תפילת ערבית בפלג המנחה

  • יוזם האשכול יוזם האשכול מרוקאי
  • תאריך התחלה תאריך התחלה
באר דבריך מה השיבוש?
באר דבריך היכן נמצאית שיטה כזו בש’’ס ראשונים ואחרונים !
אין כזו שיטה, סילוף דברי השו’’ע ותו לא
הרא’’ש, הטור, רבנו יונה, ר’’י, השו’’ע ועוד וגם ר’ האי ועוד כתבו שזמן ק’’ש מצאת הכוכבים
 
צה"כ לפי איזה שיעור, 13.5 דק' זמניות או 18 או יותר?
’זמניות’ זה שיבוש
שיבוש גמור שתולים במרן היבי’’א
החישוב הנכון הוא לפי 'מעלות'
ואם רוצים לצאת ידי חובה אליבא דכו''ע (לפי הגאונים והגר''א) צריך 30 דקות אחרי השקיעה, ואולי 35 בקיץ ...
 
שוב אותה הבעיה.
השקיעה תהיה ב19.34.
ערבית 'בדוקא' לפני השקיעה. כאילו שממהרים לאיזה מקום.
נגד מרן. מה עם ספירת העומר?
מסתמא יעשו 'בדיוק' בין השמשות כדי להוכיח שכך ההלכה.
מסתמא ש @אור יעקב יוכיח לנו שהנהגה זו היא היא ההנהגה הראויה לדעת מרן השו"ע.

והדברים מגיעים למה שראינו בענין טלית על הראש וגנרטור שגדול הדור לא צריך לקיים את דברי השו"ע שכותב 'ונכון' לעשות כדעת המחמירים, כדי ללמד שמעיקר הדין לא צריך, וא"כ גם כאן, אע"פ שמרן כתב שהמדקדקים ממתינים לצה"כ וכן ראוי לעשות - ה"מ לעמא דארעא, אולם גדול הדור צריך לברך בדוקא בה"ש כדי להוכיח לכולם שכך ההלכה מעיקר הדין.
 
שוב אותה הבעיה.
השקיעה תהיה ב19.34.
ערבית 'בדוקא' לפני השקיעה. כאילו שממהרים לאיזה מקום.
נגד מרן. מה עם ספירת העומר?
מסתמא יעשו 'בדיוק' בין השמשות כדי להוכיח שכך ההלכה.
מסתמא ש @אור יעקב יוכיח לנו שהנהגה זו היא היא ההנהגה הראויה לדעת מרן השו"ע.

והדברים מגיעים למה שראינו בענין טלית על הראש וגנרטור שגדול הדור לא צריך לקיים את דברי השו"ע שכותב 'ונכון' לעשות כדעת המחמירים, כדי ללמד שמעיקר הדין לא צריך, וא"כ גם כאן, אע"פ שמרן כתב שהמדקדקים ממתינים לצה"כ וכן ראוי לעשות - ה"מ לעמא דארעא, אולם גדול הדור צריך לברך בדוקא בה"ש כדי להוכיח לכולם שכך ההלכה מעיקר הדין.
רוצים שכל הישיבות ליד יגיעו, ולכן כיוונו את זה בדיוק לזמן של הארוחות ערב בישיבות כדי שלא ייגרם ביטול תורה חלילה.
כמו שאוכלים בישיבות לפני התקיעות וכיוצ"ב משום סדרי הישיבה.
 
שוב אותה הבעיה.
השקיעה תהיה ב19.34.
ערבית 'בדוקא' לפני השקיעה. כאילו שממהרים לאיזה מקום.
נגד מרן. מה עם ספירת העומר?
מסתמא יעשו 'בדיוק' בין השמשות כדי להוכיח שכך ההלכה.
מסתמא ש @אור יעקב יוכיח לנו שהנהגה זו היא היא ההנהגה הראויה לדעת מרן השו"ע.

