הולך בטל כישן דמי
הולך בטל כישן דמי
לא יודע אם זה אותו כוונה...
יסוד ושורש העבודה -אתה באמת חושב שכוונת החיד"א שיאכל רק את המינימום האפשרי במהירות וילך ללמוד?
פשוט שהחיד"א מתכוון לומר את סדר ליל שבועות. אין בדבריו שום הוראה לקצר את הסעודה ושאר שיגעונות שיש לאנשים היום.
ולכן ברור שאין שום מקור לכך שהלימוד בלילה יבוא על חשבון עונג יו"ט, ובטח לא בחג זה שנאמר עליו שהכל מודים דבעינן נמי לכם.
שמח שאחרי יגיעה רבה סוף סוף מצאת מקור להנהגה השגויה הזאת, למעט באכילתו ביום טוב שהוא ציווי מהתורה, כדי לעשות תיקון שהוא מנהג. זה לדעתי עיוות גדול, והפיכת עיקר לטפל. אם אתה נוהג לעשות כל מעשיך על פי ספר יסוד ושורש העבודה, אשריך וטוב לך. אך לנו אין אלא דעת הפוסקים שלא הזכירו דבר כזה כלל, ואדרבא, הזהירו לא לגרוע משמחת יום טוב. מצורף בזה תשובת הגאון בעל אבני ישפה:יסוד ושורש העבודה -
הצג קובץ מצורף 5575
אתה לא מתיירא לכתוב כך על היסוד ושורש העבודה?לדעתי עיוות גדול, והפיכת עיקר לטפל
מחאתך על כבוד הרב הקדוש בעל יסו"ה מיותרת ואינה נכונה.אתה לא מתיירא לכתוב כך על היסוד ושורש העבודה?
גם אם נראה לך אחרת, קצת כבוד וד"א
לא נראה לי שעיינת היטב בכל הסוגיה הזאת וכל מה שנאמר כאן בעניין זה.זה בלי להיכנס שזה דיבר על מיעוט, וזה דיבר על ביטול, ולא קרב זא"ז
שותא דמר לא ידענא, החיד"א והיסוש"ה לא כתבו שחייבים למעט באכילה, זה הנהגה טובה, ומה להם להפוסקים להזכיר את זה, ולמה קשור לכאן אם מישהו נוהג בכל מעשיו ע"פ היסוש"השמח שאחרי יגיעה רבה סוף סוף מצאת מקור להנהגה השגויה הזאת, למעט באכילתו ביום טוב שהוא ציווי מהתורה, כדי לעשות תיקון שהוא מנהג. זה לדעתי עיוות גדול, והפיכת עיקר לטפל. אם אתה נוהג לעשות כל מעשיך על פי ספר יסוד ושורש העבודה, אשריך וטוב לך. אך לנו אין אלא דעת הפוסקים שלא הזכירו דבר כזה כלל, ואדרבא, הזהירו לא לגרוע משמחת יום טוב.
וכדבריו פסק גם הכה"ח -דוגמא אחת שזכורה לי כעת, שכתב על חג סוכות שמחויב אדם שלא לצאת כל שבעת החג מהסוכה לביתו כלל וכלל, אם לא לדבר הכרחי מאד. והמשיל שאם צריך לשתיה ומוכרח לצאת מן הסוכה לבית לומר להביא לו המשקה לסוכה, אסור לו לשהות בביתו רק שיעור הדיבורים של צרכי השתיה, ואם ישהה מעט יותר מכדי צרכו בבית עובר על מצות עשה של בסוכות תשבו, וכן על כל רגע ששהה בביתו חוץ לסוכה בלא הכרח.
וכבר תמהו עליו רבים, וביניהם בספר תפילת דוד נפש דוד (לאדר"ת עמ' רי) שהרי כל השנה כולה כל אחד בביתו יוצא ובא ואינו יושב בביתו בלי הרף, ומשום הכי בודאי 'תשבו כעין תדורו' הוא גם כשיוצא לפעמים להתענג ולטייל, ולא מסתבר שתחייב התורה לאדם שיהא יושב בביתו ז' ימים כבבית האסורים ח"ו, דהא דרכיה דרכי נועם כתיב (משלי ג' יז).
