שמעון טרבלסי
חבר מוביל
- הצטרף
- 21/4/25
- הודעות
- 1,944
ואגב, הרב יצחק חכך בזה הרבה לפני שהתיר, גם אחרי שעבר ע"ד המקור מים חיים, ורק אחר זמן שעבר ע"ד עוד כמה וכמה חכמים שכתבו בזה, הורה להיתר בפשיטות.
אולי תעלה לי אותו בפי די אף, עכ"פ בכל הטענות הנ"ל שהעלית אין ממש וכמו שכתבתי לעיל והשבתי על כולם בטוטו"ד.כמו שכתבתי לעיל יש הרבה סברות ודברים שלא ראית, ואתה מוזמן לפתוח את הספר הנ"ל.
כמובן לדברי הגר"א מלכא אין הם פני הדברים, ופשוט.כנראה כוונתך מים חיים.
של הרב יוסף מסילתי, שנו"נ בזה הרבה עם הרב אופיר, עד שלדבריו לא היה לרב אופיר מה להשיב.
א. סברת הגר"א וויס (והגרמ"מ וויסמאנדל, והגר"מ מאזוז, והגר"י בעלסקי, והגר"י ברכה ועוד) דדמי למעביר מים דרך המשמרת.
נ.ב - זוהי הסברא העיקרית להקל כמו שהאריך המחבר שם.
עוד יש להוסיף - דכלל לא דומה דין של מים למשמרת לנדו"ד של סנני מיםאינו דומה כלל ועיקר, לגבי משמרת אין שלב שבו המים נתונים בתוך השמרים ומונחים שם, אלא בפעולה אחת המים מתערבים עם השמרים ויוצאים הלאה. משא"כ לגבי פילטר, שהמים עומדים בתוך הפחם [וכל זמן שהברז סגור ואין זרימת מים, הרי יש שם תערובת של מים ופחם, ועוד לכלוך שמצטבר שם, ואח"כ כשפותח את הברז הרי הוא בורר ממש, ואינו דומה כלל למשמרת שהכל נעשה בפעולה אחת. והארכתי בזה במאמר שצירפתי בראש האשכול].
מחילה, אבל לא ענית על כלום מהטענות.עכ"פ בכל הטענות הנ"ל שהעלית אין ממש וכמו שכתבתי לעיל והשבתי על כולם בטוטו"ד.
עיין באוצר החכמה.אולי תעלה לי אותו בפי די אף,
תזכורת קטנה -מחילה, אבל לא ענית על כלום מהטענות.
אינו דומה כלל ועיקר, לגבי משמרת אין שלב שבו המים נתונים בתוך השמרים ומונחים שם, אלא בפעולה אחת המים מתערבים עם השמרים ויוצאים הלאה. משא"כ לגבי פילטר, שהמים עומדים בתוך הפחם [וכל זמן שהברז סגור ואין זרימת מים, הרי יש שם תערובת של מים ופחם, ועוד לכלוך שמצטבר שם, ואח"כ כשפותח את הברז הרי הוא בורר ממש, ואינו דומה כלל למשמרת שהכל נעשה בפעולה אחת. והארכתי בזה במאמר שצירפתי בראש האשכול].
לא ידענא ליה כלומר לא סבירא ליה, איני מכיר את סברתו, ואיני מכיר מי הוא הפקודת אליעזר, ומעולם לא ראיתי פוסק שפסק את דבריו.
הכא הוי כבידקא דמיא, דאי"ז גרמא. ועוד, הא גרמא בשבת קיי"ל שאסור לכה"פ מדרבנן, וי"א שאיסורה הוא מדאורייתא. ועוד, הא מלאכה שדרך לעשותה ע"י גרמא, אסור לכו"ע מדאורייתא [עיי' ביאור הלכה רנ"ב ה', ודו"ק].
יעויין בסוף ספר "הליכות שבת" להגר"א מלכא, שהובא שם מכתבו של הגר"י עדס בענין, והביא שיש כמה טועים שדימו את סוגיית המיניבר לרשב"א של צידת צבי, וכתב הגר"י עדס על טענה זו, שלו יצוייר והיה איזה בית מובנה באופן כזה שבכל פעם שסוגרים את הדלת צבי ניצוד שם, פשיטא שלא היה הרשב"א מתיר בזה כלל ועיקר, וכל מה שהתיר הרשב"א הוא משום שסגירת הדלת אינה נחשבת כמעשה של צידת צבי. ובנידו"ד כיון שהמיניבר עובד בצורה כזו שכל פתיחת מים בורר, אין לצרף כלל את סברת הרשב"א בזה. ועוד, שדנו הפוסקים בעיקה"ד אם הלכה כהרשב"א, ואינו מוסכם כלל.
