באנר תרומה

קבלות טובות לראש השנה הבעל"ט

קבלות נפלאות וחשובות, אשריך.

לגבי סעיף ג' יש להעיר שחלוקת הברכה לשלושה חלקים מועילה הרבה, ובפרט - להמתין שיענו השומעים ברוך הוא וברוך שמו כפסק השו"ע שהשתכח מן הלב, ואם לא עונים - להעיר להם עד שיתרגלו לענות, וע"י זה גם המברך יתרגל לברך בכוונה.

והנה עוד קבלות חשובות:

א. לנקות תמיד עם מים זורמים לאחר שירותים (שהתורה והתפילה לא יהיו לבטלה ח"ו, ועיין כאן מה שכתבתי בזה).

ב. לא לשוח שיחה בטלה עם תפילין (שזה שומר על קדושת התפילין, כמעשה הידוע באור החיים הקדוש והעשיר, והתפילין ישפיעו קדושה בחזרה).

ג. להוסיף ללימודו פרק משנה בכל יום, מתוכו ילמד משנה אחת בע"פ.

וסגולתו עצומה לדברים רבים, לטהרת הנשמה ולכפרה על פגם הברית וגם לרכישת בקיאות בש"ס.

ובסידור האריז"ל כתב: "אחר תיקון חצות ילמד שיעור משניות. ואם ילמוד ח"י פרקים ליום, הוא תיקון לפגם הברית, ויש להם סגולה להרוג היצה"ר ולהכניעו. גם סגולה להמשיך בה נשמה, אותיות משנה".

ואפשר גם לגרוס ח"י פרקים רק עם הבנת המילים, ופרק אחד ללמוד בעיון עם פירוש קהתי. דהיינו בחודש תשרי ללמוד את הפרק הראשון מח"י פרקים. ובחודש חשוון ללמוד את הפרק השני מח"י פרקים. וכך עד שתוך שנה וחצי ילמד ש"ס משניות בעיון.

וכן שינון המשניות בע"פ הוא פעולה ספורטיבית עבור המוח שלא יתנוון.

ד. לא לכעוס בשום אופן (גם משום טורף נפשו באפו, וגם שמפסיד הפרנסה).

ה. לקרוא שמו"ת עם רש"י (וזה עדיף על רש"י, וראה מה שכתבתי כאן).

ו. לקום חצות (שמעלתו יותר מסליחות וסגולה יש בזה לקיבול התפילות באותה שעה).

ז. להתבודד מעט בכל יום לדבר עם הקב"ה.
 
גם לא לשכוח שהעיקר הוא לחזור בתשובה על כל החטאים ולקבל ע"ע שלא יוסיף לחטוא עוד. שלא יהיה טובל ושרץ בידו.
אבל מי שקיבל על עצמו ללמוד כל יום 2 הלכות או לומר עלינו לשבח בסידור וכיו"ב, וממשיך לדבר לשון הרע ורכילות, זה לא עשה תשובה, ולא ינצל ליום הדין.
 
גם לא לשכוח שהעיקר הוא לחזור בתשובה על כל החטאים ולקבל ע"ע שלא יוסיף לחטוא עוד. שלא יהיה טובל ושרץ בידו.
אבל מי שקיבל על עצמו ללמוד כל יום 2 הלכות או לומר עלינו לשבח בסידור וכיו"ב, וממשיך לדבר לשון הרע ורכילות, זה לא עשה תשובה, ולא ינצל ליום הדין.
מרנא הגרי"ס כתב שיש תשובה לחצאין כי א"א לשוב ביום אחד מהכל, ומועילה להנצל מהדין.
 