עניין מצוות סוכה היא רק דוגמא להנהגה של בעל יסו"ה ששייכת רק לצדיקי עליון, ויש עוד דוגמאות רבות כאלה, ולא כאן המקום לדון בזה, רק אביא מה שכבר כתב בספר תורת המועדים על השונה הלכות סימן תרל"ט שברור שאין הכוונה להיות בסוכה כפשוטו כל הזמן, כי סוכה לא הוי בית האסורים כמו שהגדיר החזו"א ואינו עובר על לאו, אלא הכוונה כשאין לו מניעה להיות בסוכה אסור לו להיות מחוץ לסוכה, וזוהי שיטת הפוסקים. אבל לא שיטת היסו"ה.שותא דמר לא ידענא, החיד"א והיסוש"ה לא כתבו שחייבים למעט באכילה, זה הנהגה טובה, ומה להם להפוסקים להזכיר את זה, ולמה קשור לכאן אם מישהו נוהג בכל מעשיו ע"פ היסוש"ה
וכדבריו פסק גם הכה"ח -
הצג קובץ מצורף 5594
ועי' מ"ש על זה בילקוט יוסף -
אולי כוונתו אצל יוצאי אשכנז, כי אצל הספרדים גם באיזורים רחוקים מאוד, יש לימוד בליל שבועות, כמובן שזה משתנה באווירה וכו', אבל הבסיס קיים גם במקומות שהייתי מופתע.מנהג חדש שהתפשט בציבור בעקבות הנהגתו בהישיבות
אכן יש הרבה קהילות ספרדיות שנהגו בזה. מנהג זה החלו לנהוג מלפני כמאתים חמשים שנה. אך יש קהילות רבות שלא נהגו. בטורקיה לדוגמא לא הוסיפו סדרי לימוד בלילה. ואפילו לא אמרו תיקון (כך אמר לי ידידי הרב מרדכי ינאר, שנולד וגדל בטורקיה).אולי כוונתו אצל יוצאי אשכנז, כי אצל הספרדים גם באיזורים רחוקים מאוד, יש לימוד בליל שבועות, כמובן שזה משתנה באווירה וכו', אבל הבסיס קיים גם במקומות שהייתי מופתע.
כיון שכתבת כ"ז כהערה על דבריי המעטים, אביע את הסכמתי הגורפת עם דבריך. ודברי פי חכם חן, וכל ערום יעשה בדעת.הבעיה שלימוד התורה בלילה הפך להיות עיקר עבודה היום [דבר שבכלל לא מוזכר בגמ' ובפוסקים], עד שזה בא על חשבון החיוב האמיתי של השמחת יו"ט והעונג, דוקא ביום זה שיש בו ענין לענג עצמו יותר משאר ימים טובים. כדאיתא בגמ' (פסחים סח): אמר רבי אלעזר הכל מודים בעצרת דבעינן נמי לכם, מאי טעמא יום שניתנה בו תורה הוא.
כלומר יום זה נקבע כיום שבו יש חשיבות מיוחדת לאכילה ותענוג הגוף יותר מכל שאר המועדים, שבשאר ימים טובים וגם בשבת יתכן שהעונג והשמחה מעסק התורה ומצוותיה ידחה את העונג מאכילה ושתיה, ויחשב לו אפילו למצוה שנמנע מהם, אבל בחג שבועות אין בזה מצוה, ואפילו יש בזה איסור, וכמו שמוכח גם מהמשך הגמ' שם:מר בריה דרבינא כולי שתא הוה יתיב בתעניתא לבר מעצרתא ופוריא ומעלי יומא דכיפורי.
ואכן ב'סדר היום' הסיק מגמ' זו שיש חיוב להתענג ולשמוח בחג שבועות יותר מכל חג אחר, וז"ל:
בחג השבועות ראוי שישמח בו האדם שמחה יתירה מפני שהוא יום שנתנה בו תורה לישראל, והכל מודים בקדושתו הגדול מקדושת שאר הימים טובים, ש'הכל מודים בעצרת דבעינן לכם', והטעם כדי לשמח הגוף שעוסק בתורה ובמצות שניתנו ביום הזה, וכן מצינו פסחים ע"ח ע"ב במר בריה דרבינא דכולא שתא הוא בתעניתא בר ממעצרתא וכו', מטעם זה שאמרנו אין ראוי לענות הגוף ביום זה כיון דבאמצעות הגוף התורה מתקיימת ואין לזולתו קיום, וראוי לשמחו ולענגו בשמחת התוספת יותר משאר חגים ומועדים.
