שמעון טרבלסי
חבר ותיק
- הצטרף
- 21/4/25
- הודעות
- 505
צה"כ לפי איזה שיעור, 13.5 דק' זמניות או 18 או יותר?פורסם פה בפורום
הצג קובץ מצורף 3768
צה"כ לפי איזה שיעור, 13.5 דק' זמניות או 18 או יותר?פורסם פה בפורום
הצג קובץ מצורף 3768
באר דבריך היכן נמצאית שיטה כזו בש’’ס ראשונים ואחרונים !באר דבריך מה השיבוש?
הרא’’ש, הטור, רבנו יונה, ר’’י, השו’’ע ועוד וגם ר’ האי ועוד כתבו שזמן ק’’ש מצאת הכוכביםמיהם?
’זמניות’ זה שיבושצה"כ לפי איזה שיעור, 13.5 דק' זמניות או 18 או יותר?
שוב אותה הבעיה.
רוצים שכל הישיבות ליד יגיעו, ולכן כיוונו את זה בדיוק לזמן של הארוחות ערב בישיבות כדי שלא ייגרם ביטול תורה חלילה.שוב אותה הבעיה.
השקיעה תהיה ב19.34.
ערבית 'בדוקא' לפני השקיעה. כאילו שממהרים לאיזה מקום.
נגד מרן. מה עם ספירת העומר?
מסתמא יעשו 'בדיוק' בין השמשות כדי להוכיח שכך ההלכה.
מסתמא ש @אור יעקב יוכיח לנו שהנהגה זו היא היא ההנהגה הראויה לדעת מרן השו"ע.
והדברים מגיעים למה שראינו בענין טלית על הראש וגנרטור שגדול הדור לא צריך לקיים את דברי השו"ע שכותב 'ונכון' לעשות כדעת המחמירים, כדי ללמד שמעיקר הדין לא צריך, וא"כ גם כאן, אע"פ שמרן כתב שהמדקדקים ממתינים לצה"כ וכן ראוי לעשות - ה"מ לעמא דארעא, אולם גדול הדור צריך לברך בדוקא בה"ש כדי להוכיח לכולם שכך ההלכה מעיקר הדין.
חבל סתם להוציא לעז בלי לדעת מה קורה שם...שוב אותה הבעיה.
השקיעה תהיה ב19.34.
ערבית 'בדוקא' לפני השקיעה. כאילו שממהרים לאיזה מקום.
נגד מרן. מה עם ספירת העומר?
מסתמא יעשו 'בדיוק' בין השמשות כדי להוכיח שכך ההלכה.
מסתמא ש @אור יעקב יוכיח לנו שהנהגה זו היא היא ההנהגה הראויה לדעת מרן השו"ע.
והדברים מגיעים למה שראינו בענין טלית על הראש וגנרטור שגדול הדור לא צריך לקיים את דברי השו"ע שכותב 'ונכון' לעשות כדעת המחמירים, כדי ללמד שמעיקר הדין לא צריך, וא"כ גם כאן, אע"פ שמרן כתב שהמדקדקים ממתינים לצה"כ וכן ראוי לעשות - ה"מ לעמא דארעא, אולם גדול הדור צריך לברך בדוקא בה"ש כדי להוכיח לכולם שכך ההלכה מעיקר הדין.
באמת, בני הישיבות ישארו 'רק' לזמן ההדלקה שהוא מקביל לזמן ארוחת הערב.רוצים שכל הישיבות ליד יגיעו, ולכן כיוונו את זה בדיוק לזמן של הארוחות ערב בישיבות כדי שלא ייגרם ביטול תורה חלילה.
כמו שאוכלים בישיבות לפני התקיעות וכיוצ"ב משום סדרי הישיבה.
בסדר. ספירת העומר תיקנת, תפלת ערבית לא תיקנת.חבל סתם להוציא לעז בלי לדעת מה קורה שם...
לפני שנתיים היה בדיוק אותו דבר ולא ספרו מייד אחר ערבית, אלא לפני ההדלקה אחר צאת הכוכבים כולם ספרו ביחד ברוב עם... ומייד היתה ההדלקה.
