שמות גדו"י שבעד ונגד גיל שידוכים

בכל מקרה, אם כוונתך למה שנהוג כיום בישיבות - יש לך את רוב ראשי הישיבות שליט''א וזצ''ל בעד.
בעולם הישיבות בעבר (בליטא, ובארה''ב) היה נהוג להתחתן יותר מאוחר (סביבות גיל 28-30)
 
כמה משמעות יש לגיל מול הועד שבו נמצא הבחור, ויחס הישיבה לעניין?

אני מכיר מישהו שאירס את בנו בגיל 18.5 (שיעור ב') בטענה כי סבור שבחורים היום קשה להם לשמור על עצמם ואשתו מצילתו.
למעשה אותו בחור עף מהישיבה מיד כשהתארס ונאסר ללכת לחתונה שלו.
כל החוויה שלו לחתונה הייתה כמשהו חתרני שנחשב בעיני רבותיו שלו לאיסור.

זה השפיע מאוד על כל יסודות הבית שלצערנו גם לא החזיק מעמד שנים רבות.
 
בכל מקרה, אם כוונתך למה שנהוג כיום בישיבות - יש לך את רוב ראשי הישיבות שליט''א וזצ''ל בעד.
בעולם הישיבות בעבר (בליטא, ובארה''ב) היה נהוג להתחתן יותר מאוחר (סביבות גיל 28-30)
מדובר על גיל קלאס והגיל המדויק שנא בפערים קטנים
כול רצוני זה שלא אחזו שיש בעיה לקבוע לבחורים גיל
 
כמה משמעות יש לגיל מול הועד שבו נמצא הבחור, ויחס הישיבה לעניין?

אני מכיר מישהו שאירס את בנו בגיל 18.5 (שיעור ב') בטענה כי סבור שבחורים היום קשה להם לשמור על עצמם ואשתו מצילתו.
למעשה אותו בחור עף מהישיבה מיד כשהתארס ונאסר ללכת לחתונה שלו.
כל החוויה שלו לחתונה הייתה כמשהו חתרני שנחשב בעיני רבותיו שלו לאיסור.

זה השפיע מאוד על כל יסודות הבית שלצערנו גם לא החזיק מעמד שנים רבות.
כמו כול מי שחותר נגד הישיבה וא"ז משנה הנושא [כן גם נרות חנוכה למרות שאני הולך כהאול"צ]
רק דגיל שידוכים קצת גרע כי ברגע זה מכריז שפורש מהישיבה והרי הוא ברשות עצמו
 
בכל מקרה, אם כוונתך למה שנהוג כיום בישיבות - יש לך את רוב ראשי הישיבות שליט''א וזצ''ל בעד.
בעולם הישיבות בעבר (בליטא, ובארה''ב) היה נהוג להתחתן יותר מאוחר (סביבות גיל 28-30)
צריך קצת כאלה שגם מבינים בהלכה
לדוג' מה היה בשארית יוסף ששם ודאי הבינו [אחרי הכול ר' עימנואל]
 
צריך קצת כאלה שגם מבינים בהלכה
לדוג' מה היה בשארית יוסף ששם ודאי הבינו [אחרי הכול ר' עימנואל]
יש רמב''ם ושו''ע מפורשים שמי ששקוע בתורה יכול לאחר (יש לשים לב למילים של הרמב''ם, שרק מי שאינו יכול לשקוע בתורה מחמת היצה''ר וכו', נחשב שיצרו מתגבר עליו, וזה דבר שא''א בשופו''א לומר שכלל הבחורים בזמננו הם בהגדרה זו, למרות שיש מיעוט שכן, הרוב ברוך ה' לא. אמנם מעניין שהשו''ע השמיט את זה מלשון הרמב''ם, וצ''ע)
יש הטוענים שבזמננו לא שייך ההיתר הנ''ל
אך ככל הנראה רוב ראשי הישיבות זצ''ל ושליט''א לא ס''ל הכי.
וגם יש לדון שע''פ רוב בחורים לפני גיל 20-21, בכלל לא 'בנויים' להתחתן, ונפיק מיניה חורבא, כמ''ש הרב @בית התקיעה
 
בדעת מרנא האור לציון הגר"י זכריה היה מעיף לפני ש"ג[כמדומני קיץ] ואמר בשמיה דמרן שאמר לו שאף שאין לאסור להתחתן כיון שלא כולם יכולים להישמר מהרורים מ"מ לפני ש"ג זה לא בפרשה [הרב אנגלדר היה צוחק ע"ז הולכים לשחק אבא ואמא]
כך שמעתי שעושים גם באוהל תורה בשמיה דמרן ושאר חו"ר ספרד
 
עיין כאן דיון ארוך בנושא ומה שהבאתי שם.

