משיב כהלכה
חבר בכיר
- הצטרף
- 18/12/24
- הודעות
- 3,226
בזה אתה חולק על הגרע"י שסובר שיש לשנות המנהג.
אני לא חולק, ולא בר הכי לחלוק.
אני רק מוכיח מכאן מה פירוש המושג "קיבלנו הוראות מרן", מי הוא מרן הנזכר.
בזה אתה חולק על הגרע"י שסובר שיש לשנות המנהג.
הסתפקתי אם להגיב.אני רק מוכיח מכאן מה פירוש המושג "קיבלנו הוראות מרן", מי הוא מרן הנזכר.
כיוצא בדבר שכתבת, יוכל לומר לך מי מתלמידי הגרע"י על הבא"ח, שסובר שקבלנו הוראות מרן אלא שבברכת הרעמים איננו מברכים, ויכתוב את המשפט הנ"ל.
והנידון שלפנינו הוא אחד מהמקרים שבהם אין הדברים עולים בקנה אחד עם 'קבלת מרן'
לדעתי אם זו כוונתך, אין זה ראוי לחכם שכמוך
וכשם שבכל חכם הסובר את שסובר בגדר ה'קבלה' הזאת, נוכל לומר שבעצם קבלנו את ההוראות לפי 'גדרי החכם ההוא', הוא הדין הכא
כמדומה שכבר כתבתי לבאר את דעתו של הגרע"י במנהג זה,לא נדירים כלל. אבל מדוע אתה מרבה מלל לחינם, במקום לענות לגופו של ענין מה השתנה הכא?
שמשתמע ממנו שהגרע"י אמר כסיסמא 'קבלו הוראות מרן' ובעצם נתכוין לומר 'קבלו הוראותי', זה דבר לא ראוי ולא מתקבל על הדעת.אני רק מוכיח מכאן מה פירוש המושג "קיבלנו הוראות מרן", מי הוא מרן הנזכר.
אני מדבר נטו על עובדות. קיבלנו הוראות מרן? חוץ ממה שלא קיבלנו. מרן מרא דאתרא? לא.
חזקה על חכם מופלג שכמוך, שיודע את המקומות שבהם הגרע"י 'סתר' את מערכת הגדרים 'שקבע לעצמו',דא עקא שאין כאן שום "גדרים", זה סותר את כל מערכת הגדרים שלו. בשלמא לשכנע ציבור לעזוב את מנהגו וללכת אחר השו"ע, עוד אפשר לדון, אבל זה במסגרת הכללים שקבע לעצמו. אבל לשכנע ציבור לעזוב את מנהגו ולהתנגד לשו"ע? מהיכי תיתי?
מסכים עם כל מילה,אני חוזר שוב: אפשר להקשות מדידיה אדידיה, ואין בכך כל פסול.
אבל להקשות על הגרע"י מה'כלל' שכתב, נגד ה'פרטים' שכתב, הרי זה ממש כקושיית הגרע"י על הבא"ח: כיצד תאמר ש'קבלנו הוראות מרן' והלא במקומות רבים אתה מחמיר כהרמ"א?
וכשם שברי לכבודו שאין זו קושיא אמיתית, או שעכ"פ הבא"ח בודאי לא סותר עצמו מהכלל אל הפרטים, אלא הפרטים מגלים על הכלל,
כיוצא בזה ממש הם הקושיות על הגרע"י, שבודאי אינו סותר עצמו מהכלל אל הפרטים, אלא הפרטים מגלים על הכלל וגבולותיו.....
עוד מילה אחת אומר בזה:
באופן כללי, לדעתי, גם החולקים על הגרע"י יהיו מוכרחים להודות שבודאי יש לו בזה איזה מהלך סדור.
לא יתכן שהוא היה מורה הוראות בכל חלקי התורה, בלי איזה דרך מסוימת.
אלא שהדרך הזאת היתה רחבה ונתנה לו מספיק מרחב כדי לדון גם בכל מקרה לגופו.
והדרך הרחבה הזאת - להבינה אל נכון - זו המטרה אצל מי שרוצה להבין את פסקי הגרע"י.
שמשתמע ממנו שהגרע"י אמר כסיסמא 'קבלו הוראות מרן' ובעצם נתכוין לומר 'קבלו הוראותי', זה דבר לא ראוי ולא מתקבל על הדעת.
אבל להקשות על הגרע"י מה'כלל' שכתב, נגד ה'פרטים' שכתב, הרי זה ממש כקושיית הגרע"י על הבא"ח: כיצד תאמר ש'קבלנו הוראות מרן' והלא במקומות רבים אתה מחמיר כהרמ"א?
באופן כללי, לדעתי, גם החולקים על הגרע"י יהיו מוכרחים להודות שבודאי יש לו בזה איזה מהלך סדור.
לא יתכן שהוא היה מורה הוראות בכל חלקי התורה, בלי איזה דרך מסוימת.
