באנר תרומה

תפילת ערבית בפלג המנחה

  • יוזם האשכול יוזם האשכול מרוקאי
  • תאריך התחלה תאריך התחלה

מרוקאי

חבר חדש
הצטרף
31/12/24
הודעות
42
אפשר גם לפני השקיעה? שמעתי שצריך להקפיד רק אחרי השקיעה
 
לכתחילה יש להקפיד דוקא אחר השקיעה משום תרתי דסתרי
כמבואר בשלחן ערוך רלג סעיף א
אם מקפידים להתפלל מנחה לפני הפלג רוב הזמן וכדו', לכאוה אין בעיה מצד זה
אבל יש בעיות אחרות מצד ק''ש ללא ברכותיה ועוד
 
נערך לאחרונה:
נהגו ק"ק ספרדים בכל מקומות מושבותיהם שמתפללים ערבית מפלג המנחה והלאה, בליל שבת.
ובשאר ימות השבוע - ג"כ נהגו בהרבה קהילות להתפלל מפהמ"נ, אך לגבי שבת המנהג יותר רווח.
כמובן רק אם זה לא תרתי דסתרי, דהיינו שמתפללים מנחה קודם הפלג.
 
וכאן המקום להודיע ולהזכיר, שאלו המתפללים מנחה וערבית סמוכים לפי הפלג המשובש של לוח אור החיים יתכן ועוברים על 'תרתי דסתרי'
ויש לסמוך רק על זמן פלג המנחה של לוחות ''עיתים לבינה'' או ''אהבת שלום'' (אמנם יש שם כמה חישובים שונים, אבל העיקר שאין שם את שיבושי לוח אור החיים)
 
בזמן השו''ע בא''י, לא היה כזה מנהג כמבואר בסימן רל''ג
מנין לך שלא היה מנהג כזה בזמנו של השו"ע.

הרי לפניך לשון מרן הבית יוסף סימן רלג ועכשיו נהגו העולם להקל בכך ואע"פ שמתפללים תפלת מנחה אחר פלג המנחה לא נמנעו מלהתפלל ערבית גם כן ואע"ג דהוו תרי קולי דסתרן אהדדי, אפשר שסומכין וכו' ע"ש
 
הרי לפניך לשון מרן הבית יוסף סימן רלג ועכשיו נהגו העולם להקל בכך ואע"פ שמתפללים תפלת מנחה אחר פלג המנחה לא נמנעו מלהתפלל ערבית גם כן ואע"ג דהוו תרי קולי דסתרן אהדדי, אפשר שסומכין וכו' ע"ש
אכן לגבי המנהג צדקת ... שכחתי מדברי הב''י הנ''ל
ומ''מ פסק ההלכה בשו''ע הוא שאסור לעשות 'תרתי דסתרי' אפילו בשני ימים שונים
 
ומ''מ פסק ההלכה בשו''ע הוא שאסור לעשות 'תרתי דסתרי' אפילו בשני ימים שונים
נכון שבשו"ע פסק שלא לעשות תרתי דסתרי.

אבל במקום שיש מנהג קדום לשו"ע אזלינן בתריה וכמ"ש מרן בהקדמתו להבית יוסף. ולכן במקום שאין מנהג, יש לנהוג כמו שכתב בשו"ע, אבל במקום שיש מנהג לעשות תרתי דסתרי יכולים להמשיך במנהגם.

וכן נהוג בהרבה מקומות וגם אצל האשכנזים נהגו בזה וכמ"ש המג"א ועי' רש"י ותוס' ריש ברכות.
 
וכן נהוג בהרבה מקומות וגם אצל האשכנזים נהגו בזה וכמ"ש המג"א ועי' רש"י ותוס' ריש ברכות.
כך דעת האר"י ז"ל לעשות תרתי דסתרי וכמ"ש הכה"ח רלג ס"ק יב.

ומ"מ תה"ל מנהג זה נשתקע כשנגה עלינו אור החשמל ואין כל כך דוחק בשהיה בבית הכנסת אחר צה"כ, ואין אשכנזים שמקילים בזה, וגם רוב הספרדים, ובפרט בעלי התורה - נוהגים להחמיר בזה.
 
