חכם בן שושן
חבר קבוע
- הצטרף
- 5/1/25
- הודעות
- 268
ובנוגע לגוף הנושאים, אנסה להרחיב בכל אופן:
א. אכזריות - ובכן אין שום ויכוח שאכזריות באופן גורף אינה מעלה, אבל עולם התורה ועולם הרעיונות האשכנזי מבוסס על אכזריות אחרת, אכזריות כשרה, "משנאיך ה' אשנא" אינו המצאה שלי, הרבה פעמים התורה דורשת מאדם התעלמות גורפת מכוחותיו האישים ומרצונותיו וביטול מוחלט לפני כיסא כבודות ית'. ברור שזה לא גורף, שהרבה פעמים אדם נדרש דווקא לקדש את כוחותיו שלו, ולתת מקום מרכזי ויחודי להרגשה האישית שלו ולתחושה הפרטנית שלו כמו שהיא. אילו שני דרכים בעבודת ה' ' והם מונצחים בויכוח העתיק בין יוסף ליהודה.
ב. דרכי התמודדות - הבעיות הרוחניות של המאה ה20 לא שונות בהרבה אצל אף אחד, אולי מי שמתמקד ברזולוציות מינימליות לא שם לב לזה, אבל בעיות היסוד שלנו, היחס למדע, לתרבות הפנאי, לדמוקרטיה המודרנית והטכנולוגיה - אילו בעיות זהות בבסיסם, והשינויים שערכו במאה הזו בצורת התורה וההשקפה הם גורפים אצל כל המגזרית, דרך הלימוד הישיבתית, עולם המוסר, הפרדת הקהילות, וחברת הלומדים - אילו דברים שזהים בעיקרון אצל כל המגזרים, יש הבדלים בעוצמה ובאיכות, אבל היחס הכללי זהה. אילו דברים שלא היו קיימים לפני 150 שנה, ולא לחינם.
ג. מה צריך לקבל ומה לא - אין לזה תשובה ברורה, יש את אילו שאומרים הכל שונה ואין שום דמיון - לטעמי זו הפרזה גסה, יש אומרים אין שום חילוק ואפשר לעשות קופי פייסט, אני מאמין ובטוח שהאמת נמצא הכנשהו באמצע, היכן האמצע הזה? אין לי תשובה ברורה ואינני מתבייש בכך.
א. אכזריות - ובכן אין שום ויכוח שאכזריות באופן גורף אינה מעלה, אבל עולם התורה ועולם הרעיונות האשכנזי מבוסס על אכזריות אחרת, אכזריות כשרה, "משנאיך ה' אשנא" אינו המצאה שלי, הרבה פעמים התורה דורשת מאדם התעלמות גורפת מכוחותיו האישים ומרצונותיו וביטול מוחלט לפני כיסא כבודות ית'. ברור שזה לא גורף, שהרבה פעמים אדם נדרש דווקא לקדש את כוחותיו שלו, ולתת מקום מרכזי ויחודי להרגשה האישית שלו ולתחושה הפרטנית שלו כמו שהיא. אילו שני דרכים בעבודת ה' ' והם מונצחים בויכוח העתיק בין יוסף ליהודה.
ב. דרכי התמודדות - הבעיות הרוחניות של המאה ה20 לא שונות בהרבה אצל אף אחד, אולי מי שמתמקד ברזולוציות מינימליות לא שם לב לזה, אבל בעיות היסוד שלנו, היחס למדע, לתרבות הפנאי, לדמוקרטיה המודרנית והטכנולוגיה - אילו בעיות זהות בבסיסם, והשינויים שערכו במאה הזו בצורת התורה וההשקפה הם גורפים אצל כל המגזרית, דרך הלימוד הישיבתית, עולם המוסר, הפרדת הקהילות, וחברת הלומדים - אילו דברים שזהים בעיקרון אצל כל המגזרים, יש הבדלים בעוצמה ובאיכות, אבל היחס הכללי זהה. אילו דברים שלא היו קיימים לפני 150 שנה, ולא לחינם.
ג. מה צריך לקבל ומה לא - אין לזה תשובה ברורה, יש את אילו שאומרים הכל שונה ואין שום דמיון - לטעמי זו הפרזה גסה, יש אומרים אין שום חילוק ואפשר לעשות קופי פייסט, אני מאמין ובטוח שהאמת נמצא הכנשהו באמצע, היכן האמצע הזה? אין לי תשובה ברורה ואינני מתבייש בכך.