'משוכנזים' - מה הגדר?

  • יוזם האשכול יוזם האשכול חיי עולם
  • תאריך התחלה תאריך התחלה
בנוגע לשאלה פותחת האשכול - מהו 'משוכנז', אף אני אענה חלקי, יעמדו רבותינו ויגלו מהו אותו כינוי הגנאי הנפוץ במחוזותינו - "פרענק". כי אני שמעתי ספרדים למהדרים מכנים כך את חבריהם ומשמע שאין זה עניין משפחתי גרידא, שהרי יש משפחה עם שני אחים, אחד 'פרענק' ואחד לא, שלא לומר על אדם אחד שעשה תשובה והפסיק להיות 'פרענק', או אותו אדם שבצע ימין הולך כספרדי ובצעל שמאל כ'פרענק', ומהו זה ואיזה הוא אותו הדבר המתהפך כחומר חותם וכפלסטלינה שלא מלאו ימיה ומשתנה על פי המקום והזמן.
 
בנוגע לשאלה פותחת האשכול - מהו 'משוכנז', אף אני אענה חלקי, יעמדו רבותינו ויגלו מהו אותו כינוי הגנאי הנפוץ במחוזותינו - "פרענק". כי אני שמעתי ספרדים למהדרים מכנים כך את חבריהם ומשמע שאין זה עניין משפחתי גרידא, שהרי יש משפחה עם שני אחים, אחד 'פרענק' ואחד לא, שלא לומר על אדם אחד שעשה תשובה והפסיק להיות 'פרענק', או אותו אדם שבצע ימין הולך כספרדי ובצעל שמאל כ'פרענק', ומהו זה ואיזה הוא אותו הדבר המתהפך כחומר חותם וכפלסטלינה שלא מלאו ימיה ומשתנה על פי המקום והזמן.
מדובר בשם נרדף (תרתי משמע :) ל'צ'חצ'ח', ערס, פרחה, מסעודה משדרות וכדו'

במקור שומש הכינוי בארצות ערב כלפי אירופאים שהתיישבו שם, בהם היו הרבה פרנקים. לאחר מכן, יש לשער, הוא כוון כנגד מגורשי ספרד שכונו "פרנג'ים" ו"פרנקים". לאחר מכן התהפכו היוצרות והאשכנזים כללו את כל הספרדים ועדות המזרח בשם פרנקים.

לפי המכלול:
האירוניה בביטוי, היא שכיום בבדיקות DNA ניתן לגלות גנים מהאזור הגאוגרפי הפרנקי שבאירופה ולראות שהם נפוצים יותר בקרב האשכנזים.

גלגול נוסף עבר על הביטוי, והוא משמש גם ספרדים ככינוי גנאי כלפי בן עדתם שאינו מאמץ מספיק אורח חיים אירופי, או אינו מטשטש מספיק את זהותו המזרחית. כך מי שעוטה ביגוד שאופנתו עלול לקשור אותו לתרבות בעלת טעם שמקובל בקרב מזרחיים אוטנטיים - עלול למצוא את עצמו מכונה בכינוי. כן מי שמסלסל בקולו כדרך זמרי המזרח "זכאי" גם הוא לכינוי.
 
מדובר בשם נרדף (תרתי משמע :) ל'צ'חצ'ח', ערס, פרחה, מסעודה משדרות וכדו'
רודף יש כאן, אך מיהו הנרדף?
האשכול עסק בניסיון (נפל, לדעתי) להגדיר תופעה סוציולוגית בהגדרות מדעיות - אני בסך הכל מפנה את הרבנים העוסקים בעניין ללכת להגדיר תופעה דומה מן העבר השני של הכביש.
 
