ראש הישיבה הרב שמואל בצלאל שליט"א: "מדוע אין כמעט כוללים של ש"ס בעיון בציבור הספרדי?!"

אני מקווה שאתה מבין למה גדולי ראשי הישבות והמעיינים דוחים דברים אלו מכל וכל.
ההלכה היא עיקר התכלית, אבל כשמתחילים בה, ונשארים בה, מסלפים גם אותה ואח"כ מסלפים כל לימוד. - כי הראש גודל עקום.
רק בתחילה [בישיבה] יש לעסוק בעיקר בלימוד בעיון [כפי המתקרא כמובן, שהרי לימוד ההלכה הוא הלימוד הכי קשה כמבואר בחז"ל, לאסוקי שמעתתא..].
 
רק בתחילה [בישיבה] יש לעסוק בעיקר בלימוד בעיון [כפי המתקרא כמובן, שהרי לימוד ההלכה הוא הלימוד הכי קשה כמבואר בחז"ל, לאסוקי שמעתתא..].

נכון, אבל שם לומדים איך ללמוד.
(הישיבות כיום בדרכם הם, והישיבות אז בדרכם הם), אבל מי שלא עושה את זה, גם כשהוא לומד הלכה הוא טועה.
 
נכון, אבל שם לומדים איך ללמוד.
(הישיבות כיום בדרכם הם, והישיבות אז בדרכם הם), אבל מי שלא עושה את זה, גם כשהוא לומד הלכה הוא טועה.
ודאי וודאי,
רק הצרה האיומה מה נעשה לאחמ"כ ב'כולל', רח"ל ה"י.
 
ודאי וודאי,
רק הצרה האיומה מה נעשה לאחמ"כ ב'כולל', רח"ל ה"י.

יש ממשיכים ללמוד תורה לשמה (במונח הרחב, לא האמיתי), לומדים את דברי התורה ואת שיטות הראשונים לומדים מה יוצא לפי זה ומה יוצא לפי זה.
ויש שעוברים ללמוד הלכה במסלול אחד, שמצידי טוב אם לא היה בעולם.
ויש שעוברים ללמוד במסלול אחר שהוא טוב מאד, אך לא רואים ברכה בעמלם (ואז נשברים), ויש שמצליחים. ושיצליחו.
צריך לזכור שגם ב"ה היו לומדים את דברי ב"ש למרות שלא היו להלכה,
וצריך לזכור שאלף נכנסים לבית המדרש ואחד יוצא להוראה,
וזה בסדר.
מותר להמשיך ללמוד בעיון, לדון בסוגיות לא הלכתיות, וללמוד שיטות שלא נפסקו להלכה וללבן את דבריהם עד אשר דק.
לא תמיד חייב הכל להסתובב סביב הלימוד ההלכתי.
וזה בסדר גמור.
 
יש ממשיכים ללמוד תורה לשמה (במונח הרחב, לא האמיתי), לומדים את דברי התורה ואת שיטות הראשונים לומדים מה יוצא לפי זה ומה יוצא לפי זה.
ויש שעוברים ללמוד הלכה במסלול אחד, שמצידי טוב אם לא היה בעולם.
ויש שעוברים ללמוד במסלול אחר שהוא טוב מאד, אך לא רואים ברכה בעמלם (ואז נשברים), ויש שמצליחים. ושיצליחו.
צריך לזכור שגם ב"ה היו לומדים את דברי ב"ש למרות שלא היו להלכה,
וצריך לזכור שאלף נכנסים לבית המדרש ואחד יוצא להוראה,
וזה בסדר.
מותר להמשיך ללמוד בעיון, לדון בסוגיות לא הלכתיות, וללמוד שיטות שלא נפסקו להלכה וללבן את דבריהם עד אשר דק.
לא תמיד חייב הכל להסתובב סביב הלימוד ההלכתי.
וזה בסדר גמור.
לאור כך הובאו דברי מרנא מאור ישראל זיע"א בעניין,
אני לא צד בעניין,
על פיו יחנו ועל פיו יסעו.
 