והדברים מגיעים למה שראינו בענין טלית על הראש וגנרטור שגדול הדור לא צריך לקיים את דברי השו"ע שכותב 'ונכון' לעשות כדעת המחמירים, כדי ללמד שמעיקר הדין לא צריך, וא"כ גם כאן, אע"פ שמרן כתב שהמדקדקים ממתינים לצה"כ וכן ראוי לעשות - ה"מ לעמא דארעא, אולם גדול הדור צריך לברך בדוקא בה"ש כדי להוכיח לכולם שכך ההלכה מעיקר הדין.
חבל סתם להוציא לעז בלי לדעת מה קורה שם...
לפני שנתיים היה בדיוק אותו דבר ולא ספרו מייד אחר ערבית, אלא לפני ההדלקה אחר צאת הכוכבים כולם ספרו ביחד ברוב עם... ומייד היתה ההדלקה.
 
רוצים שכל הישיבות ליד יגיעו, ולכן כיוונו את זה בדיוק לזמן של הארוחות ערב בישיבות כדי שלא ייגרם ביטול תורה חלילה.
כמו שאוכלים בישיבות לפני התקיעות וכיוצ"ב משום סדרי הישיבה.
באמת, בני הישיבות ישארו 'רק' לזמן ההדלקה שהוא מקביל לזמן ארוחת הערב.
מסתמא שהם יוותרו על ארוחת הערב כדי שלא יהיה להם ביטול תורה...
חבל סתם להוציא לעז בלי לדעת מה קורה שם...
לפני שנתיים היה בדיוק אותו דבר ולא ספרו מייד אחר ערבית, אלא לפני ההדלקה אחר צאת הכוכבים כולם ספרו ביחד ברוב עם... ומייד היתה ההדלקה.
בסדר. ספירת העומר תיקנת, תפלת ערבית לא תיקנת.
ברכה לבטלה לפי דעת 'כמעט' כל הראשונים. איסור גמור להתפלל לפני השקיעה למי שעושה כדעת רבנן. איסור גמור לברך ברכות ק"ש לפני השקיעה גם לדעת ר' יהודה. נתלים באיזה 'ספק' דעת ר"ת [לא ברור שיש בכלל דעה כזו]. כל כללי הסב"ל נעלמו כלא היו. דעת מרן נעלמה כלא היתה. כל המושג של מנהג אותיות גיהנם. מנהג במקום איסור לא אמרינן. כל זה נמוג והלך במקרה זה. ולא מיירי בשעת הדחק אלא 'לכתחלה'.
מוטב שיבטלו הדלקה זו שהיא בקושי מנהג מאשר לעשות ברכה לבטלה לדעת רוב הפוסקים. טענת ביטול תורה לא שייכת, לא מעשית ולא הלכתית וכנ"ל.
 
נתלים באיזה 'ספק' דעת ר"ת [לא ברור שיש בכלל דעה כזו]. כל כללי הסב"ל נעלמו כלא היו. דעת מרן נעלמה כלא היתה. כל המושג של מנהג אותיות גיהנם. מנהג במקום איסור לא אמרינן. כל זה נמוג והלך במקרה זה. ולא מיירי בשעת הדחק אלא 'לכתחלה'.
מנהג שמרן מזכיר בעצמו שהעולם נוהג כך (וכך נהגו הגר"ע עטיה ומרן זצוק"ל) זה אותיות גהנם? ה' ישמור...
ובכל מקרה מרן הראשל"צ שליט"א מקפיד לא לעשות תרתי דסתרי ובגלל זה מתפללים רק ערבית ולא ערבית ומנחה צמוד.\
1746706324772.png
 
מנהג שמרן מזכיר בעצמו שהעולם נוהג כך זה אותיות גהנם? ה' ישמור...
מרן לא פסק כמו המנהג. גם לא ידע שאין כזה ר"ת שעליו מסתמכים. גם לא ידע שרוב ככל הפוסקים חולקים על זה, ור"ת [אם ישנו] יחידאה ממש.
כך שלמעשה ודאי שמנהג זה אותיות גיהנם.
ובכל מקרה מרן הראשל"צ שליט"א מקפיד לא לעשות תרתי דסתרי ובגלל זה מתפללים רק ערבית ולא ערבית ומנחה צמוד.\
לידיעתך לדעת השו"ע ורוב הראשונים צריך שיעשה 'לעולם' כחד מינייהו ולא יום כך ויום כך
 
כך שלמעשה ודאי שמנהג זה אותיות גיהנם.

