באנר תרומה

מי שמצטער בזה שנשאר ער בליל שבועות מבטל מצות שמחת וכבוד יום טוב

  • יוזם האשכול יוזם האשכול כהן
  • תאריך התחלה תאריך התחלה

כהן

חבר ותיק
הצטרף
21/12/24
הודעות
1,062
כן מתבאר מדברי מהר"ל בגבורות ה' פנ"ג [והביאו הפתה"ד בסי' ר"פ] גבי ראב"ע וחכמים שהיו מספרים ביציאת מצרים כל ליל פסח וז"ל וכדי שלא יקשה לך איך היו מונעים את השינה מעיניהם ביו"ט אמרו שלא היה להם צער כי מחבוב המצוה היה הזמן קצר להם מאוד שלא הרגישו עד שעלה עמוה"ש עי"ש, ולפ"ז מי שכן מצטער מזה שנשאר ער וכפי שמצוי – אין לו להשאר ער כל הלילה. וכן האברבנאל בספרו זבח פסח בשער י"ג הקשה ממש קושיא זו מה ראו על ככה ומה הגיע אליהם להסיר שינה מעיניהם ותנומה מעפעפיהם והתורה ציותה ושמחת בחגך וזה היה עינוי נפש, ותירץ וז"ל לפי שהלילה הזה ליל שמורים הוא לה' וישראל לא לנו כלל באותו הלילה כשיצאו ממצרים כי חלק הראשון מהלילה התעסקו בעשיית מצוות הפסח במצות ומרורים כמו שציוום ה', והחלק האחרון ממנה נתעסקו ביציאה ולכן לא נתנו כל הלילה לעפעפם תנומה ולפי שחייב אדם להראות את עצמו כאילו הוא יצא ממצרים לכן ראו הקדושים האלה לעשות כמעשיהם שמיד בתחלה הלילה התעסקו במצוות המצה והמרור וזכר הפסח כמו שעשו אבותיהם במצרים, ואח"כ כל שאר הלילה היו מספרים ביציאת מצרים ובזה הראו עצמם כאלו הם יצאו ע"כ. ותירוץ זה לא שייך בליל שבועות.

והזוהר והב"י והאר"י וסיעתם לא היה להם קשה להשאר, מרוב חשקם בתורה וקבלתה, ולפ"ז אפשר להסביר את לשון הזוהר 'חסידי קדמאי', דרק החסידים שהיו נשארים כך בחפץ לב ולא היו נרדמים היו עושים כן, ולא שאר האנשים.
 
היום ב"ה גם מי שאינו בגדר 'חסידי קמאי' נהנה להישאר ער בלילה מחמת ה'מצב' שיש וה'ריתחא' בביהמ"ד.
[גם 'יושבי הברזלים' לצערנו נשארים ערים בלילה זה מתוך חדווה גדולה...]
אולי בישיבות זה כך.
בבתי הכנסיות גם של האברכים וכ"ש של בעלי הבתים המצב ממש לא כך. רוב הציבור מתי שהוא הולכים לשטוף פנים ושותים הרבה קפה ואקסלים, ולא נדבר על התפלה בבוקר.
אין לך מצטער גדול מזה.
 
אולי בישיבות זה כך.
בבתי הכנסיות גם של האברכים וכ"ש של בעלי הבתים המצב ממש לא כך. רוב הציבור מתי שהוא הולכים לשטוף פנים ושותים הרבה קפה ואקסלים, ולא נדבר על התפלה בבוקר.
אין לך מצטער גדול מזה.
ועדיין בד"כ הם "מרגישים" בכך את "מצוות היום". הייחודיות של שבועות. ויש חוויות מעייפות, אבל הם חויה.

ועצ"ע...
 
עדיין בד"כ הם "מרגישים" בכך את "מצוות היום". הייחודיות של שבועות. ויש חוויות מעייפות, אבל הם חויה.

ועצ"ע..
גם ראב"ע ור"ע וכו' הרגישו את מצות היום של סיפור יציאת מצרים, ואעפ"כ הקשו הנ"ל ותירצו תירוצים שלא שייכים בשבועות.
 
קצת כפיפות קומה ונמיכות רוח מול כל עם ישראל במשך כחמש מאות שנה לא תזיק כלל.
יש מצוה ליישב, ולא להקשות ולנסות לעקור כל דבר.
לא כל עם ישראל מכל העדות והחוגים טועים.
תפנים.
 
