מנהגי מרוקו

מנהג מרוקו בקריאת המגילה לנשים ביום.
בכל ספרי חכמי מרוקו יש דיונים לגבי הברכה בקורא לנשים ובאף אחד מהם לא נזכר פטור נשים מקריאה/שמיעה ביום
למעט שו"ת מים חיים משאש סימן ש שכתב לדון במנהג העולם שלא שומעות והביא מכ"י ר"ד משאש שמצא בספר מאורי אור על מגילה שפטר ויישב המנהג. מרן הגר"ע חלק. אבל למעשה חוץ מהעדות ממקנס שלא הייתה דתית מאוד באותה התקופה, לא מצאנו "מנהג" שלא לשמוע מגילה ביום. ופשיטא שאין ללמוד ממנו נגד פסיקת הגמרא...
 
הגאון רבי יוסף משאש דן ליישב מנהג העולם בזמנו, כיום אכשר דרא וכל הנשים שומעות.
כמו כן הגאון רבי יוסף משאש דן ליישב מנהג נשות מקומו שאינן מכסות הראש (ואף כתב בחריפות נגד המכסות...) וכיום אכשור דרא שכולן מכסות - חוץ מהחילוניות או המסורתיות שאינן מוגדרות דתיות
 
ממנהגי פורים מספר נוהג בחכמה לרבי יוסף בן נאים

במוצאי תענית אסתר אוכלים תבשיל פולים זכר למ"ש במגילה יג שאסתר אכלה זרעונים

נוהגים להכות בהמן. ור"כ בן מלכא בספר כף נקי כתב שבכל מקום עושים רעש גדול ביום הפורים ובפרט בבית הכנסת... להודיע לגוים מה קורה למי שמיצר ליהודים...

האבות נותנים לקטנים ממתקים ומעות מפני שעיקר התשועה באה בזכות הבל פיהם של תינוקות של בית רבן

נותנים מעות למשרתות הישמעליות

מנהגים שונים בברכת המגילה לנשים וציין לפקודת אלעזר תרפט ב, וכתב שמנהג אביו לברך

אוכלים לביבות ממולאות בבשר ושקדים
 
כמו כן הגאון רבי יוסף משאש דן ליישב מנהג נשות מקומו שאינן מכסות הראש (ואף כתב בחריפות נגד המכסות...) וכיום אכשור דרא שכולן מכסות - חוץ מהחילוניות או המסורתיות שאינן מוגדרות דתיות

אכן.

אבל הוא לא כתב בחריפות נגד המכסות, אשתו כיסתה את ראשה ולא היה לו שום דבר נגד זה. הוא רק דיבר על הנשים בימינו שכיסוי הראש עבורן הוא דבר מכוער.
 
ראשי תחתית