מנהג שנכתב בב"י והאחרונים כתבו אותו!! (ב"ח, מג"א, דרך החיים, כף החיים, זבחי צדק ועוד)
וכן האר"י היה נוהג!!
וכן מובא בזוהר פרשת בראשית שתפילה אחרונה אמורה להיות קודם צאת הכוכבים!
וכך נהגו גדולי ישראל מרנן ורבנן הגר"ע עטיה והגרע"י זצוק"ל ועוד!
וכן נוהגים בכך כיום רוב ככל עם ישראל להקל!
מנהג כזה אותיות "גהינם"??? ה' הטוב יכפר בעדך...
 
מנהג שנכתב בב"י והאחרונים כתבו אותו!! (ב"ח, מג"א, דרך החיים, כף החיים, זבחי צדק ועוד)
וכן האר"י היה נוהג!!
וכן מובא בזוהר פרשת בראשית שתפילה אחרונה אמורה להיות קודם צאת הכוכבים!
וכך נהגו גדולי ישראל מרנן ורבנן הגר"ע עטיה והגרע"י זצוק"ל ועוד!
וכן נוהגים בכך כיום רוב ככל עם ישראל להקל!
מנהג כזה אותיות "גהינם"??? ה' הטוב יכפר בעדך...
תכתוב עוד אלף אחרונים. מה זה משנה כנגד כמעט 'כל' הראשונים, וספק בדעת ר"ת?
תמשיך לכתוב שוב באותיות גדולות ומודגשות. זה לא משנה את האמת.
 
וגם אי יהיבנא לך כל דילך - זהו רק 'בשעת הדחק' כמו שהיה בזמנם, שלא היה תאורה והאנשים לא היו חוזרים וכו', וכפי שכתבו כל הפוסקים, וכפי שהאריך הרב מלכה בתשובתו לרב יצחק, אבל לכתחלה לא שמענו מעולם.
 
וגם אי יהיבנא לך כל דילך - זהו רק 'בשעת הדחק' כמו שהיה בזמנם, שלא היה תאורה והאנשים לא היו חוזרים וכו', וכפי שכתבו כל הפוסקים, וכפי שהאריך הרב מלכה בתשובתו לרב יצחק, אבל לכתחלה לא שמענו מעולם.
יש שלוש דרגות -
א. הזמן כמובן הכי טוב להתפלל הוא בצאת הכוכבים. (למרות שהאר"י היה נוהג להתפלל דווקא בביה"ש וכ"כ החסד לאלפים שראוי לירא שמים לנהוג)

ב. מי שמתפלל מנחה וערבית צמודים "יש לו על מה לסמוך" (במקום צורך כגון שלא יוכלו להתקבץ שוב וכנ"ל) אחרי שסוף כל סוף כן מבואר בזוהר וכן משמע דעת ר"ת וכן כתבו רבים מהאחרונים שכן המנהג.
(ולא חסר מנהגים שהונהגו רק ע"פ דברי האחרונים אפי' שבראשונים לא מצאנו להם "זכר" וכגון אמירת "אתה חוננתנו" שאדרבה הראשונים כתבו נגד המנהג שאנחנו נוהגים היום. ואכמ"ל)

ג. מי שמתפלל מנחה קודם הפלג זה כמובן שמותר מעיקר הדין, שיש לצרף גם את המנהג וגם את הראשונים שסוברים שמועיל אפי' אם רק באותו יום לא עושה תרתי דסתרי. (דהיינו שפה יש למנהג כר יותר גדול להסמך עליו)

אם יש לך הערות על הסיכום הנ"ל אשמח לשמוע...
 