קצת כפיפות קומה ונמיכות רוח מול כל עם ישראל במשך כחמש מאות שנה לא תזיק כלל.
יש מצוה ליישב, ולא להקשות ולנסות לעקור כל דבר.
לא כל עם ישראל מכל העדות והחוגים טועים.
תפנים
סתם דבר לעג ולהג. אם אין תשובה - שותקים.
 
קצת כפיפות קומה ונמיכות רוח מול כל עם ישראל במשך כחמש מאות שנה לא תזיק כלל.
יש מצוה ליישב, ולא להקשות ולנסות לעקור כל דבר.
לא כל עם ישראל מכל העדות והחוגים טועים.
האם רצונך לומר שמי שלא לומד כל הלילה הוא נחשב חוטא? זה לא מצאנו בשום מקום. אלא ההפך.
שאלו פעם את הגרי"ש אלישיב מדוע לא נוהג ככל בית ישראל להיות ניעור כל הלילה בליל שבועות, וקם כהרגלו בשעה 2 אחרי חצות. והגרי"ש אלישיב הסביר שעשה חשבון שבשינוי שעות השינה המעטות שלו לא ירויח זמן של לימוד תורה, ועוד יחסרו לו 15 דקות! בשביל לימוד דקות יקרות אלו, הכריע כי עדיף שילך לישון בתחילת הלילה כהרגלו. (השקדן ב' עמ' 240).
וכן מטו משמיה דהגרי"ז שמהאי טעמא לא קיים המנהג להיות ניעור בליל שבועות לפי שאינו עונג יו"ט, והוסיף דעולם הפוך ראה, שלא מקיימים דין התוספתא הנ"ל להיות ניעור כל ליל שימורים ולעסוק ביצי"מ, ואילו בשבועות נשארים ערים כל הלילה למרות שהוא רק מנהג, ולא מוזכר אפילו בשו"ע.
 
היום ב"ה גם מי שאינו בגדר 'חסידי קמאי' נהנה להישאר ער בלילה מחמת ה'מצב' שיש וה'ריתחא' בביהמ"ד.
[גם 'יושבי הברזלים' לצערנו נשארים ערים בלילה זה מתוך חדווה גדולה...]
יש מליצה אצל חסידי גור: תיקון ליל שבועות שלנו הוא קריאת שמע על המיטה...
 
האם רצונך לומר שמי שלא לומד כל הלילה הוא נחשב חוטא? זה לא מצאנו בשום מקום. אלא ההפך.
שאלו פעם את הגרי"ש אלישיב מדוע לא נוהג ככל בית ישראל להיות ניעור כל הלילה בליל שבועות, וקם כהרגלו בשעה 2 אחרי חצות. והגרי"ש אלישיב הסביר שעשה חשבון שבשינוי שעות השינה המעטות שלו לא ירויח זמן של לימוד תורה, ועוד יחסרו לו 15 דקות! בשביל לימוד דקות יקרות אלו, הכריע כי עדיף שילך לשון בתחילת הלילה כהרגלו. (השקדן ב' עמ' 240).
וכן מטו משמיה דהגרי"ז שמהאי טעמא לא קיים המנהג להיות ניעור בליל שבועות לפי שאינו עונג יו"ט, והוסיף דעולם הפוך ראה, שלא מקיימים דין התוספתא הנ"ל להיות ניעור כל ליל שימורים ולעסוק ביצי"מ, ואילו בשבועות נשארים ערים כל הלילה למרות שהוא רק מנהג, ולא מוזכר אפילו בשו"ע.
ברור
זה לא הנושא.
הזלזול בכל מנהג שלא מוזכר בקדמונים.
 
ברור
זה לא הנושא.
הזלזול בכל מנהג שלא מוזכר בקדמונים.
אני מסכים בהחלט שאין לזלזל בשום מנהג. אבל כאן אין זלזול במנהג, אלא חיזוק מצווה דאוריתא. אם המנהג, חשוב ככל שיהיה, גורם לביטול של מצווה דאוריתא יש להעיר על כך, שלא יצא שכרנו בהפסדנו. ולדעתי רוב הציבור הוא בגדר מצטערים ביום טוב, כי אף שבלילה עצמו לא מצטערים כי שותים ואוכלים, וזה מעורר, אבל בזמן התפילה כבר מרגישים את הצער הגדול, ומחכים שיגמר מהר. ולכן מלבד ביטול עונג יו"ט גם לא מכוונים כראוי או לא מכוונים בכלל.
 