ועוד עיין במה שאני מעלה בדעת רוב גדולי ישראל, והדברים פשוטים.
 

קבצים מצורפים

עיין בספר "הגיע זמן"
ובספר "גיל הנישואין"
שהאריכו בהרבה יותר והביאו את רוב ככל גדולי ישראל בנידון.
אחרי כל הדיון שהיה פה...
מישהו יכול לכתוב לי כאן גדול ישראל אחד שהורה לסלק בחור שרוצה להתחתן מוקדם??
וכן אין נראה לי אפי' גדול ישראל אחד שאמר לא להתחתן מוקדם... (ואפי' הרב שך זצוק"ל, הורה רק לבחור שיעבוד אחרי החתונה שיתחתן מוקדם, אבל לולי זה וודאי שראוי שיתחתן מוקדם. כמש"כ הגרח"ק זצוק"ל)
אם אתה משווה ראשי ישיבות (שהרבה מהם היום הם אברכים בגילאי 40 - וכמובן זה לא בתורת זלזול!) לגדולי ישראל מה אני יגיד לך...
(אתה רוצה תתווכח עם הרב שטיינמן זצוק"ל שאמר שרוב רובם של ראשי הישיבות עושים זאת כדי שיהיה להם ישיבה עם הרבה בחורים. וד"ל.
ואמר שרוב רובם של המדרדרים בישיבות זה בגלל זה שלא נותנים להתחתן מוקדם.
ותתווכח עם מרן הגרע"י זצוק"ל שאמר שראש ישיבה כזה אין לו יראת שמים.
ותווכח עם עוד עשרות גדולי ישראל שהתבטאו בצורה קיצונית על הפשע הנורא הזה שלא נותנים לבחורים להתחתן מוקדם)
לעניין "לימוד תורה" אם תמצא לי פוסק אחד בעולם! שמתיר להתאחר בשביל לימוד תורה אפי' שיש לו הרהורים נתחיל לדון בנושא.
- ומה גם שדעת גדולי ישראל שרק בזמנם שהרבה יצאו לעבוד אחרי החתונה זה היה שייך, אולם בזמנינו שיש כוללים וממשיכים אחרי החתונה אין היתר. (אפי' לגדול הדור שאין לו הרהורים...)
- לעניין "בשלות" זה גם טענה של שטות, וכי כל החסידים שמתחתנים בגיל 18 לא בשלים!?
אלא מה... הם באו מוכנים כי הם יודעים שהם הולכים להתחתן בגיל הזה, וה"ה לכל אחד ותכונותיו.
(והחיד"א אמר זאת בדברים מפורשים שלעולם הדבר הזה לא ישתנה בגלל שאדם לא מספיק "בוגר"...)

הצג קובץ מצורף 5424הצג קובץ מצורף 5425
 
לא נכנס לויכוח, ובודאי איני מזכיר שמות.
אבל מכיון שהועלו פה טענות ומענות, אמרתי להשיב.
שזה גם מאד תלוי בבנייה האישית של הבחור.
נכון שאומרים שזה מציל מהרהורים, אבל בינינו...
מה גם, שלא כל אחד יכול לקחת על עצמו עול של אשה וילדים עם כל המשתמע מכך.
ולכן לא בטוח שהתועלת (כביכול קדושה), שווה את הנזק (מה שקורה אח"כ).
ולכן גם אם בשו"ע נפסק גיל 18-20, כמו כל דבר המציאות כיום עלולה להיות שונה לחלוטין, וממילא לא ברור אם יש הכרח לקיים את השו"ע כפשוטו.
 