מרנא הגרי"ס כתב שיש תשובה לחצאין כי א"א לשוב ביום אחד מהכל, ומועילה להנצל מהדין.
אפשר הלשון המדויקת והמקור ?
חוץ מזה, עיין טוב מה כתבתי. קבלות טובות - זה לא תשובה. רוב ה''קבלות טובות'' שאנשים מקבלים בזמננו הם חומרות ראויות או מידות חסידות או סגולות, בעוד שהרבה אנשים עוברים כמה איסורים חמורים בשוגג, או סומכים על כל מיני קולות דחוקות ביותר בדינים חמורים ביותר.
העיקר שיקרא איגרת הרמב''ן כל יום או שיר השירים בליל שבת וכיו''ב, זה בסדר, אבל יכול להמשיך להתפלל בקלות ראש ובלי כוונה ולא בזמנה ועם גוף לא נקי, שעובר עי''ז אין ספור איסורים מה''ת ומד''ס, וכל כיו''ב.
תשובה זה וידוי ועזיבת החטא, וע''ז נאמר שא''א לעזוב כל החטאים ביום אחד. קבלות טובות זה המצאה בת זמננו, זה אולי ראוי ומחזק, והרבה גדולים מעודדים ענין זה, אבל זה לא יכול לבוא על חשבון מצות עשה מפורשת בתורה, היא מצות התשובה.
 
קבלות טובות זה המצאה בת זמננו, זה אולי ראוי ומחזק, והרבה גדולים מעודדים ענין זה, אבל זה לא יכול לבוא על חשבון מצות עשה מפורשת בתורה, היא מצות התשובה.

על כל דבר צריך תשובה בפני עצמה, וכנראה כוונתו של הנ"ל היא שכאשר רואים משמים שקיבל על עצמו לפחות דבר אחד, מבינים שהוא בכיוון הנכון וחותמים דינו לטובה ולברכה.
 
מענין מה שכותב לקבל קבלה לכתוב/לקרוא כתב ספרדי. יש בזה מצוה או ענין בעבודת ה'?
אולי מרן הגר"מ סובר ש"ידע הוא כח" זה כלל גדול בתורה, ויש עניין ללמוד שפות נוספות כמו אנגלית וצרפתית.

ולאחר קיום דברי החכם: זה כתב שייתן לך מפתח להרבה מכתבי רבותינו, מעבר לשימור המסורת.
 
מענין מה שכותב לקבל קבלה לכתוב/לקרוא כתב ספרדי. יש בזה מצוה או ענין בעבודת ה'?

אלו הן קבלות שהיה אומרם לתלמידים בישיבה, מרן היה מאוד מעודד לזה,
הוא בעצמו היה כותב הרבה מהודעותיו בישיבה בכת"ס.

ושים לב שרוב הקבלות אינן קבלות שבהכרח הם מצוה או עבודת ה',
אלא יותר הנחלת דרך לבחורים.

פעם שמעתיו מדבר על קבלות לפני אברכים, ושם הוא דיבר על דברים אחרים [מה שזכור לי, למשל, לא להיות במינוס בבנק].
 
אלו הן קבלות שהיה אומרם לתלמידים בישיבה, מרן היה מאוד מעודד לזה,
הוא בעצמו היה כותב הרבה מהודעותיו בישיבה בכת"ס.

ושים לב שרוב הקבלות אינן קבלות שבהכרח הם מצוה או עבודת ה',
אלא יותר הנחלת דרך לבחורים.

פעם שמעתיו מדבר על קבלות לפני אברכים, ושם הוא דיבר על דברים אחרים [מה שזכור לי, למשל, לא להיות במינוס בבנק].
מינוס בבנק זה אכן בעיה הלכתית, בשל הרביות.
 
אין דבר יותר מצוי מלהקפיד על שיחה לבטלה בחזרת הש"ץ שזו היא ההלכה הכי חריפה בכל השולחן ערוך... (כמדומני)

"הרי זה חוטא וגדול עוונו מנשוא וגוערים בו"
 
פחות מתחבר לענין של קבלות מתוך רשימה.

המטרה היא לא לסמן "וי" - קיבלתי קבלה לימים הנוראים.

זה ענין אישי ביותר שעל כל אדם לברר עם עצמו:
מהם הדברים המרכזיים שהוא נכשל / נעצר בהם,
כיצד יוכל לגדור את עצמו ולשוב עכ"פ ממקצתם,

ואת זה להגדיר כ"קבלה" - קבלה לעתיד.
 
ראשי תחתית