בספר צפיחת בדבש דף נ"ו ע"ג עמד בזה וכתב ב' תירוצים
1748000920877.png

התירוץ השני זה כמו שכתבתי שרק למי שבאמת מתענג מותר.
התירוץ הראשון זה כעין מה שכתבו אבני הכותל ודעה את ה'.
אולם יש לדון בדבריו, שהרי מי התיר 'להצטער מעט' בצער 'הגוף' ביו"ט כדי להרויח 'תיקון רוחני גדול'.
שמחת יו"ט היא שמחת 'הגוף', לאכול ולשתות ולישן וכדומה [המטרה היא כדי להגיע לקרבה לה', אבל האמצעי הוא הגוף והוא 'חובה'].
הרי אין להתענות ביו"ט אפילו מי ששמח בזה, ורק בשבת שהחיוב הוא 'עונג' התירו, ולכן התירוץ העיקרי נראה התירוץ השני, שרק מי ש'באמת' שמח בזה יכול להשאר ער.
 
ועדיין בד"כ הם "מרגישים" בכך את "מצוות היום". הייחודיות של שבועות. ויש חוויות מעייפות, אבל הם חויה.

ועצ"ע...
הבעיה שלימוד התורה בלילה הפך להיות עיקר עבודה היום [דבר שבכלל לא מוזכר בגמ' ובפוסקים], עד שזה בא על חשבון החיוב האמיתי של השמחת יו"ט והעונג, דוקא ביום זה שיש בו ענין לענג עצמו יותר משאר ימים טובים. כדאיתא בגמ' (פסחים סח): אמר רבי אלעזר הכל מודים בעצרת דבעינן נמי לכם, מאי טעמא יום שניתנה בו תורה הוא.
כלומר יום זה נקבע כיום שבו יש חשיבות מיוחדת לאכילה ותענוג הגוף יותר מכל שאר המועדים, שבשאר ימים טובים וגם בשבת יתכן שהעונג והשמחה מעסק התורה ומצוותיה ידחה את העונג מאכילה ושתיה, ויחשב לו אפילו למצוה שנמנע מהם, אבל בחג שבועות אין בזה מצוה, ואפילו יש בזה איסור, וכמו שמוכח גם מהמשך הגמ' שם:מר בריה דרבינא כולי שתא הוה יתיב בתעניתא לבר מעצרתא ופוריא ומעלי יומא דכיפורי.

ואכן ב'סדר היום' הסיק מגמ' זו שיש חיוב להתענג ולשמוח בחג שבועות יותר מכל חג אחר, וז"ל:
בחג השבועות ראוי שישמח בו האדם שמחה יתירה מפני שהוא יום שנתנה בו תורה לישראל, והכל מודים בקדושתו הגדול מקדושת שאר הימים טובים, ש'הכל מודים בעצרת דבעינן לכם', והטעם כדי לשמח הגוף שעוסק בתורה ובמצות שניתנו ביום הזה, וכן מצינו פסחים ע"ח ע"ב במר בריה דרבינא דכולא שתא הוא בתעניתא בר ממעצרתא וכו', מטעם זה שאמרנו אין ראוי לענות הגוף ביום זה כיון דבאמצעות הגוף התורה מתקיימת ואין לזולתו קיום, וראוי לשמחו ולענגו בשמחת התוספת יותר משאר חגים ומועדים.