מנהג שמרן מזכיר בעצמו שהעולם נוהג כך (וכך נהגו הגר"ע עטיה ומרן זצוק"ל) זה אותיות גהנם? ה' ישמור...נתלים באיזה 'ספק' דעת ר"ת [לא ברור שיש בכלל דעה כזו]. כל כללי הסב"ל נעלמו כלא היו. דעת מרן נעלמה כלא היתה. כל המושג של מנהג אותיות גיהנם. מנהג במקום איסור לא אמרינן. כל זה נמוג והלך במקרה זה. ולא מיירי בשעת הדחק אלא 'לכתחלה'.
מרן לא פסק כמו המנהג. גם לא ידע שאין כזה ר"ת שעליו מסתמכים. גם לא ידע שרוב ככל הפוסקים חולקים על זה, ור"ת [אם ישנו] יחידאה ממש.מנהג שמרן מזכיר בעצמו שהעולם נוהג כך זה אותיות גהנם? ה' ישמור...
לידיעתך לדעת השו"ע ורוב הראשונים צריך שיעשה 'לעולם' כחד מינייהו ולא יום כך ויום כךובכל מקרה מרן הראשל"צ שליט"א מקפיד לא לעשות תרתי דסתרי ובגלל זה מתפללים רק ערבית ולא ערבית ומנחה צמוד.\
כך שלמעשה ודאי שמנהג זה אותיות גיהנם.
תכתוב עוד אלף אחרונים. מה זה משנה כנגד כמעט 'כל' הראשונים, וספק בדעת ר"ת?מנהג שנכתב בב"י והאחרונים כתבו אותו!! (ב"ח, מג"א, דרך החיים, כף החיים, זבחי צדק ועוד)
וכן האר"י היה נוהג!!
וכן מובא בזוהר פרשת בראשית שתפילה אחרונה אמורה להיות קודם צאת הכוכבים!
וכך נהגו גדולי ישראל מרנן ורבנן הגר"ע עטיה והגרע"י זצוק"ל ועוד!
וכן נוהגים בכך כיום רוב ככל עם ישראל להקל!
מנהג כזה אותיות "גהינם"??? ה' הטוב יכפר בעדך...
יש שלוש דרגות -וגם אי יהיבנא לך כל דילך - זהו רק 'בשעת הדחק' כמו שהיה בזמנם, שלא היה תאורה והאנשים לא היו חוזרים וכו', וכפי שכתבו כל הפוסקים, וכפי שהאריך הרב מלכה בתשובתו לרב יצחק, אבל לכתחלה לא שמענו מעולם.
עצם זה שיש לנו כמה ראשונים שסוברים כמו ר"ת וכ"כ בזוהר (עיין ה"ב סי' רלג שעה"צ יח)תכתוב עוד אלף אחרונים. מה זה משנה כנגד כמעט 'כל' הראשונים, וספק בדעת ר"ת?
ידוע שאינו נכון. לא כתוב בשער הכונות כן אלא בכתבי תלמידי האר"י שאינם מוסמכים.למרות שהאר"י היה נוהג להתפלל דווקא בביה"ש
בזוהר לא כתוב שעושים תרתי דסתרי.מי שמתפלל מנחה וערבית צמודים "יש לו על מה לסמוך" (במקום צורך כגון שלא יוכלו להתקבץ שוב וכנ"ל) אחרי שסוף כל סוף כן מבואר בזוהר וכן משמע דעת ר"ת וכן כתבו רבים מהאחרונים שכן המנהג.
