מנין לך שלא היה מנהג כזה בזמנו של השו"ע.בזמן השו''ע בא''י, לא היה כזה מנהג כמבואר בסימן רל''ג
אכן לגבי המנהג צדקת ... שכחתי מדברי הב''י הנ''להרי לפניך לשון מרן הבית יוסף סימן רלג ועכשיו נהגו העולם להקל בכך ואע"פ שמתפללים תפלת מנחה אחר פלג המנחה לא נמנעו מלהתפלל ערבית גם כן ואע"ג דהוו תרי קולי דסתרן אהדדי, אפשר שסומכין וכו' ע"ש
נכון שבשו"ע פסק שלא לעשות תרתי דסתרי.ומ''מ פסק ההלכה בשו''ע הוא שאסור לעשות 'תרתי דסתרי' אפילו בשני ימים שונים
כך דעת האר"י ז"ל לעשות תרתי דסתרי וכמ"ש הכה"ח רלג ס"ק יב.וכן נהוג בהרבה מקומות וגם אצל האשכנזים נהגו בזה וכמ"ש המג"א ועי' רש"י ותוס' ריש ברכות.
ובפרט שרבים מן הראשונים דחו את ר"תומ"מ תה"ל מנהג זה נשתקע כשנגה עלינו אור החשמל ואין כל כך דוחק בשהיה בבית הכנסת אחר צה"כ, ואין אשכנזים שמקילים בזה, וגם רוב הספרדים, ובפרט בעלי התורה - נוהגים להחמיר בזה.
ראיית השלמי ציבור שהביא כה''ח אינה מובנית כללכך דעת האר"י ז"ל לעשות תרתי דסתרי וכמ"ש הכה"ח רלג ס"ק יב.
ומ"מ תה"ל מנהג זה נשתקע כשנגה עלינו אור החשמל ואין כל כך דוחק בשהיה בבית הכנסת אחר צה"כ, ואין אשכנזים שמקילים בזה, וגם רוב הספרדים, ובפרט בעלי התורה - נוהגים להחמיר בזה.
למה לא מובנת?ראיית השלמי ציבור שהביא כה''ח אינה מובנית כלל
מנחה - לפני השקיעה (סמוך לשקיעה)הוא כותב שכל ג' התפילות ביום וק"ש אח"כ בלילה, ומנחה היה מתפלל בשקיעה.
לפני צה"כ זה עדיין ספק יום. ובכל מקרה לשונו שג' התפילות צריך להיות ביוםמנחה - לפני השקיעה (סמוך לשקיעה)
ערבית - מיד אחרי השקיעה, לפני צה''כ (בודאי שלא היה מתפלל ערבית לפני מנחה ... ומנחה היתה צמודה לשקיעה)
אין כאן תרתי דסתרי, ולכן אין ראיה מהאר''י לתרתי דסתרי
מה זה קשור ?לפני צה"כ זה עדיין ספק יום.
עד צאת הכוכבים יממא הואובכל מקרה לשונו שג' התפילות צריך להיות ביום
בבין השמשות אפשר להתפלל?מה זה קשור ?
נקוט כלל בידך: מתי שנגמר זמן מנחה מתחיל זמן ערבית (לא ק''ש !)בבין השמשות אפשר להתפלל?
נכון כוונת לכוונתיכנראה הבין הש"צ שא"א לרבנן. וכן כתב בשער הציון רלג יח. מ"מ אפשר דהאר"י ס"ל כשיטות שזמן ערבית לרבנן הוא מיד בשקיעה.
זכית לכוין לדעתי !וממילא צדקו דברי כת"ר שנדחתה הראיה מהאר"י.
בביאור הגר"א רל סס"אמבין השמשות ניתן להתפלל ערבית לכתחילה
באר דבריך מה השיבוש?וכאן המקום להודיע ולהזכיר, שאלו המתפללים מנחה וערבית סמוכים לפי הפלג המשובש של לוח אור החיים יתכן ועוברים על 'תרתי דסתרי'
ויש לסמוך רק על זמן פלג המנחה של לוחות ''עיתים לבינה'' או ''אהבת שלום'' (אמנם יש שם כמה חישובים שונים, אבל העיקר שאין שם את שיבושי לוח אור החיים)
מיהם?ובפרט שרבים מן הראשונים דחו את ר"ת
צה"כ לפי איזה שיעור, 13.5 דק' זמניות או 18 או יותר?פורסם פה בפורום
הצג קובץ מצורף 3768
באר דבריך היכן נמצאית שיטה כזו בש’’ס ראשונים ואחרונים !באר דבריך מה השיבוש?