והנה יש הממהרים בסעודת ליל שבועות כדי להרבות בלימוד הלילה, וכדי לנצל כל רגע פנוי בחג. ניתן לשמוע מאותם טועים אמרות בסגנון של: "בשביל עונג יו"ט לא צריך לשבת הרבה זמן בסעודה, מספיק לאכול כמה מאכלים טובים ולרוץ ללמוד". ועוד כהנה וכהנה. אין כל מקור להנהגה כזו. בדיוק כמו שלא ימהר לסיים בדיקת חמץ כדי לחזור לבית המדרש, כך אין להזדרז ולזרז בסעודת ליל יו"ט בשביל להרוויח עוד זמן של לימוד. בליל יו"ט יש דין לאכול סעודת יו"ט, וככל מצוה עוברת שאי אפשר לעשותה על ידי אחרים, גם מצות סעודת יו"ט דוחה מצוות תלמוד תורה. בפרט שלסעודת שבת ויו"ט יש גם חלק גדול מאד במצוות חינוך הילדיםיש הממהרים בסעודת ליל שבועות כדי להרבות בלימוד הלילה, וכדי לנצל כל רגע פנוי בחג. ניתן לשמוע מאותם טועים אמרות בסגנון של: "בשביל עונג יו"ט לא צריך לשבת הרבה זמן בסעודה, מספיק לאכול כמה מאכלים טובים ולרוץ ללמוד". ועוד כהנה וכהנה. אין כל מקור להנהגה כזו. בדיוק כמו שלא ימהר לסיים בדיקת חמץ כדי לחזור לבית המדרש, כך אין להזדרז ולזרז בסעודת ליל יו"ט בשביל להרוויח עוד זמן של לימוד. בליל יו"ט יש דין לאכול סעודת יו"ט, וככל מצוה עוברת שאי אפשר לעשותה על ידי אחרים, גם מצות סעודת יו"ט דוחה מצוות תלמוד תורה. בפרט שלסעודת שבת ויו"ט יש גם חלק גדול מאד במצוות חינוך הילדים
 
בבתי הכנסיות גם של האברכים וכ"ש של בעלי הבתים המצב ממש לא כך. רוב הציבור מתי שהוא הולכים לשטוף פנים ושותים הרבה קפה ואקסלים, ולא נדבר על התפלה בבוקר.
אולי זה סיבה לאמץ לימוד ישיבתי בריתחא....
אכן במקומות שקוראים "רק" תיקון, יש מקום גדול לחשש זה.
ועיין בהר צבי לרצ''פ פראנק בזה
 
אולי זה סיבה לאמץ לימוד ישיבתי בריתחא....
גם זה כולי האי.
מה יעשה מי שלא הצליח להירדם ביום ערב שבועות?
גם ללימוד בריתחא יש גבול, ולא כולם נהנים בכל שעת לימוד, והדברים ידועים.
הרבה נשארים בגלל שלא נעים מהחברים וכו'.
 
משום מה נכנס בציבור שלנו שמי שנשאר ער כל הלילה חייב להספיק תפילה בנץ, וממילא מתעכב עד התפילה - ובמקום לקבל תורה כראוי אחרי לילה של הכנה, הוא נרדם ועייף, הן בתפילה - שאם לא כיון לבו לא יצא, והן בזמן קבלת התורה בפועל - בשמיעת עשרת הדברות בקריאת התורה.
העצה הראויה היא - להישאר ער כמנהג האריז''ל עד עלות השחר, לברך ברכות השחר וק''ש. וללכת לישון כ3 שעות ולהתפלל במתינות לפני סוף זמן תפילה בערנות והכנה הראויה לתפילה.
כמובן שכ''א לפי כוחו, אבל יש הרבה מהציבור שיעדיף לנהוג כן, אלא שצריך לארגן ב' מניינים בכל ביהכ''ס [אצל החסידים יש הרבה מניינים כאלה], ולא לקחת כמובן מאליו שכולם צריכים להישאר להתפלל בנץ - להרוויח את מעלת הנץ ולא לצאת י''ח תפילה ביום קדוש זה. וכנ''ל בהושענא רבה.
 