(ולא חסר מנהגים שהונהגו רק ע"פ דברי האחרונים אפי' שבראשונים לא מצאנו להם "זכר"
בזה אומנם יש מעט ראשונים שמתירים, אבל עדיין רובם אוסרים גם את זה, ולכן כאן נכון ההגדרה של סעיף ב' ש'יש לו על מה לסמוך'.מי שמתפלל מנחה קודם הפלג זה כמובן שמותר מעיקר הדין, שיש לצרף גם את המנהג וגם את הראשונים שסוברים שמועיל אפי' אם רק באותו יום לא עושה תרתי דסתרי. (דהיינו שפה יש למנהג כר יותר גדול להסמך עליו)
ידועה דעתו הנחרצת של הרב עובדיה שאין מנהג במקום איסור. אין כזה דבר להנהיג נגד רוב הראשונים.עצם זה שיש לנו כמה ראשונים שסוברים כמו ר"ת וכ"כ בזוהר (עיין ה"ב סי' רלג שעה"צ יח)
אפי' שהם לא "הרוב" זה לא משנה, אי אם הם היו רוב לא צריך את המנהג...
המנהג הזה וכן שאר מנהגים באים להורות אפי' נגד רוב הראשונים והשו"ע.
השלמי ציבור לא מוסכם?? אתמהה, והביאו אותו רבים מהאחרונים שהזכרתי לעיל.ידוע שאינו נכון. לא כתוב בשער הכונות כן אלא בכתבי תלמידי האר"י שאינם מוסמכים.
עיין בה"ב שכמה ראשונים הביאו את דבריו להלכה.דעת ר"ת אינה כן וכפי שכתבו רוב הראשונים בדעתו.
כבר השבתי לך שזה שדעת רוב הראשונים כך, זה לא סותר את המנהג כיון שיש לו על מה להשען.המנהג הונהג בטעות ע"פ מה שחשבו שכך דעת ר"ת, וגם לא ידעו שדעת כל הראשונים אינה כן.
כאן לא 'שלא מצאנו זכר' אלא שמצאנו 'זכר הפוך'!
גם מנהג יש לך וגם כמה ראשונים שכותבים כך. למה רק "יש לו על מה לסמוך"??בזה אומנם יש מעט ראשונים שמתירים, אבל עדיין רובם אוסרים גם את זה, ולכן כאן נכון ההגדרה של סעיף ב' ש'יש לו על מה לסמוך'.
חסרים מנהגים נגד "רוב הראשונים"?? אולי אתה לא יודע מהי דרכו של מרן זצוק"ל, אבל דרכו הייתה לערער על מנהגים שלא הונהגו ע"פ גדולי ישראל ולא הזכירו אותם, או מנהג שהונהג אחרי דורו של מרן שלא נוסד ע"פ כל האחרונים.ידועה דעתו הנחרצת של הרב עובדיה שאין מנהג במקום איסור. אין כזה דבר להנהיג נגד רוב הראשונים.
מנהג כזה עליו אמרו אותיות גיהנם.
אז מה? יש לנו את המקור שהוא שער הכונות.השלמי ציבור לא מוסכם?? אתמהה, והביאו אותו רבים מהאחרונים שהזכרתי לעיל.
באותו המקום סיים לבסוף בצ"ע מחמת שהאו"ז כתב בשם ר"ת לא כך.עיין בה"ב שכמה ראשונים הביאו את דבריו להלכה.
זה לא מבית משנתו של הרב עובדיה. טענות כאלו מתאימות לתלמידי הבא"ח והאור לציון.כבר השבתי לך שזה שדעת רוב הראשונים כך, זה לא סותר את המנהג כיון שיש לו על מה להשען.
מנהג נגד רוב הראשונים - הוא מנהג בטעות.גם מנהג יש לך וגם כמה ראשונים שכותבים כך. למה רק "יש לו על מה לסמוך"??
כן. תמצא לי מנהגים אצל 'ספרדים' נגד רוב הראשונים 'שידעו שכך רוב הראשונים', לא שגילינו היום, ופעם לא חשבו כן.חסרים מנהגים נגד "רוב הראשונים"??
תפלה שלא בזמנה זה ברכות לבטלה.גם לראשונים שאוסרים זה לא "ברכה לבטלה" (ולכן גם לשיטתם אם התפלל כתבו כמה ראשונים שלא חוזר ומתפלל, וכן גבי כניסת ערב שבת כתב השו"ע "מקדימין להתפלל תפילת ערבית" כי זה לא "ברכות לבטלה")