"משתכנזים" - הינם אברכים או אנשים מסכנים שמתביישים בעצמם בגופם, במראה שלהם, ובמורשתם (בלי קשר לרבנים כאלה או אחרים) עצם זה שהם נולדו לרחם של אמא ספרדיה הם בושים ונכלמים, ומאוכזבים עד עמקי נשמתם, והיו רוצים ומוכנים לשלם מילונים ולמכור את נשמתם לשטן העיקר כדי ל"זכות" להקרות אשכנזי ... והם הופכים את עצמם, את לשונם, את מלבושם, את משפחתם, את תפילותיהם, את "אלוהיהם" העיקר שיהיו קשורים משויכים "לזרם הקדוש" ... אך מסכנים הם ובניהם ותלמידיהם, שעד שהגיעו לשידוכין ורצו לעקור את "דתם" לגמרי ולהינשא ל"נכרית" להם ... מקבלים סירובים על ימין ועל שמאל ... כי הם בדקו אחריו 4 אמהות אחורה וגילו שיש בהם שמץ "ספרדיות" סבתא מרוקאית סבא תוניסאי או עירקאי ... וממילא כבר הנתונים כבר לא מתאימים מחמת ה"מנטליות" ,,,, ואז ה"מסכן" רץ לחפש לו "מסכן" כמוהו ... באותן דעות באותן השקפות ... לפסול רב פלוני שהוא מדי ספרדי ... וממילא כבר אנחנו מתאימים להתחתן ... ומזל"ט ...
והבנים שיוצאים מזה בדר"כ הינם מסכנים ומטורללים ... במקרה הטוב ובמקרה הפחות טוב כבר ידוע מה אמר על כך מורינו הגאון הרב י"ח סופר שליט"א שראה רבות שנפלו מהדרך, בנים ובנות שנשרו מהדרך רק בגלל הדבר הזה ... ודי למבין ...

אוי לנו שראינו בכך (עשרות בשנים)
אינני מכיר כאלה. חוץ מאוהבי אוכל ומיקלים בהלכות. ואומרים בין כך אנחנו.. אז עד הסוף...
 
יש לחלק בין משוכנזים לבני ישיבות, ההגדרה הכי קיצונית של משוכנזים זה אלה שבעטו במסורת ובמנהגי בית אבא כגון נוסח וכו', ישנו זרם נוסף של קוצים שתמיד צווחים צווחות באידיש ומצטטים את גדולי הדורות בקול העיקר שישימו לב אליהם שהם ישיבישערס, למותר לציין שדבר זה אינו חביב על איש.
 
בישיבה שבה אני לומד ישנם קבוצה גדולה שלם ספרדים שגאה במסורת אבותיהם ומצד שני הם בחורים קלאסים כמו כולם, ואכן הם אהובים לעומת רעיהם המשתכנזים שמשום מה כולם נהנים להזכיר להם את המוצא שלהם ולצחוק עליהם, מה שלא עושים לחבריהם שגאים במסורת אבותיהם.
 
אז למה הם מתנהגים ככה? סתם כדי שישנאו אותם?

נראה לי שיש אנשים שזה דווקא חביב עליהם מאוד.
זכורני בישיבה היה אחד שהחליף נוסח, ושינה משפחה לל"ב. מי שצחק עליו מאחורי הגב...
למרות שספרדים בני תורה ישיבתיים שכיבדו את עצמם, ואת מורשתם, וגם את מורשת האחרים, כולם כיבדו ביותר!
 
בישיבה שאני למדתי לא היו חלוקות כאילו, לא היה שום הבדל כזה, ובכלל לא היה כזה פשוט לחלק את הבחורים לקבוצות קבוצות.
ודרך אגב, אדם הגאה במסורת אבותיו ראוי שיבחר לו שם ספרדי...
 
כמו"כ בוגרי הישיבה מפארים היום את כותל המזרח של עולם התורה הספרדי והמשותף ביניהם הוא שהם מעולם לא התביישו במקור.
 
בישיבה שאני למדתי לא היו חלוקות כאילו, לא היה שום הבדל כזה, ובכלל לא היה כזה פשוט לחלק את הבחורים לקבוצות חבוצות.
ודרך אגב, אדם הגאה במסורת אבותיו ראוי שיבחר לו שם ספרדי...
אני אשכנזי.
 