כן מתבאר מדברי מהר"ל בגבורות ה' פנ"ג [והביאו הפתה"ד בסי' ר"פ] גבי ראב"ע וחכמים שהיו מספרים ביציאת מצרים כל ליל פסח וז"ל וכדי שלא יקשה לך איך היו מונעים את השינה מעיניהם ביו"ט אמרו שלא היה להם צער כי מחבוב המצוה היה הזמן קצר להם מאוד שלא הרגישו עד שעלה עמוה"ש עי"ש, ולפ"ז מי שכן מצטער מזה שנשאר ער וכפי שמצוי – אין לו להשאר ער כל הלילה. וכן האברבנאל בספרו זבח פסח בשער י"ג הקשה ממש קושיא זו מה ראו על ככה ומה הגיע אליהם להסיר שינה מעיניהם ותנומה מעפעפיהם והתורה ציותה ושמחת בחגך וזה היה עינוי נפש, ותירץ וז"ל לפי שהלילה הזה ליל שמורים הוא לה' וישראל לא לנו כלל באותו הלילה כשיצאו ממצרים כי חלק הראשון מהלילה התעסקו בעשיית מצוות הפסח במצות ומרורים כמו שציוום ה', והחלק האחרון ממנה נתעסקו ביציאה ולכן לא נתנו כל הלילה לעפעפם תנומה ולפי שחייב אדם להראות את עצמו כאילו הוא יצא ממצרים לכן ראו הקדושים האלה לעשות כמעשיהם שמיד בתחלה הלילה התעסקו במצוות המצה והמרור וזכר הפסח כמו שעשו אבותיהם במצרים, ואח"כ כל שאר הלילה היו מספרים ביציאת מצרים ובזה הראו עצמם כאלו הם יצאו ע"כ. ותירוץ זה לא שייך בליל שבועות.

והזוהר והב"י והאר"י וסיעתם לא היה להם קשה להשאר, מרוב חשקם בתורה וקבלתה, ולפ"ז אפשר להסביר את לשון הזוהר 'חסידי קדמאי', דרק החסידים שהיו נשארים כך בחפץ לב ולא היו נרדמים היו עושים כן, ולא שאר האנשים.

דברים נפלאים, ולפ"ז צריך להקפיד היטב על שינה ביום כדי שלא ירגיש עייפות בלילה.

רק יש בעיה לסוג מסויים של אנשים שהקריאה מעייפת להם את העיניים (גם באמצע היום) וגורמת להם עייפות עצומה, ובאופן כזה צריך פשוט להפסיק את הלימוד וללכת לאכול ולשתות ולצאת החוצה לנשום אוויר, עד שיחזור לעצמו ושב ורפא לו.

כמו כן כפי שכתב קודמי, טוב לוותר על התפילה בנץ, ללכת לישון מעט ולהתפלל בשעה 9, מאשר להתפלל תפילה מתוך שינה. דא עקא שלציבור אין כח ללכת לביתם ולחזור להתפלל.

רבי נחמן מברסלב אמר שעיקר התיקון בליל הושענא רבה הוא לומר את התיקון, גם אם ילך לישון בשעה 1 או 2, ועיקר התיקון בליל שבועות הוא להישאר ער, וכולי עלמא כיום רוצים תיקונים (כנראה מרוב שמקלקלים) ולכן אם לא יהיה לו תיקון יש בזה חשש "מצטער" גדול יותר...
 
קצת כפיפות קומה ונמיכות רוח מול כל עם ישראל במשך כחמש מאות שנה לא תזיק כלל.
יש מצוה ליישב, ולא להקשות ולנסות לעקור כל דבר.
לא כל עם ישראל מכל העדות והחוגים טועים.
תפנים.

אף אחד לא בא לעקור,

הוא רק שואל,

מותר לשאול, וחובה לשאול,

אם לא, חסל סדר קושיות בימינו:

"אם אמרו כנראה שהם יודעים מה שאמרו"...

"אם נהגו, הם ידעו למה"...

ובכלל בימינו נוסף דבר חדש: "אם ... פסק כך כנראה שהוא חשב על כל הקושיות שלך שלדעתו אין מקום לקושיא"... וד"ל.
 
אם הם היו יושבים ללמוד זה וודאי היה שמחה גדולה.
רק שבדר"כ הם נשארים לשבת 'על הברזלים', ולכן זה לצערנו.

המכוון היה שזה יום שכולם נשארים בו ערים, ולא נחשב צער.

אגב - ייתכן שיש גם להביא בחשבון את הצער של הבושה מפני החברים וכו' על כך שלא נשאר ער כל הלילה.
לא יודע מה יותר גורם צער - הבושה מהחברים או העייפות.
 
אם הם היו יושבים ללמוד זה וודאי היה שמחה גדולה.
רק שבדר"כ הם נשארים לשבת 'על הברזלים', ולכן זה לצערנו.

המכוון היה שזה יום שכולם נשארים בו ערים, ולא נחשב צער.

אגב - ייתכן שיש גם להביא בחשבון את הצער של הבושה מפני החברים וכו' על כך שלא נשאר ער כל הלילה.
לא יודע מה יותר גורם צער - הבושה מהחברים או העייפות.