תכתוב עוד אלף אחרונים. מה זה משנה כנגד כמעט 'כל' הראשונים, וספק בדעת ר"ת?
עצם זה שיש לנו כמה ראשונים שסוברים כמו ר"ת וכ"כ בזוהר (עיין ה"ב סי' רלג שעה"צ יח)
אפי' שהם לא "הרוב" זה לא משנה, אי אם הם היו רוב לא צריך את המנהג...
המנהג הזה וכן שאר מנהגים באים להורות אפי' נגד רוב הראשונים והשו"ע.
 
למרות שהאר"י היה נוהג להתפלל דווקא בביה"ש
ידוע שאינו נכון. לא כתוב בשער הכונות כן אלא בכתבי תלמידי האר"י שאינם מוסמכים.
מי שמתפלל מנחה וערבית צמודים "יש לו על מה לסמוך" (במקום צורך כגון שלא יוכלו להתקבץ שוב וכנ"ל) אחרי שסוף כל סוף כן מבואר בזוהר וכן משמע דעת ר"ת וכן כתבו רבים מהאחרונים שכן המנהג.
(ולא חסר מנהגים שהונהגו רק ע"פ דברי האחרונים אפי' שבראשונים לא מצאנו להם "זכר"
בזוהר לא כתוב שעושים תרתי דסתרי.
דעת ר"ת אינה כן וכפי שכתבו רוב הראשונים בדעתו.
המנהג הונהג בטעות ע"פ מה שחשבו שכך דעת ר"ת, וגם לא ידעו שדעת כל הראשונים אינה כן.
כאן לא 'שלא מצאנו זכר' אלא שמצאנו 'זכר הפוך'!
מי שמתפלל מנחה קודם הפלג זה כמובן שמותר מעיקר הדין, שיש לצרף גם את המנהג וגם את הראשונים שסוברים שמועיל אפי' אם רק באותו יום לא עושה תרתי דסתרי. (דהיינו שפה יש למנהג כר יותר גדול להסמך עליו)
בזה אומנם יש מעט ראשונים שמתירים, אבל עדיין רובם אוסרים גם את זה, ולכן כאן נכון ההגדרה של סעיף ב' ש'יש לו על מה לסמוך'.
כל זה לגבי 'התפלה'. לגבי 'ברכות ק"ש' - אין לקרוא בזמן זה, אלא להתפלל ערבית בלבד, ולקרוא אח"כ ק"ש וברכותיה, דספק ברכות להקל, וחומר עון לא תשא גדול וחשש דאוריתא כנודע.
 
עצם זה שיש לנו כמה ראשונים שסוברים כמו ר"ת וכ"כ בזוהר (עיין ה"ב סי' רלג שעה"צ יח)
אפי' שהם לא "הרוב" זה לא משנה, אי אם הם היו רוב לא צריך את המנהג...
המנהג הזה וכן שאר מנהגים באים להורות אפי' נגד רוב הראשונים והשו"ע.
ידועה דעתו הנחרצת של הרב עובדיה שאין מנהג במקום איסור. אין כזה דבר להנהיג נגד רוב הראשונים.
מנהג כזה עליו אמרו אותיות גיהנם.
 