ומ"מ תה"ל מנהג זה נשתקע כשנגה עלינו אור החשמל ואין כל כך דוחק בשהיה בבית הכנסת אחר צה"כ, ואין אשכנזים שמקילים בזה, וגם רוב הספרדים, ובפרט בעלי התורה - נוהגים להחמיר בזה.
ובפרט שרבים מן הראשונים דחו את ר"ת
 
כך דעת האר"י ז"ל לעשות תרתי דסתרי וכמ"ש הכה"ח רלג ס"ק יב.

ומ"מ תה"ל מנהג זה נשתקע כשנגה עלינו אור החשמל ואין כל כך דוחק בשהיה בבית הכנסת אחר צה"כ, ואין אשכנזים שמקילים בזה, וגם רוב הספרדים, ובפרט בעלי התורה - נוהגים להחמיר בזה.
ראיית השלמי ציבור שהביא כה''ח אינה מובנית כלל
 
הוא כותב שכל ג' התפילות ביום וק"ש אח"כ בלילה, ומנחה היה מתפלל בשקיעה.
מנחה - לפני השקיעה (סמוך לשקיעה)
ערבית - מיד אחרי השקיעה, לפני צה''כ (בודאי שלא היה מתפלל ערבית לפני מנחה ... ומנחה היתה צמודה לשקיעה)
אין כאן תרתי דסתרי, ולכן אין ראיה מהאר''י לתרתי דסתרי
 
מנחה - לפני השקיעה (סמוך לשקיעה)
ערבית - מיד אחרי השקיעה, לפני צה''כ (בודאי שלא היה מתפלל ערבית לפני מנחה ... ומנחה היתה צמודה לשקיעה)
אין כאן תרתי דסתרי, ולכן אין ראיה מהאר''י לתרתי דסתרי
לפני צה"כ זה עדיין ספק יום. ובכל מקרה לשונו שג' התפילות צריך להיות ביום
 
ובכל מקרה לשונו שג' התפילות צריך להיות ביום
עד צאת הכוכבים יממא הוא
וע"פ זוהר חדש זמן תפילת ערבית הוא מהשקיעה עד צאת ב' כוכבים (שהוא כהרף עין לפני צאת הכוכבים, ואכמ"ל)
 
מה זה קשור ?
בבין השמשות אפשר להתפלל?
כנראה הבין הש"צ שא"א לרבנן. וכן כתב בשער הציון רלג יח. מ"מ אפשר דהאר"י ס"ל כשיטות שזמן ערבית לרבנן הוא מיד בשקיעה. וממילא צדקו דברי כת"ר שנדחתה הראיה מהאר"י.
 
בבין השמשות אפשר להתפלל?
נקוט כלל בידך: מתי שנגמר זמן מנחה מתחיל זמן ערבית (לא ק''ש !)
אם נקטי' שזמן מנחה עד השקיעה - זמן ערבית מהשקיעה ואין תרתי דסתרי
כנראה הבין הש"צ שא"א לרבנן. וכן כתב בשער הציון רלג יח. מ"מ אפשר דהאר"י ס"ל כשיטות שזמן ערבית לרבנן הוא מיד בשקיעה.
נכון כוונת לכוונתי
וממילא צדקו דברי כת"ר שנדחתה הראיה מהאר"י.
זכית לכוין לדעתי !
מ''מ אוסיף, דגם לשיטות שזמן מנחה עד צה''כ, עיקר זמנה לפני ביה''ש, דגם לדידהו בעינן להתפלל מנחה לכתחילה מבעו''י, ולא בביה''ש, ולדעת כמה אחרונים והמ''ב, אף בדיעבד אין להקל להתפלל בביה''ש, והמח' אם מותר להתפלל אחר הקיעה היא רק אליבא דר''ת עי''ש.
וא''כ אף אם סוברים דזמן מנחה בדיעבד עד צה''כ, כיון שלכתחילה מתפללים לפני בין השמשות, יוצא דעיקר זמנה עד בין השמשות, ומבין השמשות ניתן להתפלל ערבית לכתחילה
 
מבין השמשות ניתן להתפלל ערבית לכתחילה
בביאור הגר"א רל סס"א
דהא לכ"ע סיום המנחה עד התחלת ערבית ממ"ש דעבד כו'