כמדומה שכבר כתבתי לבאר את דעתו של הגרע"י במנהג זה,
כיון שלדעתו ההכרעה ההלכתית הכללית שקולה (מנהג קדום מצד אחד, מנהג שכתב מרן מהצד האחר), הרי הוא נוטה למנהג החשוב של 'ירושלים'. ולדעתו כך ראוי לנהוג.
יפה כתבת.אם יש קושיה על הבא"ח זצ"ל מדוע אין קושיה על מרן זצ"ל? ואם הוא עצמו תירץ מדוע לא תירץ את הבא"ח? אם ביטל מנהגים מסוימים בגלל שהוא מבכר כנגדם את פסקי מרן מדוע לא עשה זאת בההיא דתפילין בת"ב בשחרית? אם ביכר את מנהג ירושלים מדוע לא לעשות זאת בעוד מקומות, כגון שנהגו להחמיר נגד מרן, או בכמה הלכות הלכו כדעת האר"י ולא אמרו סב"ל נגדו. כיצד באמת מרן תופס את המושג מנהג ירושלים? מי עדיפים עליו כפוסקים? מה מנחה את מערכת השיקולים שלו לקולא ולחומרא?
ובאמת גם הוא לא נתכוין לומר שאי אפשר לנטות מדברי מרן בשום פנים.כיצד כבודו תוקף אחרים שנטו מדעת מרן השו"ע באיזה פרטים מתוך טעמים שראו לנכון, כאשר כבודו נוטה בעצמו מדברי השו"ע פעמים רבות?
כבר שאלתי באיזהו מקומן, מנין שהגרע"י התייחס למנהג שלא לברך כ'פסק הלכה' ולא כמנהג? יש מקור כתוב לזה בדבריו?זה לא סתם "מנהג שכתב מרן" אלא פסק הלכה בשו"ע, כפי שציין את המנהג שלא לברך על ההלל בר"ח והגר"ע מתייחס לזה כפסק הלכה.
אולי לפי מה שכתב הרב יהודה ברכה שליט"א לבאר את דעת מרן זצוק"ל במנהגים שהונהגו אחרי דורו של מרן.ולענין התפלין בת"ב, מודה אני שיש בזה קושיא.
ולא לחנם האריך בזה החזו"ע תעניות עמ' שסו ואילך.
אלא שלשיטתו הדברים נראים ברורים, עד שמכחם קרא תמה על דברי הגר"ש משאש.
ואם יהיה בכחי לנסות לתת ביאור לדבריו, אציע את הדברים לפני חו"ר הפורום, נ"נ.
יש כלל, ויש יוצא מן הכלל, וזה מה שעשה הגר"ש טולדנו בסדרת הספרים דברי שלום ואמת, הוכיח שאינו שיטתי בהלכותיו. לדוגמא הכלל שלא מברכים על מנהג, הוא "כלל" שהומצא מתוך הלכה אחת תוך התעלמות מכלל ההלכות שבהן מברכים בשופי על מנהג.
אבל כאן הגדיל, כי ההוראה אינה תואמת לשום "מהלך סדור".
נושא הברכה על מנהג באמת נסתר מכמה מקומות ועמדו על זה גדולי האחרונים ולא השאירו את הסוגיה ללא קושי, ואכן התיאור של הרב טולידאנו מדויק - בעניין ברכה על נר יו"ט ויוה"כ ונ"ח בביה"כ נראה שמברכים על מנהג גרוע יותר מהלל, כך שקשה מאוד לחשוב שדעת הש"ע שאין מברכים על מנהג. ולא צריך את הרב טולידאנו או לקבל את מנהגי מרוקו ושאר תפוצות לברך, הקושי ברור לכל לומד מתחיל שנכנס לנושא ולמקורותיו בש"ע ונו"כ.ובקיצור, קבלנו עלינו מנהגי מרוקו והוראותיו של הרב טולידנו
אפשר לשאול אם קראת את דברי הרב הלל?
אני חושב שכולנו נשמח שתביאו את דבריו.אולי לפי מה שכתב הרב יהודה ברכה שליט"א לבאר את דעת מרן זצוק"ל במנהגים שהונהגו אחרי דורו של מרן.
יש לכל פוסק את מערכת השיקולים הכללית שלו. עלינו למצוא אותם תחילה כדי להבין את דרכו.
ואין זה מחייב להסכים עם שיטתו כלל, אלא רק להבין מדוע לדעתו של הפוסק אין בה סתירות.
ולענין התפלין בת"ב, מודה אני שיש בזה קושיא.
ולא לחנם האריך בזה החזו"ע תעניות עמ' שסו ואילך.
אלא שלשיטתו הדברים נראים ברורים, עד שמכחם קרא תמה על דברי הגר"ש משאש.
ואם יהיה בכחי לנסות לתת ביאור לדבריו, אציע את הדברים לפני חו"ר הפורום, נ"נ.
אפשר לשאול אם קראת את דברי הרב הלל?
עיין כאן.כבר נידון בכמה מקומות שיש מנהגים שמרן זצוק"ל קיימם אפי' שהונהגו אחרי מרן.
ובאמת צריך לברר מה הגדר בדבריו.