ידוע שאינו נכון. לא כתוב בשער הכונות כן אלא בכתבי תלמידי האר"י שאינם מוסמכים.
השלמי ציבור לא מוסכם?? אתמהה, והביאו אותו רבים מהאחרונים שהזכרתי לעיל.
דעת ר"ת אינה כן וכפי שכתבו רוב הראשונים בדעתו.
עיין בה"ב שכמה ראשונים הביאו את דבריו להלכה.
המנהג הונהג בטעות ע"פ מה שחשבו שכך דעת ר"ת, וגם לא ידעו שדעת כל הראשונים אינה כן.
כאן לא 'שלא מצאנו זכר' אלא שמצאנו 'זכר הפוך'!
כבר השבתי לך שזה שדעת רוב הראשונים כך, זה לא סותר את המנהג כיון שיש לו על מה להשען.
בזה אומנם יש מעט ראשונים שמתירים, אבל עדיין רובם אוסרים גם את זה, ולכן כאן נכון ההגדרה של סעיף ב' ש'יש לו על מה לסמוך'.
גם מנהג יש לך וגם כמה ראשונים שכותבים כך. למה רק "יש לו על מה לסמוך"??
ידועה דעתו הנחרצת של הרב עובדיה שאין מנהג במקום איסור. אין כזה דבר להנהיג נגד רוב הראשונים.
מנהג כזה עליו אמרו אותיות גיהנם.
חסרים מנהגים נגד "רוב הראשונים"?? אולי אתה לא יודע מהי דרכו של מרן זצוק"ל, אבל דרכו הייתה לערער על מנהגים שלא הונהגו ע"פ גדולי ישראל ולא הזכירו אותם, או מנהג שהונהג אחרי דורו של מרן שלא נוסד ע"פ כל האחרונים.

- משא"כ כאן שגם המנהג הוזכר בב"י עצמו ובאחרונים וגם יש לו סמך בראשונים (ובפרט שלא עושה תרתי דסתרי) וגם לראשונים שאוסרים זה לא "ברכה לבטלה" (ולכן גם לשיטתם אם התפלל כתבו כמה ראשונים שלא חוזר ומתפלל, וכן גבי כניסת ערב שבת כתב השו"ע "מקדימין להתפלל תפילת ערבית" כי זה לא "ברכות לבטלה")
 
השלמי ציבור לא מוסכם?? אתמהה, והביאו אותו רבים מהאחרונים שהזכרתי לעיל.
אז מה? יש לנו את המקור שהוא שער הכונות.
זה אותו הויכוח על בה"ג וסיעתו שהביא הרשב"ש לגבי שביעית בזה"ז. האם הולכים אחרי האמת שיש לפנינו במקור או אחרי כלי שני שהביאו, והתברר שאינו נכון.
עיין בה"ב שכמה ראשונים הביאו את דבריו להלכה.
באותו המקום סיים לבסוף בצ"ע מחמת שהאו"ז כתב בשם ר"ת לא כך.
המאירי והרי"ד הביאו את לשון ר"ת במלואה, מלה במלה, ושם מפורש כדעת האו"ז.
צריכים לקבל האמת בהכנעה.
כבר השבתי לך שזה שדעת רוב הראשונים כך, זה לא סותר את המנהג כיון שיש לו על מה להשען.
זה לא מבית משנתו של הרב עובדיה. טענות כאלו מתאימות לתלמידי הבא"ח והאור לציון.
הרב עובדיה כל משנתו היא כפי שכתבתי ולא כפי שכתבת.
גם מנהג יש לך וגם כמה ראשונים שכותבים כך. למה רק "יש לו על מה לסמוך"??
מנהג נגד רוב הראשונים - הוא מנהג בטעות.
לא מצאנו מעולם! מנהג 'שידעו שרוב הראשונים נגדו' והנהיגו כך. למה שיעשו כן? אם זה שעת הדחק - ניחא, דסומכים על היחיד בשעת הדחק בדרבנן, אבל לכתחלה ודאי שלא.
חסרים מנהגים נגד "רוב הראשונים"??
כן. תמצא לי מנהגים אצל 'ספרדים' נגד רוב הראשונים 'שידעו שכך רוב הראשונים', לא שגילינו היום, ופעם לא חשבו כן.
גם לראשונים שאוסרים זה לא "ברכה לבטלה" (ולכן גם לשיטתם אם התפלל כתבו כמה ראשונים שלא חוזר ומתפלל, וכן גבי כניסת ערב שבת כתב השו"ע "מקדימין להתפלל תפילת ערבית" כי זה לא "ברכות לבטלה")
תפלה שלא בזמנה זה ברכות לבטלה.
שבת שאני, אם כי גם בזה דעת רוב הראשונים שאסור.
 
ראשי תחתית