בשער הציון רלג יח כותב
וראיתו שכתב דהא לכולי עלמא סיום המנחה עד התחלת ערבית אינה מוכרחת דהא יש ביניהם זמן בין השמשות דלדעת הגר"א מתחיל תיכף אחר שקיעה
 
וכאן המקום להודיע ולהזכיר, שאלו המתפללים מנחה וערבית סמוכים לפי הפלג המשובש של לוח אור החיים יתכן ועוברים על 'תרתי דסתרי'
ויש לסמוך רק על זמן פלג המנחה של לוחות ''עיתים לבינה'' או ''אהבת שלום'' (אמנם יש שם כמה חישובים שונים, אבל העיקר שאין שם את שיבושי לוח אור החיים)
באר דבריך מה השיבוש?
ובפרט שרבים מן הראשונים דחו את ר"ת
מיהם?
 
באר דבריך מה השיבוש?
באר דבריך היכן נמצאית שיטה כזו בש’’ס ראשונים ואחרונים !
אין כזו שיטה, סילוף דברי השו’’ע ותו לא
הרא’’ש, הטור, רבנו יונה, ר’’י, השו’’ע ועוד וגם ר’ האי ועוד כתבו שזמן ק’’ש מצאת הכוכבים
 
צה"כ לפי איזה שיעור, 13.5 דק' זמניות או 18 או יותר?
’זמניות’ זה שיבוש
שיבוש גמור שתולים במרן היבי’’א
החישוב הנכון הוא לפי 'מעלות'
ואם רוצים לצאת ידי חובה אליבא דכו''ע (לפי הגאונים והגר''א) צריך 30 דקות אחרי השקיעה, ואולי 35 בקיץ ...
 
שוב אותה הבעיה.
השקיעה תהיה ב19.34.
ערבית 'בדוקא' לפני השקיעה. כאילו שממהרים לאיזה מקום.
נגד מרן. מה עם ספירת העומר?
מסתמא יעשו 'בדיוק' בין השמשות כדי להוכיח שכך ההלכה.
מסתמא ש @אור יעקב יוכיח לנו שהנהגה זו היא היא ההנהגה הראויה לדעת מרן השו"ע.

והדברים מגיעים למה שראינו בענין טלית על הראש וגנרטור שגדול הדור לא צריך לקיים את דברי השו"ע שכותב 'ונכון' לעשות כדעת המחמירים, כדי ללמד שמעיקר הדין לא צריך, וא"כ גם כאן, אע"פ שמרן כתב שהמדקדקים ממתינים לצה"כ וכן ראוי לעשות - ה"מ לעמא דארעא, אולם גדול הדור צריך לברך בדוקא בה"ש כדי להוכיח לכולם שכך ההלכה מעיקר הדין.
 
שוב אותה הבעיה.
השקיעה תהיה ב19.34.
ערבית 'בדוקא' לפני השקיעה. כאילו שממהרים לאיזה מקום.
נגד מרן. מה עם ספירת העומר?
מסתמא יעשו 'בדיוק' בין השמשות כדי להוכיח שכך ההלכה.
מסתמא ש @אור יעקב יוכיח לנו שהנהגה זו היא היא ההנהגה הראויה לדעת מרן השו"ע.

והדברים מגיעים למה שראינו בענין טלית על הראש וגנרטור שגדול הדור לא צריך לקיים את דברי השו"ע שכותב 'ונכון' לעשות כדעת המחמירים, כדי ללמד שמעיקר הדין לא צריך, וא"כ גם כאן, אע"פ שמרן כתב שהמדקדקים ממתינים לצה"כ וכן ראוי לעשות - ה"מ לעמא דארעא, אולם גדול הדור צריך לברך בדוקא בה"ש כדי להוכיח לכולם שכך ההלכה מעיקר הדין.
רוצים שכל הישיבות ליד יגיעו, ולכן כיוונו את זה בדיוק לזמן של הארוחות ערב בישיבות כדי שלא ייגרם ביטול תורה חלילה.
כמו שאוכלים בישיבות לפני התקיעות וכיוצ"ב משום סדרי הישיבה.
 