יש לדייק מהרמב''ם שלא כל מי שיש לו קצת 'הרהורים' - חייב להתחתן מיד ואין לו היתר לאחר. אלא דוקא ברמה כזו שאינו יכול ללמוד מחמת זה. (ומעניין שהשו''ע השמיט מילים אלו, וצ''ע)
להגיד שרוב הבחורים בזמננו כך, זה הוצאת שם רע ושקר.
לתשומת לב הרב @אור יעקב .
 
נכון שאומרים שזה מציל מהרהורים, אבל בינינו...
"דיינו שמצילות אותנו מן החטא".

פשוט וברור ש"מסייע" לכך.
זה לא אמור "למחוק" את ההרהורים.
מה גם, שלא כל אחד יכול לקחת על עצמו עול של אשה וילדים עם כל המשתמע מכך.
ולכן לא בטוח שהתועלת (כביכול קדושה), שווה את הנזק (מה שקורה אח"כ).
ולכן גם אם בשו"ע נפסק גיל 18-20, כמו כל דבר המציאות כיום עלולה להיות שונה לחלוטין, וממילא לא ברור אם יש הכרח לקיים את השו"ע כפשוטו.
פשוט וברור שבחור שאינו מוכן לכך שלא יתחתן.
אנחנו לא רוצים "לייצר" מחתנה בכח...

אבל בחור שמרגיש בעצמו בנוי ומוכן ח"ו למנוע זאת ממנו בטענות שונות ומשונות.
(וודאי שכל הבחורים החסידים שמתחתנים מוקדם בנויים לכך וזה לא מופקע)
יש לדייק מהרמב''ם שלא כל מי שיש לו קצת 'הרהורים' - חייב להתחתן מיד ואין לו היתר לאחר. אלא דוקא ברמה כזו שאינו יכול ללמוד מחמת זה. (ומעניין שהשו''ע השמיט מילים אלו, וצ''ע)
להגיד שרוב הבחורים בזמננו כך, זה הוצאת שם רע ושקר.
לתשומת לב הרב @אור יעקב .
איך דייקת כן מהרמב"ם?
 
(וודאי שכל הבחורים החסידים שמתחתנים מוקדם בנויים לכך וזה לא מופקע)
דווקא שמעתי לא מזמן מאיזה חסידישער חשוב אחד שמתאונן על כך שיש אצלם הרבה גירושין, ואמר לי שני דברים בשם הסבתא שלו:
א. היתה מברכת בחופה את הזוג שלא יהיה להם ילדים בשנתיים הראשונות...
ב. כשהיו מספרים לה על זוג שהתגרש, היא הייתה מגיבה, וואו! הם לא התגרשו, והם לא התגרשו...
 
דווקא שמעתי לא מזמן מאיזה חסידישער חשוב אחד שמתאונן על כך שיש אצלם הרבה גירושין, ואמר לי שני דברים בשם הסבתא שלו:
א. היתה מברכת בחופה את הזוג שלא יהיה להם ילדים בשנתיים הראשונות...
ב. כשהיו מספרים לה על זוג שהתגרש, היא הייתה מגיבה, וואו! הם לא התגרשו, והם לא התגרשו...
אני לא בקיא כ"כ בסיפורי סבתא (במיוחד חסידית...)

אבל לא ידוע לי על תופעה חריגה אצל החסידים על גירושין.
 
"דיינו שמצילות אותנו מן החטא".

פשוט וברור ש"מסייע" לכך.
זה לא אמור "למחוק" את ההרהורים.

כל עוד והנזק לא יותר גדול מהתועלת אז כן.


פשוט וברור שבחור שאינו מוכן לכך שלא יתחתן.
אנחנו לא רוצים "לייצר" מחתנה בכח...

אבל בחור שמרגיש בעצמו בנוי ומוכן ח"ו למנוע זאת ממנו בטענות שונות ומשונות.

מי שמרגיש באופן אישי, שיעשה. השאלה מה צריכה להיות ההנהגה הכללית לעם.


(וודאי שכל הבחורים החסידים שמתחתנים מוקדם בנויים לכך וזה לא מופקע)

או שכן או שלא.
 