לאור כך הובאו דברי מרנא מאור ישראל זיע"א בעניין,
אני לא צד בעניין,
על פיו יחנו ועל פיו יסעו.

גם אני לא רוצה להיות צד בענין.
מי שזה עמוד הענן שלו, על פיו ילך ועל פיו יסע.
ומי שלא לא.
 
כל בני התורה - מבני עדות המזרח, ללא יוצא מן הכלל.
וז"פ.
די לפטרונות הגועלית הזו.
ב"ה יש הרבה בני תורה אמיתיים שצועדים לאורם של גדולי ומאורי הדורות לדורותיהם ולא אחר ההנהגה היחסית חדשה. כן ירבו.
 
די לפטרונות הגועלית הזו.
ב"ה יש הרבה בני תורה אמיתיים שצועדים לאורם של גדולי ומאורי הדורות לדורותיהם ולא אחר ההנהגה היחסית חדשה. כן ירבו.
מי זה ההנהגה החדשה?
ההנהגה של הרב סאלים או ההנהגה של ר' דוב לנדו?
 
מי זה ההנהגה החדשה?
ההנהגה של הרב סאלים או ההנהגה של ר' דוב לנדו?

דרך הלימוד המקובלת בישיבות התחילה עוד לפני הרב עובדיה,
ההשקפה של בני התורה קיימת עוד לפני הרב עובדיה,
ודרך הפסק עתיקה וותיקה עוד הרבה לפני כן.
ואצ"ל ר' יצחק.
נכון, כיום הרב דוב לנדו הוא ממשיך הדרך ההשקפתית, והלימוד הישיבתי.
בדרך הפסק, אלו שחכם עובדיה הרבה לחלוק עליהם מסתמא הם הם.
 
דרך הלימוד המקובלת בישיבות התחילה עוד לפני הרב עובדיה,
ההשקפה של בני התורה קיימת עוד לפני הרב עובדיה,
ודרך הפסק עתיקה וותיקה עוד הרב לפני.
ואצ"ל ר' יצחק.
נכון, כיום הרב דוב לנדו הוא ממשיך הדרך ההשקפתית, והלימוד הישיבתי.
בדרך הפסק, אלו שחכם עובדיה הרבה לחלוק עליהם מסתמא הם הם.
מה מבטלין דברי רבותינו מקדמא דנא,
אין לך לימוד חשוב כלאסוקי שמעתתא אליבא דהלכתא.
 
מה מבטלין דברי רבותינו מקדמא דנא,
אין לך לימוד חשוב כלאסוקי שמעתתא אליבא דהלכתא.

אבל תבין שהגמ' שקדמה לרבותינו כבר כתבה שלא כל אחד יכול.
ותבין שבית הלל שקדמו לרבותינו כבר קבעו שלימוד השיטה הדחוייה היא היא תורה לא פחות.
ותבין שלא כל מי שחושב שהוא לומד אליבא דהלכתא הוא באמת לומד אליבא דהלכתא, יש הרבה שהם רק מבלבלים המח.
וכבר אמרו בגמ' (שקדמה לרבותינו) לעולם ילמד אדם היכן שלבו חפץ.
ןמסתמא לזה כיוונו גם רבותינו.
 
אין לך לימוד חשוב כלאסוקי שמעתתא אליבא דהלכתא.
אך כדי להגיע לאסוקי שמעתתא אליבא דהילכתא

צריך קודם להשקיע בסוגייא "ביסודות" ובלב הסוגייא, ורק אח"כ לגשת ללאסוקי שמעתתא

שלצערינו זה חסר - ובכל סוגייא כמעט שאתה פותח, אתה רואה שהיסודות רעועים וחלשים , לכן לא פלא איך הלאסוקי שמעתתא אח"כ הוא נראה
 
ראשי תחתית