ואני תפילתי
חבר חדש
- הצטרף
- 25/4/25
- הודעות
- 66
הנהגות חכמים אלו אינם רק בגדר מילי דחסידות אלא הם דברי הלכה והנהגות מחייבות לכל אחד ואחד, כפי שלמד רבי משה אבן מכיר בספר 'סדר היום' מהגמרא דלדעיל, שיש חיוב להתענג ולשמוח בחג שבועות יותר מכל חג אחר, וז"ל:
בחג השבועות ראוי שישמח בו האדם שמחה יתירה מפני שהוא יום שנתנה בו תורה לישראל, והכל מודים בקדושתו הגדול מקדושת שאר הימים טובים, ש'הכל מודים בעצרת דבעינן לכם', והטעם כדי לשמח הגוף שעוסק בתורה ובמצות שניתנו ביום הזה, וכן מצינו פסחים ע"ח ע"ב במר בריה דרבינא דכולא שתא הוא בתעניתא בר ממעצרתא וכו', מטעם זה שאמרנו אין ראוי לענות הגוף ביום זה כיון דבאמצעות הגוף התורה מתקיימת ואין לזולתו קיום, וראוי לשמחו ולענגו בשמחת התוספת יותר משאר חגים ומועדים.
וכן שמעתי מרבי ומורי הגאון רבי יעקב רוזנטל זצ"ל אב ב"ד דחיפה, שסעודת היו"ט של עצרת היא עבודה עיקרית בחג זה יותר משאר חגים. והלימוד כל הלילה הוא מנהג חדש שהתפשט בציבור בעקבות הנהגתו בהישיבות. והוא כמובן מנהג חשוב. אך יש לדעת מה עיקר ומה טפל.
בחג השבועות ראוי שישמח בו האדם שמחה יתירה מפני שהוא יום שנתנה בו תורה לישראל, והכל מודים בקדושתו הגדול מקדושת שאר הימים טובים, ש'הכל מודים בעצרת דבעינן לכם', והטעם כדי לשמח הגוף שעוסק בתורה ובמצות שניתנו ביום הזה, וכן מצינו פסחים ע"ח ע"ב במר בריה דרבינא דכולא שתא הוא בתעניתא בר ממעצרתא וכו', מטעם זה שאמרנו אין ראוי לענות הגוף ביום זה כיון דבאמצעות הגוף התורה מתקיימת ואין לזולתו קיום, וראוי לשמחו ולענגו בשמחת התוספת יותר משאר חגים ומועדים.
וכן שמעתי מרבי ומורי הגאון רבי יעקב רוזנטל זצ"ל אב ב"ד דחיפה, שסעודת היו"ט של עצרת היא עבודה עיקרית בחג זה יותר משאר חגים. והלימוד כל הלילה הוא מנהג חדש שהתפשט בציבור בעקבות הנהגתו בהישיבות. והוא כמובן מנהג חשוב. אך יש לדעת מה עיקר ומה טפל.