איזה אחרונים? איפה נכתבו? והאם נפסקו להלכה?
לא ידוע לי שבורר זה איסור דרבנן.
מדבריך נראה שאתה לא באמת יודע לשאת ולתת בדברים אלו, ועל כן חל עליך חובה להחמיר בספק דאורייתא, כיון שלא למדת את הסוגיא ביסודיות ברמה כזאת שתוכל להשיב על טענותיי, וטענות כל המורים לאיסור.ואין לי עניין להמשיך לדון ולמחזר פה את כל הדברים שהובאו בספר.
אין לי. אך לא מפיו אנו חיים, הוא לא היחיד שכתב את הנושא, והוא לא היחיד שלמד את הסוגיא.עיין באוצר החכמה.
כבר אמרתי לך לעיל שכל הטענות שאני יכתוב לך זה מהספר הנ"ל ואין לי עניין להמשיך בדיון הזה בלי שתעבור עליו קודם.מדבריך נראה שאתה לא באמת יודע לשאת ולתת בדברים אלו, ועל כן חל עליך חובה להחמיר בספק דאורייתא, כיון שלא למדת את הסוגיא ביסודיות ברמה כזאת שתוכל להשיב על טענותיי, וטענות כל המורים לאיסור.
זה כמו שעכשיו אני ידון איתך על דוד שמש בלי שעברת על התשובה ביבי"א.אין לי. אך לא מפיו אנו חיים, הוא לא היחיד שכתב את הנושא, והוא לא היחיד שלמד את הסוגיא.
חובה עלי ללכת אחרי רבותי שמקילים.ועל כן חל עליך חובה להחמיר בספק דאורייתא,
ב"ה עברתי על רובו אתמול, לא ראיתי שם טענות של ממש. אחר המחילה, הרב אופיר מלכא כתב בצורה הרבה יותר יסודית ומעמיקה ממנו. ואני מבקש שוב לדון פה בצורה עניינית, אני ישמח את תכתוב תשובה הלכתית לתשובותיי שכתבתי כאן. ואם תעלה טענות שלא יהיו להם מענה - הציבור ישפוט עם מי הצדק. [ומ"מ אף אם אין לי מענה, אין הדבר ראיה שלמורי הוראה האוסרים אין מענה בענין, אך עכ"פ הציבור יוכל לראות להיכן הדברים נוטים].כבר אמרתי לך לעיל שכל הטענות שאני יכתוב לך זה מהספר הנ"ל ואין לי עניין להמשיך בדיון הזה בלי שתעבור עליו קודם.
עברתי.זה כמו שעכשיו אני ידון איתך על דוד שמש בלי שעברת על התשובה ביבי"א.
הספר הנ"ל לא אבן יסוד בסוגיא. חד משמעית לא.זה אבן יסוד בסוגייא והוא הדין הספר הנ"ל
יש גם מקלים לחמם מים שהתחממו מאתמול ע"ג הפלטה. ושמא נחייב את כולם להקל בזה משום עונג שבת? רחמנא ליצלן מהם ומהמונם!חובה עלי ללכת אחרי רבותי שמקילים.
(ומורי ורבי אמר לי שאדרבה יש בזה מצוות עונג שבת)
מעניין לשמוע ולראות כזה משפט ממךחובה עלי ללכת אחרי רבותי שמקילים.
ב"ה עברתי על רובו אתמול, לא ראיתי שם טענות של ממש. אחר המחילה,
נכון שעיקר הסוגייא היא של משמרת, אבל חוץ ממנה שלכמה וכמה פוסקים למדו ממנה היתר לנידון דידן, יש כמה וכמה צירופים כמו שהבאתי לעיל והובאו בספר באורך.הסוגיא היא סוגיא של משמרת, ללמוד היטב את דברי המפרשים והפוסקים שם, ולדמות לנידו"ד. וכבר רבים כתבו בענין זה.
מעניין לשמוע ולראות כזה משפט ממך
שבכל נושא אתה קנאי ל- חשש "ברכה לבטלה" לכל איזה ראשון שמצאת , ואתה מאוד מקנא לספק ברכה לבטלה
וכאן בהינף יד בספק דאו' של חילול שבת , שעליהם נאמר כהררים התלויים בשערה - וזה ספק "סקילה"
ואעפ"כ חובה עליך ללכת אחרי רבותיך שמקילים ??
