קריאת זוהר בלי הבנה

בנאות דשא

חבר קבוע
הצטרף
5/2/25
הודעות
254
ידועים דברי החיד"א שיש בזה מעלה ואף שאינו מבין.
וצ"ע, וכי הזוהר הקדוש עדיף על פני חמשה חומשי תורה עצמם שלא מצינו שיש מעלה בקריאתם ללא הבנה?
 
ידועים דברי החיד"א שיש בזה מעלה ואף שאינו מבין.
וצ"ע, וכי הזוהר הקדוש עדיף על פני חמשה חומשי תורה עצמם שלא מצינו שיש מעלה בקריאתם ללא הבנה?
חומשים יש בהם פשט ידוע לכל, ועל כן הקורא ללא הבנה אין זה אלא כמעשה קוף בעלמא.
אבל זוהר הפשט עצמו אינו מובן לרוב, ואינו אלא סודות ועל כן י"ל שאף הקורא ללא הבנה יש בזה מעלה.
כן נלענ"ד לחלק.
 
חומשים יש בהם פשט ידוע לכל, ועל כן הקורא ללא הבנה אין זה אלא כמעשה קוף בעלמא.
אבל זוהר הפשט עצמו אינו מובן לרוב, ואינו אלא סודות ועל כן י"ל שאף הקורא ללא הבנה יש בזה מעלה.
כן נלענ"ד לחלק.
דברך נכונים,
אך, פשוט הוא שבמילות התורה עצמה יש הרבה יותר סודות ורמזים לאין ערוך מהזוהר הקדוש, וכי בגלל העובדה שנותן התורה הסתירם במילים שיש בהן גם הבנה פשוטה תגרע העוצמה הקיימת בנסתר, ומה לי אם יש רק סודות או גם סודות?
 
ידועים דברי החיד"א שיש בזה מעלה ואף שאינו מבין.
וצ"ע, וכי הזוהר הקדוש עדיף על פני חמשה חומשי תורה עצמם שלא מצינו שיש מעלה בקריאתם ללא הבנה?
עי' שו"ע הגר"ז (הל' תלמוד תורה פרק ב' סע' י"ב י"ג) -
1751240938616.png
1751241027802.png
(ויעויין בהקדמת הגר"י קמנצקי זצ"ל לספר אמת ליעקב עה"ת שכתב לחלק בזה בין חומש לנ"ך, ע"ש)
 
מהיכי תיתי?
כך מקובל לומר, אדרבה, אשמח למקור הפוך.
עי' שו"ע הגר"ז (הל' תלמוד תורה פרק ב' סע' י"ב י"ג) -
הצג קובץ מצורף 7271
הצג קובץ מצורף 7272
(ויעויין בהקדמת הגר"י קמנצקי זצ"ל לספר אמת ליעקב עה"ת שכתב לחלק בזה בין חומש לנ"ך, ע"ש)
הדגיש הגר"ז "מפני שהוא עם הארץ" ובזוהר לא אשכחן חילוק, אא"כ נאמר שכל מי שאין לו עסק בנסתרות הרי הוא עם הארץ לעניין זה.
וזה אינו, שידוע לכל באי שערי הזוהר שחלק גדול אם לא הרוב אינו אלא מדרשים ומוסרים ולא סודות תורה. ונצטרך לומר שכל דברי החיד"א שיש מעלה למי שאינו מבין איירי דווקא בחלק של סודות התורה. וא"ש. כך נ"ל לפ"ד הגר"ז.
 
הדגיש הגר"ז "מפני שהוא עם הארץ" ובזוהר לא אשכחן חילוק, אא"כ נאמר שכל מי שאין לו עסק בנסתרות הרי הוא עם הארץ לעניין זה.
וזה אינו, שידוע לכל באי שערי הזוהר שחלק גדול אם לא הרוב אינו אלא מדרשים ומוסרים ולא סודות תורה. ונצטרך לומר שכל דברי החיד"א שיש מעלה למי שאינו מבין איירי דווקא בחלק של סודות התורה. וא"ש. כך נ"ל לפ"ד הגר"ז.
זה ברור, ומה שמבינים שהוא מדרשים ומוסר יש להבין.
ובאמת שמעתי ממו''ר הגר''ח קלופט שליט''א בשם הגר''א שיש לכולי עלמא ללמוד בהבנה דברי מוסר ואגדה שבזוהר שהם מחזקים מאאד הלבבות.
והגר''א סבר שאין כל טעם בלימוד בלי הבנה, בחלק של נסתרות התורה, ופליג על החיד''א שסבר שיש בזה מעלה. כי כל ענין הסוד הוא הבנה ועומק.
והחיד''א סבר שנשמת האדם לומדת הכל ומה שאינו מצליח להשיג כאן בעוה''ז, מ''מ מביא תועלת לנשמתו, שיבין לעת''ל. וכיו''ב.
 
נערך לאחרונה:
ידועים דברי החיד"א שיש בזה מעלה ואף שאינו מבין.
דבריו צ"ע, וודאי שכל חכמי ישראל האשכנזים לא סוברים כך. הספרדים משום מה נוטים לקבל כל דבר אף שהוא נגד השכל וההיגיון, כמו שיש סב"ל נגד מרן ואין נגד האר"י למה? כובע. חונכו לא להפעיל שכל וזה נובע מענווה. אך ענוה פסולה
 
וכאן אני רוצה לומר עצה טובה. אל תזמינו אשכנזי לברית יצחק. הוא רואה את זה מוזר ומשונה שקוראים זוהר בלי להבין מילה ומדומינים שזה שומר על התינוק
 
דבריו צ"ע וודאי שכל חכמי ישראל האשכנזים לא סוברים כך
לא נכון [הרמח"ל לדוגמא]
הספרדים משום מה נוטים לקבל כל דבר אף שהוא נגד השכל וההיגיון, כמו שיש סב"ל נגד מרן ואין נגד האר"י למה? כובע.
וואו חבל שאף א' לא חשב על זה
התשובה פשוט מאד, כי מה שנגלה ע"י אליהו הנביא אין בו שום ספק, ומה זה קשור להוראות מרן??
 
דבריו צ"ע, וודאי שכל חכמי ישראל האשכנזים לא סוברים כך. הספרדים משום מה נוטים לקבל כל דבר אף שהוא נגד השכל וההיגיון, כמו שיש סב"ל נגד מרן ואין נגד האר"י למה? כובע. חונכו לא להפעיל שכל וזה נובע מענווה. אך ענוה פסולה
ישים לב כבודו מול מי הוא מדבר ...
 
במסכת עבו"ז (דף יט.) ואמר רבא לעולם ליגריס איניש ואף על גב דמשכח ואף על גב דלא ידע מאי קאמר שנאמר: גרסה נפשי לתאבה גרסה כתיב.
 
לא נכון [הרמח"ל לדוגמא]

וואו חבל שאף א' לא חשב על זה
התשובה פשוט מאד, כי מה שנגלה ע"י אליהו הנביא אין בו שום ספק, ומה זה קשור להוראות מרן??
אני חייב להאמין שזה אליהו? זה יותר מתנאים שלפעמים אין הלכה כמותם וודאי שאליהו נגלה להם, שהרי אפילו לאביי נגלה אליהו באופן קבוע ואין הלכה כמותו
 
ראשי תחתית