אני מסכים שזה לא צער להישאר ער בליל שבועות, ואני חושב שכיום יותר צער הוא ללכת לישון בליל שבועות....

אבל לגבי 'יושבי הברזילים' - למעשה לענ"ד זה עדיף, ועדיין יש בזה תועלת, כיון שעכ"פ בחלק מהלילה הם לומדים,

ואם האברכים בביכנ"ס לוקחים קצת אחריות על זולתם שלא זכו (שיעור, חברותא, לימוד קבוצתי, דיבור בלימוד),

אזי ניתן לראות שיש להם אוזן לשמוע ולב להבין דווקא בלילה הזה,

וזה משובב נפש לראות כאלו שהינם רחוקים בד"כ מדף גמרא, נהנים כל רגע באישון לילה...
 
אני מסכים שזה לא צער להישאר ער בליל שבועות, ואני חושב שכיום יותר צער הוא ללכת לישון בליל שבועות....
גם אני עד לפני כמה שנים הייתי בצער כאשר הלכתי לישון בליל שבועות, כאשר לא הצלחתי להחזיק מעמד. אבל הצער נבע מחיסרון ידיעה. כי חשבתי לתומי שזה ממש עבירה. רק לאחר שלמדתי והבנתי שבעבר הלא רחוק זו היתה הנהגה רק של יחידים, וכל העם קיימו את מצות החג באופנים אחרים, אז הפסקתי להיות בצער מכך. וכיום אני אכן מרגיש שמחת יו"ט אמיתית, בלי נקיפות מצפון, כי כך אני מספיק ללמוד יותר מאשר בשנים קודמות (כך היה עושה גם הרב אלישיב כפי שכתבתי לעיל).
כאשר מדברים עם הציבור רק על ההשגות הגבוהות של הלימוד בלילה זה, אז כולם רוצים להשיג זאת. אך צריך להסביר שאין זה עבירה כלל מי שלא מגיע לזה, ויכול להגיע למעלת שמחת יו"ט שלמה יותר שהיא דאוריתא ואפילו עדיפא.
 
סתם דבר לעג ולהג. אם אין תשובה - שותקים.
דברי הרב @ספיר ויהלום דברי טעם הם, וכנר' שאין לך מה להשיב עליהם
וכן מטו משמיה דהגרי"ז שמהאי טעמא לא קיים המנהג להיות ניעור בליל שבועות לפי שאינו עונג יו"ט, והוסיף דעולם הפוך ראה, שלא מקיימים דין התוספתא הנ"ל להיות ניעור כל ליל שימורים ולעסוק ביצי"מ, ואילו בשבועות נשארים ערים כל הלילה למרות שהוא רק מנהג, ולא מוזכר אפילו בשו"ע.
תמיד תמהתי על שמועה זו, הרי מעולם לא אמרו להישאר ער בליל פסח, אלא להישאר ער "עד שתחטפנו שינה"
חיזוק מצווה דאוריתא. אם המנהג, חשוב ככל שיהיה, גורם לביטול של מצווה דאוריתא
מעולם לא אשתמיט לשום פוסק לכתוב שאסור להישאר ער בשבת או יו"ט אם מצטער בכך
והרי מנהג קדום בהרבה מקומות לקום באמצע הלילה כל ליל שבת וללמוד או להתפלל עד אור הבוקר, ומעולם לא נשמע שערערו על זה
אף אחד לא בא לעקור,

הוא רק שואל,

מותר לשאול, וחובה לשאול,
אכן מותר לשאול, אלא שלא היה שום סימן שאלה בהודעה הפותחת
... שבעבר הלא רחוק זו היתה הנהגה רק של יחידים, וכל העם קיימו את מצות החג באופנים אחרים ...
לשון מהר"ח ויטאל (עץ חיים שבועות פ"א): "המנהג פשוט בישראל לעסוק בתורה בליל שבועות ואינם ישינים אף רגע אחד" [וכעי"ז בשעה"כ דף פ"ט ע"א].
ולשון השל"ה הק': "וסדר הלימוד של זו הלילה כבר נתפרסם ונודע לרבים ע"י הקונטריסין שנתפשטו, והמנהג הזה נתפשט בכל א"י ובכל המלכות אין נקי, כולם כאחד מגדולים ועד קטנים, וכן קיימו וקבלו עליהם ועל זרעיהם".
 