והנה יש הממהרים בסעודת ליל שבועות כדי להרבות בלימוד הלילה, וכדי לנצל כל רגע פנוי בחג. ניתן לשמוע מאותם טועים אמרות בסגנון של: "בשביל עונג יו"ט לא צריך לשבת הרבה זמן בסעודה, מספיק לאכול כמה מאכלים טובים ולרוץ ללמוד". ועוד כהנה וכהנה. אין כל מקור להנהגה כזו. בדיוק כמו שלא ימהר לסיים בדיקת חמץ כדי לחזור לבית המדרש, כך אין להזדרז ולזרז בסעודת ליל יו"ט בשביל להרוויח עוד זמן של לימוד. בליל יו"ט יש דין לאכול סעודת יו"ט, וככל מצוה עוברת שאי אפשר לעשותה על ידי אחרים, גם מצות סעודת יו"ט דוחה מצוות תלמוד תורה. בפרט שלסעודת שבת ויו"ט יש גם חלק גדול מאד במצוות חינוך הילדיםיש הממהרים בסעודת ליל שבועות כדי להרבות בלימוד הלילה, וכדי לנצל כל רגע פנוי בחג. ניתן לשמוע מאותם טועים אמרות בסגנון של: "בשביל עונג יו"ט לא צריך לשבת הרבה זמן בסעודה, מספיק לאכול כמה מאכלים טובים ולרוץ ללמוד". ועוד כהנה וכהנה. אין כל מקור להנהגה כזו. בדיוק כמו שלא ימהר לסיים בדיקת חמץ כדי לחזור לבית המדרש, כך אין להזדרז ולזרז בסעודת ליל יו"ט בשביל להרוויח עוד זמן של לימוד. בליל יו"ט יש דין לאכול סעודת יו"ט, וככל מצוה עוברת שאי אפשר לעשותה על ידי אחרים, גם מצות סעודת יו"ט דוחה מצוות תלמוד תורה. בפרט שלסעודת שבת ויו"ט יש גם חלק גדול מאד במצוות חינוך הילדים
אמת. ולענ"ד לא הובנתי נכון, וכמו שכתבת עוד להלןגם ראב"ע ור"ע וכו' הרגישו את מצות היום של סיפור יציאת מצרים, ואעפ"כ הקשו הנ"ל ותירצו תירוצים שלא שייכים בשבועות.
ואכן לא התכוונתי כלל שכך צריך מחמת ההרגש בקדושת היום והענין, אלא לומר שבאמת יש בזה תענוג לאנשים.התירוץ השני זה כמו שכתבתי שרק למי שבאמת מתענג מותר.
התירוץ הראשון זה כעין מה שכתבו אבני הכותל ודעה את ה'.
אולם יש לדון בדבריו, שהרי מי התיר 'להצטער מעט' בצער 'הגוף' ביו"ט כדי להרויח 'תיקון רוחני גדול'.
שמחת יו"ט היא שמחת 'הגוף', לאכול ולשתות ולישן וכדומה [המטרה היא כדי להגיע לקרבה לה', אבל האמצעי הוא הגוף והוא 'חובה'].
הרי אין להתענות ביו"ט אפילו מי ששמח בזה, ורק בשבת שהחיוב הוא 'עונג' התירו, ולכן התירוץ העיקרי נראה התירוץ השני, שרק מי ש'באמת' שמח בזה יכול
וכבר התמרמר על כך רבי יוסף משאש באוצר המכתבים (ח''ב סי' מ) על הבטלנים שמאבדים את הלילה בדיבורים ובבטלה וסיים שאם היה לו כח היה מבטל כליל את הלילה הזה.אני מסכים שזה לא צער להישאר ער בליל שבועות, ואני חושב שכיום יותר צער הוא ללכת לישון בליל שבועות....
אבל לגבי 'יושבי הברזילים' - למעשה לענ"ד זה עדיף, ועדיין יש בזה תועלת, כיון שעכ"פ בחלק מהלילה הם לומדים,
ואם האברכים בביכנ"ס לוקחים קצת אחריות על זולתם שלא זכו (שיעור, חברותא, לימוד קבוצתי, דיבור בלימוד),
אזי ניתן לראות שיש להם אוזן לשמוע ולב להבין דווקא בלילה הזה,
וזה משובב נפש לראות כאלו שהינם רחוקים בד"כ מדף גמרא, נהנים כל רגע באישון לילה...