מנין לך שלא היה מנהג כזה בזמנו של השו"ע.בזמן השו''ע בא''י, לא היה כזה מנהג כמבואר בסימן רל''ג
אכן לגבי המנהג צדקת ... שכחתי מדברי הב''י הנ''להרי לפניך לשון מרן הבית יוסף סימן רלג ועכשיו נהגו העולם להקל בכך ואע"פ שמתפללים תפלת מנחה אחר פלג המנחה לא נמנעו מלהתפלל ערבית גם כן ואע"ג דהוו תרי קולי דסתרן אהדדי, אפשר שסומכין וכו' ע"ש
נכון שבשו"ע פסק שלא לעשות תרתי דסתרי.ומ''מ פסק ההלכה בשו''ע הוא שאסור לעשות 'תרתי דסתרי' אפילו בשני ימים שונים
כך דעת האר"י ז"ל לעשות תרתי דסתרי וכמ"ש הכה"ח רלג ס"ק יב.וכן נהוג בהרבה מקומות וגם אצל האשכנזים נהגו בזה וכמ"ש המג"א ועי' רש"י ותוס' ריש ברכות.
ובפרט שרבים מן הראשונים דחו את ר"תומ"מ תה"ל מנהג זה נשתקע כשנגה עלינו אור החשמל ואין כל כך דוחק בשהיה בבית הכנסת אחר צה"כ, ואין אשכנזים שמקילים בזה, וגם רוב הספרדים, ובפרט בעלי התורה - נוהגים להחמיר בזה.
ראיית השלמי ציבור שהביא כה''ח אינה מובנית כללכך דעת האר"י ז"ל לעשות תרתי דסתרי וכמ"ש הכה"ח רלג ס"ק יב.
ומ"מ תה"ל מנהג זה נשתקע כשנגה עלינו אור החשמל ואין כל כך דוחק בשהיה בבית הכנסת אחר צה"כ, ואין אשכנזים שמקילים בזה, וגם רוב הספרדים, ובפרט בעלי התורה - נוהגים להחמיר בזה.
למה לא מובנת?ראיית השלמי ציבור שהביא כה''ח אינה מובנית כלל
מנחה - לפני השקיעה (סמוך לשקיעה)הוא כותב שכל ג' התפילות ביום וק"ש אח"כ בלילה, ומנחה היה מתפלל בשקיעה.
לפני צה"כ זה עדיין ספק יום. ובכל מקרה לשונו שג' התפילות צריך להיות ביוםמנחה - לפני השקיעה (סמוך לשקיעה)
ערבית - מיד אחרי השקיעה, לפני צה''כ (בודאי שלא היה מתפלל ערבית לפני מנחה ... ומנחה היתה צמודה לשקיעה)
אין כאן תרתי דסתרי, ולכן אין ראיה מהאר''י לתרתי דסתרי
מה זה קשור ?לפני צה"כ זה עדיין ספק יום.
עד צאת הכוכבים יממא הואובכל מקרה לשונו שג' התפילות צריך להיות ביום
בבין השמשות אפשר להתפלל?מה זה קשור ?
נקוט כלל בידך: מתי שנגמר זמן מנחה מתחיל זמן ערבית (לא ק''ש !)בבין השמשות אפשר להתפלל?
נכון כוונת לכוונתיכנראה הבין הש"צ שא"א לרבנן. וכן כתב בשער הציון רלג יח. מ"מ אפשר דהאר"י ס"ל כשיטות שזמן ערבית לרבנן הוא מיד בשקיעה.
זכית לכוין לדעתי !וממילא צדקו דברי כת"ר שנדחתה הראיה מהאר"י.
בביאור הגר"א רל סס"אמבין השמשות ניתן להתפלל ערבית לכתחילה
באר דבריך מה השיבוש?וכאן המקום להודיע ולהזכיר, שאלו המתפללים מנחה וערבית סמוכים לפי הפלג המשובש של לוח אור החיים יתכן ועוברים על 'תרתי דסתרי'
ויש לסמוך רק על זמן פלג המנחה של לוחות ''עיתים לבינה'' או ''אהבת שלום'' (אמנם יש שם כמה חישובים שונים, אבל העיקר שאין שם את שיבושי לוח אור החיים)
מיהם?ובפרט שרבים מן הראשונים דחו את ר"ת