כמו"כ בוגרי הישיבה מפארים היום את כותל המזרח של עולם התורה הספרדי והמשותף ביניהם הוא שהם מעולם לא התביישו במקור.
מיהו בוחן כליות ולב, חוקר נשמותיהם של בני אדם ומכיר את עברם של ה'אנשים המפארים את כותל המזרח' ויודע שהם מעולם לא התביישו במקור?
אם רוח הקודש אין כאן - מה יש כאן?
 
מיהו בוחן כליות ולב, חוקר נשמותיהם של בני אדם ומכיר את עברם של ה'אנשים המפארים את כותל המזרח' ויודע שהם מעולם לא התביישו במקור?
אם רוח הקודש אין כאן - מה יש כאן?
חברים שלהם מהעבר שלמדו איתם סיפרו לי!
(אין צורך לרדת לקטנות כל בר דעת מבין שלא התכוונתי שאולי היה להם אי פעם ערעור שחבל...)
 
על פי רוב, אילו שאתה מדבר עליהם לא היו מעמדת נחיתות בגלל מוצאם, אלא להפך. הם היו בנים למשפחות מבוססות מאוד, רבני קהילות וראשי ישיבות, והביאו מהבית מטען תרבותי ורוחני עשיר מאוד. אין שום ציפיה שלבניו של הגר"ע יוסף תהיה ולו הנחיתות הקלה ביותר למרות שהם למדו בישיבות האשכנזיות מכולם.
 
על פי רוב, אילו שאתה מדבר עליהם לא היו מעמדת נחיתות בגלל מוצאם, אלא להפך. הם היו בנים למשפחות מבוססות מאוד, רבני קהילות וראשי ישיבות, והביאו מהבית מטען תרבותי ורוחני עשיר מאוד. אין שום ציפיה שלבניו של הגר"ע יוסף תהיה ולו הנחיתות הקלה ביותר למרות שהם למדו בישיבות האשכנזיות מכולם.
מכיוון שאני לא מעוניין לחשוף היכן אני לומד אומר שמשפחה א' מאד חשובה אביהם היה מוכר בשוק.
 
מכיוון שאני לא מעוניין לחשוף היכן אני לומד אומר שמשפחה א' מאד חשובה אביהם היה מוכר בשוק.
אומר את האמת צודק ר' איציק ברגר, באבחנה זו
ספרדי שגאה במסורת אבותיו,
אבל במנטליות הוא כמו כולם
גם אם לא בא ממשפחה הכי מיוחדת
מכבדים אותו.
וראיתי זאת בעשרות מקומות.
למעט מקומות מסויימים מאד בהם יש באמת גז' וכו'.
 
וכך שמעתי באוזניי מבנו הגאון רבי דוד שליט"א שאמו נהגה להדליק ואח"כ לברך, וכן נהגה רעיתו ע"ה, וכל המשנה ידו על התחתונה.

לא נכון!
אשתו של ר' עזרא אכן היתה מדליקה ואח"כ מברכת ולעת זקנותה שינתה מהמנהג בעקבות בנה ר' דוד שעד היום בביתו ברחוב יוסף בן מתייהו יכולים לבוא ולראות איך הוא נוהג ...
 
לא נכון!
אשתו של ר' עזרא אכן היתה מדליקה ואח"כ מברכת ולעת זקנותה שינתה מהמנהג בעקבות בנה ר' דוד שעד היום בביתו ברחוב יוסף בן מתייהו יכולים לבוא ולראות איך הוא נוהג ...

לא שינתה, כך אמר לי מפורשות הגאון רבי דוד עטיה שליט"א.
 
ר' דוד עטיה - הוא קרוב משפחתי ... הקרוב ביותר !!

אני דבוק בו יותר מ48 שנה !

אם אתה רציני - אשאל אותך 5 שאלות ותענה לי עליהם - אתה מוכן ???
 
ראשי תחתית