והנה יש הממהרים בסעודת ליל שבועות כדי להרבות בלימוד הלילה, וכדי לנצל כל רגע פנוי בחג. ניתן לשמוע מאותם טועים אמרות בסגנון של: "בשביל עונג יו"ט לא צריך לשבת הרבה זמן בסעודה, מספיק לאכול כמה מאכלים טובים ולרוץ ללמוד". ועוד כהנה וכהנה. אין כל מקור להנהגה כזו. בדיוק כמו שלא ימהר לסיים בדיקת חמץ כדי לחזור לבית המדרש, כך אין להזדרז ולזרז בסעודת ליל יו"ט בשביל להרוויח עוד זמן של לימוד. בליל יו"ט יש דין לאכול סעודת יו"ט, וככל מצוה עוברת שאי אפשר לעשותה על ידי אחרים, גם מצות סעודת יו"ט דוחה מצוות תלמוד תורה. בפרט שלסעודת שבת ויו"ט יש גם חלק גדול מאד במצוות חינוך הילדים
לשון מרן הגחיד"א (כף אחת סי' כ"ב)
6467_169.jpg
 
בספר צפיחת בדבש דף נ"ו ע"ג עמד בזה וכתב ב' תירוצים
הצג קובץ מצורף 5321
התירוץ השני זה כמו שכתבתי שרק למי שבאמת מתענג מותר.
התירוץ הראשון זה כעין מה שכתבו אבני הכותל ודעה את ה'.
אולם יש לדון בדבריו, שהרי מי התיר 'להצטער מעט' בצער 'הגוף' ביו"ט כדי להרויח 'תיקון רוחני גדול'.
שמחת יו"ט היא שמחת 'הגוף', לאכול ולשתות ולישן וכדומה [המטרה היא כדי להגיע לקרבה לה', אבל האמצעי הוא הגוף והוא 'חובה'].
הרי אין להתענות ביו"ט אפילו מי ששמח בזה, ורק בשבת שהחיוב הוא 'עונג' התירו, ולכן התירוץ העיקרי נראה התירוץ השני, שרק מי ש'באמת' שמח בזה יכול להשאר ער.
רבים רבים מעם ישראל קם בראש השנה בעמוד השחר בגלל דברי האריז"ל.
אמנם זה מנהג שהתחדש בחמישים שנה האחרונות, אבל זה המציאות כיום
ונוהגים בזה רבבות עמך, איני יודע להגיד כמה
אצל הספרדים זה הרבה יותר חזק
ולכאו' צ"ע זה פגום בשמחת יו"ט??!!! אתמהה!!
לאף א' לא קל לקום מוקדם
גם מש"כ האריז"ל לא לישון לפמי חצות וי"א עד הלילה ורק ביום ב' שרי לפני חצות,
וכל זה כמובן עבירה גמורה של פגיעה בשמחת יו"ט.....
אוי לאן הגענו.
 
דברי טעם. הרי בזוהר שהוא מקור המנהג איתא: חסידי קדמאי. ומבואר פשוט שאינו היה לכלל העם. ובאמת אשרי העושה עצמו חסיד אבל להתעצב ביו"ט זה כבר איסור, ולכן - כל שעצוב מלהיות ער לילה שלם ובקדושת כתר חושב על הכרית, סברא פשוטה ביותר שאין לו להתחסד ולהפסיד שמחת יו"ט ומצות תפילה, שבעייפות חמורה אינו יכול לכוין אפילו בברכת אבות שהוא לעיכובא [פשט הסוגיא שברכותיו לבטלה].

נ.ב: בגלל שב"ה בתוך עמי אנוכי יושבת, פעמים שבערב החג אין אפשרות לישון מכל מיני סיבות, ילדים וכדו'. בעבר עשיתי מעשה וישנתי בליל החג וקמתי רענן לתפילה. אולם מאז אני משתדל שכל ערב חג יהיה לי במקרר גת [המוכר של התימנים] ובעת צורך לוקח לי כמה עלים או מיץ ויושב ולומד כל הלילה בחשק, עד שיש מהציבור המשפשף עיינים באומרו איך לאברך הזה יש כוח ללמוד ב4 בבוקר.
 
