חומשים יש בהם פשט ידוע לכל, ועל כן הקורא ללא הבנה אין זה אלא כמעשה קוף בעלמא.ידועים דברי החיד"א שיש בזה מעלה ואף שאינו מבין.
וצ"ע, וכי הזוהר הקדוש עדיף על פני חמשה חומשי תורה עצמם שלא מצינו שיש מעלה בקריאתם ללא הבנה?
דברך נכונים,חומשים יש בהם פשט ידוע לכל, ועל כן הקורא ללא הבנה אין זה אלא כמעשה קוף בעלמא.
אבל זוהר הפשט עצמו אינו מובן לרוב, ואינו אלא סודות ועל כן י"ל שאף הקורא ללא הבנה יש בזה מעלה.
כן נלענ"ד לחלק.
מהיכי תיתי?חמשה חומשי תורה עצמם שלא מצינו שיש מעלה בקריאתם ללא הבנה
כך מקובל לומר, אדרבה, אשמח למקור הפוך.מהיכי תיתי?
הדגיש הגר"ז "מפני שהוא עם הארץ" ובזוהר לא אשכחן חילוק, אא"כ נאמר שכל מי שאין לו עסק בנסתרות הרי הוא עם הארץ לעניין זה.עי' שו"ע הגר"ז (הל' תלמוד תורה פרק ב' סע' י"ב י"ג) -
הצג קובץ מצורף 7271
הצג קובץ מצורף 7272
(ויעויין בהקדמת הגר"י קמנצקי זצ"ל לספר אמת ליעקב עה"ת שכתב לחלק בזה בין חומש לנ"ך, ע"ש)
לא יודע מה החידוש הגדול, אבל כך הסברא נותנת.כך מקובל לומר, אדרבה, אשמח למקור הפוך.
זה ברור, ומה שמבינים שהוא מדרשים ומוסר יש להבין.הדגיש הגר"ז "מפני שהוא עם הארץ" ובזוהר לא אשכחן חילוק, אא"כ נאמר שכל מי שאין לו עסק בנסתרות הרי הוא עם הארץ לעניין זה.
וזה אינו, שידוע לכל באי שערי הזוהר שחלק גדול אם לא הרוב אינו אלא מדרשים ומוסרים ולא סודות תורה. ונצטרך לומר שכל דברי החיד"א שיש מעלה למי שאינו מבין איירי דווקא בחלק של סודות התורה. וא"ש. כך נ"ל לפ"ד הגר"ז.
דבריו צ"ע, וודאי שכל חכמי ישראל האשכנזים לא סוברים כך. הספרדים משום מה נוטים לקבל כל דבר אף שהוא נגד השכל וההיגיון, כמו שיש סב"ל נגד מרן ואין נגד האר"י למה? כובע. חונכו לא להפעיל שכל וזה נובע מענווה. אך ענוה פסולהידועים דברי החיד"א שיש בזה מעלה ואף שאינו מבין.
לא נכון [הרמח"ל לדוגמא]דבריו צ"ע וודאי שכל חכמי ישראל האשכנזים לא סוברים כך
וואו חבל שאף א' לא חשב על זההספרדים משום מה נוטים לקבל כל דבר אף שהוא נגד השכל וההיגיון, כמו שיש סב"ל נגד מרן ואין נגד האר"י למה? כובע.
ישים לב כבודו מול מי הוא מדבר ...דבריו צ"ע, וודאי שכל חכמי ישראל האשכנזים לא סוברים כך. הספרדים משום מה נוטים לקבל כל דבר אף שהוא נגד השכל וההיגיון, כמו שיש סב"ל נגד מרן ואין נגד האר"י למה? כובע. חונכו לא להפעיל שכל וזה נובע מענווה. אך ענוה פסולה
אני חייב להאמין שזה אליהו? זה יותר מתנאים שלפעמים אין הלכה כמותם וודאי שאליהו נגלה להם, שהרי אפילו לאביי נגלה אליהו באופן קבוע ואין הלכה כמותולא נכון [הרמח"ל לדוגמא]
וואו חבל שאף א' לא חשב על זה
התשובה פשוט מאד, כי מה שנגלה ע"י אליהו הנביא אין בו שום ספק, ומה זה קשור להוראות מרן??
מדובר שמנסה להבין ולא מבין. ולא שלא מנסה כלל להביןבמסכת עבו"ז (דף יט.) ואמר רבא לעולם ליגריס איניש ואף על גב דמשכח ואף על גב דלא ידע מאי קאמר שנאמר: גרסה נפשי לתאבה גרסה כתיב.
זה לא סותר שגדו"י כהח"ח והחזו"א וכל מי שהכרנו מעולם לא קראו זוהר כמו תהיליםישים לב כבודו מול מי הוא מדבר ...
עם משפט כזה א"א להגיע לחקר האמת לעולםישים לב כבודו מול מי הוא מדבר ...