רבי יצחק יוסף שליט"א • עדכונים מחצרו

מרן הראש"ל שליט"א באזכרת זקן רבני תוניס הגה"צ רבי דן מרדכי הכהן זצוק"ל במלאת ארבע שנים לפטירתו
1739101423646.png
 
מישהו יודע פרטים על התמונה?
 

קבצים מצורפים

  • 1739181358030.png
    1739181358030.png
    309.1 קילובייט · צפיות: 25
בצ'אט תלמידי הרב יוסף כתבו שעלה להתייעץ עם מרן רה"י שליט"א.
 

קבצים מצורפים

  • צילום מסך 2025-02-08 212256.png
    צילום מסך 2025-02-08 212256.png
    393.2 קילובייט · צפיות: 21
בצ'אט תלמידי הרב יוסף כתבו שעלה להתייעץ עם מרן רה"י שליט"א.
אל תשכח שהרא"של הגר"י שליט"א קיבל תורה ממרן הגר"א סאלים שליט"א בפורת יוסף קטמון, והיה לתלמידו, כך שמסתמא רגיל להיועץ בו, המדובר על לפני יותר מחמישים שנים לאוי"ט.
 
וכבר נודע המכתב ששלח בזמנו הגרע"י זצ"ל להגרא"ס שליט"א.
 
בימים אלו, כאשר מוחזרות חללי חטופי שמחת תורה לקבורה בישראל, פרסם הראש"ל הגאון רבי יצחק יוסף שליט"א, מסמך הלכתי מקיף המתווה את דרך ההתנהלות ההלכתית למשפחות. המסמך מגיע כמענה לשאלות רבות שהגיעו מבני המשפחות, המתמודדות עם המורכבות ההלכתית של המצב הייחודי.

במרכז פסקי ההלכה עומדת ההבחנה המהותית בין שתי קבוצות של משפחות. הקבוצה הראשונה כוללת משפחות שכבר קיבלו בעבר אישור רשמי על נפילת יקיריהן וקיימו את מנהגי האבלות. עבור משפחות אלו, קובע הראש"ל כי אין צורך בקיום מחודש של מנהגי האבלות - לא קריעה, לא שבעה, ולא שאר מנהגי האבל של שלושים וי"ב חודש.

לעומתן, משפחות שרק כעת מקבלות את הבשורה הקשה, נדרשות לנהוג בכל דיני האבלות המסורתיים. הן יתחילו באנינות ביום הקבורה, יברכו "ברוך דיין האמת" בשם ומלכות, יקרעו קריעה (כאשר על אב ואם הקריעה אינה מתאחה), וימשיכו בכל דיני השבעה, השלושים וי"ב חודש. ביום הקבורה עצמו, ינהגו כדין אונן ויניחו תפילין רק לאחר הקבורה, וגם זאת ללא ברכה.

באשר לאמירת קדיש ועריכת אזכרה, ההנחיות מדגישות את חשיבות קיום האזכרה לאחר הקבורה. המשפחות מוזמנות להתאסף לקריאת משניות ודברי חיזוק, כאשר עבור אלו שכבר ישבו שבעה בעבר, הדגש הוא על דברי שבח והודיה לד'. הבנים יאמרו קדיש לעילוי נשמת הוריהם, ומי שיכול, מומלץ שיצום ביום זה.

נקודה חשובה נוספת נוגעת לקביעת יום האזכרה - זה ייקבע לפי יום הפטירה ולא יום הקבורה, הן בשנה הראשונה והן בשנים הבאות. עם זאת, מנהגי האבלות של י"ב חודש שנוהגים הבנים על הוריהם, יחלו מיום הקבורה. במקרים בהם לא ידוע יום הפטירה המדויק, ממליץ הראש"ל להתייעץ עם רב לגבי כל מקרה לגופו.
את פסק ההלכה מסיים הראש"ל: "וד' יתברך יחיש גאולתנו על יד שנפשפש במעשינו לשוב בתשובה שלימה, ויקום דמם של הנפטרים הקדושים, ויהיו מליצי יושר על משפחותיהם, ועל כל עם ישראל, ויקוים בהם ובלע המוות לנצח".
1740080862266.png1740080891545.png
 
נערך לאחרונה:
בפורום לתורה, איני זוכר היכן ביררו את העניין יפה, חפש שם.
וגם בפורום מורשת מרן
כבר נתברר שאין שום תיעוד הסיטורי לטענה זו, ורק שמועה בעלמא.
מה גם שצע"ג דהא אז דיברו אידיש בישיבה ומרן הגרע"י עלה מבגדד כידוע.
ויש להאריך בטעמם של ממציאי בדיה חמודה ומתוקה מדבש זו.
 
וגם בפורום מורשת מרן
כבר נתברר שאין שום תיעוד הסיטורי לטענה זו, ורק שמועה בעלמא.
מה גם שצע"ג דהא אז דיברו אידיש בישיבה ומרן הגרע"י עלה מבגדד כידוע.
ויש להאריך בטעמם של ממציאי בדיה חמודה ומתוקה מדבש זו.
מסכים להכל חוץ ממילה אחת "להאריך"
ידוע וידוע ונתברר גם כאן ...
 
מסכים להכל חוץ ממילה אחת "להאריך"
ידוע וידוע ונתברר גם כאן ...
הייתי מציע לעשות אשכול מיוחד לכל הבדיות שנשתרשו בדור האחרון בעיקר סביב מרן הגרע"י ושיטת הפסיקה שלו.
דוגמאות לא חסר,
היה רב אשכנזי בבגדד,
החיד"א אמר מפורש! שהוא לא פוסק כהאריז"ל!
מרן הגרע"י היה עובר לפני כל תשובה על כל הש"ס במוחו, ובלי זה לא כתב תשובה!
הגרב"צ אבא שאול לא כתב מילה מספרו, הכל טעיות!
מרן הגרע"י בגיל 9 גמר את כל הש"ס בעיון!
מרן הגרע"י היה גדול הדור בקבלה, הרב שרעבי העיד עליו!
הבבא סאלי אמר מזמן מרן השולחן ערוך לא קם כמרן הגרע"י ואולי מזמן הרמב"ם!
וכהנה רבות.
יש לציין כי בכל ציבור שנוסדה חסידות ואג'נדה מסוימת, תופעה זו קיימת ולאו דווקא כאן. ואכמ"ל.
 
ראשי תחתית