לשון מרן הגחיד"א (כף אחת סי' כ"ב)
הצג קובץ מצורף 5328
אתה באמת חושב שכוונת החיד"א שיאכל רק את המינימום האפשרי במהירות וילך ללמוד?
פשוט שהחיד"א מתכוון לומר את סדר ליל שבועות. אין בדבריו שום הוראה לקצר את הסעודה ושאר שיגעונות שיש לאנשים היום.
ולכן ברור שאין שום מקור לכך שהלימוד בלילה יבוא על חשבון עונג יו"ט, ובטח לא בחג זה שנאמר עליו שהכל מודים דבעינן נמי לכם.
 
[אצל החסידים יש הרבה מניינים כאלה],
מזכיר לי מה שאמר לי אברך חסידי
"אתם מתפללים [מהר] כדי ללכת לישון, ואנחנו הולכים לישון [אחרי חצות] כדי להתפלל [בישוב הדעת].."
 
לפי ההלכה יש בעיה ללכת לישון חצי שעה לפני עלות השחר (עה''ש כעת הוא בערך 3.45, ולדעה המקילה 4.10) עד שיקרא ק''ש ויתפלל
ב''פיתרון'' הזה, יש קצת 'סיכון' כי בגלל העייפות אפשר להימשך בשינה, ולפספס זמן ק''ש ח''ו, סוף זמן ק''ש הוא בעשה 08.10 בערך, וגם זמן הגר''א הוא בשעה 09.00 ותו לא, ולכן מי שנוהג כן צריך להיזהר בזה מאוד, שלא יבטל ק''ש ביום מתן תורה !

לא הבנתי מה מרוויחים בזה, הרי בשלמא בהו''ר עיקר התיקון הוא עד חצות, ניחא (חצות יוצא בערך ב12.20 בחג הסוכות, אם ילכו לישון ב1.00 בערך, יכולי לקום בזמן בסדר גמור) אבל בשבועות ע''פ האר''י צריך להיות ער עד עלות השחר, שזה בערך 03.50, וחצי שעה לפני עה''ש זה כבר בעיה ללכת לישון, וגם אם נניח שילכו לישון ב3.30-4.00, עדיין צריך לקום מקסימום ב8, בגלל זמן ק''ש
 
מה יעשה מי שלא הצליח להירדם ביום ערב שבועות?
חכם עיניו בראשו, ומתכנן את עצמו מערב שבועות וישן היטב, ומרויח, עונג יום טוב רוחני וגשמי.
ובימי הקיץ הארוכים, אינו מילתא דלאו כו''ע יכולים. אלא בתכנון נכון כולם יכולים, ומזה ומזה אל תנח ידך, והגוף והנפש מתענגים גם יחד.

ויזכה למובטח:
מובא בזוהר הקדוש דברי רבי שמעון בר יוחאי:
"בני! יפה חלקכם, מכיוון שלמחר לא תיכנס הכלה לחופה אלא יחד עמכם, מכיוון שכל אלו (הלומדים בלילה זה) כולם יהיו רשומים וכתובים בספר הזכרונות, והקדוש ברוך הוא מברך אותם בשבעים ברכות ועטרות מהעולם העליון".

האר"י הקדוש -
שער הכוונות · (דרושי חג השבועות דרוש א)
"ודע כי כל מי שלא ישן בלילה הזאת כלל אפי' רגע אחד ויהיה עוסק בתורה כל הלילה מובטח לו שישלים שנתו ולא יארע לו שום נזק בשנה ההיא וכמ"ש הרשב"י בהקדמ' בראשית וז"ל דיפוק ההוא שתא בשלם כו' ע"ש ולא עוד אלא שהוראת חיי האדם בשנה ההיא תלויה בענין זה כי אם לא ישן כלל ודאי שלא ימות בשנה ההיא ודי בזה. ולכן פשט המנהג הזה בישראל לעסוק בתורה כל ליל חג השבועות"

רבי משה ב"ר יהודה מכיר,
בן דורם של מרן ה"בית יוסף" והאריז"ל כתב בספרו "סדר היום":
"ביום זה ביד כל בריה שבעולם לתקן תיקונים נפלאים בעולמות העליונים,
יותר מאשר מסוגלים לכך מלאכי עליון,
ולכן אין לשום אדם להקטין עצמו ולהשתמט ממלאכת קודש זו".
 
ראשי תחתית