורע לו דאסור להחזירו ע"ג כירה שאינה גו"ק ע"ש, משמע דבזה איירי, אבל אם היה קומקום על האש כההיא דסי' רנ"ג ובא להוסיף ממנו לתוך הקדירה אפי' היא על האש גו"ק מותר, דהוי מדין חזרה שמותר וכדברי הרשב"א והר"ן ומסתמא דצריך תנאי החזרה שעודה בידו ולא יניחנה וכמ"ש, ואף על גב שגם הם מדברי רבי' יונה, ומוכרח דסובר דגרסת הנ"י עיקר שהשמיט טעם שני בכוונה, וגם כאן בסוף דבריו כתב ועכ"ז נהגנו להחמיר הואיל ע"ג קרקע ומותר אפי' מכירה לכירה כדברי הרמב"ם ודלא כהירושלמי כיון שהוא מידי דרבנן ובפרט שמור"ם פסק כן, וכן הביא הפרחי כהונה להסתייע מדברי מור"ם סי' רנ"ג בדין חזרה ע"ש, אלא דלא נטפל לתרץ שני הדינים שהקשה מתחילה ע"ש.
גם מה שחזר הפרחי כהונה בסוף דבריו והבין בדברי רבי' יונה שאוסר גם בשניהם חמין כטעם השני, ושמרן כך היא סברתו ורק המנהג הוא כהר"ן וכמ"ש חוט המשולש, כבר בררנו בדעת רבי' יונה שהעיקר הוא טעם הראשון וכמו שפירשו כל האחרונים בדעת מרן, והביא דבריהם מתחילה גם הפרחי כהונה עצמו משם המ"א ע"ש, וכבר הארכנו בזה למעלה אין לכפול, ולכן העיקר כמו שכתבנו דבשניהם יד סולדת בהם מותר מדינא לכו"ע, ובאם א' יד סולדת בו ובאחד אין היד סולדת בו אזי באנו לענין מנהג וכמש"ל.
שוב ראיתי להרב מענה לשון סי' כ"ד שדבר בזה, ושגרת לשונו מוכח שהבין בדברי רבי' יונה שהביא הב"י שאין בהם כ"א טעם ראשון וכדברי הטו"ז, ושכן נראה ממקור הדברים בנ"י, מוכח שגם הוא מבין בדברי רבי' יונה שבנ"י כמו שכתבתי דאין בהם כ"א טעם ראשון, וממילא מוכרח לומר דמ"ש אעפ"י שהן רותחין, הכוונה דקאי אאותו שאין היס"ב, שאעפ"י שעדיין רותח עכ"ז פסק כוחו כשאין היד סולדת בו, גם השווה אותו לדברי מרן סי' שי"ח והביא ראיה מדברי האחרונים וכל סגנון דבריו וכל הפסק הולך בדעת זו יישר חיליה, ולא נטפל לגרסת רבינו יונה שבהר"ן וחוט המשולש כדי לפלפל בה כי לא ראה אותם לפי שעה.
ואך יש לדקדק עליו שאחר כ"ז סיים, אמנם נהגנו להחמיר בזה וי"ל מטעם דמרן סתם לאסור ומרן סתם לאסור, אבל מעיקר הדין יש להתיר עכ"ל, וע"ז יש לתמוה דהלא לפי האמור בפסקו הטוב, מוכח דגם דעת מרן להתיר לפי סברתו וסגנונו, ומוכרח שיתיר, כיון שכל עיקר טעמו משום שאחד היד סולדת בו ואחד אין היס"ב, וממילא דאם שניהם היס"ב אפי' אינם שווים בחום וכ"ש אם שניהם שווים ומניחם על פלטה אחת דודאי שיתיר שהרי לא הביא בדבריו שום פוסק שיפרש בדברי מרן לאסור שכולם פירשו להקל, גם צריך לדעת מה כוונתו במ"ש אמנם נהגנו להחמיר, על מי קאי אם על העולם הלא נהגו להקל מימות הראשונים ועד היום, וע"ז כתבו כל הפסקים וכל הסברות הללו, ואם על עצמו וביתו כדקדוק לשון נהגנו, כיצד לא ידע ואומר ואולי וכו', ובודאי שהוא רצה להחמיר גם בדבר המותר ולא מטעם מר"ן, עכ"פ לענין דינא סובר כמשכ"ת ממש.
שוב ראיתי לו עוד בסי' כ"ה שאחריו, שאף שראה וידע לדברי רבי' יונה שהביא הר"ן וחוט המשולש שציין לו השואל מפורש בהם טעם שני של עירוי, עכ"ז פירש בדברי מר"ן כדברי נ"י הסתומים וכאן יוכלו דבריו להתפרש יפה, דר"ל הואיל ודברי מרן סתומים ולא נתן טעם, נוכל לפרש בדבריו כדברי רבי' יונה שבהר"ן וחוט המשולש שיש בהם גם טעם שני ע"ש, ולכן החמיר לעצמו דוקא.
אמנם מה יענה לדברי מרן בב"י משם כל הפוס' שהעלה דדוקא אם נצטנן וכמ"ש, וברור אצלי דאילו ראה ונתבונן בדברי רבי' יונה גופיה שהביא רבי' ירוחם והב"י וכמו שהבאתי למעלה לא היה מהסס להקל בשניהם חמין.
גם מה שהכריע בדברי נתיבי עם שצריך שיהיו שניהם שווים במידת החום ולא כשמירת שבת כהלכתה שלא התנה שיהיו שווים ע"ש, לא ידעתי הכרחו, שהרי הדיוק היוצא מדברי מרן הוא זה, דחיישינן שמא אחד יהיה יד סולדת בו ואחד אין היס"ב, הא אם שניהם היס"ב מותר בשופי, ולא איכפת לן אם אחד רותח יותר מחבירו וכמו דקי"ל להחזיר מכירה לכירה גם שהבלה מרובה וה"ה במים שהגיעו ליס"ב שיכול ליתנן גם למים חמין יותר מהם דבזה אין בישול אחר בישול וכדברי שמירת שבת כהלכתה, ולכן העיקר כמו שכתבנו, דבשניהם יד סולדת בהם לכו"ע מותר לתת מזה לזה אפי' אחד חם יותר מחבירו, ואם אחד היס"ב ואחד אין היס"ב אזי אם נהגו הנח להם כמנהגם ויש להם ע"מ שיסמוכו וכמש"ל, ומכל האמור מראש ועד סוף נתחזקו דברי שכתבתי בימי חרפי בספרי תבואות שמש סי' כ"ו ואשרי ילדותינו וכו', זהו הנ"ל.
החו"פ בחג האורים תשמ"ב לפ"ק,
ע"ה שלום משאש ס"ט