ע"ז נאמר - אל תתלה ....באחרים
כל אחד יעשה כרבותיו.יש גם מקלים לחמם מים שהתחממו מאתמול ע"ג הפלטה. ושמא נחייב את כולם להקל בזה משום עונג שבת? רחמנא ליצלן מהם ומהמונם!
משום עונג שבת תתקין מעקף לסנן, או שתקנה מי עדן.
[אתה מזכיר את אותו ליצן הקורא לעצמו 'רב' שמתיר לשחק כדורגל בשבת משום עונג שבת. ויש גם רפורמים שנוסעים ברכב בשבת מחמת הטעם הנ"ל. אתה מגחיך את הדיון ומוריד רמה, אם זה איסור בורר - אין צד בעולם שעונג שבת זה ענין רלוונטי בנידון. כל הנידון כאן הוא שייך לסימן שי"ט בלבד. אני מבקש לא לגרור את הדיון למחוזות אחרים, ולא לציין מראי מקומות לספרים שמגחיכים את עצמם ולכתוב שהם אבני יסוד בסוגיא. נא לדון כאן צדדים הלכתיים בכובד ראש כדרכה של תורה!].
אשמח לשמוע אחרי שעברת על הספר מה הטענות שלך כלפיו.ב"ה עברתי על רובו אתמול, לא ראיתי שם טענות של ממש. אחר המחילה,
אתה סובר שלא דומה, והרבנים הנ"ל כן.אינו דומה כלל ועיקר,
אחרי שפתחת את הספר אני מבין שאתה מכיר את סברתו.לא ידענא ליה כלומר לא סבירא ליה, איני מכיר את סברתו, ואיני מכיר מי הוא הפקודת אליעזר, ומעולם לא ראיתי פוסק שפסק את דבריו.
הוי הסרת מונע שדנו האחרונים אם הוי גרמא.הכא הוי כבידקא דמיא, דאי"ז גרמא.
נכון.הא גרמא בשבת קיי"ל שאסור לכה"פ מדרבנן,
יעויין בסוף ספר "הליכות שבת" להגר"א מלכא, שהובא שם מכתבו של הגר"י עדס בענין, ו
נכון שדברי הרשב"א מחודשים, אבל וודאי דברי הראשונים הנ"ל חזי לאצטרופי.ועוד, שדנו הפוסקים בעיקה"ד אם הלכה כהרשב"א, ואינו מוסכם כלל.
עיין בספר הנ"ל.איזה אחרונים? איפה נכתבו? והאם נפסקו להלכה?
ע"פ הגרמא ועוד כמה צירופים שכתב שם.לא ידוע לי שבורר זה איסור דרבנן.
אשמח לשמוע מה הטענות שלך כלפי. אני כתבתי טענות ברורות ויסודיות לאיסור במאמר המצורף בראשית האשכול. כשאני אשמע טענות, אני יענה עליהם.אשמח לשמוע אחרי שעברת על הספר מה הטענות שלך כלפיו.
א. כידוע לך כבר, אני לומד סוגיא לא לפי מי אומר, אלא איך שלומדים סוגיא. ולזה לא מהני מה שיש חושבים אחרת.אתה סובר שלא דומה, והרבנים הנ"ל כן.
אם דבריו לא נזכרו באף פוסק אחר ולא נפסקו להלכה, אינם אפילו בתורת צירוף, ופשוט.אחרי שפתחת את הספר אני מבין שאתה מכיר את סברתו.
(ומ"מ דבריו הם ""צירוף" וההיתר לא נסמך עליו)
א. גם בזה דנו בסוגיות של בידקא דמיא בסנהדרין.הוי הסרת מונע שדנו האחרונים אם הוי גרמא.
כבר מילתי אמורה שבורר בשבת זה איסור דאורייתא וכנקיטת התנאים הקדושים ע"ה.נכון.
וכיון דהוי דרבנן יש הרבה יותר צדדים להקל. (ספד"ר לקולא, פס"ר)
דברי הגר"י עדס מחודשים??? פשוטים הם כביעתא בכותחא!נכון שדברי הרשב"א מחודשים, אבל וודאי דברי הראשונים הנ"ל חזי לאצטרופי.
ודברי הגר"י עדס מחודשים, שלא מצינו בדברי הרשב"א שום חילוק בין אם זה קבוע או לא ואין סברא לחלק ביניהם.