שוב אותה הבעיה.
השקיעה תהיה ב19.34.
ערבית 'בדוקא' לפני השקיעה. כאילו שממהרים לאיזה מקום.
נגד מרן. מה עם ספירת העומר?
מסתמא יעשו 'בדיוק' בין השמשות כדי להוכיח שכך ההלכה.
מסתמא ש @אור יעקב יוכיח לנו שהנהגה זו היא היא ההנהגה הראויה לדעת מרן השו"ע.

והדברים מגיעים למה שראינו בענין טלית על הראש וגנרטור שגדול הדור לא צריך לקיים את דברי השו"ע שכותב 'ונכון' לעשות כדעת המחמירים, כדי ללמד שמעיקר הדין לא צריך, וא"כ גם כאן, אע"פ שמרן כתב שהמדקדקים ממתינים לצה"כ וכן ראוי לעשות - ה"מ לעמא דארעא, אולם גדול הדור צריך לברך בדוקא בה"ש כדי להוכיח לכולם שכך ההלכה מעיקר הדין.
חבל סתם להוציא לעז בלי לדעת מה קורה שם...
לפני שנתיים היה בדיוק אותו דבר ולא ספרו מייד אחר ערבית, אלא לפני ההדלקה אחר צאת הכוכבים כולם ספרו ביחד ברוב עם... ומייד היתה ההדלקה.
 
רוצים שכל הישיבות ליד יגיעו, ולכן כיוונו את זה בדיוק לזמן של הארוחות ערב בישיבות כדי שלא ייגרם ביטול תורה חלילה.
כמו שאוכלים בישיבות לפני התקיעות וכיוצ"ב משום סדרי הישיבה.
באמת, בני הישיבות ישארו 'רק' לזמן ההדלקה שהוא מקביל לזמן ארוחת הערב.
מסתמא שהם יוותרו על ארוחת הערב כדי שלא יהיה להם ביטול תורה...
חבל סתם להוציא לעז בלי לדעת מה קורה שם...
לפני שנתיים היה בדיוק אותו דבר ולא ספרו מייד אחר ערבית, אלא לפני ההדלקה אחר צאת הכוכבים כולם ספרו ביחד ברוב עם... ומייד היתה ההדלקה.
בסדר. ספירת העומר תיקנת, תפלת ערבית לא תיקנת.
ברכה לבטלה לפי דעת 'כמעט' כל הראשונים. איסור גמור להתפלל לפני השקיעה למי שעושה כדעת רבנן. איסור גמור לברך ברכות ק"ש לפני השקיעה גם לדעת ר' יהודה. נתלים באיזה 'ספק' דעת ר"ת [לא ברור שיש בכלל דעה כזו]. כל כללי הסב"ל נעלמו כלא היו. דעת מרן נעלמה כלא היתה. כל המושג של מנהג אותיות גיהנם. מנהג במקום איסור לא אמרינן. כל זה נמוג והלך במקרה זה. ולא מיירי בשעת הדחק אלא 'לכתחלה'.
מוטב שיבטלו הדלקה זו שהיא בקושי מנהג מאשר לעשות ברכה לבטלה לדעת רוב הפוסקים. טענת ביטול תורה לא שייכת, לא מעשית ולא הלכתית וכנ"ל.
 
נתלים באיזה 'ספק' דעת ר"ת [לא ברור שיש בכלל דעה כזו]. כל כללי הסב"ל נעלמו כלא היו. דעת מרן נעלמה כלא היתה. כל המושג של מנהג אותיות גיהנם. מנהג במקום איסור לא אמרינן. כל זה נמוג והלך במקרה זה. ולא מיירי בשעת הדחק אלא 'לכתחלה'.
מנהג שמרן מזכיר בעצמו שהעולם נוהג כך (וכך נהגו הגר"ע עטיה ומרן זצוק"ל) זה אותיות גהנם? ה' ישמור...
ובכל מקרה מרן הראשל"צ שליט"א מקפיד לא לעשות תרתי דסתרי ובגלל זה מתפללים רק ערבית ולא ערבית ומנחה צמוד.\
1746706324772.png
 
ראשי תחתית