הרא’’ש, הטור, רבנו יונה, ר’’י, השו’’ע ועוד וגם ר’ האי ועוד כתבו שזמן ק’’ש מצאת הכוכביםמיהם?
’זמניות’ זה שיבושצה"כ לפי איזה שיעור, 13.5 דק' זמניות או 18 או יותר?
שוב אותה הבעיה.
רוצים שכל הישיבות ליד יגיעו, ולכן כיוונו את זה בדיוק לזמן של הארוחות ערב בישיבות כדי שלא ייגרם ביטול תורה חלילה.שוב אותה הבעיה.
השקיעה תהיה ב19.34.
ערבית 'בדוקא' לפני השקיעה. כאילו שממהרים לאיזה מקום.
נגד מרן. מה עם ספירת העומר?
מסתמא יעשו 'בדיוק' בין השמשות כדי להוכיח שכך ההלכה.
מסתמא ש @אור יעקב יוכיח לנו שהנהגה זו היא היא ההנהגה הראויה לדעת מרן השו"ע.
והדברים מגיעים למה שראינו בענין טלית על הראש וגנרטור שגדול הדור לא צריך לקיים את דברי השו"ע שכותב 'ונכון' לעשות כדעת המחמירים, כדי ללמד שמעיקר הדין לא צריך, וא"כ גם כאן, אע"פ שמרן כתב שהמדקדקים ממתינים לצה"כ וכן ראוי לעשות - ה"מ לעמא דארעא, אולם גדול הדור צריך לברך בדוקא בה"ש כדי להוכיח לכולם שכך ההלכה מעיקר הדין.
חבל סתם להוציא לעז בלי לדעת מה קורה שם...שוב אותה הבעיה.
השקיעה תהיה ב19.34.
ערבית 'בדוקא' לפני השקיעה. כאילו שממהרים לאיזה מקום.
נגד מרן. מה עם ספירת העומר?
מסתמא יעשו 'בדיוק' בין השמשות כדי להוכיח שכך ההלכה.
מסתמא ש @אור יעקב יוכיח לנו שהנהגה זו היא היא ההנהגה הראויה לדעת מרן השו"ע.
והדברים מגיעים למה שראינו בענין טלית על הראש וגנרטור שגדול הדור לא צריך לקיים את דברי השו"ע שכותב 'ונכון' לעשות כדעת המחמירים, כדי ללמד שמעיקר הדין לא צריך, וא"כ גם כאן, אע"פ שמרן כתב שהמדקדקים ממתינים לצה"כ וכן ראוי לעשות - ה"מ לעמא דארעא, אולם גדול הדור צריך לברך בדוקא בה"ש כדי להוכיח לכולם שכך ההלכה מעיקר הדין.
באמת, בני הישיבות ישארו 'רק' לזמן ההדלקה שהוא מקביל לזמן ארוחת הערב.רוצים שכל הישיבות ליד יגיעו, ולכן כיוונו את זה בדיוק לזמן של הארוחות ערב בישיבות כדי שלא ייגרם ביטול תורה חלילה.
כמו שאוכלים בישיבות לפני התקיעות וכיוצ"ב משום סדרי הישיבה.
בסדר. ספירת העומר תיקנת, תפלת ערבית לא תיקנת.חבל סתם להוציא לעז בלי לדעת מה קורה שם...
לפני שנתיים היה בדיוק אותו דבר ולא ספרו מייד אחר ערבית, אלא לפני ההדלקה אחר צאת הכוכבים כולם ספרו ביחד ברוב עם... ומייד היתה ההדלקה.
מנהג שמרן מזכיר בעצמו שהעולם נוהג כך (וכך נהגו הגר"ע עטיה ומרן זצוק"ל) זה אותיות גהנם? ה' ישמור...נתלים באיזה 'ספק' דעת ר"ת [לא ברור שיש בכלל דעה כזו]. כל כללי הסב"ל נעלמו כלא היו. דעת מרן נעלמה כלא היתה. כל המושג של מנהג אותיות גיהנם. מנהג במקום איסור לא אמרינן. כל זה נמוג והלך במקרה זה. ולא מיירי בשעת הדחק אלא 'לכתחלה'.
