מקור לחז"ל שהביא החפץ חיים

אור יעקב

חבר בכיר
הצטרף
4/5/25
הודעות
2,212
מה המקור לדברים אלה?
ראיתי כמה וכמה ספרים שהעתיקו ממנו את הדברים הנ"ל ללא שום מקור וביסוס.

1761488324364.png
 
מחיפוש באוצר ראיתי שכבר מביאים כן מהספר שבט מוסר פרק כ. בשם המדרש וז"ל:
  • (יט) יהא אדם זהיר להיות מן הנעלבים ואינן עולבים, ראה דוד המלך עליו השלום ששמעי בן גרא קלל אותו בקללה נמרצה, ורצה אבישי לפגוע בו ואמר לו דוד הנח לו כי אלהים אמר כו׳, אולי ירא ה׳ בעניי וכו'. ואף שסקל עליו באבנים ובעפר, אפילו הכי לא הניח לעשות לו דבר. ואמרו במדרש באותו פעם נמנו בבית דין של מעלה להיות דוד אחד מארבעה במרכבה.

עדיין יש לחפש המקור לזה, אבל לעניין החפץ חיים אפשר שראה כן בשבט מוסר.

שו"ר שנזכר עניין זה[שזכה בזכות זה, אך לא נזכר שם שמינוהו ב"ד] גם בספר מתוק מדבש (פרחי) פרק ט' (בסתמא בלי ציון לחז"ל או מדרש) [אמנם הוא אחרי השבט מוסר אך עדיין לפני החפץ חיים, אך מהסגנון נראה יותר לשער שהח"ח ראה בשבט מוסר]. (וראיתי לחכם אחד שכתב כן בשם החיד"א אלא שציין בסוגריים לספר מתוק מדבש הנ"ל וכנראה מש"כ חיד"א ט"ס).
 
נערך לאחרונה:
מחיפוש בפרוייקט השו"ת מצאתי
זוהר מהדורת הסולם - בראשית פרשת בראשית א מאמר ב' המאורות הגדולים אות קיז
מַלְכוּתָא דְּדָוִד, אִתְתַּקַּן בְּיוֹמָא דָא, רַגְלָא וְסַמְכָא רְבִיעָאָה דְכּוּרְסְיָיא, אִתְתַּקָּנוּ אַתְוָון, וְאִתְיַישְׁבוּ עַל דּוּכְתַּיְיהוּ. וְעִם כָּל דָּא, עַד יוֹם שְׁתִיתָאָה, דְּאִתְתַּקַּן דְּיוֹקְנָא דְּאָדָם, תִּקּוּנָא כִּדְקָא יָאוּת, לָא אִתְיַישֵׁב בְּדוּכְתֵּיהּ, וּכְדֵין אִתְתַּקַּן כּוּרְסְיָיא עִלָּאָה, וְכּוּרְסְיָיא תַּתָּאָה, וְעָלְמִין כָּלְהוֹ אִתְיַישְׁבוּ בְּדוּכְתַּיְיהוּ, וְאַתְוָון כָּלְהוֹ אִתְתַּקְּנָן עַל גַּלְגַּלּוֹי בִּפְשִׁיטוּ דְּטוּפְסִירָא דְּקוּטְרָא.
 
מחיפוש בפרוייקט השו"ת מצאתי
זוהר מהדורת הסולם - בראשית פרשת בראשית א מאמר ב' המאורות הגדולים אות קיז
מַלְכוּתָא דְּדָוִד, אִתְתַּקַּן בְּיוֹמָא דָא, רַגְלָא וְסַמְכָא רְבִיעָאָה דְכּוּרְסְיָיא, אִתְתַּקָּנוּ אַתְוָון, וְאִתְיַישְׁבוּ עַל דּוּכְתַּיְיהוּ. וְעִם כָּל דָּא, עַד יוֹם שְׁתִיתָאָה, דְּאִתְתַּקַּן דְּיוֹקְנָא דְּאָדָם, תִּקּוּנָא כִּדְקָא יָאוּת, לָא אִתְיַישֵׁב בְּדוּכְתֵּיהּ, וּכְדֵין אִתְתַּקַּן כּוּרְסְיָיא עִלָּאָה, וְכּוּרְסְיָיא תַּתָּאָה, וְעָלְמִין כָּלְהוֹ אִתְיַישְׁבוּ בְּדוּכְתַּיְיהוּ, וְאַתְוָון כָּלְהוֹ אִתְתַּקְּנָן עַל גַּלְגַּלּוֹי בִּפְשִׁיטוּ דְּטוּפְסִירָא דְּקוּטְרָא.
ייש"כ אך השאלה כאן לא על עניין זה שהוא רגל רביעי, שהוא מהזוהר, אלא למקור בחז"ל שבזכות המעשה עם שמעי מינוהו ב"ד של מעלה לרגל רביעי וכפי שדייק לשאול הרב עדס הנ"ל.
 
ראשי תחתית