עיין תגובה קודמת. כל דברי הרשב"א כשהמעשה מוגדר מעשה סגירת דלת, ואף אם מתכוון לצידה. והכא אף אם אינו מתכון הא הוי מעשה ברירה.ואדרבה כמה מהאחרונים הבינו שאפי' שמתכוון למעשה הצידה התיר הרשב"א, ובנידוננו קיל טפי שלרוב בנ"א לא יודעים כלל שעושים מעשה ברירה, ואינה עיקר כוונתם.
שטויות.ושוב, אבקש לא לערבב נושאים נוספים ולהשאיר את הסוגיא בסימן שי"ט.
שמעתי פעם שההיתר של דוד שמש בנוי מצירופים ודו"ק הייטב לענייננו...[שמעתי פעם שמרן האור לציון זיע"א
אתה רוצה תלמד אחרת...א. כידוע לך כבר, אני לומד סוגיא לא לפי מי אומר, אלא איך שלומדים סוגיא. ולזה לא מהני מה שיש חושבים אחרת.
ב. מרן הגרח"ק כבר כתב לחלק כמו שחילקתי, וכמו שהבאתי לעיל.
עיי"ש שהוזכרו.אם דבריו לא נזכרו באף פוסק אחר ולא נפסקו להלכה, אינם אפילו בתורת צירוף, ופשוט.
עוד לא עיינתי בדברי הבאה"ל.ב. גרמא בשבת אסור לכו"ע לכה"פ מדרבנן, ובמלאכה שדרכה בכך אף בדאורייתא וכמו שציינתי לך לעיל מדברי הביאוה"ל.
אכן, אבל אם זה גרמא אז זה דרבנן. (ובפרט שלענ"ד גם החולקים על הרבנים הנ"ל בסוגייא דמשמרת, קשה לחדש שזה איסור דאורייתא - ופשוט)כבר מילתי אמורה שבורר בשבת זה איסור דאורייתא וכנקיטת התנאים הקדושים ע"ה.
לא פשוט כלל וכלל.הרי כל סברת הרשב"א אינה אלא שהמעשה שלו אינו מוגדר "מעשה צידה" אלא "מעשה סגירת הדלת". וא"כ פשוט שדלת שכל פעם שהיא נסגרת היא עושה "מעשה צידה" אין מקום להיתר כלל!!!
נכון וחזי לאצטרופי, וודאי להלכה מחמירים בכך.וכל מה שחידש הרשב"א הוא חידוש עצום,
מרן שליט"א כבר לפני 8 שנים כמדומני כתב להקל.אגב, הרב יצחק חכך בזה הרבה לפני שהתיר, גם אחרי שעבר ע"ד המקור מים חיים, ורק אחר זמן שעבר ע"ד עוד כמה וכמה חכמים שכתבו בזה, הורה להיתר בפשיטות.
צריך לדעת שלא כל מעשה שנדמה כגרמא הוא באמת גרמא וכו', וכן ע"ז הדרך. וזו היתה כוונת האור לציון. וה"ה כאן.שטויות.
א"כ מחקת חצי מהתשובות ההלכתיות שיש בהם צירופים וזה הדרך בפסיקת ההלכה
טעות. אני למדתי תשובה זו כמה פעמים, ובספרי פוסקים אחרים ג"כ, תשובה זו בנויה לתלפיות במו"מ בתוך הסוגיא עצמה.שמעתי פעם שההיתר של דוד שמש בנוי מצירופים ודו"ק הייטב לענייננו...
אתה יכול להסביר לי את הדמיון בין הסוגיות? החילוק נורא פשוט וברור, במשמרת המים לא מתערבים עם הקסמים והשמרים אלא עוברים דרכם, משא"כ במיניבר. איזה דמיון יש???אתה רוצה תלמד אחרת...
לדידי ההבנה בזה שנויה במח' ויש צדדים לכאן ולכאן ודעתי נוטה לרבנים הנ"ל, ולכל הפחות חזי לאצטרופי.
גם גרמא, במלאכה שדרכה בכך זה איסור דאורייתא. כתבתי את זה כבר ג"פ.אכן, אבל אם זה גרמא אז זה דרבנן. (ובפרט שלענ"ד גם החולקים על הרבנים הנ"ל בסוגייא דמשמרת, קשה לחדש שזה איסור דאורייתא - ופשוט)
מותר לעשות מלאכת איסור תוך כדי שעושה מלאכת היתר???? איזה מן שטויות אלה? תעיין ברשב"א בפנים ותבין שהוא לא קשור לנידו"ד.לא פשוט כלל וכלל.
כל סברתו של הרשב"א כיון שבאותו מעשה עושה מעשה היתר.