מה שבטוח לא "להעיף"...
אם כן נתת דבריך לשיעורים
וגם זה גורם לרפיון
ובלאו הכי בחור אחרי אירוסין יכול ללמוד באיזה כולל או בעת מדרש צדדי, ממילא זה לא התקופה שהוא הכי שקוע בלימוד בלשון המעטה ...
החרמת חתונות זה נושא אחר.
 
היה חסיד גור בגיל 19 שלא התחתן, והרב'ה שאל אותו מדוע הוא מתמהמה והרי 'בן שמונה עשרה לחופה',
השיב אותו בחור בבדיחותא 'רבי, הרי אני מאריך בשמונה עשרה', ענה לו הרבי באותו מטבע לשון 'מי שמאריך בשמונה עשרה, מפספס קדושה'...
 
מה שבטוח לא "להעיף"...

למה לא ?
אם ההנהגה החליטה משהו, אז מי שבא להפר אותה סימן שהוא חריג, אז שילך למקום מתאים.
למה צריך להחזיק אותו ? - קודם כל צריך להעיף אותו, (לתועלתו האישית ולתועלת הכלל).
 
למה לא ?
אם ההנהגה החליטה משהו, אז מי שבא להפר אותה סימן שהוא חריג, אז שילך למקום מתאים.
למה צריך להחזיק אותו ? - קודם כל צריך להעיף אותו, (לתועלתו האישית ולתועלת הכלל)
ועל עצם "ההנהגה" אנו באים בטענות.


תאמין לי שמרן הגרע"י זצוק"ל לא סתם התבטא שראש ישיבה כזה אין לו יראת שמים ועתיד ליתן את הדין.
לא סתם הרב שטיינמן זצוק"ל אמר שרוב רובם של הראשי ישיבה עושים זאת שיהיה להם ישיבה עם הרבה בחורים. (ודבריו מובנים לכל בר דעת)
לא סתם הגרח"ק זצוק"ל אמר שצריך לגזור על כך תענית.
 
ועל עצם "ההנהגה" אנו באים בטענות.

זה "שאתם" באים בטענות על ההנהגה, זה ברור, לא ציפיתי למשהו אחר.


תאמין לי שמרן הגרע"י זצוק"ל לא סתם התבטא שראש ישיבה כזה אין לו יראת שמים ועתיד ליתן את הדין.

אז למה הוא שלח אליו תלמידים ?


לא סתם הרב שטיינמן זצוק"ל אמר שרוב רובם של הראשי ישיבה עושים זאת שיהיה להם ישיבה עם הרבה בחורים. (ודבריו מובנים לכל בר דעת)

אני לא שמעתי, ובאמת בישיבה שלו (ארחות תורה) שמעתי שמתחתנים מוקדם. - מי שרותה שילמד שם.
ומי שהולך למקום אחר, בא ע"מ שיעיפו אותו אם... - אז למה להתלונן ?
 
זה "שאתם" באים בטענות על ההנהגה, זה ברור, לא ציפיתי למשהו אחר.
זה גדולי ישראל, לא אנחנו.
תאמין לי שמרן הגרע"י זצוק"ל לא סתם התבטא שראש ישיבה כזה אין לו יראת שמים ועתיד ליתן את הדין.
לא סתם הרב שטיינמן זצוק"ל אמר שרוב רובם של הראשי ישיבה עושים זאת שיהיה להם ישיבה עם הרבה בחורים. (ודבריו מובנים לכל בר דעת)
לא סתם הגרח"ק זצוק"ל אמר שצריך לגזור על כך תענית.
אז למה הוא שלח אליו תלמידים ?
כי זה ישיבה טובה ויש לו כנראה ידיעה שיגדל שם.

אם יתחתן מוקדם יתחתן, לא בגלל שהראש ישיבה לא מסכים הוא לא ילך לשם.
אני לא שמעתי,
עיין בהודעות לעיל.
ומי שהולך למקום אחר, בא ע"מ שיעיפו אותו אם... - אז למה להתלונן ?
זה כמו שאני יתלונן על מנהג של ישיבה שנוגד את ההלכה.

זה שאני בא על מנת שאם אני יתחתן יעיפו אותי לא אומר שאסור לי להעיר על עצם ההנהגה שהיא פסולה.
 
ראשי תחתית