משיב כהלכה
חבר בכיר
- הצטרף
- 18/12/24
- הודעות
- 3,229
כמובן. ראיה חזקה. 'לא חילקו' - אז הכל מותר.
בוודאי, מה השאלה?
אם היה חילוק, היו כותבים אותו ולא חוסכים בדיו.
כמובן. ראיה חזקה. 'לא חילקו' - אז הכל מותר.
הראב"ד נותן שתי סיבות אפשריות ללבישת הסבכה – "לחמם את ראשה או לצניעות שלא יתפזר שערה". כל אחת מהסיבות יכולה להיות תקפה בפני עצמה, וייתכן שאחת מהן מתאימה לקבוצה אחת של נשים זונות והשנייה לקבוצה אחרת.
ועיין בשבט הלוי ח"א בהקדמה, שכתב ש"שערות מוסתרות הוא פריצותא שאין כמוהו ונלקח מן הירודים שבאנושות"
בשלמא אם היה כותב את זה בתור פעולה - שהיא "מצניעה את שערותיה בשבכה כדי שלא יתפזר", נו, עוד יכלתי להבין שכינה את פעולת הכנסת השיער לתחת הסבכה כהצנעה
הפרוצה לבשה חלוק רשת בעל חורים גדולים, ללא שום בגד תחתון מתחתיו, כאשר כל בשרה נראה לעין כל! הסבכה בעלת חורים גדולים היא לא "מעטה" בשום מובן!
מניין לך שזה היה חורים גדולים?
פלא עליך שאפילו את הראב"ד שהבאת לא קראת. הכלל העולה מדבריו הוא שסבכה עם חורים קטנים נחשבת בגד, סבכה עם חורים גדולים לא נחשבת בגד, כי הפרוץ מרובה על העומד, וכך הוא בגדה וכיסויה של הפרוצה.
"פירוש של צמרים מוכרי הצמר ועושין להם קלעים מעשה רשת לתת בהן הצמר עד שימכרוהו ושהם שוקלין אותו בשעת מכירה כדי שלא יתפזר ואותו הקלע חוריו רחבים הרבה ואין בו מקום שיהיו חוריו דקים ראויין שיחשבו אותו לבגד... העושה בגד מן החרם טהור מן הזוטו טמא זוטו הוא ממקום קצר שבחרם ונקביו דקים [מאד] והוא חשוב כבגד... ושל יוצאת החוץ טהורה מכלום פי' יוצאת החוץ היא זונה כדמתרגמינן זונה נפקת ברא והזונה מתכוונת שיהא שערה נראה מתוך הסבכה ועושה אותה בנקבים הזכים הלכך אין עליה תורת בגד... דהא יוצאת חוץ גופה סתם חלוקה עשוי כמין סבכה כדי שיראה בשרה מתוכו".
ומה שכתב "נקבים זכים" פירושו גדולים, וכן כתב הראב"ד עצמו (בהשגה על הרמב"ם הלכות כלים פרק כז הלכה טו): א"א לשון המשנה ושל יוצאת החוץ טהורה מכלום והם הזונות שמראות את שערן והנקבים גדולים מאד ואין עליהם תורת בגד שאינה ראויה אלא לזונות והרי היא כמי שנקרעה ואינה מקבלת רוב השער והכי איתא בתוספתא".
והגאון רז"ו מבאסקוויץ הגיה דצ"ל "נקבים גדולים".
וכן פירשו גם הר"ש והרא"ש והרע"ב (מסכת כלים פרק כח משנה ט) "של יוצאת חוץ. מלאה קרעים ובשרה נראה עשוי כסבכה שיש בה חלונות חלונות כמעשה רשת".